Next gen er vanvittig oppskrytt er det første som slår meg. Jeg eier xbox360, jeg eier også Perfect dark, Oblivion, Hitman og Ghost recon til den.
Jeg er enig med Shadar anngående Oblivion. I begynnelsen imponerte spillet meg ganske så bra, ganske flott grafikk, store områder og det virket som et åpent spill. Etterhvert gikk det mer og mer opp for meg at de store områdene er lyng og gressmatter med noen bjørner og ulver som beboere, med andre ord ubrukelige områder. Får nesten litt inntrykk av at alt er lagt inn bare for at de skal kunne dokumentere med en stor spillverden, men det meste av den verdenen er innholdsløs og totalt uinteressant. Når det gjelder friheten, er den like skuffende egentlig, du har en main quest som er rimelig uinteressant, du skal stenge en haug med portals som egentlig bare er dungeon crawl etter dungeon crawl i ufattelig monotone omgivelser. Byene er pene grafisk sett, men de byr ikke på noe interessant. Som Shadar også sa, den såkalte AIen er ikke spesielt imponerene.
Nå høres det overveldene negativt ut, Oblivion er absolutt ikke noe drittspill, men det er oppskrytt. Illusjonene blir brutt etter så så mange timer med spilling.
Ghost recon er også helt greit, det er pent nok, men det byr ikke på noe nytt. Et utall av kamera feeds er det eneste nye.
Perfect Dark, fy for et søppelspill. Jeg kjente det med en gang jeg begynte å spille det. Hele spillet har en aura av dårlig kvalitet. Kjedelig progresjon, kjedelige gameplay, kjedelig grafikk, kjedelige våpen og kjedelige fiender. Tviler på at jeg noen gang gidder å fullføre det spillet. Eneste er at den tekniske kvaliteten på grafikken er bedre enn før.
Hitman 4 er det spillet jeg faktisk har giddet å fullføre. Det er ikke engang konsolleksklusivt for XBOX360. Det byr ikke på noe nytt, grafikken er middels (for next gen), men det er solid underholdning.
Så hva sitter jeg igjen med? Slik jeg ser det, en liten grafisk oppgradering. Det ser ut til at det er det next gen handler om. Hva med skape noe nytt gameplaymessig? Det har ikke skjedd enda såvidt jeg har sett. Playstation 3 ser ut som en xbox360 fra Sony, like lite kreativt.
Nintendo Wii ser ut til å prøve på noe nytt, det skal de ha respekt for. Jeg har ikke prøvd det, og vet heller ikke veldig mye om dens kapasiteter, men de prøver i hvertfall på å bryte noen grenser.
Konklusjonen blir vel at Next generation så langt er veldig kjedelig. Ikke fordi grafikken ikke svarer til det en kunne håpe på, men det er de samme slitne gameplayformlene som gjentas om og om igjen. Det sier litt når det eneste spillet jeg har giddet å gjennomføre er tilgjengelig på forrige generasjons konsoller med akkurat samme gameplay. Det sier noe om hvor lite kreativt det har vært så langt.
-Beklager den språkelige kvaliteten på dette innlegget, jeg er evig trøtt, måtte bare svare før jeg la meg

-