TITLE: Hitman: Blood Money
GENRE: Action
PLATFORM: XBOX, XBOX360, PS2 and PC
DEVELOPER: IO Interactive
US PUBLISHER: Eidos Interactive
UK PUBLISHER: Eidos Interactive
ONLINE PLAY: No
Den klonede hardcore leiemorderen Agent 47 med strekkoden i nakken er tilbake og er bedre enn noensinne i sitt nye spill som er laget av danske IO Interactive.
Hva er nytt denne gang?
Til å starte med så har du denne gang hele fem forskjellige vanskelighetsgrader.
Nå kan alle som har gitt opp Hitman tidligere sette seg ned og planlegge og utføre kontrakt drap litt enklere.
Når du velger vanskelighetsgrad så får du opp hva forskjellen blir når du spiller på NORMAL kontra PRO modus.
AI kjøres på fullt på PRO, du har ingen mulighet til å quicksave i spillet og folk er generelt sett mer våkne på handlingene dine. Spiller du på NORMAL får du 7 quicksaves, en normal (men vanskelig) AI som er litt i det minste litt mer tilgivende enn tidligere.
Du blir ikke automatisk skutt på når mistanken blandt vakter er høy, du får en sjanse til å komme deg vekk fra området og roe ned situasjonen.
Uansett hvilken vanskelighetsgrad du velger så vil det finnes et alternativ for hver enkelte.
I Hitman: Blood Money tjener du penger etter hvor "pent" du spiller det. Er du listig og utfører drapene i stillhet og totalt usett ender du opp med rankingen Silent Assassin. Da får du mer penger for oppdraget ditt enn om du bare stormer et rom med hagle og MP5. Disse pengene benytter du til å oppgradere våpenene dine. Noe som falt veldig i smak her, men blir mer motivert til å snike seg rundt. Våpenoppgraderingene består av alt fra lasersikte, lyddempere, kuler som lager mindre lyd etc. Og med omtrent 50 våpen så finner du alltid det rette våpenet til anledninger. Det finnes masse oppgraderinger og jeg har såvidt skrapet kremen av kaken til nå.
Noe annet nytt i spillet er muligheten til å kjøpe ekstra nyttig informasjon om målene dine.
Og i Blood Money kan du ikke bare gjøre suspekte handlinger uten at noen får dette med seg og prater med politi og aviser. Etterhvert blir du mer og mer ettersøkt hvis man ikke dekker alle spor etter seg skikkelig.
Da kan man enten bestikke folk eller ta knekken på de for å slippe avisoppslaget etter oppdraget er fullført.
Dette er rimelig stilig siden innholdet i avisen forandrer seg etter hvordan man har gått igjennom oppdraget.
Blir du ikke sett, hørt eller oppdaget vil politiet stå der uten noen informasjon fra publikum. Når det dukker opp i avisen så vet politiet ingenting. Hvis du i tillegg får mordet til å se ut som en ulykke så blir avisinnslaget helt anderledes igjen.
Kontrollen i spillet er tilnærmet lik som den alltid har vært. Den har blitt bedre og de har justert litt på knappene slik at det blir mindre knoting i menyer og ved bruk av objekter. Fremdeles ikke like slick som Splinter Cell serien, men allikevel såpass god kontroll at man burde ikke kunne skylde på kontrollen om man driter seg ut. Som oftest er utålmodighet den største fienden i Hitman serien.
På lydsiden stiller Hitman sterkt nok en gang med den prisnominerte Jesper Kyd i førersetet. Og med seg har han Budapest Symphony og Hungarian Radio Choir som bidrar med stemningsfulle lydspor, enten man er i operaen i Paris eller på festival i Mardi Gras. Voiceactingen er også godt over gjennomsnittet.
Grafisk sett er spillet pent. Ikke banebrytende men gjennomført og holder den visuelle stilen sin man er vant til. Noen grafiske oppdateringer har det blitt dog. Den nye Glacier motoren klarer langt flere personer onscreen samtidig enn hva vi har sett tidligere. Kombinert med den kunstige intelligensen blir dette et stort løft for serien. Denne gang føler du mer at verden rundt deg er ekte. Folk har gjøremål, de maler vegger, tømmer boss, sover litt på vakt i varmen og hver en av dem kan bli nyttige etterhvert som du velger innfallsvinkelen din på oppdraget ditt.
Jeg har ikke lyst å gå noe særlig inn på historien. Men jeg kan si at ikke alle ser seg fornøyd med Agent 47 sitt arbeid og at han muligens blir et mål selv fra et konkurrerende kontrakt firma.
Jeg vil anbefale dette spillet til alle som digget de første spillene i serien og til folk som er nye til serien.
Spillet har masse replay value, hvert oppdrag kan fullføres med forskjellige metoder og med alternative ruter. Det er bare til å velge og vrake hvordan du vil gå frem.
Vil du gå beserk med de store våpenene? Eller være sleip og listig, snike deg bak målet ditt og gi han et stikk fra giftsprøyten din ?
For meg er det første alternativet å gå for Silent Assassin ranking.
They never know what hit'em
GENRE: Action
PLATFORM: XBOX, XBOX360, PS2 and PC
DEVELOPER: IO Interactive
US PUBLISHER: Eidos Interactive
UK PUBLISHER: Eidos Interactive
ONLINE PLAY: No
Den klonede hardcore leiemorderen Agent 47 med strekkoden i nakken er tilbake og er bedre enn noensinne i sitt nye spill som er laget av danske IO Interactive.
Hva er nytt denne gang?
Til å starte med så har du denne gang hele fem forskjellige vanskelighetsgrader.
Nå kan alle som har gitt opp Hitman tidligere sette seg ned og planlegge og utføre kontrakt drap litt enklere.
Når du velger vanskelighetsgrad så får du opp hva forskjellen blir når du spiller på NORMAL kontra PRO modus.
AI kjøres på fullt på PRO, du har ingen mulighet til å quicksave i spillet og folk er generelt sett mer våkne på handlingene dine. Spiller du på NORMAL får du 7 quicksaves, en normal (men vanskelig) AI som er litt i det minste litt mer tilgivende enn tidligere.
Du blir ikke automatisk skutt på når mistanken blandt vakter er høy, du får en sjanse til å komme deg vekk fra området og roe ned situasjonen.
Uansett hvilken vanskelighetsgrad du velger så vil det finnes et alternativ for hver enkelte.
I Hitman: Blood Money tjener du penger etter hvor "pent" du spiller det. Er du listig og utfører drapene i stillhet og totalt usett ender du opp med rankingen Silent Assassin. Da får du mer penger for oppdraget ditt enn om du bare stormer et rom med hagle og MP5. Disse pengene benytter du til å oppgradere våpenene dine. Noe som falt veldig i smak her, men blir mer motivert til å snike seg rundt. Våpenoppgraderingene består av alt fra lasersikte, lyddempere, kuler som lager mindre lyd etc. Og med omtrent 50 våpen så finner du alltid det rette våpenet til anledninger. Det finnes masse oppgraderinger og jeg har såvidt skrapet kremen av kaken til nå.
Noe annet nytt i spillet er muligheten til å kjøpe ekstra nyttig informasjon om målene dine.
Og i Blood Money kan du ikke bare gjøre suspekte handlinger uten at noen får dette med seg og prater med politi og aviser. Etterhvert blir du mer og mer ettersøkt hvis man ikke dekker alle spor etter seg skikkelig.
Da kan man enten bestikke folk eller ta knekken på de for å slippe avisoppslaget etter oppdraget er fullført.
Dette er rimelig stilig siden innholdet i avisen forandrer seg etter hvordan man har gått igjennom oppdraget.
Blir du ikke sett, hørt eller oppdaget vil politiet stå der uten noen informasjon fra publikum. Når det dukker opp i avisen så vet politiet ingenting. Hvis du i tillegg får mordet til å se ut som en ulykke så blir avisinnslaget helt anderledes igjen.
Kontrollen i spillet er tilnærmet lik som den alltid har vært. Den har blitt bedre og de har justert litt på knappene slik at det blir mindre knoting i menyer og ved bruk av objekter. Fremdeles ikke like slick som Splinter Cell serien, men allikevel såpass god kontroll at man burde ikke kunne skylde på kontrollen om man driter seg ut. Som oftest er utålmodighet den største fienden i Hitman serien.
På lydsiden stiller Hitman sterkt nok en gang med den prisnominerte Jesper Kyd i førersetet. Og med seg har han Budapest Symphony og Hungarian Radio Choir som bidrar med stemningsfulle lydspor, enten man er i operaen i Paris eller på festival i Mardi Gras. Voiceactingen er også godt over gjennomsnittet.
Grafisk sett er spillet pent. Ikke banebrytende men gjennomført og holder den visuelle stilen sin man er vant til. Noen grafiske oppdateringer har det blitt dog. Den nye Glacier motoren klarer langt flere personer onscreen samtidig enn hva vi har sett tidligere. Kombinert med den kunstige intelligensen blir dette et stort løft for serien. Denne gang føler du mer at verden rundt deg er ekte. Folk har gjøremål, de maler vegger, tømmer boss, sover litt på vakt i varmen og hver en av dem kan bli nyttige etterhvert som du velger innfallsvinkelen din på oppdraget ditt.
Jeg har ikke lyst å gå noe særlig inn på historien. Men jeg kan si at ikke alle ser seg fornøyd med Agent 47 sitt arbeid og at han muligens blir et mål selv fra et konkurrerende kontrakt firma.
Jeg vil anbefale dette spillet til alle som digget de første spillene i serien og til folk som er nye til serien.
Spillet har masse replay value, hvert oppdrag kan fullføres med forskjellige metoder og med alternative ruter. Det er bare til å velge og vrake hvordan du vil gå frem.
Vil du gå beserk med de store våpenene? Eller være sleip og listig, snike deg bak målet ditt og gi han et stikk fra giftsprøyten din ?
For meg er det første alternativet å gå for Silent Assassin ranking.
They never know what hit'em
