[Multi] Grand Theft Auto V (Five) (Det betyr fem)

Hvilken versjon spiller du?


  • Totalt antall stemmer
    40
*edit: Men serr, hva er denne besettelsen med å få og spille først eller før alle andre?

Før var det gjerne sånn at jeg ville lorde litt, skryte litt og være storkar på nettet osv. Jeg fikk Super Mario Galaxy en dag eller to før andre, det var litt stas. Det var viktigere før når det var snakk om flere måneder mellom release i Japan, USA og Europa og kunne gjerne betale noen hundrelapper ekstra for å kjøpe spill importert fordi jeg ikke ville vente.

Nå er jeg ikke så opptatt av spill lengre, men enkelte spill er jeg veldig gira på å kjøpe tidlig fordi det også er en sosial greie. Hvis jeg ikke hadde kjøpt Skyrim på dag 1 ville jeg neppe fikk like mye ut av spillet som jeg gjorde. Det at man kan henge her og bable om ditten og datten og finne ting til hverandre, grave i FAQer osv mens alt er nytt betyr en del for meg, og det blir bare enda bedre når alle kjøper det samtidig. Derfor er det ganske offisiellt at GTAV blir å eie den første tiden, og at denne tråden også blir å eie.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Ja, det riffen sier. Det er vel ingen greie å spille det først eller før alle andre (om du ikke heter ZorgX), men heller samtidig med alle andre, når det hele foregår og det er mest snakk rundt spillet. Jeg spilte jo The Last Of Us én måned etter alle andre, og selv om det ikke ødela noe for selve spillopplevelsen, ble ikke det sosiale rundt like kult.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Det sheriffen sa. Å få det en dag eller to før er ikke verdt ekstra effort, men å spille det samtidig som resten av gjengen bidrar litt til fornøyelsen ved at man diskuterer opplevelser og funn. Kjøper man spillet noen uker eller måneder senere forsvinner mye av både oppdagelsen (siden internett kommer til å få helt diaré over hva som er å finne i spillet til den grad at man omtrent ikke kan unngå å lese om det) og den ekstra sosiale delen. I tillegg har man online, og det er litt kjipt å være helt fersk i et spill og spille sammen med folk som kjenner ting inn og ut og raser gjennom alt.
 
Det er også nesten litt som med nye filmer på kino, dersom jeg ikke får sett den i løpet av de første dagene er sjansen stor for at jeg bare gir faen og venter til jeg kan se den hjemme. Vet ikke hvorfor det helt er sånn, sikkert ukultur av noe slag.
 
Eneste spillet jeg har opplevd i senere tid at det ville vært småkjipt å komme LTTP, er Fez.

Hvis du var en av disse som spilte Fez ved lansering, ble du med ett en del av et asynkront felleskap i det du lanserte og diskuterte teorier og dechiffrerende innlegg på diverse internettfora. Mer enn noe internt ved selve spillet og dets systemer, gav dette felleskapet – mens alle gåtene var ferske og uløste – en samholdsfølelse som beriket spillopplevelsen betraktelig på en unik måte som vanskelig lot seg gjenskape. "Har noen løst denne nøtta snart? Hvordan leser man alfabetet?" osv. Det var en av disse helt spesielle og sjeldne “du måtte være der for å skjønne det”-zeitgeistene.

Det er fint å være "på" når spill lanseres, men jeg runda Skyrim på behørlig hvis halvannet år etter (alle brorskapene, alle deadric quests, alle DLC'ene i tillegg til main story quests og en knippe andre morsomme/viktige oppdrag), og det var ingen fattigere følelse for det. Bortsett fra at all level grinding gjorde at jeg one-shot'a Alduin. Snakker om antiklimaks.

*edit: Jeg er way off topic. GTA 5, folkens:

 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Hah, det var good times!

Viser til denne, uten kommentar
@theger: Var det meg, ang. MW2? (er vel evt. greit å innrømme nå)

Ellers er det eneste grunn til at jeg vil ha GTAV på release å kunne dele opplevelsen med andre, aka skrive/lese om det i denne tråden samtidig med at resten spiller det. Må bare finne litt tid å spille det på!
 

Novastrum

Feminist-elitist
Kanskje vi får en like magisk tråd som vi hadde med Dragon Age 2, der alle var hypa og sakte men sikkert innser at spillet er komplett piss fra ende til annen og ender opp med å hate det.
Se på giffen som theger posta. Dette kan ikke bli noe annet enn GOTY (sammen med TLoU).
 
Expert har også dagstilbud og selger det til 379 i morgen. Jeg og en kollega skal roadtrippe i lunsjen og kjøpe det. Blir å eie.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Snø i et GTA og sparking av kuer å herregud jeg kan ikke IKKE spille dette spillet nå med en eneste gang HJÆLP 3 måneder til jeg kommer hjem til PS3-en min faen faen faen \o/:penga:
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Stikker på Elkjøp over veien i lunsjen i morgen, satser på at jeg har flaks.