Hva jeg har fått ut av neste generasjon

Jeg har fått Oblivion ut av neste generasjon på Xbox 360en, men det er fordi jeg ikke har god nok PC til å kjøre spillet. Tviler på at jeg hadde kjøpt en 360 hvis Oblivion hadde funket på PCen.. men Halo 3 kommer jo, så jeg hadde vel kjøpt en 360 uansett.

D

Doctor Downs

Gjest
Nye Half-Life-pakka som kommer ser jo ut til å gjøre nytte for seg. Dessuten venter jo mange på lovende titler som Mass Effect og Gears of War. Hva PS3 angår kommer jeg ikke til å få råd til å kjøpe den ihvertfall det første året, så jeg får bare krysse fingra for at hverken Metal Gear Solid 4 kommer før jeg får skrapt sammen nok til det. Silent Hill blir vel multiplatform går jeg ut i fra, om ikke fra første dag så ihvertfall kort tid etter.

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Next gen er vanvittig oppskrytt er det første som slår meg. Jeg eier xbox360, jeg eier også Perfect dark, Oblivion, Hitman og Ghost recon til den.
Jeg er enig med Shadar anngående Oblivion. I begynnelsen imponerte spillet meg ganske så bra, ganske flott grafikk, store områder og det virket som et åpent spill. Etterhvert gikk det mer og mer opp for meg at de store områdene er lyng og gressmatter med noen bjørner og ulver som beboere, med andre ord ubrukelige områder. Får nesten litt inntrykk av at alt er lagt inn bare for at de skal kunne dokumentere med en stor spillverden, men det meste av den verdenen er innholdsløs og totalt uinteressant. Når det gjelder friheten, er den like skuffende egentlig, du har en main quest som er rimelig uinteressant, du skal stenge en haug med portals som egentlig bare er dungeon crawl etter dungeon crawl i ufattelig monotone omgivelser. Byene er pene grafisk sett, men de byr ikke på noe interessant. Som Shadar også sa, den såkalte AIen er ikke spesielt imponerene.
Nå høres det overveldene negativt ut, Oblivion er absolutt ikke noe drittspill, men det er oppskrytt. Illusjonene blir brutt etter så så mange timer med spilling.

Ghost recon er også helt greit, det er pent nok, men det byr ikke på noe nytt. Et utall av kamera feeds er det eneste nye.

Perfect Dark, fy for et søppelspill. Jeg kjente det med en gang jeg begynte å spille det. Hele spillet har en aura av dårlig kvalitet. Kjedelig progresjon, kjedelige gameplay, kjedelig grafikk, kjedelige våpen og kjedelige fiender. Tviler på at jeg noen gang gidder å fullføre det spillet. Eneste er at den tekniske kvaliteten på grafikken er bedre enn før.

Hitman 4 er det spillet jeg faktisk har giddet å fullføre. Det er ikke engang konsolleksklusivt for XBOX360. Det byr ikke på noe nytt, grafikken er middels (for next gen), men det er solid underholdning.

Så hva sitter jeg igjen med? Slik jeg ser det, en liten grafisk oppgradering. Det ser ut til at det er det next gen handler om. Hva med skape noe nytt gameplaymessig? Det har ikke skjedd enda såvidt jeg har sett. Playstation 3 ser ut som en xbox360 fra Sony, like lite kreativt.
Nintendo Wii ser ut til å prøve på noe nytt, det skal de ha respekt for. Jeg har ikke prøvd det, og vet heller ikke veldig mye om dens kapasiteter, men de prøver i hvertfall på å bryte noen grenser.

Konklusjonen blir vel at Next generation så langt er veldig kjedelig. Ikke fordi grafikken ikke svarer til det en kunne håpe på, men det er de samme slitne gameplayformlene som gjentas om og om igjen. Det sier litt når det eneste spillet jeg har giddet å gjennomføre er tilgjengelig på forrige generasjons konsoller med akkurat samme gameplay. Det sier noe om hvor lite kreativt det har vært så langt.

-Beklager den språkelige kvaliteten på dette innlegget, jeg er evig trøtt, måtte bare svare før jeg la meg :)-

Novastrum

Feminist-elitist
Det kommer ikke til å komme noe interessant før neste år - når folka har fått uviklet stabile motorer til hver respektive konsoll, og mekket middleware-moduler som faktisk tar nytte av den nye prosessorkraften. PS3 er mye mer interessant i mine øyne, da prosessorarkitekturen kan benyttes til MYE heftig. Xbox360 er i bunn og grunn en high-end spill-pc, uten helt fantastisk arkitektur. Den kommer nok til å klare mye av det samme som PS3, men jeg tror den vil slite når det skal presses inn innovativ fysikk, som f.eks. NovodeX.
NovodeX inkorporeres i PS3 SDK-en og vil være tilgjengelig for alle utviklere på PS3-platformen. Hvordan Xbox skal ta igjen dette forspranget aner jeg ikke. Selvsagt, dette er ikke interessant for den vanlige forbruker, men for meg er det et mektig salgsargument. Jeg driter heller totalt i Xbox360 (til prisen faller betydelig) - og punger ut for PS3 i løpet av det første halve året den er ute.

(Jeg veit jeg babler mye om spillfysikk, men det er der interessen min samler seg, og det er det som gir spill et snev av troverdighet/virkelighet, i mine øyne.)

Ellers gleder jeg meg villt til Wii. Er veldig spent på hvordan det hele vil fungere. Utelukker ikke skuffelse, men kjenner jeg nintendo rett, er det nok liten sjanse for at alt faller i dass.

Edit: Jeg leste nettopp at Xbox360 også har tilgang til selve Ageia NovodeX SDK-en/middleware-motoren. Den store forskjellen blir egentlig at PS3 har fysikken tilgjengelig i alle spill som programmeres for konsollen. Spill til Xbox360 må få fysikken integrert i diverse motorer (F.eks. i Microsofts egne XNA (som jeg tilfeldigvis glemte istad)) XNA har sannsynligvis en tilgjengelig fysikkmodul, men jeg tviler sterkt på at den overgår NovodeX (jajaja novonovo!)

SHDR

Gullmedlem
Sett den gamle demoen av XNA der to relativt velmodellerte racerbiler måker inn i hverandre og distorter i slow-motion mens gnister og biter flyr og momentet fra kollisjonen bølger gjennom karosseriet? Det er en tech-demo, selvsagt, og den er bygget for å gjøre *bare* det. Så det skulle bare mangle. Men den viser iallfall at x360 heller ikke er tapt bak en vogn.

Jeg har til overs å se noen PS3-demoer som viser heavy fysikkalkulasjoner. Er du helt sikker på at forskjellen er så himla stor? Nå er jeg hverken programmerer eller særlig in the know, men utifra prosessorarkitekturen, skulle jeg tro både PS3-en og x360-en har omtrent like store problemer med å gjøre noe annet enn direkte kosmetisk fysikk så himla mye bedre enn en high-end PC. Både Xenos og Cell er in-order. Collision detection og fysikkalkulasjoner er stort sett svære, non-lineære likninger. Det går ikke særlig godt med in-order-arkitektur ...

Eller er jeg ute på viddene nå?

Jeg kjøpte 360 i januar, og til dato har det blitt følgende spill, med anslagsvise karakterer ut fra hva jeg har sett av dem:

- Need for Speed: Most Wanted -- 7/10
- Condemned: Criminal Origins -- 7/10
- The Elder Scrolls IV: Oblivion -- 7/10
- Geometry Wars Evolved -- 7/10
- Tomb Raider Legend -- 6/10
- Project Gotham Racing 3 -- 6/10
- Kameo -- 6/10
- Marble Blast Ultra -- 6/10
- Burnout Revenge -- 6/10
- Tiger Woods PGA Tour -- aner ikke

I tillegg har jeg investert tid i lånte utgaver av:

- Hitman: Blood Money -- 8/10
- Far Cry Instincts Predator -- 7/10
- Tony Hawk's American Wasteland -- 7/10
- Gun -- 6/10
- Perfect Dark Zero -- 3/10 (flerspilleren er bedre, hører jeg)

Synes boksen er fullt brukandes, den har ikke så mye must-haves, men must-haves er sjelden vare. Den bedrede grafikkvaliteten er velkommen, men som regel ganske irrelevant. Jeg har ikke akkurat slutta å spille spill på GC-en, Xbox-en eller PS2-en, eller for den saks skyld N64-en.

Ja, og forresten: Table Tennis-demoen som kom nå nettopp er kul, så jeg tror det kan føres på lista over 360-spill som er verdt penger.

SITAT(oerhört @ 28.07.06, 10.24) 17030
Jeg kjøpte 360 i januar, og til dato har det blitt følgende spill, med anslagsvise karakterer ut fra hva jeg har sett av dem:

- Need for Speed: Most Wanted -- 7/10
- Condemned: Criminal Origins -- 7/10
- The Elder Scrolls IV: Oblivion -- 7/10
- Geometry Wars Evolved -- 11/10
- Tomb Raider Legend -- 6/10
[/b]
Retta opp en skrivefeil for deg, oerhört!

Vel, jeg føler jeg har testet ganske mange spillene på 360, så jeg gjør som oerhört:

Perfect Dark: Zero 5/10 (multiplayer trekker opp)
ChromeHounds 7/10
Over G Fighters 6/10
Tomb Raider: Legend 7/10 (utrolig kort vel og merke)
The Elder Scrolls IV: Oblivion 9/10
Far Cry Insticts: Predator 7/10
Battlefield: Modern Combat 8/10
Project Gotham racing 3 4/10
Need for Speed: Most wanted 8/10
Ghost Recon: Advanced Warfighter 8/10
Dead or Alive 4 6/10
Burnout Revenge 8/10
Call of Duty 2 9/10
Prey 7/10
Condemmed: Criminal Origins 8/10
Kameo: Elements of power 6/10
Hitman: Blood money 7/10
Table Tennis 5/10 (Morsomt, men til den prisen forventer jeg mer)
Top Spin 2 8/10

Marble Blast Ultra 10/10 (Det perfekte puzzle-spill)

SITAT(SHDR @ 26.07.06, 02.30) 16627
Sett den gamle demoen av XNA der to relativt velmodellerte racerbiler måker inn i hverandre og distorter i slow-motion mens gnister og biter flyr og momentet fra kollisjonen bølger gjennom karosseriet? Det er en tech-demo, selvsagt, og den er bygget for å gjøre *bare* det. Så det skulle bare mangle. Men den viser iallfall at x360 heller ikke er tapt bak en vogn.

Jeg har til overs å se noen PS3-demoer som viser heavy fysikkalkulasjoner. Er du helt sikker på at forskjellen er så himla stor? Nå er jeg hverken programmerer eller særlig in the know, men utifra prosessorarkitekturen, skulle jeg tro både PS3-en og x360-en har omtrent like store problemer med å gjøre noe annet enn direkte kosmetisk fysikk så himla mye bedre enn en high-end PC. Både Xenos og Cell er in-order. Collision detection og fysikkalkulasjoner er stort sett svære, non-lineære likninger. Det går ikke særlig godt med in-order-arkitektur ...

Eller er jeg ute på viddene nå?
[/b]
PS3 gjør jo i hovedsak sine fysikkalkulasjoner med Aega PhysX, men det er jo selvfølgelig tilgjengelig også på PC, så bli ikke forbauset om PC tar igjen både PS3 og X360 om ikke SÅ veldig lenge. Men så må man også huske på at det kommer mye flere spill på konsoller, og at en konsoll fungerer som et supplement til PC, ikke en replacement. Jeg tror personlig det vi kommer til å merke størst forskjell på når det kommer til X360 (foruten størrelsen på platene som på PS3 muliggjør større spill), er nettopp denne PhysX-prosessoren, for den kan kverne korn til atomer, hihi. Mulig det hadde lønnet seg økonomisk å bruke en av kjernene på Cell-en på det, istedet for å svi av x antall høvdinger for å få en ekstra logo stemplet på sia, dog bare tiden vil vise hvor stor kraft disse egentlig har.

Når det er sagt tror jeg ikke vi bør dømme Next-Gen helt enda. F.eks. PSP har hatt nesten null futt hele sin levetid, men nå kommer det til å strømme på med go-titler PS-folk liker (Crisis Core: Final Fantasy VII, MGS: Portable Ops, Tekken: Dark Resurrection osv.), og historien viser dette som en tendens for veldig mange konsoller. Jeg tror det er det samme med både X360 og PS3: Launchtitlene, særlig for nestegenrasjoner, er sjelden de som setter akkorden for hva disse dingsene egentlig kan utføre. Om et par år er vi så spekket av vakre og gode titler til både X360 og PS3 at vi skulle ønske det var færre av dem (sier bare, SNES-RPGs!), og det eneste nevneverdige som vil skille dem er vel personlige preferanser om hvilke spill som reiser flyet ens.

D

Doctor Downs

Gjest
SITAT(Sulky @ 15.08.06, 13.53) 19762
Marble Blast Ultra 10/10 (Det perfekte puzzle-spill)
[/b]
Har en kamerat som lå på 14. eller 17. plass i verden på det der :hm: Førsteplass på to eller tre baner hvis jeg ikke husker feil.

SHDR

Gullmedlem
SITAT(edahl @ 15.08.06, 17.26) 19805
PS3 gjør jo i hovedsak sine fysikkalkulasjoner med Aega PhysX (...) Jeg tror personlig det vi kommer til å merke størst forskjell på når det kommer til X360 (foruten størrelsen på platene som på PS3 muliggjør større spill), er nettopp denne PhysX-prosessoren, for den kan kverne korn til atomer, hihi. Mulig det hadde lønnet seg økonomisk å bruke en av kjernene på Cell-en på det, istedet for å svi av x antall høvdinger for å få en ekstra logo stemplet på sia, dog bare tiden vil vise hvor stor kraft disse egentlig har.[/b]
Det er ingen PhysX-prosessor i PS3. De bruker Cell til fysikkberegninger, og den kan iallfall ikke måle seg med en dedikert PPU til dette formålet. Kanskje muligens hvis den bare gjør fysikkberegninger, men ikke i et spill.

Hvor har du fått dette fra ..? PhysX er knapt nok noen standard på PC-markedet (Nvidia og Havok forsøker å stikke kjepper i hjulene på Ageia, iallfall) og vil nok ikke bli det før det begynner å komme integrert på hovedkort, slik det er planlagt. Jeg ser ikke det skje innen ett år, iallfall. Det Sony derimot har, er API-en til Ageia integrert i dev-kiten sin. Det er dog langt ifra det samme.

Du har selvfølgelig helt rett. Meg som er/var feilinformert. Tror ikke det vil ta så veldig lang tid før dedikerte PPU-er dukker opp på PC-systemer rundt omkring i en eller annen form men ja ikke før om iallefall et år. Uansett så har PS3 et lite forsprang i forhold til X360 på dette punktet, om jeg ikke er misinformert på også det punktet selvfølgelig.

Jeg vet ikke lenger. Jeg detter ut jeg.