[PC] Hva IBM og andre PC-kompatible har å by på fremover

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dei som skulle ha eit ønske om å få sjekka ut den nyaste runden med *Mania-spel (Trackmania osv.), kan moglegvis vere interesserte i at ShootMania: Storm no er i open beta. Frå før av er TrackMania 2: Stadium (etterføljaren til gratisspelet TrackMania: Nations) òg i open beta, så om du laster ned ManiaPlanet no får du teste båe to (ManiaPlanet er den eigenlaga spelklienten til Nadeo, som let deg installere og halde orden på alle Mania-spela i eitt program).

Her har de eit par trailarararar. Sjå dei dersom du ikkje har fått dekka dubstep-kvota i dag.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Det kan være at der er tråder som passer bedre, så flytt gjerne innlegget om det trengs. Men, ja:

Hva må jeg ut med for å kjøre Starcraft 2: Heart of the Swarm og Bioshock Infinite på full pupp? Også en klar fordel at den er fremtidsrettet, slik at den holder koken i noen år. Bare gi meg et ca. anslag.

Jeg er minimalt glad i å fikle med specs, så å bygge selv er egentlig utelukket, om jeg ikke får forhandleren til å bygge for meg. Gi meg gjerne linker! Er for eksempel det her et bra kjøp?

mvh. en som kjøpte seg Macbook i 2007, og knapt har rørt en Windows-PC siden.

Lodin

Der Waaaah
Det er en ålreit PC. Skjermkortet er ikke all verden, men det kan du oppgradere om et år eller så. Til Geforce såklart.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
RPS' tech-dude sjekker ut en læppis med samme prosessortype som den man finner i både PS4 og Xbone. Er han imponert? Vel...
[T]he thing lying on the floor next to me right now is almost bang-on in terms of the gaming CPU in the Xbox One and PS4. Is it any good? In a word, no. Not in a gaming context. [...] Let me give you some numbers. In raw processing terms, these four Jaguar cores have slightly less than a quarter the grunt of a Core i5-3570K. It’s the same story on a core-by-core basis. Less than one quarter of the performance.
For de som ikke veit, så er da Core i5-3570K en prosessor som har gått for å være sweet spot med tanke på pris/ytelse en god stund nå.
As for what it all means for the PC, [...] you can make the argument pretty much any which way you fancy. On the one hand, it does rather look like you’ll pretty much never have to upgrade your CPU to cope with the next decade of console ports. Almost any half decent CPU you currently have will be game enough.

It might also encourage anyone who’s thinking about really pushing the envelope of gaming to focus on the PC. I just can’t see how developers are going to really ramp up game engine technology with these CPU cores. Next-gen AI, fancy physics, don’t see how it’s possible.

At this point, somebody will pitch up and opine that they’ll shove some of that onto the GPU. But the graphics grunt in the new consoles is merely OK, so where’s the spare headroom? Pinching GPU resources will limit graphical fidelity.
Then again, it might just mean nobody bothers at all and we’re doomed to suffer a future largely populated with console-compromised ports.
(Min utheving)

The more things change, the more they stay the same. Likkavæl: Prosessorhastigheten på Xbone er vel ennå ikke fastsatt. Og så er det dette med OS-overhead, da. Det vanlige argumentet der har vel vært at PC har høyere OS-overhead enn konsoll, men den derre frontenden til Xbone ser ikke gratis ut for å si det sånn. En annen ting som trekkes fram i artikkelen, er at hvis den drømmen om øyeblikkelig bytting fra spill til TV til film til musikk og tilbake igjen skal kunne bli en realitet, så må i det minste en god del av hver applikasjon ligge og kjøre på prosessoren hele tida. Implikasjonen blir at spill på Xbone bare kan nyttiggjøre seg av fire kjerner i slengen. Og, som vi ser, fire Jaguar-kjerner gir deg en helt OK laptop.

Men ja, neste konsollgenerasjon skal liksom ligge foran PC? Mhm.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Selvsagt ligger PC foran konsoller, men det er som sagt lettere å optimalisere for én driver eller to, istedetfor å måtte forholde seg til masse forskjellig typer hardware. Ja, pcer kjører som oftest to typer gpu-drivere. De fleste produsentene av skjermkort lager en driver til alle skjermkortene fra en gitt generasjon. de nyeste kjører vel drivere på tvers av generasjoner også, men det hindrer ikke utviklerne i å måtte forholde seg til andre faktorer. Ram. Hvor mange pcer er det som kjører identisk ram? Helt like disker? Veldig få pcer som kjører helt like cpuer (selv om de som gjennomsnittlige er bedre enn de i konsoll, så er det likevel lettere å forholde seg til én cpu, eller to da siden det er to konsoller, mens på pcer snakker vi kanskje 10 forskjellige) og det igjen fører til at de som sitter på high-end-maskiner har det fryd å gammen, mens de andre har det bare greit.
Nå kan man også selvsagt si at for 6000 kroner får du en pc som har bedre ytelse enn de nye konsollene, men man fortsatt ulempene med diverse driverproblemer, som jo ikke er et ukjent fenomen i pc-verdenen.
Det er en grunn til at for eksempel ps3 og 360 med sinne latterlig dårlige prosessorer allikevel klarer å kjøre ganske grei grafikk. xbonen tror jeg er litt fucked med tanke på alt den skal kjøre "simultant", men ps4en virker ihvertfall som om den har noe for seg med tanke på arkitekturen. ps4 har rask ram og mye minne, noe som alltid har vært problemet til ps3 og 360. Ikke nok minne for utviklere så det blir mange kompromiss med tanke på hva de faktisk kan gjøre.
Pcen har også problemet, ihvertfall for mange, at de ikke er koblet opp mot tv-en og trådløs mus og tastatur er ikke like bra som kablet, som igjen fører til at det blir mer stress å sitte i sofaen med tastaturet og musa, med mindre du har pcen ved siden av sofaen og kabel-forlenging. Selv har jeg pcen ved siden av tv-bordet og sitter med trådløs mus med sofaen som musematte, noe som ikke er særlig presist og tastaturet er akkurat på grensa til hva som går med tanke på rekkevidde. hvis jeg lener meg HELT tilbake i sofaen og har beina på bordet er foten min akkurat såpass i veien for det trådløse signalet til at det kan bli litt lagggggggg. Det problemet har ikke konsoller i så stor grad, for du forholder deg til en kontroll som har nok rekkevidde bort til sofaen. Og har du ikke det, så har du mest sannsynlig ikke konsollen heller.
Selv liker jeg begge platformer, altså, konsoll og pc. Det er selvsagt digg med 360kontrollen på pcen, men den d-paden da. fy faen. Også synes jeg selv at det er bittelitt lag når jeg kobler kontrollene til pcen, men jeg føler ikke den samme laggen på konsoll. Som mange andre her så liker jeg også følelsen av å bare skru på konsollen og starte å spille.
Akkurat det har blitt mye bedre på pc også, men det er ikke sjeldent jeg starter et spill i steam, også plutselig insisterer steam på at: NEI DU HAR IKKE RIKTIG DIRECTX. NEI. DU BARE INSTALLERTE DET IGÅR MEN DET ER IKKE NOK DA FAEN DOMING ASS ER DU HELT IDIOT ELR?
Men så er det prisene på spill, det å faktisk kunne spille spill OG kunne gjøre andre ting på pcen som konsollene ikke gjør like bra, eller i det hele tatt.
Så er det at jeg kan spille musikk i spotify og deaktivere musikken i spillet så jeg selv kan velge hva jeg vil høre på, og samtidig styre hvilket volumnivå de forskjellige lydene skal ha. Kan selvsagt gjøre dette med konsoll også, å spille musikk fra pcen, deaktivere musikken i spillet og leve livet, men er ikke like smooth å gjøre det slik.
Samtidig skal det sies at jeg aldri ville vært uten en pc. På pcen kan jeg drive med 3d-applikasjonene mine, mekke musikk, photoshop, og behagelig surfing, mens på en konsoll vil jeg spille. Spille.
Men for meg er ihvertfall konsollene en mindre stressende måte å spille på.
Skal også sies at de aller fleste har laptoper som ikke er særlig digge å spille med. Ganske mange har Macbooks som ikke er så kraftige med tanke på pris at det kan rettferdiggjøre sammenlikningen med konsollprisen vs ytelse.
Det som er helt sikkert er at det nvidia holder på med, med sine gpuer "in the long run" er at mobiler kommer til å få en helt hinsides ytelse om noen år. 5? 10? vet ikke, men det er ikke så veldig lenge til de fleste mobilene er kraftigere enn både ps4 og xbone. Se på kayla-gpuen til nvidia som de demonstrerte på GTC. Den ytelsen den gpuen har, som nå er på størrelse med et lite nettbrett, er om 5 år tror jeg det var på størrelse med en mynt.
Også er det selvsagt clouden da. Vet ikke helt hvordan det vil bli, men det er ingen tvil om at når noen klarer å lage en vettug måte å bruke clouden i spill så vil det også føre til at bedre ytelser. Kanskje man kan bruke clouden til å beregne AI i online-spill? bruke den til å beregne fysikk, slik at du slipper. Uansett hva som skjer i fremtiden så ser jeg ikke så negativt på konsollene som kommer. Eller. xbone... jeg skjønner ikke helt hva de egentlig driver med.
Men jeg tror nok ikke konsollgenerasjonen som kommer etter den neste blir lik som nå. Blir vel mer som en slags hub som du bruker sammen med pcen og macen og mobilen. Litt som xbone egentlig, bare ikke så teit.

Men ja, neste konsollgenerasjon skal liksom ligge foran PC? Mhm.
Silly talk.

Men. Jeg ble dyktig imponert av hva 343 Studios klarte å presse ut av 360-burken med Halo 4. Dat skybox. (Lyden var til gjengjeld ingenting å skrive hjem om).

En lukket infrastruktur har nok noen fordeler, og ingenting skaper bedre kreative SW-løsninger enn faste og småkjipe HW-begrensninger.

Vi skal uansett bare spille indietitler som The Witness på de nye underholdningsboksene våre, skal vi ikke?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Agra: Øøøh. PC-er har ikke like komponenter, det stemmer. Det er derfor Windows tar seg av alt bare-metal-opplegg og utviklere skriver mot API. Driverproblemer på PC har ikke eksistert i min verden siden før årtusenskiftet, aner ikke om jeg har magiske krefter eller hva det er. Greia med at Steam ofte installerer DirectX to ganger etter hverandre, er fordi utviklere kan velge hvilke deler av DirectX de skal legge ved spillene sine. Hvis du ikke bruker tre komponenter i DirectX, lar du være å ta dem med; hvis du har programmert mot en tidligere revisjon av DirectX, legger du bare inn den, osv. Derfor må installasjonsprogrammet kjøres hver gang, siden det ikke finnes noen garanti for at forrige installasjon la inn alt.

Men ja, jeg mente vel bare at du fortsatt ikke kan få i pose og sekk hvis du kjøper konsoll. Og noen konsollgenerasjon etter den neste er jeg fortsatt ikke overbevist om at kommer i det hele tatt.

theger: Spent på hva slags API Sony og Microsoft bruker på konsollene sine. Blir vel ikke veldig sjokkert om MS bruker DirectX, men jeg regner med at Sony går for en eller annen avart av OpenGL. Har hørt gode ting om nyere utgaver av OpenGL, så det blir spennende å se.

Edit:
PlayStation 4 has two rendering APIs.
"One of them is the absolute low-level API, you're talking directly to the hardware. It's used to draw the static RAM buffers and feed them directly to the GPU," Norden shared. "It's much, much lower level than you're used to with DirectX or OpenGL but it's not quite at the driver level. It's very similar if you've programmed PS3 or PS Vita, very similar to those graphics libraries."

But on top of that Sony is also providing what it terms a "wrapper API" that more closely resembles the standard PC rendering APIs.
(Saus)

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Yetipants: Ja. Snakka med buggz om det på skaip, så fikk forklart en del.
Mange av de som kjøper konsoller har uansett bare en middelmådig laptop som ikke klarer veldig tunge spill uansett, og da er en konsoll, for de, et utmerket valg, og de slipper å forholde seg til teite ting som pcen på bordet og hardiskboksen under, eller laptopen som er en pc med integrert hardisk, skjerm OG BOKS!
Folk er idioter vøtt.
haha. Kom faktisk på at jeg overhørte to 14-15åringer på banen her om dagen. De drev da tydeligvis å spilte battlefield på konsoll med hverandre. Men han ene spilte også endel spill på pcen sin, hvorpå han andre svarte: Spiler du på pese? Det er jo ikke like bra grafik på den dah! også er spillene på xbox mye bedre! Han andre bare ristet på hodet, og svarte at eneste grunnen til at han spilte battlefield på xbox var fordi at ingen av vennene hans hadde bra nok pc til å spille det på "full grafikk", som han kalte det. Lurer på hvordan halv grafikk ser ut.
Sikkert litt som den COD-demonstrasjonen på xbone. med masse edges og vertices overalt. Det eneste som manglet i den presentasjonen var forresten point-clouds. Da hadde det vært komplett. MUST BUY! LOL GOTY4EVR

Lodin

Der Waaaah
Jeh det ser bra ut. Men når du starter en Kickstarter som kjører på en av de andrer sidene der ute og spillet ditt har samme navn som en kjent mod sliter du.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stygt og ekstremt uoriginalt horrorspill? Synd stemmeskuespillet var ræva, ellers kunne det vært et nytt Deadly Premonition.

Thantahtahohsodhotsbia er en kjent mod? Aldri hørt om.
Nei, jeg håper det blir bra. Survival horror av den gamle typen er det beste. ^^

Det kom noe penger tilbake på skatten og litt ekstra ferietillegg, så ja. Trenger kjøpsråd ang. nye PC-komponenter:

Går og sikler på et GTX 780-kort (mye takket være denne anmeldelsen), og ønsker være mest mulig futureproof for årene fremover.

Dette er mine specs akkurat nå:

Gainward GeForce GTX 680 4GB
ASUS Maximus IV GENE-Z, Socket-1155
Intel® Core i7-2600K Processor
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Corsair AX 750W PSU
Kingston HyperX SSD 240GB 2.5"
+
Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5"

Mitt spørsmål er: Bør jeg bytte ut mer enn bare grafikkortet i denne omgangen for å dra best nytte av GTX 780? Tenker spesielt på hovedkortet og prosessoren.