Hva er viktig for deg i spill?

En tråd i 'Utviklermessa' startet av TheNormalGeek, 25.08.2013.

  1. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Jeg holder på i disse dager å lage et 2D RPG.
    Hva er mest viktig for deg i spill?
    Hva burde man ikke gjøre?
    Noen andre tips du vil dele?

    Oppdateringer kommer.
     
    justincase og Yetipants ga dette en brofist.
  2. Drauden

    Drauden SGs kollektive lillebror

    Ikke lag et FF-spill.

    De suger.

    Mvh
     
    Ally, Yetipants og demake ga dette en brofist.
  3. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Fett! Uansett, mekk noe bra gameplay først, så kan du kline til med den episke historien som varer i 300+ timer etterpå. Det er vel trinn 1.
     
    Klaymen og Shinra85 ga dette en brofist.
  4. Thinaran

    Thinaran Den mannlige sexbomba Forumleder

    Foreslår gameplayet fra FF5.
     
  5. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Da får vel jeg være såpass kontroversiell at jeg foreslår at noe av poenget med å lage sitt eget spill er å lage sitt eget spill, og ikke bare stæla noe gammalt ræl. Mekk noe nytt isteden.

    Ideer:
    • Lag et RPG med bare en stat. Den økes hver gang du gjør noe som helst, og den har ikke egentlig noe særlig å gjøre med hvor bra du klarer deg i spillet.
    • Hvor enkelt klarer du å gjøre kampsystemet uten at det blir kjedelig? En ide jeg har hatt er å mekke et rytmeaction-JRPG, for eksempel. (Grunnen til at jeg ikke foreslår å gjøre ting veldig komplisert er at Disgaea uansett vinner.)
    • Miks et JRPG med noe helt teit. JRPG/kart racer.
     
  6. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Jeg har et 100% ferdig stat system.
    Liten del av stat systemet fra exported versjon:
    StatsScreen.png

    Bygg dine egne stats, bli herre over HP eller bli en som kan spamme Special angrepet ditt. Du bestemmer selv!
     
    justincase og Yetipants ga dette en brofist.
  7. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Vel??!?!? :(
     
  8. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    :p Er der nå.
     
  9. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Så, kom med noen detaljer her nå. Hva mekker du det i? Hvordan er systemet? Hva er greia? Kom igjen her'a, når det endelig dukker opp noen som gidder å følge drømmen på forumet kan du ikke værra luremus.
     
    demake ga dette en brofist.
  10. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Skal skrive et lite innlegg, men fortsatt usikker på om jeg skal endre litt til.
    Spillet er mekka i Construct2.
     
    Yetipants ga dette en brofist.
  11. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Skriv innlegget og så endrer du det og så kanskje du endrer det tilbake eller så endrer du det til noe annet igjen, bare gjør det som er moro okay? Fett gjør det da.
     
  12. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Innlegg 26/08/13
    Ferdig med første utkast av stat systemet etter ca.10 timer arbeid for å bruke minst mulig kalkulasjoner.

    Statsystemet i detalj:

    Bilde:
    StatsScreen.png

    I løpet av hele spillet vil du tjene opp spesielle "Power-Up Shards" samler du 10stk får du en "Power-Up Crystal". "Power-Up Crystals" kan gjøre spilleren din bedre. Røde shards kan lage røde crystals osv..

    Hver crystal har sin egen oppgave:
    Rød: Health (Hvor mye helse du har).
    Gul: Shield (Hvor mange % damage av angrepet som blir blokkert).
    Grønn: HealthRegeneration (Hvor mye helse du får tilbake pr. 10sekunder (Må ha 15sekunder uten å bli truffet først)).
    Blå: Strength (Hvor mange ganger sterkere angrepet blir).
    Lilla: Special (Foreløpig: Cooldown på å bruke special).

    Totalt er det 1000 nivåer på hver stat (Normalt kan man kun få 1 stat til nivå 1000 av gangen).
    Nivåene kommer av hvor mange "Power-Up Crystals" du legger på brettet og hvordan du legger dem.

    (Se bildet over nå)
    Hver rute gir 1 nivå. (Rød er det kun en av, og derfor har man nivå 1 på health).
    Hver 2x2 blokk gir 4 nivåer som bonus. (Det er 4 ruter, derfor får du 4, men du får også 4 ekstra nivåer for 2x2 blokken du lagde. Totalt 8 nivåer).
    Hver 3x3 blokk gir 9 nivåer bonus. (Totalt 34 pga. 9 stk. single (9) + 4 stk. 2x2 (16) + 1 stk. 3x3 (9)).
    Hver 4x4 blokk gir 16 nivåer bonus.
    Hver 5x5 blokk gir 25 nivåer bonus.
    Hver 6x6 blokk gir 36 nivåer bonus.
    Hver 7x7 blokk gir 49 nivåer bonus.
    Siden en 7x7 inneholder masse 2x2, 3x3, 4x4, 5x5 osv.. så gir en 7x7 totalt 1092 nivåer. (Maxed out @ 1000).

    Jeg tenker heller at jeg bruker byggeklosser også må man legge dem ned som puzzle biter istedet for enkle ruter. Dette fikser jeg evnt. senere og da blir brettet også en eller to hakk større.

    PS: Man må ha en av hver type for at man skal få godkjent oppsettet.
    PSS: Lettere forklart i spillet
     
    Tutankoopa, Yetipants, Shinra85 og 1 annen person ga dette en brofist.
  13. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    (Det skrives "strength")

    Men ja, elsker'e. Aner ikke om du har spilt Solatorobo, men det har... det systemet der. Greia i Solatorobo er at du kjøper eller finner Parts, i ulike farger, akkurat som ditt system. Forskjellen er at hver Part har ulik form og tar ulikt antall plasser i oppgraderingskassa di, så når du setter inn Parts må du også sjekke at formen passer, og kanskje planlegge hvilken plass i kassa du skal låse opp neste gang.

    [​IMG]

    Forhåpentligvis selvforklarende bilde, bortsett fra tallene; tallet angir hvor mange "P Crystals" du trenger for å åpne den plassen (P Crystals er en annen valuta i spillet). Uansett, hva med å bruke noe lignende? Eller sette opp regler for hvordan du kan kombinere Crystals? Slik jeg ser for meg systemet ditt nå, blir det bare en grind for å få nye Crystals og så bare pøse på til du har maks av alt. Hva om du kan sette opp komboer på brettet og få spesielle effekter eller nye angrep? Mulighetene er uansett mange, og ideen om å gjøre stat-oppgradering til et i seg selv tilfredsstillende minigame som har umiddelbare og åpenbare fordeler for spilleren er en gullide.

    PS Solatorobo er faktisk ganske så bra, definitivt blant de beste action-JRPG-mecha-plattform-beat'em'up-furry-arkadeflyspillene på DS.
     
  14. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Jepp. Jeg har tanker rundt det og større biter enn det som ble vist på bildet da. Selv har jeg noen balanserende ting også sånn som at det er et monster som heter "Snapper". Dette monster fjerner halvparten av helsen du har igjen -1 (Den kan akkuratt ikke drepe deg). Den kommer som regel med et annet monster som venter til "Snapper" er drept og du ligger lavt nede angående helse. Andre monstre kan redusere strength, gå gjennom shield osv..

    Det er også planer om at du kan kjøpe boostere fra butikken. Dette kan gi (x2), (x3), eller (x4) bonus på ruten(e) boosteren markerer.

    Har aldri hørt om det spillet der så må prøve å skape en større forskjell mellom systemene.

    Så er det et par regler når det kommer til å endre mid-battle (ikke ferdig):
    -Spillet vet hvor mye skade du har tatt istedet for hvor mye liv du har igjen. Hvis du endrer så du har mindre liv enn skade du foreløpig har mottatt så vil du dø.
    -Hvis du slåss mot en fiende som har stoppet opp feks. HealthGeneration, så kan du ikke bytte ut HealthGeneration crystals før fienden er drept.

    Grammatisk feil fra debug-mode fikset!
     
    justincase og Yetipants ga dette en brofist.
  15. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    OPPDATERING 30/08/13

    Har begynt arbeidet på å gjøre statsystemet mer som et stort puzzle.
    Har økt størrelsen på rutenettet til 9x9 istedet for 8x8

    Det blir tre vanskelighetsgrader i spillet:
    Lett: Kun fra pakke 1
    Middels: En del fra pakke 1 og litt fra pakke 2
    Vanskelig: En del fra pakke 2 og litt fra pakke 1
    (Gjør fiender mer smarte også)

    Blockpakke: 1/2 (LETT)
    Blockset1.png

    Blockpakke: 2/2 (VANSKELIG) (Verdt 2 pr rute)
    Blockset2.png
     
    Yetipants, justincase og Shinra85 ga dette en brofist.
  16. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Awyeaaaah sånn skal det gjøres.

    Ellers, som alle andre som liker spilldesign har jeg også et stat-system til et RPG i skolten. Ingen ba om det, så jeg skriver det ned likevel.

    Greia jeg har tenkt på, er at du samler opp klistremerker mens du spiller. Dette kan være merker som gjør alt mulig rart: Legger til en bestemt skadeform, gir deg regenererende liv, gir fiendene digre hoder, gir deg mer penger osv. ELLER så kan de gjøre fiendene sterkere, gjøre dem til kraftigere versjoner, øke vanskelighetsgrad osv. Greia er at det ikke er noen grense for hvor mange merker du kan ha på sverdet (eller jakka, eller hva som helst), MEN hvert merke har en Challenge Rating. CR er kumulativ på alle merkene du har, sånn at hvis du biffer deg opp med masse skade og ekstra liv og dilldall, så blir fiendene hardere også. MEN SÅ kan du så klart velge igjen når du skal ut og denge, og da velger du om du skal sette fiendene til din CR, eller lavere, eller høyere. Jo høyere CR, jo mer bonuzzzz XP og gull og shizz. Jeg tror det kan være artig iallfall, vi får se om det dukker opp et sted!!! !!
     
    TheNormalGeek ga dette en brofist.
  17. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Selvfølgelig kan et sånt system implementeres i en oppfølger. :riffa:
     
  18. Yetipants

    Yetipants Mein Gampf Forumleder

    Eller i et spill jeg mekker, da vettu. :argh:
     
  19. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    Møtes sikkert på NM i Gameplay i år hvis det er no bra tema. :ras:
    Kanskje mekke det inn i temaet?
     
    justincase og Yetipants ga dette en brofist.
  20. TheNormalGeek

    TheNormalGeek også kalt Anders

    OPPDATERING 01/09/13
    Nettopp ferdig med å legge inn bilderammene. Nå skal jeg bare kode inn fargene, og da er jeg klar for å poste en liten video.
    Thats it. :psyduck:
     
    justincase og Yetipants ga dette en brofist.

Del denne siden

This site is owned and third-party cookies. If you continue with us we understand that you accept the use of cookies.