Hei du Erlend, jeg har det liggende i hylla og tenkte senest i formiddag "lurer på om jeg noengang kommer til å spille det igjen". Jeg er ganske ræva men er med på noen runder! Har ikke msn/skype/IM for tiden, hit opp på irc om du kan!
Men ja, jeg har hatt en uke gloriøs fri, og da har jeg fått spilt litt tv-spill. Først fortsatte jeg på Adept-gjennomspillingen min av Mass Effect serien, er et godt stykke ut i det første og å spille Adept er aenmeg mye morsommere enn å være Soldier. Har også skrudd opp vanskelighetsgraden til max, så plutselig er crowd control noe av det viktigste jeg gjør. Disse spilla har før blitt diskutert opp og ned, jævli bra saker om noen lurte.
Så har jeg selvfølgelig slengt meg på Sommer Av Arkade, og spilt igjennom Deathspank og Limbo. To veldig forskjellige spillopplevelser, men to veldig gode. Deathspank hadde utrolig mye mer innhold enn jeg så for meg, med herlig humor og et om ikke veldig variert, solid gameplay. Det er moro å hakke ting i stykker, skjoldet er litt dårlig implementert og jeg var ræva til å lage komboer men det var så godt som dritmoro hele veien.
Limbo var nesten motsatt, i den grad at det var veldig, veldig kort. Det var faktisk nesten så kort jeg føler meg litt snytt. Romkameraten min og jeg spilte igjennom hele sammen på noen små timer, og det var mens jeg var borte et minutt og kom tilbake til han som sa "ehm oops, men jeg runda det visst". Jevnt over kunne kanskje puzzles vært hakket vassere, for to stykker tok det som oftest kort tid å komme seg videre, selv om vi også satt bom fast et par ganger. Det er kanskje meningen man skal sitte fast lenger, så spillet nærmer seg en anstendig lengde?
Uansett, om du tror jeg synes det ikek var bra tar du helt feil, for for all del: Limbo er et kjempespill. Første fjerdedel av spillet er du grepet av å dytte kompisen din fremover mens du stiller deg spørsmålene om hvem du er, hva du gjør her, hvor du er på vei og ikke minst (minispoiler) når du møter andre som deg selv; hvem er de og hva vil de deg? Kjempestemning -og atmosfære, fantastisk bruk av enkle effekter (svart og hvit) og en imponerende historiefortelling spesielt i sammenheng med fraværet av tekst.
Så begynte Nicholas å mase om at han har fått med seg Skate 3 gratis til den nye stygge boxen sin. Har tidligere solgt halvannen million brett og føler meg ferdig med det (samtidig som romkameraten min har solgt 2mill brett i samme spill men på PS3), men det er moro å rulle rundt sammen med bros, så jeg dro frem skiva og inviterte Nicholas til mitt online skateboardlabel Mord Skateboards. Det koste han seg godt virker det som, og vi fikk rulla rundt og kost oss en stund. Er veldig ute av trening, men det kommer kjapt i Skate 3.
Som Nicholas nevnte er det ikke mye nytt å hente for hardcore fans av serien, vi har sett det meste før. Men for meg som ikke har spilt siden eneren er dette gull, spesielt onlinedelen, så: Om det er fler der ute som likte Skate men ikke har spilt oppfølgeren og lurer på det, løp, kjøp og rull online med Nicholas og meg.
Et annet spill som også eksisterer, er Crackdown. Dette var et spill jeg på tross av hypen aldri syntes var noe særlig: Det var for uoversiktelig, det var for mye kaos, jeg følte jeg kontinuerlig hadde for dårlig kontroll på alt som skjedde, fant ingen rød tråd i spillet jeg fikk lyst til å følge, ustrukturert tilfeldig gameplay og ja nei altså, det traff desverre ikke meg. Men så tenkte jeg at jeg skulle teste ut Crackdown 2 da vettu, bare siden jeg er en sånn fyr som er åpen for alt (alt skal prøves minst én gang!).
Og jammen synes jeg ikke dette er litt morsommere. Nå har jeg riktignok spilt 5 timer Crackdown og bare 30 minutter Crackdown 2, men jeg føler det er mye mer polished. Det vil si jeg har mer oversikt, jeg har kontroll i kaoset, den åpne byen føltes mer intuitiv og selv om det fortsatt er clusterfuck og jeg ikke skjønner alt som skjer, merker jeg at jeg har lyst til å spille mer og da er det bare å gjøre det da.
Så idag håper jeg å fly rundt i den byen en stund, samle drit som jeg føler jeg trenger og forhåpentligvis finne en å spille co-op med, for det synes jeg er det morsomste i verden.