Hva ER det du har i hylla der?

Terje

mostly harmless
#1
På discorden tidligere i dag ble det nevnt angring av å ha solgt unna deler av spillsamlingen, så ble det nevnt at enkelte (les: eliten) aldri selger spilla sine og har alt enda, selv den verste møkka de har anskaffet. En og annen tittel ble nevnt som eksempel på obskur drit som blir tatt vare på, og jeg tenkte at jeg har igrunn altfor mye å snakke om til å kunne ta det på discord. Særlig siden jeg var på jobb. Så da passet det bedre å efforte litt til kvelden. Og jeg ble lova en fist.

Da jeg begynte å nappe spillcovere ut av hylla viste det seg at her har jeg såpass å snakke om at dette ville blitt en giga-effort. Så da ble det tråd isteden. Vi har jo allerede en brifetråd, så hvorfor ikke en hvor vi stolt kan vise fram de dummeste kjøpene vi har gjort? Så har jeg noe å legge et antall innlegg i, og jeg er sikker på at andre også har elendige ting de mer enn gjerne forteller at de har brukt penger på. Jo mer obskur møkka er, jo bedre. Legger den i spillforumet siden jeg regner med det kommer til å handle mest om spill, men legg gjerne ut andre ting om du vil. Det trenger ikke være så obskurt heller, bare det er noe som er en mørk flekk i den ellers så skinnende blanke samlinga. Den tingen som det knyter seg litt i magen hver gang du får øye på.

vamprain.jpg


Denne plukka jeg fra en tilbudsbinge en gang i tiden så jeg brukte heldigvis ikke så mye på den. Det har en metacritic på 30, og med god grunn. Det så interessant nok ut men er et godt eksempel på at det lønner seg alltid å google litt. Settingen er enkel, det viser seg at alle forsvinningene som skjer rundt om på jorden har hele tiden vært forårsaket av vampyrer. De fleste blir mat, noen blir nye vampyrer. Og nå er de mange nok til at de er ikke i skjul lenger. Du spiller som elitesoldat som skal redde dagen eller noe, hvem bryr seg egentlig? Du skal stealthe deg rundt i dette veldig lineære spillet, du kan liksom skyte også men det er totalt ubrukelig. Vampyrene tåler vanvittig mye, kommer dritfort og kverker deg på et par slag. Der det første slår deg i bakken og de neste som dreper deg kommer før du får reist deg igjen. Vampyrene er ellers typisk ubrukelige, står stille og ser en vei til de får øye på noe og hører ingen verdens ting. Og når de får øye på noe stormer de som sagt rett mot deg og angriper til du er død. Kjempeavansert AI her altså. Grafikkmessig kunne dette gjort seg som et PS2 spill, lyd og bilde feiler totalt i å skape noe atmosfære og det hele er bare drit kjedelig og tidvis frustrerende. Brukte ikke veldig mye tid på det.

jetiongp.jpg


Denne er en av de mer irriterende, for idéen her er egentlig jævla god. Men så var det gjennomføringa da. Det er en futuristisk racer, og i fremtiden så stråles visst energi i en slags bånd som sløyfer seg rundt i landskapet. Futuristiske strømgater. Kule undergrunnsracere har kjøretøy som snylter energi fra disse båndene og arrangerer løp langs de. Så greia er at du flyr fritt, men jo nærmere du er dette båndet jo fortere går det. Så det gjelder å holde tunga rett i munn og ikke komme for langt unna i svingene siden du raskt mister fart og må snegle deg tilbake. Burde egentlig vært ganske gøy dette. Grafikken og presentasjonen er og bra, og det er egentlig bare frameraten til dette som gjør at det klapper sammen. Den ligger nemlig på rundt 15fps i snitt. Kan komme opp i tjue her og der, men raser stadig ned i ensifret. Dette er ikke nok for at jeg skal mislike et spill hvis det ellers er bra, jeg har da mange gamle spill jeg elsker som har tilsvarende framerate. Men det her blir faktisk så slideshow til tider at det ikke er spillbart, du aner ikke hva du gjør og hvor du havner fra en frame til den neste for tempoet i løpene er egentlig høyt. Som sagt er dette det eneste som ødelegger spillet så hvordan det ble sluppet i denne tilstanden er en gåte. Dette kunne vært bra. Utgitt av... Ubisoft. Behøver jo ikke bety noe. Heh.

rise.jpg


Kommer vel ikke utenom dette. Og ja, jeg har til og med to av den. Den ene kjøpte jeg selv til fullpris da det kom ut, gikk rett i hypefella. Fire hundre 1994-kroner, hvis ikke mer. Den andre var en del av en lot jeg handla mye senere på QXL. Det er vel ikke noe jeg behøver å si om det her. Sannsynligvis fortsatt det største hypetogkræsjet spillbransjen har sett, No Man's Sky ble tross alt fiksa på. At det står Actual Ingame Graphics under figuren foran på coveret sier vel sitt. Jeg husker et intervju av han 3D-fyren som laga den revolusjenerende grafikken. Han var bare en tidlig og dyktig 3D-designer som ikke hadde noe greie på spill overhodet. Derfor tenkte han ikke noe særlig på spillbarhet da han designa robotene, han bare laga roboter. Da han drev og testa figurene sine i spillmotoren for å sjekke animasjoner og slikt så trodde han at han bare satt med en mockup de ga han til det formålet, ikke at det faktisk var spillet.

Det er én ting jeg synes er rart med dette, det to spilla jeg har er samme versjonen, ikke sant?

riseversjon.jpg


Men, de har forskjellige skjermbilder på baksiden, og forskjeller rundt om på boksen ellers også:

risebak.jpg


riseboks.jpg


Så det her må være to forskjellige produksjoner, hvor de har tatt seg tid til å endre på designet mellom dem. Men, dette spillet måtte ha flere produksjoner? Hæ? Det er faktisk en ting jeg har forsøkt å søke litt rundt etter uten å bli noe klokere.

Jeg kan jo ta med at jeg har denne også da:

risebok.jpg


Det er ikke mange år siden jeg ble klar over det attpåtil eksisterte en bok av det her. Og jeg fant den godt brukt på Amazon til 1p. Jepp, én hel penny. Pluss litt frakt da. Jeg har ennå ikke lest den, men det skal jeg gjøre en dag. Ordet blant druerankene er at den er faktisk helt grei til å være hva den er.

Det blir mer, men nå er det sent.
 
Sist redigert:
D

Deleted member 91

Gjest
#2
The Novel :D Det var en ganske bra punchline. Nice post!

Tror dessverre jeg har pælma unna det aller meste av gamle spill, gode såvel som dårlige, men mistenker at den dritstygge Master Chief-hjelmen til Halo 3 står og støver ned i en eller annen bod hos fossila, så jeg nominerer iaf den
 

Terje

mostly harmless
#3
mago.jpg


I det fjerne fremtidsåret 2019 har vi bemannede baser på Mars, som er gamle nok til å ha blitt forlatt og hjemsøkt eller noe. Det her er rett og slett en temmelig ubrukelig Resident Evil klone, puzzles og en slags zombier, fast kameravinkel og rendra bakgrunner, hele pakka. Man styrer tre forskjellige figurer man hopper imellom, må løse simple item-puzzles for dummies med et inventory-management system fra helvete. Det er mye og drasse på og selvfølgelig begrensa plass i inventoryet. Det finnes et sånt pneumatisk system på basen man bruker for å sende items rundt til hverandre og spillet går stort sett ut på og labbe frem og tilbake mellom disse og puzzlet du har møtt på mens man bruker opp den begrensede ammunisjonen på zombier som ikke finnes skumle. Stemmeskuespillet er så legendarisk elendig som PS1-æraen kunne få til og storyen husker jeg ingen verdens ting av. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke orka hele greia heller.

power.jpg


Det her er en remake av et gammelt Amiga og Atari ST spill, men det visste jeg faktisk ikke før flere år senere så det hadde ingenting å gjøre med hvorfor jeg kjøpte det. Jeg var sulten på sånne futuristiske racere a la Wipeout på den tiden og kjøpte flere av de. Og ingen av de var særlig bra. Det er ikke dette heller. Grafikken her er ganske god for PS2, og spillet er raskt som bare det. Som er litt av problemet. Kontrollen er hypersensitiv og det er egentlig totalt sjanseløst å fly dette uten å ha pugga alle svingene utenat og ha finmotorikken til en... en... ting med skikkelig bra finmotorikk. Joa, det krever litt å lære Wipeout også, men det mestrer man ihvertfall til slutt. Ikke det her. Det fikk anmeldelser på rundt 4 til 5/10 i en periode der alt under 7/10 betød knekk plata og lim igjen coveret. Jeg har prøvd Amiga versjonen i nysgjerrighet siden og det er virkelig totalt uspillbart. Så PS2 versjonen her er jo likevel en oppgradering så det er vel noe.

space.jpg


Når man snakker om oppgraderinger, her er den gangen man forsøkte seg på å gi Space Invaders et fjesløft. Klart jeg var interessert da jeg så det i tilbudsbingen til omtrent ikkeno. En skulle tro jeg snart hadde lært at det er en grunn til at spill ligger i tilbudsbingen og koster omtrent ikkeno. For det fjesløftet her funka ikke i det hele tatt. Handlingen er nå på gatenivå i en eller annen storby, husker ikke hvilken, og man styrer en person som springer frem og tilbake og skyter invaders på samme måte som i klassikeren. Det er powerups og bosser og invaders med litt forskjellige egenskaper også nå. Denne gangen kan man velge mellom tre forskjellige folk å spille som, med hver sin story og kuttescener og herregud dette bare funker ikke. Space Invaders er utrolig repeterende, selvfølgelig er det det, men det var aldri ment å skulle spilles i mer enn ti minutter maks. Du kan ikke ha en lang kampanje med bare dette gameplayet her. Og spillpressen var samstemte, bunnkarakterer hele veien. Produksjonsmessig er også alt i spillet på temmelig labert nivå, grafikk, lyd, gameplayflyt, story, skuespill, ingenting er noe høyere enn phoned-in nivå. Totalt bortkasta penger.

lair.jpg


Denne gangen visste jeg ihvertfall hva jeg kjøpte. For jeg kjøpte det flere år etterpå for, igjen, omtrent ikkeno. Men jeg var jo litt nysgjerrig siden dette var av Factor 5, som i hine hårde laga Turrican-spilla som jeg har gode minner fra. Og de er vel kjent for noen Star Wars spill for Nintendo folket også. Så de er egentlig ingen dårlig utvikler. Det er en ganske kjent sak nå at de ble grundig pult av høyere makter og at spillet som det fremstår er langtifra det samme som opprinnelig var planen. De fikk blant annet kravet om sixaxis-støtte tredd nedover øra langt uti utviklingsprosessen som man brukte store ressurser på å få til, og alt annet ble skadelidende. Factor 5 sjefen Julian Eggebrecht innrømmer også at prosjektet og teamet ble for stort for han og han styrte det ikke riktig. Polygon intervjua Julian Eggebrecht tidligere i år om dette og det er interessant lesning. Men selv om man vet hvorfor så endrer det jo ikke på det faktum at ja, Lair er og blir en HAUG med dritt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Har også spilt Space Invaders: Invasion Day: Invaders of Space. Heldigvis piratkopierte jeg det, så jeg gikk ikke alt for mye i minus alt i alt.

Kan vel også rote litt i hylla. Gadd bare å ta CD-tårnet i første omgang, kan finne fram noen esker etter hvert hvis det er interesse.

IMG_20180905_224645.jpg

Orka heller ikke å ta bilde av ett og ett cover. Sorry ass.

Big Red Racing: Det første jeg tenkte på av mindre stolte anskaffelser. Demoen av dette spillet var skikkelig kul, bare en bane men du kunne kjøre hvor i pokkern du ville og finne masse rart utafor selve banen. Stor moro! Da ble det etter hvert fullversjonen også, og... de hadde tatt vekk alt rasket som lå utafor banene og satt opp gjerder så du ikke lenger kunne kjøre hvor du ville. Da satt du igjen med et ytterst middels arkadebilspill som så ut som dette...

...og ble utgitt i 1996. Året etter f.eks. Need for Speed og Screamer. Herrrlig.

Stonekeep: Igjen, demoen var dritkul. Eller, "demoen". Et to minutter langt klipp fra introen, med superdetaljert 3D-græffiks med ekte skuespillere lagt oppå. Fjorten år gamle meg var fullstendig bergtatt av det mystiske og truende fantasy-eposet som ble tegnet opp. Skal vi ta en liten titt på hvordan det så ut?

Jaaaaaah... jeg liker spesielt godt hvordan logoen til spillet er genuint uleselig. Og de ekte skuespillerne, da De. Mmm. Uansett, Stonekeep er faktisk ikke så hakkandes gæærnt, men det er utrolig simpelt og lente seg veldig på den ekstremt ostete live-action-greia og græffiksa for å skape entusiasme. Det var også innmari overhypa og pompøst, utgaven jeg har er med sånn liksom-3D-foliebilde på eska og det fulgte med en hel roman. Som selv fjorten år gamle meg skjønte at var ganske rass.

Fade to Black: En slags oppfølger til Flashback? I 3D?! Med masse kule filmklipp?! Jeg er så faens hyped. I cirka tre minutter, som er tida det tar å se gjennom den uhorvelig trege introen (som ble oppfattet som atmosfærisk og stemningsfull av den unge, ikke-sett-Alien-utgaven av meg selv) og komme i gang med selve spillet. Eller, det spørs litt om du klarer det, da. Fade to Black er et sånt spill jeg egentlig vil like, men det lar meg ikke få lov. Kontrollsystemet til dette faenskapet er nesten uten sidestykke ubrukelig, og standarden er at du skal bruke musa til å klikke på knapper og gi kommandoer samtidig som du beveger deg rundt og blir angrepet av ymse terroristroboter og romvesener. Dere som har spilt Flashback og Another World veit hvor tilgivende de spillene er (dvs. omtrent som skattefuten), og dette er samme skuffe. Grem.

SWIV 3D: Da er vi over på det som egentlig er greia her; jeg har kjøpt mye rask opp igjennom, men det er ytterst få ting jeg klarer å mislike, alt til tross (vi har snart vært gjennom unntakene, faktisk). Som her: SWIV 3D er et jævlig fett spill hvor du raser gjennom imponerende 3D-omgivelser i helikopter, jeep og et par andre farkoster mens du blæster driten ut av alt som rører på seg eller bare har nok uflaks til å eksistere overhodet. Dette er dog en realitet først etter at du har øvd i et tosifret antall timer, siden SWIV 3D er komplett mongovanskelig. Fiendene sikter bedre enn du har mulighet til, og siden dette er et midten-av-nittitallet-spill klarer ikke spillmotoren å tegne opp omgivelser eller fiender på lang nok avstand så du må regne med å bli konstant beskutt av ting du ikke har mulighet til å se eller bekjempe. Dette til tross er det en givende opplevelse når du klarer å spille etter oversiktskartet (som prisverdig nok viser alle ting du trenger å vite om på lang avstand), og får øvd inn presisjonen og taktikken som kreves for å overleve lenger enn tjue sekunder. Og det har både et helt OK techno-soundtrack og flere klassiske bangere som Valkyrienes ritt av Wagner på CD-en som du kan koze deg med i discman-en når du ikke spiller.

Wetrix: Mer obskurt enn dårlig, men det må da også være OK å slenge med her. Dette har kul, ekstremt britisk nittitallsdesign, og er faktisk et ganske fett action-puzzlespill for oss som liker Tetris. Greia er at du har et landskap du må passe på, og klossene som regner ned kan enten heve eller senke deler av landskapet, pøse ut en vanndam eller - gisp - sprenge i stykker kartet så det går høl i det og vannet renner ut. Dealen er nemlig at du skal bygge dammer og holde vannet inni dem, med et avansert poengsystem som holder styr på hvor mange dammer du har, hvor store og dype de er, og andre ting. En favoritt er at en bonus-indikator er at det plasker små badegakker rundt i pyttene dine. Ikke spesielt givende i det lange løp, men moro å ta et slag med innimellom.

Mortal Kombat 3: Jepp, DOS-utgaven av MK3. Det kjører som ei bikkje og jeg kan ikke huske at det har støtte for noe annet enn tastatur som kontrollmetode. Det til tross brukte jeg timesvis på dette i sin tid. Gjett hvor gjennomførbart det var å spille to stykker på ett tastatur'a.

Knight's Chase: Dette er en slags Alone in the Dark-spinoff, hvis jeg ikke husker feil? Uansett er opplegget ganske kult, du reiser i tida for å redde verden og greier og greier men altså de prøvde å mekke et action-adventure i Alone in the Dark-motoren og æh.

NFK: En forkortelse for Natural Fawn Killers. Som er et ordspill på Natural Born Killers. "Ordspill" brukes i løs forstand her. Dette er et budsjettspill hvor du spiller en slem jeger som skal tømme skauene for småvilt, som rådyr og kaniner. Hvordan ser det ut, da?

Ikke. Det ser ikke ut. Jeg vil likevel trekke fram to øyeblikk som er smått kule fra dette spillet; det første er brettet hvor du skal samle ei diger gryte med kjøtt (målet er å fylle gryta på hvert brett), men alle dyrene du kan finne på brettet er to kaniner. Det du må gjøre er så klart å jage dem nedi ei grop så de puler fram nye kaniner du kan skyte. Heh. Det andre er sistebrett, hvor gryta er helt enorm men brettet igjen er tomt. Helt til du soser litt bortover og hører et enormt brøl før en faens T-Rex toger fram fra den grelle tåka (komplett med at trærne hopper ut av bakken hver gang han tramper, nice). Plutselig må du faktisk løpe for livet mens du febrilsk avfyrer enkeltskudd i gapet på kjempen, og jeg innrømmer glatt at hele greia var et så sterkt brudd med resten av miseren at jeg ble genuint redd. Well played.

Metal Gear Solid 2: Substance: Dette er jo faktisk et bra spill, men jeg tar det med av to årsaker: Dette er Windows-versjonen, også kjent som versjonen det ikke lenger eksisterer noen utgaver av operativsystemet som kan kjøre takket være så ubrukelig kodearbeid at det knapt var kompatibelt med noe maskinvare da det kom ut og iallfall ikke med seinere versjoner av Windows; ooog dette er kjøpt i Polen. Dermed vet jeg at "tactical espionage action" blir "taktyka espionacja acja" på polsk og det er uvurdelig kunnskap.

Evolva: Nok et "bra konsept, bare synd med resten"-spill. Laget av en britisk kunstnerkis jeg ikke gidder å søke opp nå, som tidligere hadde laget noe organisk-aktig 3D-kunst i form av skjermsparere til Windows. Dette skulle da være et åpent og fritt action-eventyr hvor du styrte et lag på tre ulike mutanter du kunne utvikle akkurat slik du selv ville ved å drepe fiender og absorbere egenskapene deres. I praksis? Klønete og ensformig spillopplevelse hvor hele mutasjonsgreia ble sabotert av at det var et par kombinasjoner som var åpenbart overlegne alt annet så du bare avla fram dem og spamma de hele tida. Ehehe.

Atomic Bomberman: Et offisielt, vestlig Bomberman-spill, laget kun for Windows. Tygg litt på den. Dette spillet er så bisart at det er litt vrient å ta inn, men altså det er jo først og fremst Bomberman, laget for å spilles lokalt og over nettverk, med opptil - tror jeg - 12 spillere samtidig. Imponerende! Men altså det har ingen ordentlig enspillerdel ut over kamper mot bots, og en steinhard nittitallsestetikk som selv da det kom ut slet med å overbevise. Men igjen, det er Bomberman! Og de har ikke fucka opp grunnmekanikkene! Og! Og musikken er herlig nittitalls-drum'n'bass og techno! Så, øh, midt på treet? Men altså hør på dette:

Noen vil kanskje reagere litt på at stort sett alt av dette kom ut i perioden 1995-1997, og det er vel rett og slett fordi det var da jeg hadde spenn til å kjøpe så mye rask og fortsatt for lite vett til å sortere klint fra hvete. Kom seg etter hvert. Men ikke nok, som neste episode vil avsløre. Kommer når jeg gidder.
 
#5
Nå fikk jeg skikkelig lyst til å spille NFK.

Ellers så har jeg klare minner av å ha lekt meg med å kjøre langt utenfor på mange forskjellige baner i big red racing, og det eide. Var det flere forskjellige utgaver som kom ut? Sorgen var stor da jeg skulle kopiere det av en kompis og siste disketten krasja etter å ha kopiert opp 30 disketter eller hva det var. Jeg fikk aldri Big red racing hjemme.
 

sheriffen

humre humre
#6
Jeg hadde veldig mange Kixx-utgaver av spill. Deriblant Big Red Racing. Husker ikke detaljene utenom at jeg også syns det var en stor skuffelse etter å spilt den jævla rå demoen på Spaceworld.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Lenge siden jeg har spilt Big Red Racing, men jeg husker iallfall at det var stor overgang fra den frie demobanen til det ferdige spillet hvor du var mye mer inngjerda. Og hvis det er et savn i livet at man ikke har tilgang på det spillet så kan det helt sikkert ordnes.
 

sheriffen

humre humre
#8
Det tror jeg går helt fint. Syns å minnes at jeg lasta det ned igjen for få år siden og spilte i kanskje 2 minutter? Av og til er det best å la slikt ligge urørt og delvis glemt i fortiden.

Mitt kanskje dårligste kjøp er Witchaven 2: Blood vengeance.

(ikke mitt bilde, kan umulig tro jeg fortsatt har dette liggende)

Nok en billig Kixx-utgivelse som sikkert ble kjøpt et par år etter utgivelse. Det ble vel omtalt som et godt alternativ til klassiske FPSer som for eksempel Hexen. En haug med ræv er vel en mer passende beskrivelse.

edit: Av andre honorable mentions er en eller annen billigutgave av Wing Commander som kjørte så fort på pcen at det ikke var spillbart. Ikke spillet sin skyld, men et dårlig kjøp åkke som.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Tror faktisk det er helt og holdent spillet sin skyld, egentlig. Og jeg testa demoene av både Witchaven og Witchaven 2, de kom ut helt på starten av CD-ROMs velmaktsdager i mitt hjem og dermed slukte jeg alt som var å få tak i (TekWar var en annen... klassiker). Enda så stjerner i øynene jeg hadde av denne fantastiske nye teknologien innså jeg raskt hvor trasig det var.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Gravde rundt i skuffer og skap nå, men fant desverre ikke Rise of the Robots 2. Det som så mye annet gikk nok med i brannen i 2001. Men men, om ikke annet fant jeg Kixx-utgaven av Witchaven 2. :v

Dark Age of Camelot


Detta var første mumerpergeren jeg noensinne kjøpte og jeg fatta kjapt at jeg ikke liker sjangeren. Ihvertfall er det vistnok en klassiker med tre faksjoner som er vagt knytt opp mot legenden om Kong Arthur. Jeg joina no viking-folk for da kunne jeg løpe rundt med to økser. Gadd aldri spille forbi første sone hvor man stort sett skulle raide AI-landsbyer for å ta treller til fange. Var da jeg kom fram til at de fleste sånne spill har ufattelig døv slåssing.
Ikke uventet er dette fortsatt mulig å spille om man bare snusker nok.

SAGA Rage of the Vikings


Kan ikke si jeg husker mye av dette, men det er en hybrid av landsbybygging og RTS. Man er såklart en liten klan som skal starte opp på diverse små øyer. Her gjør man de vanlige tinga som å mekke gårdere og mjødhall. En gang i blant kommer det slemminger for å bøffe damene og kyra dine og da blir det biff. Målet er å bygge seg langbåt som man så sender for å raide de dicksa tilbake og når man så farter avgårde laster det opp øya deres.
Mest minneverdige med dette var vel at måten man fikk flere folk på var ved å sende en kis og ei skreppe inn i et hus og vente på at de dukka opp igjen med noen unger som veldig fort ble voksne.
Plukka dette opp på rent måfå for det var billig og viste seg å være helt ålreit.

Nocturne


Dette er ihvertfall no skit. Man er The Stranger som jobber for The Brimstone Society og jobben din er såklart å jakte monstere. Dette gjøres med samme ræva kontroll som Alone in the Dark så det er såklart umulig å treffe en dritt med de to pistolene man har. Kameravinklene er såklart låst og såklart utnytter varulver og fladdermøss det til fulle.
Det som dog gjør dette smått artig er at i starten av det første Blair Witch spillet jobber man og for Brimstone. Den første personen man møter før tutorialen er såklart The Stranger.
Enda mer underlig er at man i Nocturne jobber med ei vampyr-skreppe som er bedre enn deg til å treffe en låvevegg. Hu dama dukker opp igjen i starten av Bloodrayne hvor hu lærer deg opp.
Aner ikke hvorfor, men alle disse spilla foregår altså i samme univers. :psyduck:

Kommer fler poster. I den neste er det blant annet noe skikkelig homofilt og dumt.
 

Terje

mostly harmless
#11
Vel, da kan jeg sette mitt Fade To Black tilbake i hylla. Vi har samme forhold til det, det er jo oppfølgeren til Flashback og var derfor nødt til å være bra. Godt mulig at dette har verdens verste kontrollsystem. Det er fra tiden før man hadde funnet ut hvordan tredjepersons-kontroll må være, og det synes. Når da spillet har action, løpe og hoppe-puzzles... Jeg kom meg gjennom første bane, men så stoppa det. Det var platinum-utgaven jeg kjøpte, så den kosta antageligvis ikke så veldig mye.

Stonekeep har jeg kjøpt på GOG men aldri spilt. Det har jo noen fine navn, Brian Fargo som produsent, Chris Taylor på lead design og Brian Luzietti på musikk. Må nok fortsatt prøves en dag. Den introen, dog.

Visste ikke at det eksisterte et Swiv 3D. Spilte både originalen og oppfølgeren Silkworm, og de er jo ålreite for den tiden. Men jeg tror jeg skipper å se på denne.

Og jeg kan bekrefte at Wing Commander er sånn. Det har ingen framecap for ingen hadde så sterke prosessorer likevel. Her tenker vi fremover. Jeg lasta det ned fra underdogs eller noe og opplevde det samme. Jeg spilte det opprinnelig på Amiga 500 men der var det tregt som suppe. Kikka såvidt på det hos en kompis som hadde Amiga 1200 og der kjørte det fint. Var faen så misunnelig. Tror det kan kjøpes på GOG nå for tiden.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Husker jeg eide PO'ed på Playstation. Det var absolutt noe...

 

Lodin

Der Waaaah
#13
Men en ting jeg lurer på, er dette bare en tråd om drittspill vi eier eller unikum og obskure saker som kan være skjulte skatter? Jeg syns det siste er bedre for da kan jo folk være litt positivt entusiastiske.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#14
Kan jo lage en egen tråd om obskure skatter?
 

Lodin

Der Waaaah
#15
Med tanke på hvor mye aktivitet vi har her ser jeg ikke poenget.
Faren er såklart at Terje begynner å briefe med en nederlandsk utgave av Blue Max til C64 som det kun finnes 17 utgaver av, men det kan jeg leve med.
 

Terje

mostly harmless
#16
Poenget var å vise fram møkka man aldri viser fram, tenkte vi allerede har Show & Tell-tråden. Sånne vise frem-tråder har jo lett for å bli rene briefetråder, men jeg ser at denne varer ikke lenge så snart vi er tomme for skit. Så tråden kan gjerne bli en sak der man viser frem litt spesielle ting, på godt og vondt.

Jeg har ingen nederlandsk utgave av Blue Max det kun finnes 17 utgaver av. Jeg har andre ting jeg kan ta frem, men ikke noe spesielt ultrasjeldent akkurat.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#17
Nocturne ja. Fy faen. Husker jeg gleda meg så jævlig til det og kjøpte det på release nede på Akers Mic. Så kom jeg hjem og startet spillet.
For en skuffelse. Det starta med en komplett full restart-crash på maskinen. Så da jeg starta spillet igjen så fikk jeg alle mulige former for buggz og da det endelig startet på en vanlig måte var det uspillbart pga de jævlige kontrollene.
 

Terje

mostly harmless
#18
curse.jpg


En litt nyere Resident Evil klone. Men det er så JÆVLIG en Resident Evil klone. Men den her er ikke så heidundrende dårlig, den kan faktisk kalles helt gjennomsnittlig. Og det er fordi presentasjonen trekker opp. Den egyptiske trettitalls-mysterie settingen er gjennomført, men etter at hovedpersonen på begynnelsen av spillet roter seg bort på et museum og det er noe mystisk på gang så viser det seg fort at dette Eye of Isis sin onde egenskap er å vekke døde til live. Mulig de er mumier og annet rask, men ser det ut som en zombie og oppfører seg som en zombie så er det en dømrade zombie. AIen deres er ikke helt med heller, jeg så flere rett ut glemme at de var midt i en kamp og bare vandre avgårde. Jeg spilte ikke dette stort mer enn halvveis tror jeg. Det er pent, og plottet er en god pastisj på trettitalls-mysteriegreier. Men det er ikke spesielt gøy.

fisk.jpg


Ok, det her fulgte med i en lot en gang. Samme som jeg fikk det Martian Gothic i er jeg sikker på. Det fantes en god del av disse fiskespillene en periode. Og hvis du lurer på om noen av dem er bra så kan jeg fortelle at ihvertfall dette ikke er det. Jeg finnes ikke interessert i fisking, men jeg har en kompis som stadig drar på fisketurer. Og han greide å mase meg med én gang, og det var kun fordi vi ble enige om at det er han som kjører båten og fisker mens det er jeg som er på båttur og drikker øl. Vi fanget ingen verdens ting den dagen. Så en kveld som vi satt hos meg og drakk øl så dro jeg frem dette og fikk prompte beskjed om å fyre det opp. Og... det var helt uforståelig både for meg og han, selv med manualen foran oss. Det virka ikke spesielt artig selv for fiskere heller, man kunne velge noen forskjellige steder å fiske men alt det gjorde var å endre fargen på vannet litt og skifte den kornete 2D-bakgrunnen. Kasteteknikken var ikke til å fatte enda vi begge prøvde en god stund på å skjønne det, og hele greia rundt agn og ting til saltvann og til ferskvann virka mer tilfeldig enn noe annet. Vi fanget ingen verdens ting den dagen. Og det er alt jeg har prøvd dette spillet.

duke.jpg


AHAHAAA Dette er en av tinga vi fikk mens vi trodde Duke Nukem Forever var rett rundt hjørnet. Duke blir på et eller annet vis transportert til enten fremtiden eller en annen dimensjon eller noe, jeg husker ikke, uansett er alle mannfolk drept av aliens og det er bare lettkledde babes igjen på hele planeten. Duke vil selvfølgelig hjelpe til og så er det masse tredjeperson-skyting i den gamle Tomb Raider motoren, ispedd triste Dukeismer og mannsjåvinisme. Det her er en så svak cash-in som det kan få blitt, kontrollen er elendig og nivådesignet til tider uforståelig. Autotargetinga virker så sjelden at det er mer effektivt å ikke bruke den, selv om man stort sett ikke treffer en dritt da heller. Men fiendene deler ut deng lett som bare det. Puzzlene består oftest i å finne spaken som åpner døra til neste område. Imens må du stadig høre Dukes dårligere og dårligere onelinere, som du kanskje trakk skjevt på smilebåndet av de første fem minuttene. Ork deg gjennom hele greia så overvinner Duke aliensa og får jobben med å "repopulate the planet" med et bredt glis og en kø av babes ventende utenfor døra. Ikke et godt Duke Nukem spill, men heldigvis så kom jo Duke Nukem Forever snart etter.

psycho.jpg


Det her er litt juks for jeg har ikke betalt en krone for dette. Og jeg ble fortsatt lurt. Jeg fikk det rett etter jeg kjøpte Playstationen, en bekjent av fattern sa han hadde noe liggende som han ikke skjønte noe av som jeg kunne få. Og jeg sa selvfølgelig ja takk til alt som var gratis. Dette er et rent FMV-spill, i samme gate som Phantasmagoria og Night Trap og alle de der. Opprinnelig gitt ut til 3DO som de fleste andre av disse. Og skuespillerne er plukka fra samme hylle som i de andre også. Historien er at du er litt sånn synsk og tjener småpenger på hustle folk. Så kommer en heit dame og ser greia di og vil at du skal hjelpe henne med å finne ut av mordet på faren. Det involverer såklart en kult og en veldig sterk synsk big bad. Måten det spilles på er egentlig en god men såklart elendig gjennomført idé. Du har evnen til å hoppe over i hodet på andre personer du har i synslinje og så høre og se hva de hører og ser. Du følger med dem så til et annet sted og kan hoppe videre over til andre. Alle scener er derfor filmet fra hver person sin synsvinkel og det er nok av scener der du selv ikke er til stede men som du må komme deg til via andre. Det er dermed flere storylines og scener som foregår samtidig, og spillet bare ruller videre mens du hopper rundt i dem. Det er totalt forvirrende og uoversiktlig. Fordelen er at spillet kjører samme løpet hver gang og varer i litt over en halvtime fra begynnelse til slutt. Så får du en av ti-femten mulige slutter avhengig av hva du har sett og et lite spill du må spille med big bad. Reglene der er heller ikke klare, du skal velge deg noen brikker, forhåpentligvis de sterkeste og du må skjønne hvilke det er. Brikkene er personer og gjenstander fra tidligere, og hvor sterke de er avhenger igjen av hvilke scener du har sett. Så skal du slå ut hans brikker og beholde så mange som mulig av dine. Det er totalt umulig å finne ut av, og jeg så aldri fler enn den dårligste og den nest dårligste slutten uansett hva jeg prøvde på. Spillet er hysterisk dårlig, men jeg spilte det likevel en del ganger for, det tok aldri mer enn en drøy halvtime uansett og jeg hadde typ fire spill til Playstationen i starten. Ta en playthrough hvis du tør, veit ikke om dette er en god en, jeg bare søkte opp en tilfeldig en:


Da tror jeg at jeg har fått gått igjennom det verste rælet fra hylla ihvertfall. Det er en del mer som ikke akkurat er bra, men er ikke spesielt gøy å snakke om heller. Kanskje noe dukker opp.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#19
O herre! Etter det trenger vi litt positivitet.

Deus Ex Human Revolution


Dette er jo et ålreit spill som de fleste har spilla, men da det kom ut hadde jeg røv internett. Løsninga var å forhåndsbestille det fra Komplett.
Det gikk jo greit, men jeg stussa over hvorfor jeg måtte på posten å hente pakka. Det var såklart fordi de hadde sendt meg ikke bare super-utgaven, men superduper-utgaven!
I den boksen lå det CD med soundtrack, kunstbok og en jævlig fancy Adam Jensen figur. I de fleste sånne pakker får man med en byste eller en statue hvor helten slåss mot et monster. Disse pleier å være dårlig malt.
Ikke så her. Dette var en figur fra Play Arts Kai (som eies av Squenix) og den har full bevegelighet, masse hender og gunner samt armsverd.
Denna dritten gikk alene for 70 dollars hos Ebay da jeg sjekka.
Min Adam eier!

Grunnen til at jeg poster detter er fordi jeg noen dager etter fikk mail fra Komplett hvor de beklagde å ha sendt meg feil vare og om jeg ville kunne jeg godt sende ting i retur for å få det jeg skulle ha. :v
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Du sendte så klart i retur med beskjed om at "I never asked for this"?