GTA: San Andreas

Jeg synes gjengkrigene i spillet er riktig fett. Såpass at jeg sliter med å karve meg til story mode oppdrag :) Er noe med den følelsen, å gå rundt i hooden full i våpen, fet bil, fet musikk og bad attitude :>

Noen her som nevnte slowdowns og framerate problemer angående GTA.
Med det vil jeg si at det går vel likt som Vice City. Rockstar snakka om en forbedret draw distance osv. Kan ikke si at det er iøyefallende og er litt skeptisk. Men nå har jeg heller ikke sammenliknet VC og SA. Kanskje jeg burde gjøre det ? Uansett, grafikkmotoren hoster litt her og der på lik linje med VC. Det gjelder bildeoppdateringene og ikke minst teksturer. Dette legger du vel best merke i meget høye hastigheter. Ved feks en tur på motorsykkelen eller en bil med nitro. Og kan ikke huske at i VC så ble grafikken så utydelig når du oppnår høy hastighet. Tenker på Need for Speed Underground effekten hvis noen vet hva jeg snakker om.

Noe revolusjon grafikkmessig ble det ikke. Men gameplay ? I bøtter og spann. Endelig et spill som jeg kan holde gående. Ihvertfall til Metal Gear Solid 3

Kilik

Lokal moderator
Ja, føler det er såpass mye annet å gjøre i spillet nå at jeg faktisk ville kjøpt det selv uten story-oppdragene!

Men det er noen ting som jeg finner irriterende til nå:

1) Grafikken. Joda, den er en god del bedre enn Vice City, men den har sine feil. Pop-ups er som nevnt også tilstede her. Dette får man virkelig merke med et raskt kjøretøy, men heldigvis ikke så alvorlig at det ødelegger gameplayet. Spillet bruker et pre-texture system. Dvs. at den først laster en texture med dårlig oppløsning på avstand og når man kommer nærmere så byttes dette ut med en mer detaljert texture. Dette i hovedsak for å forbedre draw distance. Fungerer rimelig greit, men i blant loades texturene litt for tregt og man får se de forferdelige pre-texturene på nært hold. Ellers en god del jaggies og flickering, men det gjelder jo de fleste PS2-spill. Frameraten er heller ikke mye å skryte av. Holder som regel rundt 30 fps, men straks det skjer noe action så dropper den som en stein. Spillet er kort sagt ikke helt gjennomført når det gjelder grafikken selv om det selvsagt er svært teknisk imponerende med tanke på størrelsen. Mao. er du grafikkhore anbefaler jeg å vente på PC-versjonen.

2) Savesystemet. Dette gjelder egentlig alle GTA-spillene. Greit nok at man ikke kan lagre under oppdrag, men det som virkelig er kjedelig å gjøre på nytt er alle kjøringen til oppdraget og i selve oppdraget før det skjer noe action. Det blir for mye reising rett og slett. Nå er det jo aldri kjedelig å kjøre i GTA, men feiler du oppdraget kan det hende du må gjøre opptil 10 minutters kjøring på nytt. Ofte føles dette som bortkastet tid. Dette er litt bedre i San Andreas da man kan velge "trip skip" som gjør at man kan hoppe over en lang biltur i starten av et mission hvis man har prøvd det før. Men hvorfor ikke en retry option når man feiler, eller automatisk lagring når man kommer fram til oppdraget? Mulig Rockstar er redd for at det ville ha ødelagt flyten og at de føler det blir inkonsistent med selve spillkonseptet, men jeg ser mer fordeler enn ulemper med å ha det sånn.

3) AI'en skulle visst være veldig forbedret, men den er fortsatt rimelig simpel og kan gjøre grove feil. Har møtt på fiender på en meters avstand som knapt vet hvor de skal gjøre av seg. Den er heldigvis milevis bedre enn Driv3r...

Når det gjelder bugs virker spillet overraskende gjennomført med tanke på størrelsen. Eneste jeg har sett av feil er en bil og en død mann som svevet en meter over bakken.

Ellers er det tidenes beste spill...

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Hvordan er musikken i spillet? Jeg har sett div. tracklister, men har så vidt bare hørt en brøkdel. Hvordan er resten, er det på høyde med Vice`?

Paynie: kilik er en pirat. Spillet kommer ikke før til fredagen her i Norge.

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Sheffield@25.10.2004, 23.11
Hvordan er musikken i spillet? Jeg har sett div. tracklister, men har så vidt bare hørt en brøkdel. Hvordan er resten, er det på høyde med Vice`?
Bedre enn Vice vil jeg si. Ikke like mange storhits denne gangen (som Michael Jackson - Billie Jean i Vice City), men større og mer variert. Bedre rock enn på VC etter min mening. Til og med countrystasjonen er bra. Noe for enhver smak. Dog hater man "svart" musikk (hip-hop, funk, soul) vil man få problemer, da dette (selvfølgelig) utgjør flertallet av radiostasjonene.

Har kjørt litt rundt i fly og draw distancen er ikke noe å skrye av i byene akkuratt, synes kanskje det var bedre i vice (mener å huske at da så du ganske mye av byen..). Men loade tidene er kraftig forbedret, har ikke merket så mye til at teksturene ikke blir loadet raskt nok og SA har ikke i nærheten til de pop-up problemene vice hadde.

Etter å ha spillt litt nå tror jeg man kan stjele absolutt alle kjøretøy man kommer over (ikke noen fly som i vice og 3-ern som du går rett igjennom). Skulle prøve å se om det gikk ann å kjøre med toget, endte opp med at jeg dro ut sjåføren og tok kontrollen over toget selv. Togferden kom til en brå slutt da jeg hadde litt for høy fart i en sving og det hoppet av skinnene.

AI-en er mye bedre enn de andre gta spillene, men dine egne gjengmedlemmer er latterlig teite. I gjengkrigene har jeg blitt lurt noen ganger da de omringet meg fra sidene.

Må si at Los Santos er veldig bra designet, bedre enn 3-ern sine byer. Har ikke kommet til San Fierro eller Las Venturas enda, så jeg vet ikke om kvaliteten holder seg oppe.

Ble ikke så imponert av soundtracket egentlig.. er ikke stor fan av hiphop men playback FM har noen bra sanger radio x er også bra innimellom, ellers ble det veldig mye midt på treet.

Ingen hidden packages nei, men du har 100 tags, 50 horseshoes, 50 oysters, 50 photo shots. Har bare funnet et par oysters (under vann) og nærmere 40 tags så langt, INGEN horeshoes eller photogreier. Heller ikke fått noen bonuser så vidt jeg vet av tagsa (bortsett fra respekt av gjengen min).

Kilik

Lokal moderator
Ja, stemmer veldig med det inntrykket har foreløpig:

Gameplay: 9 eller 10 (småting som savesystemet nevnt over)
Grafikk: 8 (trekk for textures, pop-up, slowdown og annet småtteri)
Lyd: 9 eller 10 (kanskje litt trekk for noe generiske våpenlyder)
Value: 10
Tilt: 10

Forøvrig det samme som GTAIII og Vice City fikk av Gamespot i sin tid...

Kilik

Lokal moderator
Hoho, det er det beste IGN har gitt til noe spill i denne generasjonen (Gran Turismo 3 og Metroid Prime fikk 9.8). Litt vel snilt med tanke på grafikken mener jeg da, men så er det jo IGN :)

For min del handler det om hvorvidt en har det moro. Om spillet er underholdende så får spillet god karakter i min bok. Selv om 9.9 er å ta litt hardt i. Eneste spillet jeg husker har fått så høy karakter (jeg teller ikke 10/10, for det gis av en eller annen grunn litt oftere enn de uten desimaler) er Civilization som fikk hele 99% av Datormagazin (DMZ) rundt 1991 eller noe.

Faen, nå slo nostalgien til igjen... *snufs*

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Opprinnelig skrevet av Shadar@25.10.2004, 10.23
Vi har ikke Seaman-avatar, har vi vel? Hvor i alle dager fant du det bildet?
123607​
Seaman on the F-word: "I'm to polite to use that word, so I just say 'bite me, you baboon-faced ass-scratcher!"

:ler:

Lodin

Der Waaaah
Faen at man må vente helt til Fredag a! Hvis noen finner noen sjapper som selger det tidlig så er det bare å si ifra.