Etter en ålreit trial tok jeg mot til meg og kjøpte Outland og det var igrunn greit. Selv om spillet drar den der "ålø nå får du masse superkrefter en kort stund og så må du tilbake til null og bruke en time på å få dem igjen". Det er da muligheten til å Ikarugae jeg tenker på, altså å bytte mellom rødt og blått sånn at du kan absorbere kuler av den ene fargen og skade monstre av den andre fargen. Det som gjør det mer interessant er at det ofte dukker opp små bullet hell-situasjoner hvor du må svitsje kjapt, og rene plattformoppgaver hvor du - faktisk - også må svitsje kjapt. Mellom rød og blå altså. Visuelt er det stilig, men litt flatt (noe som ikke er så veldig irriterende), men jeg savner litt personlighet. Så langt er det bare bossene som har imponert litt visuelt.
En ting som er langt bedre, er hvor bra flyt spillet har. Gubben din er skikkelig spenstig og etter kort tid freser du rundt og spretter fra vegg til vegg mens du drar piruetter og klubber sataner som en sjef. Kampsystemet er også verdt å nevne, siden du bare har noen få knep (iallfall så langt), men du står fritt til å kombinere dem og lage dine egne fighter-komboer som sømløst blir integrert i plattformhoppinga di. Det er så godt sammensveiset at jeg stusser veldig over hvorfor ikke flere spill blir laget som dette; tenk Shadow Complex når du har masse powerups, bare enda mer flytende og lekkert. Når det er sagt behøves det i aller høyeste grad for dette er ikke enkelt. Du har kart og en magisk greie som viser vei, men brettene er store og siden alt stort sett er svart er det vanskelig å orientere seg hvis du ikke følger med.
Når det er sagt så er litt småhardcore explore-em-ups med Metroid- og Ikaruga-konsepter innbakt omtrent like tiltrekkende som en pupp med enda en pupp klistra på. Det der hørtes ikke bra ut. Uansett kan du sette inn din egen fin ting kombinert med en annen fin ting-simile her, senke forventningene hva plott og karakter angår (det er VIRKELIG planke det som presenteres og den visuelle stilen er Limbo pluss Ikaruga), og så har du kanskje noe som ligner på Outland. Med pupper, hvis du er meg. Uansett anbefales dette.
Kan jo linke en trailer også.
Et veldig og fortellende land, ja. Kan nevne at voiceoveren i den videoen er omtrent like oppstylta og døll som den du får i spillet, bare at der er det en mann som leser isteden. Prosaen er omtrent på det nivået der også, så dere kan tenke dere. Men men.