[Multi] Grand Theft Auto V (Five) (Det betyr fem)

Hvilken versjon spiller du?


  • Totalt antall stemmer
    40
Uten at jeg har spilt spillet – og det er meget viktig å nevne – tenker jeg at The Escapist mest sannsynlig er inne på noe, selv om det er langt fra en ny observasjon. Om det er verdt å "trekke ned" for, veit jeg ikke. Men 7 av 10 er fortsatt ingen dårlig score og bla bla bla (den diskusjonen gidder jeg ikke nå).

Poenget til Escapist, at det ikke er en eneste sympatisk kontrollerbar rollefigur i dette universet, samsvarer med min opplevelse av GTA IV (og forsåvidt GTA 3, Vice City og San Andreas, L.A. Noire, Max Payne, Red Dead Redemption, Bully, osv). Jeg mener dette blir spesielt åpenbart i DLC'ene «The Lost and Damned» og «The Ballad of Gay Tony», som setter Niko Bellics originale historie i relieff.

For hvis det er et faktum at Nikos historie er av varianten 'from rags to riches', må det også erkjennes at han tross alt kom fra en menneskesmuglende geskjeft på Balkan, og på veien til toppen av matkjeden i Liberty City forårsaker et folkemord på størrelse med Srebrenica for å utføre sin tragiske hevn (eller ikke, alt etter som).

Motorsykkelgutten i TLAD, den jødiske hillbillyen Johnny Klebitz, er en skikkelig grunn surpomp. Der Nico tross alt hadde fordypende eller utviklende trekk ved seg i løpet av originalspillets historie, er Johnnys en variant av 'from rags to rags'. Det er ikke bare det at han er usympatisk i sine handlinger, han er også en langt mindre interessant enn eksempelvis sin sjef og antagonist (og svært så usympatiske) Billy.

Johnny kommer seg ingen vei, og han er veldig klar over det. Hans del av eventyret blir da bare et kjedsommelig 'slice of life' av en innholdsløs karakter, som målurettet begår brutale handlinger – for hvilken årsak? Den skraltende eksistensen av den patetiske motorsykkelklubben "The Lost" som han så åpenbart misliker? Poenget unslipper meg.

Samme med Balladens Louis Lopez, tittelkarakterens bodyguard. Selv om det ofte alluderes til hans vanskelige, puertoricanske oppvekst, er Louis sin historie av varianten 'from riches to riches', og han er da også den mest usympatiske karakteren av de alle. Han går kledd i designerdresser og dyre jakker, og hver eneste sjel han møter på får han til å himle med øya. Alt er et slit, et unødvendig onde. Han puler lettlurte damer på nattklubben til sjefen sin, og dumper dem som gårdagens undertøy. Forelskede piker ber han dra til helvete, og bryr seg ei om de kaster seg i døden.

Jeg innser at dette kan være et aktivt grep. Vi er kanskje aldri ment til å like Louis. Men der både Niko og Johnny nå og da tar seg i å spørre hvordan de har havnet i uføret mellom gangstere, korrupt politi og psykopatiske bekjente, er dette noe Louis høylytt klager over til seg selv i hver eneste setning han ytrer blant folkene han befinner med.

Han er en misogyn misantrop, som lar en avdanka, dopavhenging 'queen' bestemme hvilken retning livet hans skal ta. Stadig vekk kaller han seg selv en nådeløs, brutal, morderisk psykopat. Han skal være usympatisk – kanskje bedre for å avdekke hvor usympatiske alle hovedkarakterene i Grand Theft Auto-serien (ikke bare den fjerde oppfølgeren) er. Men selv om han kan synes å være mer selvbevisst enn sine forgjengere, eller han er et selvbevisst redskap for Dan Houser og Co til å kommentere sine egne karakterer – gjør det saken noe bedre? "Hvorfor i helvete spiller jeg dette spillet fortsatt?" tok jeg meg selv i å tenke en stakket stund i 2009.

Det er Rockstars MO. Hvis du ikke liker det, så vil du ikke like det den femte (eller tiende) gangen heller.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Jeg hadde tre punkter som jeg var skeptisk til:

- Skytingen
- Bilkjøringen
- Det tekniske/grafiske

Har lest en del anmeldelser nå, og det ser ut som ale tre punktene holder bra nivå. Nesten for godt til å være sant for et Rockstar-spill, men en gang må være den første?

Og til den tidligere diskusjonen: En av mine all-time spillopplevelser er Skyrim, mye på grunn av at vi var mange som spilte det samtidig. Løftet opplevelsen! Jeg husker jeg spilte gjennom Fallout 3 og New Vegas sikkert 2-3 år etter at de ble sluppet. Var nærmest deprimerende å gå gjennom de gamle trådene, og tenke på at man ikke var med på dansen når den foregikk.

Nå er jeg med, og danseskoa er pussa.
 
Det slår meg ut fra beskrivelsen av Trevor sitt oppdrag at eg skal holde meg langt unna dette spelet. Var ein lignende scene i Ninja Gaiden 3 som gav meg avsmak nok til at eg aldri kjøpte det. Den psykotiske galskapen i Saints er så distansert fra virkeligheten at det blir tegneserieaktig og parodisk, mens det her skal være "gritty" og "realistisk" eller kva faen, det orker eg ikkje forholde meg til.

Jaja.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Holder meg unna alle anmeldelser og spoiler fra gameplay (med unntak av de giffene som er posta). Vil ha det reint og ubesudlet når jeg får starta på det selv

Angående det oppdraget med tortur så kjenner jeg allerede litt på det. Men det er blitt gjort så mye annet drøyt i spill hittil og for faen man kan da skille mellom fakta og fiksjon? Det Ninja Gaiden-opplegget var utelukkende spekulativt og hadde ingenting med historien å gjøre om jeg husker rett. Om man spiller et spill som handler om å være hardbarka kriminell hvor du skal komme på toppen, hvorav én er fra ghettoen, én er en avdanka bankraner og den siste er psykopat, blir du virkelig overraska når Rockstar (som alltid) gjerne vil sjokkere? Første gameplaytrailer ser jo fyren prøve å flushe et avsagd bein ned i dass....
 
Det blir jo gjort langt drøyere og verre ting i The Walking Dead. Hører ingen klagesang om det.

Jeg leste 80 nummer av Walking Dead før jeg endelig innså at mønsteret aldri ville endre seg. Rick føler han må gjøre noe, redde noen andre overlevende, hevne seg, hva faen har du. Han forlater gruppa og familien sin. Noen i gruppa hans blir drept. Lather rinse repeat. Etterhvert går Kirkman tom for folk eller familiemedlemmer fra den opprinnelige gruppa å ta av dage, så han går løs på Ricks kroppsdeler, osv. Jeg kikka innom nr 100, og så at jeg ikke hadde gått glipp av en damn shit. Så jo, jeg klager. Høylytt. Det er sjokk for sjokkeffektens skyld, og har ikke en dritt å si. Ikke så rent ulikt GTA.

Jeg gleder meg som en liten unge, men ved veis ende i GTA 5 veit jeg at jeg kommer til å sverge meg ferdig med denne spillserien....inntil GTA 6. Fem år er akkurat passe lang tid til å forårsake selektiv hukommelse.
 
Aaaaand, a big fat nuthin'. Tipper de låser opp klokka 09:00.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Ah, var ikke klar over at det var snakk om PK for begge kjøpene. Roll on.

Plukker mitt opp i lunsjpausen i morgen. Typisk om de har skrevet for mange opp på listen i forhold til spill de får inn.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Blir sikkert ikke noe problem.

Merker på meg selv at jeg ikke blir grepet helt av hypen. Hadde dette vært for to-tre år siden, så hadde jeg gått av hengslene. Er ikke det at jeg har mindre interesse for spill heller, bare at jeg har fått et mer avbalansert forhold til det. Leser meg mer opp på anmeldelser i forkant osv, litt som jeg gjør med film.

Samtidig er det gøy (og samtidig litt skremmende) å lese på steder som NeoGaf, der det virker som kloden blir endevendt. Mangler ikke på entusiasmen. Er dette spesifikt for spill? Sjeldent man ser slikt med filmer f.eks.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Får snike meg av gårde til Hamar i morra og se om de har faenskapen på Lefdal, nettsida sier ja men heh. Jævla steinalder-opplegg, spreng hele fysisk medie-bisnissen like greit først som sist.