Half Life 2

SHDR

Gullmedlem
Opprinnelig skrevet av Alucard@06.08.2004, 23.54
Synes spillet ser bedre ut enn Doom 3. Grafikken virker mer
avslappet og ikke så "Pzzzzzzzzzzzzblurblurbrrrrrrring" hele tiden.
Men nå kan jeg ikke nekte for at Doom 3 har dårligere grafikk.

Blir spennende å se hvordan ragdoll effekten blir.
En bruker Ragdoll i hitman spillene, men det virker lite gjennomført.
83868​
Ragdoll er vel blitt brukt i Unreal Tournament 2003, 2004, Freedom Fighters, Cronhicles of Riddick, alle PC-spill med respekt for seg selv siden 2001, og det meste som kan krype og gå ellers. Ragdoll, er invers kinematikk som det faktisk heter, er ikke mye fancy lenger. Det er oppbrukt. Det er en lens-flare. En lava-level. Jeg skal ikke uttale meg om Half-Life 2, men er det noen som har fulgt med på inverse kinematics-motoren i Doom 3? Den lager jo sylte av den i alle foregående spill, iallefall. Istedet for at folk fyker omkring som sprettballer faller folk helt naturlig i forhold til hvor de blir skutt, underlag, vinkel også videre. I for eksempel Unreal Tournament 2004 er det et problem at inverse kinematics-motoren bare påvirker en kropp når den treffer bakken; deretter retter den seg ut og ligger helt utstrakt. Det gjør ikke fiendene i Doom. Og guess what: den er utviklet in-house av id Software. Half-Life 2s fysikkmotor er derimot levert av Havok, som står bak den sjenerende "se-på-meg-jeg-ligger-helt-rett-og-utstrakt"-effekten.

Uansett: Nei, jeg synes ikke Half-Life 2s grafikk er bedre fordi den har variasjon. Doom 3 har en enestående realisert design, og vanvittig levende, detaljerte lokaler og omgivelser. Dersom Half-Life 2 klarer å matche denne følelsen av sted og rom blir jeg mektig imponert. Slik det ligger an nå synes jeg iallefall Half-Life 2 har en langt mer anonym visuell stil enn Doom 3. Betyr ikke at den er dårlig, den kan bare ikke sammenligne seg med Doom. Men vi får se når det kommer. Jeg forbeholder meg rolig skeptisk inntil jeg får se at Valve har gjort det de lovet at de skulle. Noe mindre enn det, og jeg forbeholder meg retten til å le av dem.

Ah, og siste sak ... hva er oppe med den stusselige lyssettingsmodellen til Valve? Det der er standard volumetriske lightmaps. Både Thief 3 og Deus Ex 2 har gjort god bruk av dynamiske lyskilder i det siste, både innendørs og utendørs, mens Source fortsatt bruker teknikken Quake gjorde populær. Har ikke det noe å si på grafikken, kanskje? Doom 3 er mer enn bump-mapping og poly-count: det er fantastisk lyssetting som skaper atmosfære og stil som intet annet spill tidligere.

C

Crizpy

Gjest
Jeg trur HL2 kommer til å bli bra. Men det er selfølgelig ikke bare pga grafikken. Det er jo utklassering fra doom3 der, men gameplayet på en måte. Jeg gleder meg hvertfall! Så gjenstår det å se om CS source blir like bra som fjortisene håper.

SHDR

Gullmedlem
Jeg håper også HL2 blir bra, men jeg er lei av at alle skal gå utifra at det er mye bedre enn alt annet fordi det kommer fra et selskap som har bevist at de hadde noen nye ideer for 6 år siden, og siden da bare har utsatt og avlyst prosjektene sine samtidig som de har melket communitien sin for så mye penger som mulig ved å kjøpe opp ting som Counter-Strike og Day of Defeat fra mod-communitien sin. Valve er sikkert flinke de, men de har mye å bevise med den respektløse, pengegriske holdningen de har holdt ovenfor fanbasen sin.

Blæh.

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Shadar@07.08.2004, 09.09
I for eksempel Unreal Tournament 2004 er det et problem at inverse kinematics-motoren bare påvirker en kropp når den treffer bakken; deretter retter den seg ut og ligger helt utstrakt. Det gjør ikke fiendene i Doom. Og guess what: den er utviklet in-house av id Software. Half-Life 2s fysikkmotor er derimot levert av Havok, som står bak den sjenerende "se-på-meg-jeg-ligger-helt-rett-og-utstrakt"-effekten.
83928​
Argh.. Unreal2004 bruker ikke Havok-engine, den bruker Karma.
Karma finnes nesten ikke lenger.

Men uansett, til sak. Jeg sier ikke at grafikken automatisk blir bedre av å ta i bruk et variert fargespekter, men det blir uten tvil mer spennende av det. Og det teller mer for meg. Grafiske Wow's blir fortere kjedeligere enn et virkelig godt og interessant konsept. De første klippene som ble offentliggjort på E303 imponerer meg stadig. :)

Novastrum

Feminist-elitist
:) Hepp, så gikk den over til å bli en modul i renderware-pakka.

D

Doctor Downs

Gjest
Opprinnelig skrevet av Novastrum@07.08.2004, 03.06
Farger! Variasjon i fargespekteret, noe Doom3 ikke kan skilte med på noe plan. Er ikke dette verdsatte egenskaper lenger? Er det bare bumpmapping og polygoncount som teller? Variasjon er nedskrytt.
83904​
Deilig å se noen som er på samme plan som meg.

Man kan si hva man vil om hvor mange detaljer det er i Doom IIIs grafikk, men jeg foretrekker Super Mario World. Doom III har det kjedeligste, kjipeste, dystreste utseendet siden Doom II. Jeg liker det ikke. Det ødelegger spillopplevelsen for meg.

Ikke at det har noe på dette emnet å gjøre, men... Er det noen her som egentlig synes Doom III var noe skummelt? Jeg synes det bare var jævlig harry. Teite monstre og nesten parodisk atmosfære.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Skjeletthoder med jetpack bidrar ikke til noe særlig skummel stemning, spør du meg.

SHDR

Gullmedlem
Jeg ble faktisk dødelig freaked out av de skjeletthodene. Ikke at de i seg selv var så stygge, men de gav horrible mengder med skade på Veteran, og de kom seg liksom rundt overalt. Stemningen i spillet er fortreffelig, jeg klarer ikke å unngå å bli skremt selv om jeg pent forutser når og hvor fiender vil dukke opp. Fiendene tåler ikke så mye, men de tåler nok til at det føles ut som jeg akkurat klarte å drepe dem før de satte klørne i meg hver gang jeg tar livet av en.

Kjedelig, kjipt og dystert? Jeg er nødt til å spørre meg hva du egentlig så etter i spillet. Klovner? Glade farger? Doom 3 serverer deg det du kan forvente fra en rombase. Sett interiøret i en ubåt noengang? Det ser mye ut som det i Doom 3. Jaja. Det går på smak, så det er helt ubrukelig å diskutere, og dere vet at jeg liker spillet, så det er verdiløst å argumentere for det også.

Men jeg er nødt til å spørre hva som er "harry" med spillet. Jeg klarer ikke se noe harry overhodet. Voice actingen er ganske så sober av seg, marinen din sier ikke teite ting og plottet er temmelig jordnært i den grad en fortelling om helvete manifestert på Mars kan være jordnært.

Novastrum

Feminist-elitist
Akkurat det er jeg faktisk helt enig i. Doom 3 kunne ikke ha sett annerledes ut. Leveldesignet er perfekt! Dessverre blir fargespekteret nødvendigvis litt reduser når man lager et spill som skal foregå på en romstasjon og i helvete. men det klarer jeg å se pent unna når de har gjort så mye med de fargene de har. Jeg kjedet meg ikke et sekund med Doom3, så det må vel gå på smak.
Jeg skjønner ikke helt hva som er harry. Menneskene er jo ganske varierte, og hovedpersonen du spiller er jo nettopp det du vil han skal være. Jeg synes han ser ganske sensitiv og snill ut jeg.

Jeg kan ikke si at Half-Life 2 har finere utseende objektivt. Men jeg synes det likevel. Og ja, jeg digger snøbrett, lavabrett, jungelbrett og bybrett. De gamle klisjeene. Et helvete i ny og ne, eller et romskip er heller ikke å se bort ifra.
:)

Jeg synes vi/dere skal vente med å si noe eksakt om hva vi/dere synes om Half-Life 2 til dere faktisk har spilt det ferdig spillet, noe dere neppe har gjort.
Doom 3 ser ut som det burde. Det har en mørk atmosfære. Å gå rundt i rom som er opplyst av 1000W lyskastere der ville drept hele spillet. Half-Life 2, ser foreløpig greit ut. Har ikke så kjempeforventninger til det grafikksett etter Far Cry og Doom 3, men vi får se. ;)

Dette er Off-Topic men jeg må bare si det.

Er det bare meg eller diskuterer man Doom 3 i et Half Life 2 topic?
Og krangler om realismen i Half Life 2 i et Doom 3 topic?

Det traff meg bare.

Novastrum

Feminist-elitist
Det gjør vel sånn ca. absolutt ingenting, så lenge folk har noe interessant å si.

Gabe Newell sa i HL2fallouts forum tidligere idag om når pre-loaden til Counter Strike: Source begynner, nemlig 11/8 på Internett cafèer, 16/8 på Steam og den 18 er det mulig å spille spillet.

MEN, det han også sa var at pre-loaden til HL2! begynner 17/8, lukter vi en release dato kanskje en hel måned før ryktet(30. September)?

Sitat:
"Just got out of a review meeting. 8/11 the Cafe's turn on (tomorrow). 8/16 CZ/ATI users pre-load. 8/18 CZ/ATI turns on. 8/17 HL-2 pre-load starts (textures, audio and other stuff that doesn't change)."

Linkhe