Hitman: Blood Money

#1
TITLE: Hitman: Blood Money
GENRE: Action
PLATFORM: XBOX, XBOX360, PS2 and PC
DEVELOPER: IO Interactive
US PUBLISHER: Eidos Interactive
UK PUBLISHER: Eidos Interactive
ONLINE PLAY: No


Den klonede hardcore leiemorderen Agent 47 med strekkoden i nakken er tilbake og er bedre enn noensinne i sitt nye spill som er laget av danske IO Interactive.

Hva er nytt denne gang?

Til å starte med så har du denne gang hele fem forskjellige vanskelighetsgrader.
Nå kan alle som har gitt opp Hitman tidligere sette seg ned og planlegge og utføre kontrakt drap litt enklere.
Når du velger vanskelighetsgrad så får du opp hva forskjellen blir når du spiller på NORMAL kontra PRO modus.
AI kjøres på fullt på PRO, du har ingen mulighet til å quicksave i spillet og folk er generelt sett mer våkne på handlingene dine. Spiller du på NORMAL får du 7 quicksaves, en normal (men vanskelig) AI som er litt i det minste litt mer tilgivende enn tidligere.
Du blir ikke automatisk skutt på når mistanken blandt vakter er høy, du får en sjanse til å komme deg vekk fra området og roe ned situasjonen.

Uansett hvilken vanskelighetsgrad du velger så vil det finnes et alternativ for hver enkelte.

I Hitman: Blood Money tjener du penger etter hvor "pent" du spiller det. Er du listig og utfører drapene i stillhet og totalt usett ender du opp med rankingen Silent Assassin. Da får du mer penger for oppdraget ditt enn om du bare stormer et rom med hagle og MP5. Disse pengene benytter du til å oppgradere våpenene dine. Noe som falt veldig i smak her, men blir mer motivert til å snike seg rundt. Våpenoppgraderingene består av alt fra lasersikte, lyddempere, kuler som lager mindre lyd etc. Og med omtrent 50 våpen så finner du alltid det rette våpenet til anledninger. Det finnes masse oppgraderinger og jeg har såvidt skrapet kremen av kaken til nå.

Noe annet nytt i spillet er muligheten til å kjøpe ekstra nyttig informasjon om målene dine.
Og i Blood Money kan du ikke bare gjøre suspekte handlinger uten at noen får dette med seg og prater med politi og aviser. Etterhvert blir du mer og mer ettersøkt hvis man ikke dekker alle spor etter seg skikkelig.
Da kan man enten bestikke folk eller ta knekken på de for å slippe avisoppslaget etter oppdraget er fullført.

Dette er rimelig stilig siden innholdet i avisen forandrer seg etter hvordan man har gått igjennom oppdraget.
Blir du ikke sett, hørt eller oppdaget vil politiet stå der uten noen informasjon fra publikum. Når det dukker opp i avisen så vet politiet ingenting. Hvis du i tillegg får mordet til å se ut som en ulykke så blir avisinnslaget helt anderledes igjen.

Kontrollen i spillet er tilnærmet lik som den alltid har vært. Den har blitt bedre og de har justert litt på knappene slik at det blir mindre knoting i menyer og ved bruk av objekter. Fremdeles ikke like slick som Splinter Cell serien, men allikevel såpass god kontroll at man burde ikke kunne skylde på kontrollen om man driter seg ut. Som oftest er utålmodighet den største fienden i Hitman serien.

På lydsiden stiller Hitman sterkt nok en gang med den prisnominerte Jesper Kyd i førersetet. Og med seg har han Budapest Symphony og Hungarian Radio Choir som bidrar med stemningsfulle lydspor, enten man er i operaen i Paris eller på festival i Mardi Gras. Voiceactingen er også godt over gjennomsnittet.

Grafisk sett er spillet pent. Ikke banebrytende men gjennomført og holder den visuelle stilen sin man er vant til. Noen grafiske oppdateringer har det blitt dog. Den nye Glacier motoren klarer langt flere personer onscreen samtidig enn hva vi har sett tidligere. Kombinert med den kunstige intelligensen blir dette et stort løft for serien. Denne gang føler du mer at verden rundt deg er ekte. Folk har gjøremål, de maler vegger, tømmer boss, sover litt på vakt i varmen og hver en av dem kan bli nyttige etterhvert som du velger innfallsvinkelen din på oppdraget ditt.

Jeg har ikke lyst å gå noe særlig inn på historien. Men jeg kan si at ikke alle ser seg fornøyd med Agent 47 sitt arbeid og at han muligens blir et mål selv fra et konkurrerende kontrakt firma.

Jeg vil anbefale dette spillet til alle som digget de første spillene i serien og til folk som er nye til serien.
Spillet har masse replay value, hvert oppdrag kan fullføres med forskjellige metoder og med alternative ruter. Det er bare til å velge og vrake hvordan du vil gå frem.

Vil du gå beserk med de store våpenene? Eller være sleip og listig, snike deg bak målet ditt og gi han et stikk fra giftsprøyten din ?

For meg er det første alternativet å gå for Silent Assassin ranking.
They never know what hit'em :ninja:
 
#3
Vil legge til at demoen er ikke representerer fullversjonen slik som den kanskje burde. Den er tatt fra det første oppdraget som fungerer som et trenings oppdrag der du omtrent blir matet med alt du skal gjøre.

Når du kommer til andre oppdraget i Chile, det er først da det begynner det å bli virkelig interessant. Så ta det i betraktning hvis dere laster ned demoen :eng101:
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Hva kan man si? Personlig syns jeg dette føles som akkurat den samme greia jeg har kjørt gjennom tre ganger allerede. Ikke for det, Hitman spilla er greie nok, men jeg gidder aldri involvere mer enn at jeg løper rundt hele banen å plaffer ned alle. Kul nok underholdning, men jeg syns virkelig IO kunne prøvd å forandre litt på formularet.
Hvis jeg hadde kunnet velge hadde spillet bestått av diverse GTA-aktige hubber hvor man kan bevege seg fritt og selv velge jobber og utførsel. Litt som de to siste Sly Racoon spilla. Bare med mindre furries og mer psykotiske massemordere. :elsk:
Men for all del, folkemengden i brett som New Orleans imponerer stort (særlig med min PC :p ) og moddinga av våpen er jævlig stilig.
 
#6
SITAT(Lodin @ 26.05.2006, 15.41) 5848
Hva kan man si? Personlig syns jeg dette føles som akkurat den samme greia jeg har kjørt gjennom tre ganger allerede. Ikke for det, Hitman spilla er greie nok, men jeg gidder aldri involvere mer enn at jeg løper rundt hele banen å plaffer ned alle. Kul nok underholdning, men jeg syns virkelig IO kunne prøvd å forandre litt på formularet.
Hvis jeg hadde kunnet velge hadde spillet bestått av diverse GTA-aktige hubber hvor man kan bevege seg fritt og selv velge jobber og utførsel. Litt som de to siste Sly Racoon spilla. Bare med mindre furries og mer psykotiske massemordere. :elsk:
Men for all del, folkemengden i brett som New Orleans imponerer stort (særlig med min PC :p ) og moddinga av våpen er jævlig stilig.
[/b]
Spillopplevelsen er alltid hva du gjør det til selv med denne type spill. Hvis du bare springer rundt og plaffer folk ned så kan det være morsomt. Men i 10 min om gangen bare.
Bare det å studere kartet, planlegge hva man skal gjøre er mer krevende men mye mer underholdende i lengden. Jeg spiller igjennom på expert (vanskelighetsgrad 4/5) og det er rimelig krevende.

Folk flest liker bare å plaffe ned. Og jeg tror ikke en GTA hub hadde gjort det så mye bedre. Hva er det første man gjør omtrent i GTA aktige spill med stor frihet ? Bare finner på faenskap =D
Problemet med altfor åpne og store spill er at du drukner i valgmuligheter og det går på bekostning av historien i spillet.
En fin balanse på det er ikke å forakte :)
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Ja for historien i Hitman er virkelig de store sakene. Oj, nok en gang ble 47 sviktet av noen hos arbeidsgiveren og egentlig vil han bare være snill og dreper derfor bare pedofilnarkomane homojøder og desuten har han noen skyggefulle skumlinger på nakken som vil ha DNAet hans og de jobber kanskje for myndighetene, men egentlig ikke.
Skulle ønske man bare en gang fikk i oppdrag å sette fyr på et nonnekloster eller sprenge en skolebuss. XD
 
#8
SITAT(Lodin @ 26.05.2006, 16.35) 5869
Ja for historien i Hitman er virkelig de store sakene. Oj, nok en gang ble 47 sviktet av noen hos arbeidsgiveren og egentlig vil han bare være snill og dreper derfor bare pedofilnarkomane homojøder og desuten har han noen skyggefulle skumlinger på nakken som vil ha DNAet hans og de jobber kanskje for myndighetene, men egentlig ikke.
Skulle ønske man bare en gang fikk i oppdrag å sette fyr på et nonnekloster eller sprenge en skolebuss. XD
[/b]
Det du selv gjør blir jo også en del av historien da.
Og hvorfor skulle noen bruke en million på å ta ut en skolebuss ? :hehe:
Vet at du ville ha variasjon da, jeg tok den. Men en skolebuss XD
 

Lodin

Der Waaaah
#9
Nei jeg er bare så forbanna lei av å ta livet av de mer eller mindre 5 samme krimbossene i spill etter spill. I virkeligheten tror jeg ikke leiemordere står så fritt i å velge kun moralsk forsvarlig mål.
Syns de heller kunne gitt meg muligheten til å faktisk være litt ond å ta ut noen "snillinger" for en gangs skyld. Kanskje en demokratisk valgt president i sør-amerika eller lederen for noe opprørsstyrker som fighter USA i midt-Østen. =D
 

Novastrum

Feminist-elitist
#10
Grafikken, stemningen og alt det der virker helt krem. Bare synd Glacier-motoren sliter som et helvete. Den er ingenting i forhold til dagens teknologi (Havok) og har ingenting å stille opp med. Dette var stilig i 2000, nå forventer jeg mye mer av fysikken i spill. Kommer nok til å spille igjennom, men er så og si like skuffa som jeg ble når jeg kjøpte contracts.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Du er det eneste mennesket jeg har støtt på som legger fysikkmotoren til grunn for vurdering av spill. Tolk det som du vil. :p
 
#12
Dette er det eneste spillet jeg har sett fram til en god stund og er muligens det spillet som kan få meg til å kjøpe en Xbox360 (yatta, jeg vet er på alt fra PC til PS2/Xbox, men jeg vil ha best mulig grafikk) og previewen din, Dirty D, fikk meg ikke akkurat til å ønske meg det noe mindre.

Er også litt enig med Lodin, en litt stor by med en historie som ville blitt påvirket av hvilken arbeidsgiver man velger, hvor man mellom oppdragene kan tusle rundt å finne steder for bakholdsangrep hadde vært herlig. Ser for meg et oppdrag som dreier seg rundt en amerikansk senator i en motorkortesje, et seksetasjes høyt bok-lagerhus og ei brutal rifle.
 
#13
Bortsett fra at Hitman har lagt på seg litt muskler og blitt bredere i skuldrene. Så er det vel samme regla om igjen når det gjelder gameplay. Men spillet skal nok skaffes når det blir billig. :p
 
#14
Spillet er akkurat den samme kjedelige smørja som alle de andre Hitman spillene har vært. Ikke imponert.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#15
Har så langt enda ikke giddi å spille gjennom et helt hitman-spill. Prøver å huske om jeg hadde toern til PS2 en gang... Hvis dette høster gode anmeldelser skal det nok fortsatt litt til for at jeg anskaffer det. En god pris er gjerne det som skal til.
 
#16
Det var helt greit grafisk sett, men kontrollen på Xbox 360-versjonen var helt utrolig elendig. Noen knapper ble brukt til samme ting, og jeg visste aldri helt sikkert hvilken knapp som blir brukt til hva. Det kan være det bare er meg, men for meg så betyr førsteinntrykket med kontrollen mye. Da jeg prøvde Halo for første gang i Spiderman-butikken, da likte jeg kontrollen med en gang. Slik var det ikke med Hitman Blood Money dessverre..
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Haha, omtrent sånn er det på PC og, men jeg regna med at det var fordi de kjapt bare hadde porta det. De har altså vært generelt uduglige når det kom til å sette opp kontrollen. XD
Får vel spille litt mer i kveld og denne gangen skal jeg faktisk prøve å stealthe litt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Newsflash: Den derre "use"-knappen er kontekstsensitiv. Samme med "pick up" og "throw"-knappene.
Selv synes jeg de har brukt for mange knapper. :p
 
D

Deleted member 91

Gjest
#19
Vent nå litt. Et kontrollsystem som tar tid å venne seg til? Dette er uhørt.

Jeg prøvde demoen litt. Synd at det var treningsoppdraget, ettersom jeg er sikker på at jeg hadde fått et betydelig sterkere inntrykk av et av hovedoppdragene. Demoen manglet friheten (plasser bomben. Spreng den. Knert vakten. Drep alle inne i dette rommet. Ta på deg drakten til forskeren.) jeg forventer fra Hitmanspill, og selv om grafikken var blank og skarp syntes jeg den manglet litt personlighet. Det har høstet ålreit kritikk rundtomkring, men ... Rockstar Table Tennis kommer før. :p
 
#20
Jeg hadde egentlig avskrevet dette spillet som et siste sprell fra en langt på vei døende serie... Er det nummer fem man har kommet til nå? Spilte både en og to ganske aktivt, og tre litt midnre aktivt. Har på en måte fått inntrykk av at dette spillet er hele den samme greia om igjen. "Åh, jeg må jo selvfølgelig kvele en av kelnerne og snike meg inn bakveien... Kanskje denne giften kan brukes til noe, nå som jeg er inne på kjøkkenet?" osv. jeg ahr for så vidt hatt det festlig med serien, men det er begrenset hvor mange ganger jeg gidder å slite meg igjennom dette. Men dersom folket mener dette spillet tilfører noe nytt, så virker det absolutt fristende. Likte dette med at sniking og stillhet belønnes.

PS: Er forresten av de som starter missionet på nytt hver gang noen ser meg.