Hva er viktig for deg i spill?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Fett! Uansett, mekk noe bra gameplay først, så kan du kline til med den episke historien som varer i 300+ timer etterpå. Det er vel trinn 1.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Da får vel jeg være såpass kontroversiell at jeg foreslår at noe av poenget med å lage sitt eget spill er å lage sitt eget spill, og ikke bare stæla noe gammalt ræl. Mekk noe nytt isteden.

Ideer:
  • Lag et RPG med bare en stat. Den økes hver gang du gjør noe som helst, og den har ikke egentlig noe særlig å gjøre med hvor bra du klarer deg i spillet.
  • Hvor enkelt klarer du å gjøre kampsystemet uten at det blir kjedelig? En ide jeg har hatt er å mekke et rytmeaction-JRPG, for eksempel. (Grunnen til at jeg ikke foreslår å gjøre ting veldig komplisert er at Disgaea uansett vinner.)
  • Miks et JRPG med noe helt teit. JRPG/kart racer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Vel??!?!? :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Så, kom med noen detaljer her nå. Hva mekker du det i? Hvordan er systemet? Hva er greia? Kom igjen her'a, når det endelig dukker opp noen som gidder å følge drømmen på forumet kan du ikke værra luremus.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Skriv innlegget og så endrer du det og så kanskje du endrer det tilbake eller så endrer du det til noe annet igjen, bare gjør det som er moro okay? Fett gjør det da.
 

TheNormalGeek

også kalt Anders
#12
Innlegg 26/08/13
Ferdig med første utkast av stat systemet etter ca.10 timer arbeid for å bruke minst mulig kalkulasjoner.

Statsystemet i detalj:

Bilde:
StatsScreen.png


I løpet av hele spillet vil du tjene opp spesielle "Power-Up Shards" samler du 10stk får du en "Power-Up Crystal". "Power-Up Crystals" kan gjøre spilleren din bedre. Røde shards kan lage røde crystals osv..

Hver crystal har sin egen oppgave:
Rød: Health (Hvor mye helse du har).
Gul: Shield (Hvor mange % damage av angrepet som blir blokkert).
Grønn: HealthRegeneration (Hvor mye helse du får tilbake pr. 10sekunder (Må ha 15sekunder uten å bli truffet først)).
Blå: Strength (Hvor mange ganger sterkere angrepet blir).
Lilla: Special (Foreløpig: Cooldown på å bruke special).

Totalt er det 1000 nivåer på hver stat (Normalt kan man kun få 1 stat til nivå 1000 av gangen).
Nivåene kommer av hvor mange "Power-Up Crystals" du legger på brettet og hvordan du legger dem.

(Se bildet over nå)
Hver rute gir 1 nivå. (Rød er det kun en av, og derfor har man nivå 1 på health).
Hver 2x2 blokk gir 4 nivåer som bonus. (Det er 4 ruter, derfor får du 4, men du får også 4 ekstra nivåer for 2x2 blokken du lagde. Totalt 8 nivåer).
Hver 3x3 blokk gir 9 nivåer bonus. (Totalt 34 pga. 9 stk. single (9) + 4 stk. 2x2 (16) + 1 stk. 3x3 (9)).
Hver 4x4 blokk gir 16 nivåer bonus.
Hver 5x5 blokk gir 25 nivåer bonus.
Hver 6x6 blokk gir 36 nivåer bonus.
Hver 7x7 blokk gir 49 nivåer bonus.
Siden en 7x7 inneholder masse 2x2, 3x3, 4x4, 5x5 osv.. så gir en 7x7 totalt 1092 nivåer. (Maxed out @ 1000).

Jeg tenker heller at jeg bruker byggeklosser også må man legge dem ned som puzzle biter istedet for enkle ruter. Dette fikser jeg evnt. senere og da blir brettet også en eller to hakk større.

PS: Man må ha en av hver type for at man skal få godkjent oppsettet.
PSS: Lettere forklart i spillet
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
(Det skrives "strength")

Men ja, elsker'e. Aner ikke om du har spilt Solatorobo, men det har... det systemet der. Greia i Solatorobo er at du kjøper eller finner Parts, i ulike farger, akkurat som ditt system. Forskjellen er at hver Part har ulik form og tar ulikt antall plasser i oppgraderingskassa di, så når du setter inn Parts må du også sjekke at formen passer, og kanskje planlegge hvilken plass i kassa du skal låse opp neste gang.



Forhåpentligvis selvforklarende bilde, bortsett fra tallene; tallet angir hvor mange "P Crystals" du trenger for å åpne den plassen (P Crystals er en annen valuta i spillet). Uansett, hva med å bruke noe lignende? Eller sette opp regler for hvordan du kan kombinere Crystals? Slik jeg ser for meg systemet ditt nå, blir det bare en grind for å få nye Crystals og så bare pøse på til du har maks av alt. Hva om du kan sette opp komboer på brettet og få spesielle effekter eller nye angrep? Mulighetene er uansett mange, og ideen om å gjøre stat-oppgradering til et i seg selv tilfredsstillende minigame som har umiddelbare og åpenbare fordeler for spilleren er en gullide.

PS Solatorobo er faktisk ganske så bra, definitivt blant de beste action-JRPG-mecha-plattform-beat'em'up-furry-arkadeflyspillene på DS.
 

TheNormalGeek

også kalt Anders
#14
Jepp. Jeg har tanker rundt det og større biter enn det som ble vist på bildet da. Selv har jeg noen balanserende ting også sånn som at det er et monster som heter "Snapper". Dette monster fjerner halvparten av helsen du har igjen -1 (Den kan akkuratt ikke drepe deg). Den kommer som regel med et annet monster som venter til "Snapper" er drept og du ligger lavt nede angående helse. Andre monstre kan redusere strength, gå gjennom shield osv..

Det er også planer om at du kan kjøpe boostere fra butikken. Dette kan gi (x2), (x3), eller (x4) bonus på ruten(e) boosteren markerer.

Har aldri hørt om det spillet der så må prøve å skape en større forskjell mellom systemene.

Så er det et par regler når det kommer til å endre mid-battle (ikke ferdig):
-Spillet vet hvor mye skade du har tatt istedet for hvor mye liv du har igjen. Hvis du endrer så du har mindre liv enn skade du foreløpig har mottatt så vil du dø.
-Hvis du slåss mot en fiende som har stoppet opp feks. HealthGeneration, så kan du ikke bytte ut HealthGeneration crystals før fienden er drept.

Grammatisk feil fra debug-mode fikset!
 

TheNormalGeek

også kalt Anders
#15
OPPDATERING 30/08/13

Har begynt arbeidet på å gjøre statsystemet mer som et stort puzzle.
Har økt størrelsen på rutenettet til 9x9 istedet for 8x8

Det blir tre vanskelighetsgrader i spillet:
Lett: Kun fra pakke 1
Middels: En del fra pakke 1 og litt fra pakke 2
Vanskelig: En del fra pakke 2 og litt fra pakke 1
(Gjør fiender mer smarte også)

Blockpakke: 1/2 (LETT)
Blockset1.png


Blockpakke: 2/2 (VANSKELIG) (Verdt 2 pr rute)
Blockset2.png
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Awyeaaaah sånn skal det gjøres.

Ellers, som alle andre som liker spilldesign har jeg også et stat-system til et RPG i skolten. Ingen ba om det, så jeg skriver det ned likevel.

Greia jeg har tenkt på, er at du samler opp klistremerker mens du spiller. Dette kan være merker som gjør alt mulig rart: Legger til en bestemt skadeform, gir deg regenererende liv, gir fiendene digre hoder, gir deg mer penger osv. ELLER så kan de gjøre fiendene sterkere, gjøre dem til kraftigere versjoner, øke vanskelighetsgrad osv. Greia er at det ikke er noen grense for hvor mange merker du kan ha på sverdet (eller jakka, eller hva som helst), MEN hvert merke har en Challenge Rating. CR er kumulativ på alle merkene du har, sånn at hvis du biffer deg opp med masse skade og ekstra liv og dilldall, så blir fiendene hardere også. MEN SÅ kan du så klart velge igjen når du skal ut og denge, og da velger du om du skal sette fiendene til din CR, eller lavere, eller høyere. Jo høyere CR, jo mer bonuzzzz XP og gull og shizz. Jeg tror det kan være artig iallfall, vi får se om det dukker opp et sted!!! !!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Eller i et spill jeg mekker, da vettu. :argh: