Gran Turismo 4

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#41
Det litt syke er at GT4 appellerer til Pokémon-instinktet mitt, ikke til bilkjøringsinstinktet mitt... :flau:
Kan jeg Catche Them All? Dvs. fange... jeg mener vinne mange biler og stajjle dem med "bling" og sånt? Og må jeg kjøre for å gjøre det?
 
#45
Psycho Mantis anbefaler deg det rattet!
Har det selv sammen en Solberg Edition stol, finnes ikke fetere opplevelse! Koster vel rundt 1200?
 
#46
Har du en Solberg stol også? Var redd jeg var den eneste som var sprø nok til å kjøpe en...
 

Lodin

Der Waaaah
#47
Pøh, alle veit at det er ghetto-oppsettet mitt som eier.

Skal feste det bordet til ei sponplate med gummiknotter som holder igjen pedalene. Lei av de sklir hele tida.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#48
Faen, jeg må skaffe meg ratt og pedaler en gang. Jeg har faktisk ALDRI prøvd det. Helt sant. Men jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe, siden det finnes 90.000 forskellige sett å velge mellom. Noen anbefalinger?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
Ja dere, da har endelig Stuart fra World of Stuart anmeldt GT4. Hva han synes om det? Vel, vi kan jo sakse litt fra biten der han skriver om begynnelsen av spillet:
Opprinnelig skrevet av Stuart Campbell
It took your reporter two days to achieve GT4's first licence, not because the tests are difficult but because the crushing tedium drove him so close to tears that he had to keep switching the PS2 off after two or three "lessons" and go and do something less boring instead, such as watch the glue drying on the new shelves he was building. But if you have a really high tolerance of soul-crushing banality, a continuous stint of around two hours of miserable moto-drudgery should see you safely through to the most elementary sections of the game proper. And that's when the pain really begins.
Så, ja. Tror jeg står over GT4, gitt. Resten av omtalen? Her, må vite.
 
#51
Jeje, skal du ta det Stuart Campbell skriver seriøst så blir det vel ditt problem... :p
 
#53
En person som skrev for Amiga Power i sin tid, hvis ikke jeg blander sammen. Han lever i fortiden og hater dagens spill generelt. At han skrev negativt om Gran Turismo 4 kommer ikke akkurat som en overraskelse.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
Opprinnelig skrevet av LocoLennon+17.03.2005, 13.36-->
En person som skrev for Amiga Power i sin tid, hvis ikke jeg blander sammen.[/b]
Du blander nok ikke sammen, gitt. Ikke at det har så mye å si hvem Stuart er, men han har mer spillerfaring enn de fleste her på forumet til sammen. Han klarte forøvrig å få Team 17 til å rykke inn en helsides annonse i et britisk bransjeblad der de kom med løgner om ham personlig for å diskreditere Worms-omtalen hans. Spillhylla hans er forøvrig litt pen. :)
<!--QuoteBegin-LocoLennon

Han lever i fortiden og hater dagens spill generelt. At han skrev negativt om Gran Turismo 4 kommer ikke akkurat som en overraskelse.
Joa. Han hater vel strengt tatt bare dårlige spill. Og hadde du orket å påpeke de punktene han tar feil på angående Furu Turismo 4? Bare sånn for å faktisk komme med noen argumenter, lizm. Kthxbye.
 
#55
Første eksempel

Despite the fact that we're on at least the sixth game in the series (including spinoffs like GT4 Prologue, of course), and despite the fact that approximately 50% of all PS2 games are driving games, GT4 insists - like its ancestors - on treating the player as a dangerously retarded dimwit who's never seen a motor car before and doesn't really understand the concept. To start playing the bulk of GT4's main game, you once more have to go through a series of "licence tests".
Han er tydeligvis ikke forberedt på at alle oppfølgere ikke bare skal tilfredsstille de som har spilt tidligere spill i serien, men som han forklarer det her forventer han nesten at alle skal kunne spille Gran Turismo fra første øyeblikk - og angriper derfor lisenstestene i GT Mode. Et litt desperat forsøk på å sverte noe som faktisk er noe av kjennetegnene til Gran Turismo og skiller det litt ut fra andre bilspill.

the game won't let you actually play any of it (well, except for a tiny handful of pointless "Arcade" and beginner races) for at least an hour and a half because it isn't sure that you understand the concept of acceleration.
ok, her angriper han det faktum at spillet ikke lar deg få tilgang til alt med en gang? Mangel på empati OG total mangel på tålmodighet?

might assume, for example, that the point of having four "accelerate in a straight line and then stop" tests, each over a longer stretch of track than the previous one, is to teach the player about the longer braking distances required at higher speeds. However, each test takes place in a different car, with entirely different acceleration and braking properties, so it's impossible to apply any accumulated knowledge to each successive test.
Hehe, her viser han mangel på forståelse. Skjønner han virkelig ikke at poenget med å bruke flere typer biler, og flere distanser, er for å vise spilleren hvor stor forskjell det kan være på biler, og å lære spilleren å kunne håndtere flere typer biler?

All you're left with is a series of increasingly annoying trial-and-error guessing games, where you race up to (say) 900m of a 1km stretch, apply full brakes, discover that this doesn't stop you in time, then restart the test and try again, this time braking from 850m, then 800m, then 750m and so on until you find the right point for that particular model of car.
Kanskje det er "trial-and-error" for han, men for oss som klarer å ta litt av lærdommen til seg vil det til langt større grad handle om egenskaper fremfor "trial-and-error". Ikke bare det, men disse testene han snakker om er såpass lette at du vil klare de på kanskje andre forsøk, hver eneste en. Å kritisere et spill så hardt på grunn av noe du bruker kanskje 10 minutter sammenlagt på å gå gjennom (da snakker jeg disse spesifike testene) er bare... desperat.

However, should you stray more than an inch or two from the tarmac, the game will instantly fail you and send you back to the start of the test. In the real game, however, you're both able and encouraged to take shortcuts across grass and gravel traps to circumvent difficult sections or overtake, so the information about the track layout gleaned from the test is worthless, even a hindrance, when it comes to the actual race situation.

Her snakker han om tester som handler om å kjøre en hel runde innenfor en viss tid. Det første han sier er totalt løgn, du må ha alle fire hjulene (med andre ord, hele bilen) utenfor banen for å feile. "A couple of inches" - heh, kanskje han skal sjekke synet sitt?

I tillegg sitter han å påstår at du er oppmuntret til å kjøre utenfor banen? Tro meg, det er kanskje 1 av 30 tilfeller hvor du sparer tid på å ta snarveier ved å kutte plenen, og hvis du gjør det - hva sier det om deg? Er det virkelig sånn du vil vinne et race?

It took your reporter two days to achieve GT4's first licence, not because the tests are difficult but because the crushing tedium drove him so close to tears that he had to keep switching the PS2 off after two or three "lessons" and go and do something less boring instead, such as watch the glue drying on the new shelves he was building.
Ja, dette er den quoten du viste til. Ærlig talt, dette er en overdrivelse som ikke er ment som noe annet enn et dårlig forsøk på å skjule hans mangel på tålmodighet.

Having obtained your licence, you're rewarded with a fairly crappy car, with which you can enter a few of the lowliest sets of races. It'll be far too underpowered to win any of them, but by slogging through each one a few times, you'll be awarded credits - even for finishing in last place - which you can laboriously save up until you can spend them on parts and tune-ups for your trundling runabout and eventually have something with a fighting chance of coming first.
Jeg tror ikke han har oppdaget at man kan kjøpe brukte biler. Jeg tror heller ikke bilen du vinner ved å fullføre B-License er ment for å bruke til de første konkurransene. Min første bil var en Toyota Supra Twin Turbo 2.5 (noe i den dur), og den var overlegen alle andre biler på Sunday Cup. Når du har vunnet Sunday Cup kan du oppgradere bilen, og forsøke deg på noen av de andre. Det er heller aldri noe problem å skaffe seg penger om man skulle gjøre et dårlig kjøp, men det er likevel ikke så dumt å tenke seg litt om dersom man vurderer å prioritere "coolness" fremfor ytelse tidlig i spillet.

This reporter also doesn't recall previous GT games prefacing each race with an unskippable 20-second FMV intro of the cars rolling up to the start line, but wouldn't like to be quoted on that for sure.
Nok en gang et bevis på at han har tålmodigheten til en barnehageunge. 20-sekunder er også en overdrivelse, jeg er sikker på at den lengste jeg har vært borti til nå er vel maks 10 sekunder lang. Jeg har forsåvidt en liten forståelse for at dette kan være irriterende, men det er bare hvis tålmodigheten din har tatt slutt før du kommer til denne sekvensen.

GT4 will happily let the player take part in the exact same race 50 times in a row, with prize money accumulating each time, which if you think about it is a pretty strange concept.
Uhm, i 95% av spillet velger du selv rekkefølgen du vil ta løpene. Mangel på kunnskap om spillet er ikke skjellig grunn til kritikk.

The game's lax attitude to the normal rules of time is oddly inconsistent, however. Like the earlier titles, GT4 has a compulsory autosave which kicks in after almost any significant event. Normally this is a welcome feature, preventing the player from accidentally losing important progress because they forgot to save or there was a power cut or something. But GT4's autosave also butts in when you buy a car, or add new parts or tune-ups or the like. Why is this odd? Because one of the prime selling points of the Gran Turismo games is their enormous, ridiculous range of vehicles and tuning options. Right at the beginning, if you head to the used-car dealerships to buy yourself a starting crate, you'll be faced with a dizzying array of literally dozens of cars within your price range, each with dozens of enhancement options available from a plethora of different suppliers and tuning shops.
Se der ja, han visste om bruktbilsjappa likevel, men det nevnte han ikke noe om tidligere. Kan jo egentlig skjønne hvorfor, da måtte han jo kuttet ut et helt avsnitt som sverter spillet han tydeligvis elsker å hate.

Ja, også autosave er valgfritt, du trenger ikke bruke den. Den kan slås av i Options. Han som tydeligvis anser seg som erfaren GT-spiller burde heller ikke trengt å slå den av. Stakkaren blir visst overveldet av valgmuligheter. Absolutt grunn for kritikk.

There's no test-drive option
Bare for å vise at jeg er helt kritisk til hans synspunkt, så er jeg enig i at en test-drive option hadde vært fint å ha. Bare synd han begrunner det med at valget av bil desverre blir så vanskelig for han, for han vet jo ikke hvilken bil som passer han best. Vel, det mest logiske er å velge den bilen som gir deg mest juice for penga, og LITT bakgrunnskunnskaper har han vel. Alle vet at en Nissan Skyline eller Mitsubishi Lancer er et langt bedre valg enn for eksempel en Toyota Vitz. Ja, du kan få både Skyline og Lancer for under 10.000 credits som du begynner med.

Ja, han sier masse mer men nå er MIN tålmodighet over. Han kommenterer også at bilene mister altfor mye verdi etter at du har kjøpt dem, og at de heller ikke øker i verdi selv om de er fullstappet med oppgraderinger. Det er jeg helt enig i er skuffende. Men alt i alt har han nesten ikke en eneste positiv ting å si om GT4, og det avslører hans totale mangel på vilje til å gå inn i spillet med et åpent sinn.

Han vever også inn hans syn på at spill i dag er bedrøvelige og kjedelige, og at alt var så mye bedre før. Hele hans siste del av anmeldelsen/svertekampanjen handler også om hvor kjedelig spillet er og hvor dum du er som kjøper det... bokstavelig talt.

Kort og godt, en anmeldelse JEG i hvertfall ikke ville tatt særlig høytidelig. Jeg håper for all del at dette var skrevet kun for å gjøre opprør og være litt annerledes. Noe som ikke hadde vært så fryktelig rart, det er ikke direkte ulikt han.

EDIT: hvorfor i helvete fungerer ikke Quote funksjonen?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
Okay. Siden vi allerede har overskrevet quote-grensen i forrige innlegg, får jeg beherske meg litt... vi gjør det slik at jeg quoter hele Lennons innlegg, for handy reference, og nummererer hvert argument. Så kommer jeg med mitt... øh... kan ikke komme med noen motargumenter siden jeg ikke har spilt GT4, men jeg føler jeg må ta Stu litt i forsvar ettersom endel ting tydeligvis ble misforstått.

Opprinnelig skrevet av LocoLennon@17.03.2005, 23.06
#1:
Despite the fact that we're on at least the sixth game in the series (including spinoffs like GT4 Prologue, of course), and despite the fact that approximately 50% of all PS2 games are driving games, GT4 insists - like its ancestors - on treating the player as a dangerously retarded dimwit who's never seen a motor car before and doesn't really understand the concept. To start playing the bulk of GT4's main game, you once more have to go through a series of "licence tests".

Han er tydeligvis ikke forberedt på at alle oppfølgere ikke bare skal tilfredsstille de som har spilt tidligere spill i serien, men som han forklarer det her forventer han nesten at alle skal kunne spille Gran Turismo fra første øyeblikk - og angriper derfor lisenstestene i GT Mode. Et litt desperat forsøk på å sverte noe som faktisk er noe av kjennetegnene til Gran Turismo og skiller det litt ut fra andre bilspill.

#2:
the game won't let you actually play any of it (well, except for a tiny handful of pointless "Arcade" and beginner races) for at least an hour and a half because it isn't sure that you understand the concept of acceleration.

ok, her angriper han det faktum at spillet ikke lar deg få tilgang til alt med en gang? Mangel på empati OG total mangel på tålmodighet?

#3:
might assume, for example, that the point of having four "accelerate in a straight line and then stop" tests, each over a longer stretch of track than the previous one, is to teach the player about the longer braking distances required at higher speeds. However, each test takes place in a different car, with entirely different acceleration and braking properties, so it's impossible to apply any accumulated knowledge to each successive test.

Hehe, her viser han mangel på forståelse. Skjønner han virkelig ikke at poenget med å bruke flere typer biler, og flere distanser, er for å vise spilleren hvor stor forskjell det kan være på biler, og å lære spilleren å kunne håndtere flere typer biler?

#4:
All you're left with is a series of increasingly annoying trial-and-error guessing games, where you race up to (say) 900m of a 1km stretch, apply full brakes, discover that this doesn't stop you in time, then restart the test and try again, this time braking from 850m, then 800m, then 750m and so on until you find the right point for that particular model of car.

Kanskje det er "trial-and-error" for han, men for oss som klarer å ta litt av lærdommen til seg vil det til langt større grad handle om egenskaper fremfor "trial-and-error". Ikke bare det, men disse testene han snakker om er såpass lette at du vil klare de på kanskje andre forsøk, hver eneste en. Å kritisere et spill så hardt på grunn av noe du bruker kanskje 10 minutter sammenlagt på å gå gjennom (da snakker jeg disse spesifike testene) er bare... desperat.

#5:
However, should you stray more than an inch or two from the tarmac, the game will instantly fail you and send you back to the start of the test. In the real game, however, you're both able and encouraged to take shortcuts across grass and gravel traps to circumvent difficult sections or overtake, so the information about the track layout gleaned from the test is worthless, even a hindrance, when it comes to the actual race situation.

Her snakker han om tester som handler om å kjøre en hel runde innenfor en viss tid. Det første han sier er totalt løgn, du må ha alle fire hjulene (med andre ord, hele bilen) utenfor banen for å feile. "A couple of inches" - heh, kanskje han skal sjekke synet sitt?

I tillegg sitter han å påstår at du er oppmuntret til å kjøre utenfor banen? Tro meg, det er kanskje 1 av 30 tilfeller hvor du sparer tid på å ta snarveier ved å kutte plenen, og hvis du gjør det - hva sier det om deg? Er det virkelig sånn du vil vinne et race?

#6:
It took your reporter two days to achieve GT4's first licence, not because the tests are difficult but because the crushing tedium drove him so close to tears that he had to keep switching the PS2 off after two or three "lessons" and go and do something less boring instead, such as watch the glue drying on the new shelves he was building.

Ja, dette er den quoten du viste til. Ærlig talt, dette er en overdrivelse som ikke  er ment som noe annet enn et dårlig forsøk på å skjule hans mangel på tålmodighet.

#7:
Having obtained your licence, you're rewarded with a fairly crappy car, with which you can enter a few of the lowliest sets of races. It'll be far too underpowered to win any of them, but by slogging through each one a few times, you'll be awarded credits - even for finishing in last place - which you can laboriously save up until you can spend them on parts and tune-ups for your trundling runabout and eventually have something with a fighting chance of coming first.

Jeg tror ikke han har oppdaget at man kan kjøpe brukte biler. Jeg tror heller ikke bilen du vinner ved å fullføre B-License er ment for å bruke til de første konkurransene.  Min første bil var en Toyota Supra Twin Turbo 2.5 (noe i den dur), og den var overlegen alle andre biler på Sunday Cup. Når du har vunnet Sunday Cup kan du oppgradere bilen, og forsøke deg på noen av de andre. Det er heller aldri noe problem å skaffe seg penger om man skulle gjøre et dårlig kjøp, men det er likevel ikke så dumt å tenke seg litt om dersom man vurderer å prioritere "coolness" fremfor ytelse tidlig i spillet.

#8:
This reporter also doesn't recall previous GT games prefacing each race with an unskippable 20-second FMV intro of the cars rolling up to the start line, but wouldn't like to be quoted on that for sure.

Nok en gang et bevis på at han har tålmodigheten til en barnehageunge. 20-sekunder er også en overdrivelse, jeg er sikker på at den lengste jeg har vært borti til nå er vel maks 10 sekunder lang. Jeg har forsåvidt en liten forståelse for at dette kan være irriterende, men det er bare hvis tålmodigheten din har tatt slutt før du kommer til denne sekvensen.

#9:
GT4 will happily let the player take part in the exact same race 50 times in a row, with prize money accumulating each time, which if you think about it is a pretty strange concept.

Uhm, i 95% av spillet velger du selv rekkefølgen du vil ta løpene. Mangel på kunnskap om spillet er ikke skjellig grunn til kritikk.

#10:
The game's lax attitude to the normal rules of time is oddly inconsistent, however. Like the earlier titles, GT4 has a compulsory autosave which kicks in after almost any significant event. Normally this is a welcome feature, preventing the player from accidentally losing important progress because they forgot to save or there was a power cut or something. But GT4's autosave also butts in when you buy a car, or add new parts or tune-ups or the like. Why is this odd? Because one of the prime selling points of the Gran Turismo games is their enormous, ridiculous range of vehicles and tuning options. Right at the beginning, if you head to the used-car dealerships to buy yourself a starting crate, you'll be faced with a dizzying array of literally dozens of cars within your price range, each with dozens of enhancement options available from a plethora of different suppliers and tuning shops.

Se der ja, han visste om bruktbilsjappa likevel, men det nevnte han ikke noe om tidligere. Kan jo egentlig skjønne hvorfor, da måtte han jo kuttet ut et helt avsnitt som sverter spillet han tydeligvis elsker å hate.

Ja, også autosave er valgfritt, du trenger ikke bruke den. Den kan slås av i Options. Han som tydeligvis anser seg som erfaren GT-spiller burde heller ikke trengt å slå den av. Stakkaren blir visst overveldet av valgmuligheter. Absolutt grunn for kritikk.

#11:
There's no test-drive option

Bare for å vise at jeg er helt kritisk til hans synspunkt, så er jeg enig i at en test-drive option hadde vært fint å ha. Bare synd han begrunner det med at valget av bil desverre blir så vanskelig for han, for han vet jo ikke hvilken bil som passer han best. Vel, det mest logiske er å velge den bilen som gir deg mest juice for penga, og LITT bakgrunnskunnskaper har han vel. Alle vet at en Nissan Skyline eller Mitsubishi Lancer er et langt bedre valg enn for eksempel en Toyota Vitz. Ja, du kan få både Skyline og Lancer for under 10.000 credits som du begynner med.

#12:
Ja, han sier masse mer men nå er MIN tålmodighet over. Han kommenterer også at bilene mister altfor mye verdi etter at du har kjøpt dem, og at de heller ikke øker i verdi selv om de er fullstappet med oppgraderinger. Det er jeg helt enig i er skuffende. Men alt i alt har han nesten ikke en eneste positiv ting å si om GT4, og det avslører hans totale mangel på vilje til å gå inn i spillet med et åpent sinn.

Han vever også inn hans syn på at spill i dag er bedrøvelige og kjedelige, og at alt var så mye bedre før. Hele hans siste del av anmeldelsen/svertekampanjen handler også om hvor kjedelig spillet er og hvor dum du er som kjøper det... bokstavelig talt.

Kort og godt, en anmeldelse JEG i hvertfall ikke ville tatt særlig høytidelig. Jeg håper for all del at dette var skrevet kun for å gjøre opprør og være litt annerledes. Noe som ikke hadde vært så fryktelig rart, det er ikke direkte ulikt han.

EDIT: hvorfor i helvete fungerer ikke Quote funksjonen?
191954​
#1: Hva med å gjøre tutorial-modusen valgfri for erfarne spillere, istedenfor bare for de som kjøpte Prologue? Jeg irriterer meg selv grønn over patroniserende idiot-tutorials i ymse spill.
#2: Så tålmodighet er en viktig faktor når man spiller GT4? Greit nok. Jeg ser allerede her at spillet ikke er noe for meg. :)
#3: At forskjellige biler oppfører seg ulikt er vel strengt tatt like oppsiktsvekkende som at de fleste ting har en tendens til å falle ned mot bakken hvis du slipper dem?
#4: Hvorfor er dette desperat? Hva er hensikten med disse testene? Jeg ser seriøst ingen.
#5: Kan ikke si noe på dette, bortsett fra dette med snarveier: Er det noen annen måte å vinne et (spill-)billøp på...?
#6: Det er vel mer en overdrivelse som er ment å illustrere hvor dritkjedelig han synes det var å fullføre førerkort-testene.
#7: Greit nok.
#8: Så det ER FMV-introer til alle banene? Teit. Hva er vitsen...?
#9: Det var det han mente. I de fleste andre bilspill kan du IKKE gjøre dette.
#10: Okay. Har du tilgang til bruktsjappa på begynnelsen av spillet?
#11: Alle vet da ikke at en Skyline er bedre enn en... sånn derre dårlig Vitz (AAAHAHA). Jeg, for eksempel. Som ikke kan noe om bil.
#12: Det at han ikke har noe positivt å si om spillet kan vel være at han ikke fant noe positivt i det. Sånn virket det på meg, jaffal.

Forresten, jeg merker meg at du ikke hadde noe å si på at bilene ikke blir skadet når de kræsjer. For det er hva jeg synes er teitest med GT4 - jeg klarer bare ikke la være å tro at "The Real Driving Simulator" er ment ironisk. :)
 
#57
Fyren har noen poeng da. Og den autosavegreia har helt rett i. Selv om man slår den den, så vil den save når du bytter bil i garasjen. Så du kan ikke kjøpte en bil å prøve den, for så å loade hvis du ikke likte den.

Og de bremsetestene hadde gitt mer hvis de hadde samme bil på de forskjellige distansene. For som det står, de har jo ulike bremseegenskaper. Eller så burde man ha hatt forskjellige biler på samme distanse.

Nå skumleste jeg bare innlegget til LocoLennon, men er det virkelig så at han ikke hakket på AI'en? Er jo den som er spillets eneste virkelige svake del.
 
#58
Opprinnelig skrevet av Yetipants@18.03.2005, 00.02
Okay. Siden vi allerede har overskrevet quote-grensen i forrige innlegg, får jeg beherske meg litt... vi gjør det slik at jeg quoter hele Lennons innlegg, for handy reference, og nummererer hvert argument. Så kommer jeg med mitt... øh... kan ikke komme med noen motargumenter siden jeg ikke har spilt GT4, men jeg føler jeg må ta Stu litt i forsvar ettersom endel ting tydeligvis ble misforstått.

#1: Hva med å gjøre tutorial-modusen valgfri for erfarne spillere, istedenfor bare for de som kjøpte Prologue? Jeg irriterer meg selv grønn over patroniserende idiot-tutorials i ymse spill.
#2: Så tålmodighet er en viktig faktor når man spiller GT4? Greit nok. Jeg ser allerede her at spillet ikke er noe for meg. :)
#3: At forskjellige biler oppfører seg ulikt er vel strengt tatt like oppsiktsvekkende som at de fleste ting har en tendens til å falle ned mot bakken hvis du slipper dem?
#4: Hvorfor er dette desperat? Hva er hensikten med disse testene? Jeg ser seriøst ingen.
#5: Kan ikke si noe på dette, bortsett fra dette med snarveier: Er det noen annen måte å vinne et (spill-)billøp på...?
#6: Det er vel mer en overdrivelse som er ment å illustrere hvor dritkjedelig han synes det var å fullføre førerkort-testene.
#7: Greit nok.
#8: Så det ER FMV-introer til alle banene? Teit. Hva er vitsen...?
#9: Det var det han mente. I de fleste andre bilspill kan du IKKE gjøre dette.
#10: Okay. Har du tilgang til bruktsjappa på begynnelsen av spillet?
#11: Alle vet da ikke at en Skyline er bedre enn en... sånn derre dårlig Vitz (AAAHAHA). Jeg, for eksempel. Som ikke kan noe om bil.
#12: Det at han ikke har noe positivt å si om spillet kan vel være at han ikke fant noe positivt i det. Sånn virket det på meg, jaffal.

Forresten, jeg merker meg at du ikke hadde noe å si på at bilene ikke blir skadet når de kræsjer. For det er hva jeg synes er teitest med GT4 - jeg klarer bare ikke la være å tro at "The Real Driving Simulator" er ment ironisk. :)
191996​
Det var aldri meningen å komme med min egen anmeldelse, så derfor nevnte jeg ikke disse elementene. Nå er det mulig jeg gikk glipp av det, men med min raske gjennomgang av Stuarts anmeldelse så hadde heller ikke han noe å si om AI og skadeeffekter. Men nok om det...

#1: jo, det er jo en mulighet. Men det er jo litt av progresjonen, og du lærer faktisk veldig mye av disse testene. Jeg har hvertfall lært mye av de.
#2: Joda, tålmodighet kreves det vel en del av i dette spillet, men det er vel bare å forvente av "dype" og "realistiske" bilspill. Det har aldri vært ment som et pick-up-and-play spill.
#3: Det er ikke for å vise at det ER forskjell, men for å lære deg å HÅNDTERE de forskjellige bilene med forskjellig bremseegenskaper. Det tar også svært liten tid og burde ikke kreve noe som helst tålmodighet heller. Men men, enten så liker du det, eller så gjør du det ikke. Det er opp til hver enkelt. Men spillet er ikke laget for de som ikke liker disse elementene, men for de som gjør det. Og om man ser på salgstallene så er det visst ganske mange - selv om man deler dette tallet i to så man nærmer seg antall seriøse kjøpere.
#4: Det er for å lære deg Gran Turismo, og for å finpusse egenskaper som trengs i forskjellige situasjoner. Det hjelper faktisk, men bare dersom man tar til seg det man lærer.
#5: Snarveier som handler om å kjøre over gresset kaller jeg ikke for snarveier, det kaller jeg for juks. Det er også ganske få baner dette virker på. Hva med å holde seg på veien og ikke jukse? Kjøring over gresset er da heller ingen ny ting, siden det eksisterer i nesten samtlige realistiske bilspill. Hva ville han heller hatt? Usynlige vegger?
#6: Joda, men når man piner seg selv til å ta den første testen over to hele dager så er det vel hans egen skyld. Er det ikke like greit å sette av en halvtime (MAKS!) og få det overstått hvis det er så ille? Eller hva med å gi faen i GT Mode i det store å hele, han vil jo ikke ha noen som helst hinder for å kjøre... Arcade mode'n passer vel bedre for han.
#8: Vel, det er ikke FMV, men det er som i samtlige andre bilspill en liten periode før racet begynner hvor du ser alle bilene kjører på rekke og rad, eller er stilt opp, og hvor de teller ned til startskuddet. Noen av de kan være litt lengre enn nødvendig, men de overskrider aldri 10 sekunder.
#9: Ah, jeg misforsto. Men likevel, han sier dette som om det er negativt. Jeg synes nå muligheten til å velge selv, og at det er delvis opp til spilleren å bestemme hva han skal gjøre og hvilke race han skal kjøre neste gang bare er positivt. Friheten til å velge selv er plutselig negativt nå da?
#10: Jepp, fra første stund. Du trenger heller ikke bestå noen tester heller for å kjøre mange av de tidlige racene. Det er bare å kjøpe en bil og velge et race hvor du ikke trenger B-License eller høyere. Det er faktisk en del av de.
#11: Nei nei, men da er det vel bare å se på antal hestekrefter, og du kjøper vel i det minste den bilen med flest hestekrefter for penga. En Vitz har kanskje 128, mens en Skyline eller Lancer Evolution har 250-300. Logikken sier, gå for den med sterkest motor, de skal tross alt brukes til å konkurrere med.
#12: eller at han utelot det, for han ønsket ikke at folk skulle tro at han fant noe han likte med det. Hva med grafikken? Lyden? Selve følelsen av å kjøre bil? Har han brukt joypad? Har han brukt force feedback ratt? Liker han i det store og hele realisme i bilspill? Ingenting av dette får vi vite.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@18.03.2005, 00.44
#1: jo, det er jo en mulighet. Men det er jo litt av progresjonen, og du lærer faktisk veldig mye av disse testene. Jeg har hvertfall lært mye av de.
#2: Joda, tålmodighet kreves det vel en del av i dette spillet, men det er vel bare å forvente av "dype" og "realistiske" bilspill. Det har aldri vært ment som et pick-up-and-play spill.
#3: Det er ikke for å vise at det ER forskjell, men for å lære deg å HÅNDTERE de forskjellige bilene med forskjellig bremseegenskaper. Det tar også svært liten tid og burde ikke kreve noe som helst tålmodighet heller. Men men, enten så liker du det, eller så gjør du det ikke. Det er opp til hver enkelt. Men spillet er ikke laget for de som ikke liker disse elementene, men for de som gjør det. Og om man ser på salgstallene så er det visst ganske mange - selv om man deler dette tallet i to så man nærmer seg antall seriøse kjøpere.
#4: Det er for å lære deg Gran Turismo, og for å finpusse egenskaper som trengs i forskjellige situasjoner. Det hjelper faktisk, men bare dersom man tar til seg det man lærer.
#5: Snarveier som handler om å kjøre over gresset kaller jeg ikke for snarveier, det kaller jeg for juks. Det er også ganske få baner dette virker på. Hva med å holde seg på veien og ikke jukse? Kjøring over gresset er da heller ingen ny ting, siden det eksisterer i nesten samtlige realistiske bilspill. Hva ville han heller hatt? Usynlige vegger?
#6: Joda, men når man piner seg selv til å ta den første testen over to hele dager så er det vel hans egen skyld. Er det ikke like greit å sette av en halvtime (MAKS!) og få det overstått hvis det er så ille? Eller hva med å gi faen i GT Mode i det store å hele, han vil jo ikke ha noen som helst hinder for å kjøre... Arcade mode'n passer vel bedre for han.
#8: Vel, det er ikke FMV, men det er som i samtlige andre bilspill en liten periode før racet begynner hvor du ser alle bilene kjører på rekke og rad, eller er stilt opp, og hvor de teller ned til startskuddet. Noen av de kan være litt lengre enn nødvendig, men de overskrider aldri 10 sekunder.
#9: Ah, jeg misforsto. Men likevel, han sier dette som om det er negativt. Jeg synes nå muligheten til å velge selv, og at det er delvis opp til spilleren å bestemme hva han skal gjøre og hvilke race han skal kjøre neste gang bare er positivt. Friheten til å velge selv er plutselig negativt nå da?
#10: Jepp, fra første stund. Du trenger heller ikke bestå noen tester heller for å kjøre mange av de tidlige racene. Det er bare å kjøpe en bil og velge et race hvor du ikke trenger B-License eller høyere. Det er faktisk en del av de.
#11: Nei nei, men da er det vel bare å se på antal hestekrefter, og du kjøper vel i det minste den bilen med flest hestekrefter for penga. En Vitz har kanskje 128, mens en Skyline eller Lancer Evolution har 250-300. Logikken sier, gå for den med sterkest motor, de skal tross alt brukes til å konkurrere med.
#12: eller at han utelot det, for han ønsket ikke at folk skulle tro at han fant noe han likte med det. Hva med grafikken? Lyden? Selve følelsen av å kjøre bil? Har han brukt joypad? Har han brukt force feedback ratt? Liker han i det store og hele realisme i bilspill? Ingenting av dette får vi vite.
192018​
#1: Greit.
#2: Greit.
#3: Greit. Dog, jeg kjøper ikke helt argumentet med "spillet er laget for sånn-og-sånn". God og dårlig design er rimelig objektivt. Men jeg orker ikke spekulere noe i dette ettersom jeg ikke har spilt GT4.
#4: Okay. Jeg har, igjen, vansker med å se dette. Men, ja... se forrige punkt. :)
#5: Det var vel mer inkonsistensen i spillet han reagerte på - at å kjøre over gresset gikk greit i én modus mens det var fyfy i en annen.
#6: Jeg er ikke med på denne "vil du ha tilgang til det som faktisk er hovedattraksjonen ved spillet vårt? Vel, det skal du faenmeg få jobbe for, mister!"-mentaliteten. Og å kjøpe GT4 for å spille Arcade er vel som å kjøpe seg Flight Simulator 2004 og forvente seg Crimson Skies.
#8: Det jeg lurer på er hvorfor disse ikke går an å skippe. Det finnes ingenting i hele verden som er så pent at du synes det er kult den tredevte gangen.
#9: Det var dette med realisme, da... kjører Solberg hvert løp ti ganger for å få råd til å delta i neste? ;)
#10: Aha.
#11: Jo, enig der. Men får man vite noe om den øvrige håndteringen til bilene?
#12: Dette med realisme i bilspill ble vel debattert gjennom hele omtalen, og sånn sett synes jeg GT4 kom heller svakt ut. Grafikken ble da kommentert som pen, bortsett fra i det bildet der du kunne se hvor fantastisk stygg den ene tilskueren så ut. Og å måtte kjøpe et ratt for å kunne ha glede av et spill... vel.

Jepp japp. Og så: Hva med dette at bilene ikke tar skade ved kollisjoner? ;)
Realisme, du liksom.
 
#60
Opprinnelig skrevet av Yetipants@18.03.2005, 01.12
#5: Det var vel mer inkonsistensen i spillet han reagerte på - at å kjøre over gresset gikk greit i én modus mens det var fyfy i en annen.
#6: Jeg er ikke med på denne "vil du ha tilgang til det som faktisk er hovedattraksjonen ved spillet vårt? Vel, det skal du faenmeg få jobbe for, mister!"-mentaliteten. Og å kjøpe GT4 for å spille Arcade er vel som å kjøpe seg Flight Simulator 2004 og forvente seg Crimson Skies.
#8: Det jeg lurer på er hvorfor disse ikke går an å skippe. Det finnes ingenting i hele verden som er så pent at du synes det er kult den tredevte gangen.
#9: Det var dette med realisme, da... kjører Solberg hvert løp ti ganger for å få råd til å delta i neste? ;)
#11: Jo, enig der. Men får man vite noe om den øvrige håndteringen til bilene?
#12: Dette med realisme i bilspill ble vel debattert gjennom hele omtalen, og sånn sett synes jeg GT4 kom heller svakt ut. Grafikken ble da kommentert som pen, bortsett fra i det bildet der du kunne se hvor fantastisk stygg den ene tilskueren så ut. Og å måtte kjøpe et ratt for å kunne ha glede av et spill... vel.

Jepp japp. Og så: Hva med dette at bilene ikke tar skade ved kollisjoner? ;)
Realisme, du liksom.
192031​
#5: uhu, men okay, siden du er så opptatt av realisme, ville du ikke fått stryk dersom du kjørte i grøfta under oppkjøringa? Derimot om du kjører i grøfta (eller halvveis over plenen som er populært i tette boligstrøk) ved senere anledning kan du kanskje lett komme unna med det.
#6: Vel, hovedattraksjonen er ikke å få alt på fanget, men å kunne jobbe seg gjennom en "karrieremodus". Om man ikke liker det så er heller ikke spillet noe for deg.
#8: som sagt, noen kan være litt lengre enn nødvendige. Men å skippe de helt er unødvendig, man må da i det minste ha en nedtelling? Og selve nedtellingen tar 3-4 sekunder, som de fleste andre bilspill. Man ville nok hatt større innsigelser på spillet om man hoppet rett i fra menyen til startskuddet, uten noen form for forvarsel. Har du noen gang spillt et bilspill som starter slik? Det har ikke jeg hvertfall. Outrun 2, Burnout 3 og samtlige andre ikke-realistiske bilspill er sånn også.
#11: nei, det gjør man ikke, annet enn at man kan se på vekta, og kanskje tenke seg hvorvidt en bil som veier 2 tonn er like håndterlig som en bil som veier 1,3 tonn. Likevel, jeg har allerede sagt at jeg også kunne tenkt meg en prøv-før-kjøp funksjon. Regner med at du fikk med deg det. Det er uansett ikke verdens undergang, det finnes andre ting jeg heller ville satt fingeren på enn dette.
#12: vel, noen spill er laget for å kunne nytes best med ekstra utstyr, andre ikke. Hva med Donkey Konga? Eller samtlige lyspistolspill? Det finnes kanskje bare 1 eller 2 bilspill av flere hundre som er mye mye bedre med ratt enn uten, og dette er da virkelig ikke noe problem? Nå er du bare vanskelig.

Ja, og som sagt har jeg allerede forklart at det ikke var jeg som skrev en anmeldelse, og jeg kommenterte bare det han hadde sagt. Jeg kan ikke huske å ha sett noe om skadeeffekter, men uansett... det argumentet begynner å bli GAMMELT. Jeg ønsker også skadeeffekter, men det er ikke et ultimatum for å få til et realistisk bilspill, hvor realismen ligger i kjøreegenskapene.