Første eksempel
Despite the fact that we're on at least the sixth game in the series (including spinoffs like GT4 Prologue, of course), and despite the fact that approximately 50% of all PS2 games are driving games, GT4 insists - like its ancestors - on treating the player as a dangerously retarded dimwit who's never seen a motor car before and doesn't really understand the concept. To start playing the bulk of GT4's main game, you once more have to go through a series of "licence tests".
Han er tydeligvis ikke forberedt på at alle oppfølgere ikke bare skal tilfredsstille de som har spilt tidligere spill i serien, men som han forklarer det her forventer han nesten at alle skal kunne spille Gran Turismo fra første øyeblikk - og angriper derfor lisenstestene i GT Mode. Et litt desperat forsøk på å sverte noe som faktisk er noe av kjennetegnene til Gran Turismo og skiller det litt ut fra andre bilspill.
the game won't let you actually play any of it (well, except for a tiny handful of pointless "Arcade" and beginner races) for at least an hour and a half because it isn't sure that you understand the concept of acceleration.
ok, her angriper han det faktum at spillet ikke lar deg få tilgang til alt med en gang? Mangel på empati OG total mangel på tålmodighet?
might assume, for example, that the point of having four "accelerate in a straight line and then stop" tests, each over a longer stretch of track than the previous one, is to teach the player about the longer braking distances required at higher speeds. However, each test takes place in a different car, with entirely different acceleration and braking properties, so it's impossible to apply any accumulated knowledge to each successive test.
Hehe, her viser han mangel på forståelse. Skjønner han virkelig ikke at poenget med å bruke flere typer biler, og flere distanser, er for å vise spilleren hvor stor forskjell det kan være på biler, og å lære spilleren å kunne håndtere flere typer biler?
All you're left with is a series of increasingly annoying trial-and-error guessing games, where you race up to (say) 900m of a 1km stretch, apply full brakes, discover that this doesn't stop you in time, then restart the test and try again, this time braking from 850m, then 800m, then 750m and so on until you find the right point for that particular model of car.
Kanskje det er "trial-and-error" for han, men for oss som klarer å ta litt av lærdommen til seg vil det til langt større grad handle om egenskaper fremfor "trial-and-error". Ikke bare det, men disse testene han snakker om er såpass lette at du vil klare de på kanskje andre forsøk, hver eneste en. Å kritisere et spill så hardt på grunn av noe du bruker kanskje 10 minutter sammenlagt på å gå gjennom (da snakker jeg disse spesifike testene) er bare... desperat.
However, should you stray more than an inch or two from the tarmac, the game will instantly fail you and send you back to the start of the test. In the real game, however, you're both able and encouraged to take shortcuts across grass and gravel traps to circumvent difficult sections or overtake, so the information about the track layout gleaned from the test is worthless, even a hindrance, when it comes to the actual race situation.
Her snakker han om tester som handler om å kjøre en hel runde innenfor en viss tid. Det første han sier er totalt løgn, du må ha alle fire hjulene (med andre ord, hele bilen) utenfor banen for å feile. "A couple of inches" - heh, kanskje han skal sjekke synet sitt?
I tillegg sitter han å påstår at du er oppmuntret til å kjøre utenfor banen? Tro meg, det er kanskje 1 av 30 tilfeller hvor du sparer tid på å ta snarveier ved å kutte plenen, og hvis du gjør det - hva sier det om deg? Er det virkelig sånn du vil vinne et race?
It took your reporter two days to achieve GT4's first licence, not because the tests are difficult but because the crushing tedium drove him so close to tears that he had to keep switching the PS2 off after two or three "lessons" and go and do something less boring instead, such as watch the glue drying on the new shelves he was building.
Ja, dette er den quoten du viste til. Ærlig talt, dette er en overdrivelse som ikke er ment som noe annet enn et dårlig forsøk på å skjule hans mangel på tålmodighet.
Having obtained your licence, you're rewarded with a fairly crappy car, with which you can enter a few of the lowliest sets of races. It'll be far too underpowered to win any of them, but by slogging through each one a few times, you'll be awarded credits - even for finishing in last place - which you can laboriously save up until you can spend them on parts and tune-ups for your trundling runabout and eventually have something with a fighting chance of coming first.
Jeg tror ikke han har oppdaget at man kan kjøpe brukte biler. Jeg tror heller ikke bilen du vinner ved å fullføre B-License er ment for å bruke til de første konkurransene. Min første bil var en Toyota Supra Twin Turbo 2.5 (noe i den dur), og den var overlegen alle andre biler på Sunday Cup. Når du har vunnet Sunday Cup kan du oppgradere bilen, og forsøke deg på noen av de andre. Det er heller aldri noe problem å skaffe seg penger om man skulle gjøre et dårlig kjøp, men det er likevel ikke så dumt å tenke seg litt om dersom man vurderer å prioritere "coolness" fremfor ytelse tidlig i spillet.
This reporter also doesn't recall previous GT games prefacing each race with an unskippable 20-second FMV intro of the cars rolling up to the start line, but wouldn't like to be quoted on that for sure.
Nok en gang et bevis på at han har tålmodigheten til en barnehageunge. 20-sekunder er også en overdrivelse, jeg er sikker på at den lengste jeg har vært borti til nå er vel maks 10 sekunder lang. Jeg har forsåvidt en liten forståelse for at dette kan være irriterende, men det er bare hvis tålmodigheten din har tatt slutt før du kommer til denne sekvensen.
GT4 will happily let the player take part in the exact same race 50 times in a row, with prize money accumulating each time, which if you think about it is a pretty strange concept.
Uhm, i 95% av spillet velger du selv rekkefølgen du vil ta løpene. Mangel på kunnskap om spillet er ikke skjellig grunn til kritikk.
The game's lax attitude to the normal rules of time is oddly inconsistent, however. Like the earlier titles, GT4 has a compulsory autosave which kicks in after almost any significant event. Normally this is a welcome feature, preventing the player from accidentally losing important progress because they forgot to save or there was a power cut or something. But GT4's autosave also butts in when you buy a car, or add new parts or tune-ups or the like. Why is this odd? Because one of the prime selling points of the Gran Turismo games is their enormous, ridiculous range of vehicles and tuning options. Right at the beginning, if you head to the used-car dealerships to buy yourself a starting crate, you'll be faced with a dizzying array of literally dozens of cars within your price range, each with dozens of enhancement options available from a plethora of different suppliers and tuning shops.
Se der ja, han visste om bruktbilsjappa likevel, men det nevnte han ikke noe om tidligere. Kan jo egentlig skjønne hvorfor, da måtte han jo kuttet ut et helt avsnitt som sverter spillet han tydeligvis elsker å hate.
Ja, også autosave er valgfritt, du trenger ikke bruke den. Den kan slås av i Options. Han som tydeligvis anser seg som erfaren GT-spiller burde heller ikke trengt å slå den av. Stakkaren blir visst overveldet av valgmuligheter. Absolutt grunn for kritikk.
There's no test-drive option
Bare for å vise at jeg er helt kritisk til hans synspunkt, så er jeg enig i at en test-drive option hadde vært fint å ha. Bare synd han begrunner det med at valget av bil desverre blir så vanskelig for han, for han vet jo ikke hvilken bil som passer han best. Vel, det mest logiske er å velge den bilen som gir deg mest juice for penga, og LITT bakgrunnskunnskaper har han vel. Alle vet at en Nissan Skyline eller Mitsubishi Lancer er et langt bedre valg enn for eksempel en Toyota Vitz. Ja, du kan få både Skyline og Lancer for under 10.000 credits som du begynner med.
Ja, han sier masse mer men nå er MIN tålmodighet over. Han kommenterer også at bilene mister altfor mye verdi etter at du har kjøpt dem, og at de heller ikke øker i verdi selv om de er fullstappet med oppgraderinger. Det er jeg helt enig i er skuffende. Men alt i alt har han nesten ikke en eneste positiv ting å si om GT4, og det avslører hans totale mangel på vilje til å gå inn i spillet med et åpent sinn.
Han vever også inn hans syn på at spill i dag er bedrøvelige og kjedelige, og at alt var så mye bedre før. Hele hans siste del av anmeldelsen/svertekampanjen handler også om hvor kjedelig spillet er og hvor dum du er som kjøper det... bokstavelig talt.
Kort og godt, en anmeldelse JEG i hvertfall ikke ville tatt særlig høytidelig. Jeg håper for all del at dette var skrevet kun for å gjøre opprør og være litt annerledes. Noe som ikke hadde vært så fryktelig rart, det er ikke direkte ulikt han.
EDIT: hvorfor i helvete fungerer ikke Quote funksjonen?