Tok en aldri så liten demokveld i dag og det ble først tidligere nevnte Sengoku Basara, som viste seg å være et slags squad-basert actionspill hvor jeg farta rundt og komboerte samuraier til kyrne kom hjem. Høyt tempo, enkle kontroller og stadig eskalerende kaos (etter en liten stund kom det en gedigen super-mecha-samurai med magiske skjold og rakettlanse) veier glatt opp for ræva grafikk og presentasjon forøvrig. For å gi et lite bilde så smekker du lett tjue samuraier veggimellom med et vanlig angrep, og jeg fikk ikke noe høyere enn "Nice!" som kombovurdering før jeg nådde 300 hits i en kombo. Det er ikke bare action; på kartet over slagmarken har du hele tiden flere strategiske mål du må bekjempe som øker styrken til din egen hær og svekker fienden. Demoen starter med ett vanlig angrep og to magiske super-angrep, og det borger jo for at det blir mer å skaffe seg underveis når du spiller hele spillet. Man kan også velge mellom to figurer i demoen, fire i hele spillet, så gjenspillingsfaktoren later til å være sikret. Virker litt som en taktisk action-variant av EDF, omtrent. Verdt å sjekke ut når det kommer? Forhåpentligvis.
Så testa jeg Enslaved og det var jo Uncharted: Post-Apocalyptic Edition med nærkamp istedenfor skyting og kjipere manus. Meh. Spesielt pent var det heller ikke.
Men så testa jeg Quantum Theory-demoen og fytti faen. Grafikken ligner ikke grisen, absolutt alt er nakent og pikselert, unntatt figurene og ting du samler som er så overdesignet at det faen ikke går an å se hva noe som helst er. Figurene er overlesset med noe jalla rustning som verken ser praktisk eller stilig ut, bare søppel. Spillet må vise en melding om hva våpnene du plukker opp er for noe for det går ikke an å så mye som å se hva som er foran og bak på dem. Omgivelsene er rette korridorer og store bokser. Effektene er så latterlige at de med fordel kunne vært sløyfet; dette ser ut som et PS2-spill med noen grelle shadere klistra på. Gameplayet er Gears of War, bare fullstendig uten forståelse for hva som gjorde Gears of War artig; AI-en er like smart som en brødrister og siden våpnene er så - jeg skal være grei og si "mystiske" - blir våpenspillet bare mølje. Melee-greiene de har lagt til (eneste jeg merka som var forskjellig fra Gears, bortsett fra manglende Active Reload og at du ikke kan gå vekk fra dekning ved å dytte bakover, seriøst, hvor faens vanskelig er det å legge til den funksjonen) består av at du har hele to separate knapper for å utføre komboer og gjett hva, det er fullstendig bortkasta siden du gjør omtrent null skade. Og siden det er japansk, er det såklart akkurat den samme mongo og grunne historien som i alle andre tredjepersonsskytere bare at den er fortalt med enda mer patos og ørten ekstra lag med obfuscation bare fordi man skal vite at her henger jaggu hele verden i en tråd og bare du kan redde den. Hvis de fem minuttene jeg orka av demoen var representative kommer dette til å synke som en lecablokk og ingen vil felle noen tårer over det.
Og helt på slutten gjetter jeg at FTFY betyr "Fort, Trond, finn yakokser!"