GTA: San Andreas

Kilik

Lokal moderator
#1
Grand Theft Auto: San Andreas - Mini-FAQ
Les her før du spør om noe angående spillet:




Plattform: PS2 (PC-versjon ute i 2.kvartal 2005. Xbox-versjon ikke annonsert)
Lanseringsdato: 29.oktober (26.oktober i USA)
Multiplayer: Kan spille enkelte mini-games sammen. Ikke oppdrag.
Online: Nei
Utvikler: Rockstar North



The follow-up to Grand Theft Auto III and Grand Theft Auto: Vice City. This time around, developer Rockstar North and publisher Rockstar draw upon a conceptual style reminiscent of the popular 1990s gangsta films like Boyz in the Hood and Juice. Five years ago Carl Johnson escaped from the pressures of life in Los Santos, San Andreas -- a city tearing itself apart with gang trouble, drugs and corruption. Now, it's the early '90s. Carl's got to go home. His mother has been murdered, his family has fallen apart and his childhood friends are all heading towards disaster. On his return to the neighborhood, a couple of corrupt cops frame him for homicide. CJ is forced on a journey that takes him across the entire state of San Andreas, to save his family and to take control of the streets.


MILJØ:
  • San Andreas er en fiksjonell delstat i USA. Kartet inneholder 3 byer, som hver er omtrent på størrelse med Vice City: Los Santos (L.A. basert), San Fierro (San Francisco basert), og Las Venturas (Las Vegas basert).
  • Hele kartet er omtrent 5 ganger større enn Vice City.
  • Store områder med landsbygd, ørken, åkre og fjell mellom byene.
  • Det høyeste punktet i San Andreas er Mount Chillad, et fjell som er over en halv mile (800 m) høyt.
  • Det er 14 små landsbyer mellom storbyene.
  • Los Santos har en bydel kalt Vinewood, en parodi på Hollywood samt luksusstrøket Rodeo. Den østlige delen av byen har fattige, svarte bydeler.
  • San Fierro inneholder bydelen Chinatown og en etterligning av Golden Gate Bridge.
  • Las Venturas inneholder en etterligning av The Strip, Las Vegas' hovedgate, og en rekke hoteller og casinoer.
  • Hver by har en flyplass.
  • Gatene har nå gatenavn.
  • Man kan fly gjennom skyene.
  • Det er en rekke interaktive butikker, barer og restauranter i hver by.
GAMEPLAY:
  • Mulighet for å rane tilfeldige hus. Ved å stjele en lastebil og trykke R3 kan man starte disse oppdragene. Dette kan bare skje om natta. Ting man stjeler kan byttes inn hos en pantelåner.
  • Man kan gamble på casinoer i Las Venturas. Man kan spille spill som blackjack, video poker, lykkehjul, spillautomater og rullett.
  • Rekruttere gjengmedlemmer.
  • Kjøpe klær i ulike klesbutikker.
  • Dating-simulator. Jobbe for å få deg kjæreste.
  • Kan også kjøpe gulllkjeder, klokker o.l. i de samme butikkene.
  • Man må spise regelmessig. Må balansere vekten for å gjøre det bra i missions. Dette kan gjøres ved å trene i treningsstudio hvor man finner vekter, tredemølle, sykler etc.
  • Hvis CJ blir overvektig vil han vugge når han går, få dårligere kondisjon og tregere reaksjonsevne i nærkamp. Hvis CJ blir undervektig vil han bli svakere fysisk.
  • Trene kampsport, bl.a. boksing og kung-fu. Man kan lære en rekke "moves". Nå kan man også blokkere angrep.
  • Svømme og dykke. Under vann er det fisker.
  • Man kan forandre hårfrisyre hos frisører i byene. Dette gjelder også ansiktshår.
  • Man kan ta tatoveringer.
  • Man har stealt-teknikker og muligheter for å gjemme seg i skygger. Man har bl.a. finlandshette, kniv og pistol med lyddemper til våpen.
  • Sammen med gjengen kan kontrollere enkelte deler av kartet.
  • RPG-lignende "stats". Hvis man sykler veldig mye, vil man bli bedre på sykling. Svømmer man mye, vil man etterhvert bli mer utholdende som svømmer osv. Ved ulike side-missions vil man lære nye/forbedre egenskaper.
  • Man kan klatre, plukke opp bokser, løfte seg opp og andre plattformegenskaper.
  • Man kan plukke opp haikere.
  • Din respekt hos andre innbyggere avhenger av klesvalg og hårfrisyre.
  • Man kan spille basketball. Dette vil gjøre deg bedre trent.
  • Starte branner og stoppe branner som bryter ut med brannslokningsapparat.
  • Man kan utløse gjengkriger.
  • Spille biljard.
  • Hoppe i fallskjerm fra fly og høye bygninger.
  • Rytme/danse-spill (á la DDR og Space Channel 5)
  • Tagging med spraybox.
FRAMKOMSTMIDLER:
  • Sykkel. Muligheter for å gjøre triks som wheelies, 360 etc.
  • Det finnes kjøreskoler hvor man kan forbedre sine kjøreferdigheter.
  • Flere måter å kapre en bil på (bl.a. bevepnet kapring).
  • Monster Trucks, ATV, lastebiler, tankbiler og quad bikes er noen av de nye kjøretøyene.
  • Bulldozer hvor man kan styre bladet (gravedelen) foran med høyere analog.
  • Ved å trykke R3 når man kjører lastebil, kan man gjøre side missions hvor man transporterer varer.
  • Politi-motorsykler.
  • Biler kan bli skitne.
  • Man kan modifisere utseende og fart på bilene ved å kjøpe nye bildeler. Biler kan få nitro boost.
  • På landsbygda vil man få tilgang til traktorer, gressklippermaskin, skurtreskere etc.
  • San Fierro vil inneholde spillbare "trolley cars", et særegent trikkesystem kjent fra virkelige San Francisco.
  • Los Santos har jernbanenett samt et komplekst veisystem.
  • Man kan kjøre trikker selv.
  • Fly. Man kan utføre loops og rolls med enkelte typer fly.
  • Fotgjengere og politi kan nå ta tak i støtfangeren på bilen når man kjører på dem.
  • Man kan stjele båter i fart mens man er i vannet.
  • Man kan kapre tog. Trykk R3 for et tog mini-game.
LYD:
  • Spillet har 11 radiostasjoner. Inkludert en ren snakkestasjon.
  • GTA: SA har et soundtrack på over 150 sanger fordelt over 10 radiostasjoner.
  • Musikksjangre er: Rock, funk, soul, reggae, house, alternative, country og hip-hop.
  • Musikk høres forskjellig ut fra kjøretøy til kjøretøy.
  • Dynamisk radio som forteller værmelding og bakgrunnshistorier til oppdragene utfra hvor man er i spillet.
VÅPEN:
  • Man kan bruke to like våpen samtidig.
  • Spade (kan også brukes til graving), brannslokningsapparat, AK-47 og granatkaster er noen av de nye våpnene.
  • Nytt siktesystem hvor man bl.a. kan sikte inn headshots med standardvåpen. Sikter med høyre analog.
  • Man kan "strafe" når man har locket inn en person.
  • Blokkere og fekte med ny Katana-fysikk.
  • Når du har siktet inn en person vises hvor mye liv personen har igjen med fargene grønt, gult og rødt.
  • Foreta en 4-persons "drive-by". Man kan selv sette seg i baksetet og skyte derfra.
GRAFIKK:
  • Bruker en forbedret versjon av Renderware; den samme grafikkmotoren som ble brukt i GTA III og Vice City.
  • 2 til 4 ganger lengre "draw distance" enn tidligere.
  • Det er like detaljert under vann som over vann.
  • Real time refleksjoner på vinduer, speil og biler.
DIVERSE:
  • 2-player modus. Man kan blant annet spille biljard og en del andre mini-games med to personer.
  • A.I. er sterkt forbedret (Alle bilister og fotgjenere lever uavhengige liv med daglige gjøremål).
  • Det er kun loading når man går inn/ut av bygninger.
  • Styre kameraet med høyre analog.
  • Historien er tre ganger lengre enn Vice City.
  • Spillet har 150 hovedmissions.
  • Når man snakker med noen kan man velge forskjellige svar.
  • Varighet: I følge produsent Dan Houser er det umulig å fullføre spillet 100% under 150 timer.
Offisiell nettside (Med kart, trailere, bilder etc.)
 

Neocon

ᛋᚨᛏᚨᚾ
#4
Ja. :)
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Opprinnelig skrevet av The Creature@24.08.2004, 22.19
Ble det bekreftet ragdoll-fysikk allikevel?
92738​
Ja, men det er fortsatt usikkerhet rundt hvor tydelig dette blir. Fysikken er nok en del bedre enn Vice City, men ikke forvent deg noe Half-Life 2 akkurat...
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#9
Ragdoll-fysikk vil si(sånn grovt sett) at hvis du f.eks. kjører på en kar med noenlunde fart, vil kroppen hans oppføre seg som en tøydukke som får et slag av en viss kraft påført seg. Altså, vil han kastes avgårde på en ganske realistisk måte. Eller hvis du f.eks. sparker en fyr i hodet, så vil han kastes bakover, bare slik at kroppen "henger etter" hodet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Sorry hvis det skulle være noen uklarheter, men dette er den enkleste forklaringen jeg kommer på.
 
#10
får bare håpe at de ikke har lovet for mye nå da
 

Neocon

ᛋᚨᛏᚨᚾ
#13
Hørte at Rockstar hadde lagd en sak som ligner på ragdoll.
 
#14
Opprinnelig skrevet av Lodin@25.08.2004, 16.54
Tviler på at spillet inneholder orntlig ragdoll. Skal godt gjøres å presse det inn i den gamle enginen.
93057​
Hitman hadde ragdoll, og den enginen er så vidt jeg vet mye svakere enn den som brukes i GTA (RenderWare?). Og det er mulig å modifisere en motor og gjøre den bedre, vet du.
 

SHDR

Gullmedlem
#15
Hitman-motoren mindre kraftig enn den i GTA3? Bullshit, min gode mann. Hitman var såvidt meg bekjent det første spillet som konsekvent brukte inverse kinematics-fysikk på modellene i spillet. Dermed er motoren faktisk SKREVET for ragdoll-effekter.

RenderWare-motoren er derimot en typisk gjennomsnittsmotor fra slutten av nittitallet, uten noenting som kan kalles særlig god ytelse eller for den saks skyld spesialeffekter og ingenting som ligner på ragdoll. Fysikkmotoren er så begrenset at det spørs om den engang kan endres til å bruke inverse kinematics, ettersom det ville krevd en rewriting av alt som heter animasjonssystemer, collision detection og ikke minst nye rutiner for modellering av ledd og skjeletter.

GTA3 og Vice City hakker så mye at det for min del er bortimot uspillelig på PS2. Det er temmelig imponerende, og inverse kinematics vil nok bare gjøre det hele verre.
 
#16
kommer det til å komme på pc?

dem sa at GTA:VC ikke kom på pc :p men jaja håper i alle fall at det kommer på pc ;)
nettoopp fått meg ny pc og :D

*gleeeeeder meg!*
 
#20
Shadar: Greit nok at spillene hakker noe en gang i blant, men det må være noe alvorlig galt med maskinen din hvis det hakker så mye at det nesten blir uspillbart. Du vet å overdrive når det gjelder PS2. En annen ting er at GTA San Andreas ikke bruker den samme metoden som de to tidligere PS2 spillene, men det bruker en streaming-metode som gjør det hele mer flytende og reduserer ladetid betraktlig. Jeg har merket kraftig hakking på KOTOR også, men det virker ikke som du bryr deg så veldig mye om det, i og med at du setter det som et av de beste RPG spillene på markedet. Hvis du klarer å se forbi hakkingen i KOTOR bør du også klare å se forbi den ganske så ubetydelige hakkinen på GTA spillene også. Men det er vel kanskje i underbevisstheten din at det er en PS2 og derfor irriterer det mer enn nødvendig? Det er mange bra spill som har langt verre framerate enn GTA serien. Selv på Xbox hakker GTA spillet, og det er ubetydelig bedre enn på PS2, om det i det hele tatt er noe bedre.
 
Topp