Hva spiller du for tiden?

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Mja, men det faller liksom litt fra hverandre når Legion og deg selv som Gud er så blatant ræva valg - spesielt sistnevnte, siden du går rundt som Gud mesteparten av spillet uten at det sies spesifikt, men når man får valget så byr det de fleste imot. Jeg bare syntes det var et kjedelig valg. NCR er så åpenbart valg, men samtidig kjedelig, og på slutten så bare omtrent troll-i-esker de en håndfull greier som ikke er så kult med dem. Jeg er med på at ting har implikasjoner, men noen av de i NV er så innmari konstruerte. Satte derimot sånn passe pris på å få meie ned hele fengslet.

Savna kanskje litt forsøk på å få på plass noen valg som ikke innebærer totalitært voldsregime vrs. ikke fullt så totalitært militærregime med litt kapitalisme og demokrati.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, jeg er med på den. Som nevnt er jeg ikke i nærheten av å være ferdig med hovedhistorien ennå, men de valga der ligger jo rimelig oppe i dagen. På den ene siden er jeg enig i at det er kjipe valg, men på den annen side reflekterer det fortsatt samfunnet spillet tegner opp. Når man er på det nivået at man må slåss for å få tak i strømkilder, er det et stykke igjen til man kan tenke på noe mer i retning av sosialdemokrati (f.eks.). Det er vel litt det jeg liker, egentlig; at jeg føler plottet passer til settingen og verdenen. Og at jeg liker alt fjaset. Leste istad om de nye, fantastiske auto-rustningene som kunne ta over når folk ble skada slik at de kom seg trygt hjem. Eneste aberet var at rustningene ikke klarte å avgjøre om det var noe igjen å redde. Vel, det gikk ikke mange minuttene før jeg ble angrepet av en bande skjeletter i flotte auto-rustninger. :p
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
La House regjere, regjer sjæl, NCR, Legion. Forskjellen på NCR og House er vel ca. oligarki vs. autokrati, og å regjere sjæl blir fort den samme typen autokrati, især siden du må tilpasse deg systemet House la opp.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
Spoilerific:

Angående slutten var det en ting jeg gjerne skulle prøve men ikke fikk lov til: Ta over robothæren til House og så gi den over til NCR. Virket jo som den mest awesomereste løsningen, men spillet åpnet ikke for det i det hele tatt. Videre synes jeg det var dumt at ingen i spillverdenen reagerte på at Cæsar, hele ledelsen hans og en stor del av legionen var død. (Etter at jeg reiste dit OG DREPTE DEM ALLE SAMMEN for å hente chipen fra Benny. Drepte han også.) En litt ekstrem hendelse, javel, men jeg beviste at det var mulig takket være den høye levelcapen.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
Ikke som jeg fant ut, såvidt jeg minnes begynte NCR å hate på meg da jeg tok kontroll over dem. (Selv om jeg hadde tenkt å gi dem videre.)
 
Okay, er på en finishing-spree, i tillegg til å starte et par nye spill nå. Fikk som nevnt tidligere gjort meg ferdig med Darksiders, og i går ble jeg endelig ferdig med The Witcher 2 (Iorveth-greina, Roche-greina sparer jeg til jeg får meg en maskin som er kraftig nok til å skape ragnarok i stua). Nå har jeg planer om å gjøre meg ferdig med Baldur's Gate 1, spille gjennom Doom 1 litt på siden, og har også nettopp startet Batman: Arkham Asylum, som jeg sverget på at jeg ikke skulle røre før jeg var ferdig med Darksiders.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klinka meg gjennom siste biten av Old World Blues i dag, og alt i alt må jeg si at... det var helt greit. Likte humoren, de nye omgivelsene (som er veldig detaljerte og mye mer karakteristiske/interessante enn faens Dead Money), og det faktum at du så godt som er pukka nødt til å køle på med Energy Weapons i tillegg til et par sære, unike gønnere. Likte også at XP-automaten tydeligvis var på høygir; var level 28 da jeg begynte, nå er jeg level 37.

Så... det jeg ikke likte. Big MT består av mange pastisjer på gamle sci-fi-troper, og å oppdage og utforske disse er kos. Litt mindre kos er det at det hele føles så tomt; selv når du har en quest på gang, er det sjelden det er noe særlig mål og mening å spore i de nye omgivelsene. Høydepunktene er en serie med test chambers som både passer godt inn i plottet, og er et lite nikk til Portal. MEN! Det ene testkomplekset krever at du går gjennom samme jævla negertesten FIRE GANGER. Du gjør akkurat det samme, går gjennom akkurat de samme rommene, og møter stort sett akkurat de samme fiendene. Etter hvert byttes vaktbikkjene du skal denge ut med faens Nightstalkers, som så langt ligger på en god andreplass på lista over faens drittfiender jeg faens hater i New Vegas (gjett hvem som ligger øverst). Et bittelite stykke ut i andre runde var jeg drittlei, og da måtte jeg fortsatt gjøre skiten om igjen to ganger til. Grem.

En sniketest et annet sted er mer vellykka, på sett og vis; der må du også loke rundt i samme omgivelser, men utfordringene er litt mer spenstige etter hvert. Eller ikke, hvis du gjør som meg og jukser (noe som er pisse enkelt). Funker det også. Siste gang måtte jeg pent snike meg gjennom, og det var ganske moro men tok all of tre minutter.

Men! Så var det dette med humoren. Hele schticken med femtitalls scifi-opplegg på halv tolv blir egentlig aldri gammalt, og det passer ypperlig i settingen. Plottet er ikke spesielt involverende, men det funker og har en twist som riktignok er opplagt men som faktisk gir litt klangbunn i farsen. Jeg liker også at Obsidian har funnet tilbake til greia med å ta noe som er komplett grotesk og presentere det på en edruelig måte, samtidig som de driter det ut. Ja, og stemmeskuespillet er faens gull. Det går an å holde ut de gjentatte one-linerne når de framføres så bra som her.

Så, vel, hvis jeg skal gå etter omtaler er Old World Blues den DLC-pakka til New Vegas som treffer med både plott, setting og mekanikker. Med tanke på hvor shaky stevens mekanikkene egentlig er i Old World Blues, og at det bare så vidt er noe artig innimellom, er det litt vanskelig å anbefale dette med mindre du er skikkelig gira på mer New Vegas. Kan jo nevne at en av tingene du skaffer deg er en ny base i Big MT, komplett med snakkende brunevarer og masse unike fasiliteter. Og ja, tonnevis av nytt loot. Skal ikke spoile så mye der, men det er gode saker.

Lite addendum: Ser på wikien her at sistebossen i Old World Blues (skal ikke spoile hva det er, men ikke forvent noe spektakulært for å si det sånn) er "by far the toughest entity in the entire game, possessing more HP than any other enemy. It is armed with a powerful atomic laser capable of causing severe damage and radiation damage of about 30 rads per second for one second as well as having a blast radius of about that of a pulse grenade." Høres ut som en spennende og intens kamp, eller hva? Hah. Døde ikke en eneste gang, dølleste kampen så langt i spillet. Det er noen ting New Vegas bare ikke fikser, og bosser er tydeligvis blant dem.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dævve Schpenn er fryktelig lineært og tar ikke så huggæærnt lang tid; du er over halvveis når du kommer deg inn i kasinoet. Old World Blues tok en god del lenger å bli ferdig med, men der satt jeg ikke og brasa meg gjennom for å bli ferdig med skiten heller.

I andre nyheter: Vi som kjøpte From Dust på Steam har nå fått en oppdatering som fjerner kravet om at man må være tilkoblet nett for å spille. Aner ikke helt hvorfor det har tatt Ubi så lang tid å ordne noe så lite, men jeg mistenker at de har ansatt en måke til å styre PC-portinga si.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn ellers testa jeg akkurat demoen av Crash Time 4: THE SYNDICATE på 360-en. Seriøst, bare last ned den demoen. Etter hva jeg skjønte spiller du som to buddy cops som skal avsløre det store Syndikatet som herjer i Berlins underverden. Dermed får du et spill som harker av gårde til tross for at det ser ut som grøt, stemmeskuespill som gir begrepet "phoned in" en ny dimensjon, og en opplevelse som tipper elegant over kanten mellom "greit" og "hva i helvete var det de tenkte".

Eksempler var det ene oppdraget jeg tok, hvor jeg skulle plukke opp en informant. Som var en kollega. Som jobbet undercover. Som da måtte gi info til meg, en vanlig etterforsker, slik at jeg kunne gjøre noe med det. Vi var visst de eneste. Sjefen hans ga tydeligvis faen. Uansett hadde han en liste over folk jeg måtte gå etter, sånn at han ikke ble likvidert. Så, ja... joda, jeg dro til museet for å finne det hemmelige møtestedet til Syndikatet. Sosa litt rundt bygget (det går ikke an å gå ut av bilen, alternativt er det en knappekombo jeg ikke kom borti da jeg trykka vilt på samtlige knapper for å se om det skjedde), og fant ingenting, mens tidsgrensa på ti minutter tikket ubønnhørlig ned. Så kom jeg på å kjøre rett inn i atriet i museet, og der var det et forstørrelsesglass. Forventa at noen syndikatister skulle komme joggende, men det som skjedde var at den ene kisen sa "Vent... tenker du hva jeg tenker?" "Ja! Syndikatet møtes her... i full offentlighet... midt i museet!" "Ja! Litt av en frekk plan! Vel, nå har vi avslørt dem!" MISSION COMPLETE. Så øh de får tips om noe og så sjekker de det ut, finner ingenting, og antar at tipset var 100% korrekt? Kult. Sånn politi vil jeg være.

Og så kan man jo nevne ting jeg ikke veit om er spillet som skal være hjelpsomt eller om det faktisk er sånn i virkeligheten, men jernbanestasjonen hadde "HAUPTBAHNHOF" skrevet tvers over fasaden i tre meter høye bokstaver, og på museet sto det "Museum für Altes und Totes" ("museum for gamle og døde ting", hvis jeg ikke tryner helt her) i samme font. For alt jeg veit kan det godt være at alle landemerker i Berlin har kolossale skilt på seg (politistasjonen har så klart "POLIZEI" over alt), det bare så litt snodig ut. Hvis det er spillet som har lagt det til burde det kanskje vært på engelsk, siden dialogen var det (til tross for at spillet foregår i Tyskland og åpenbart har tyskere i rollene).

Uansett, dette var litt over i Deadly Premonition-territorium til tross for at det åpenbart er et rimelig dølt spill. Verdt å oppleve.
 

Dore

Svelg støv
Har begynt på Yakuza 3, heldigvis er det tekstet. spillet har en god "Story", Kampsystemet er tilfredsstillende og holder deg motivert til og banke opp alle rundt deg. det som er en plage er jo at omtrent alle i byen føler seg fornærmet eller at du ser ut som en rik mann, da må du utrolig nok skam banke dem.(dette skjer UTROLIG ofte). jeg gir spillet så langt en 8/10.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Og så kan man jo nevne ting jeg ikke veit om er spillet som skal være hjelpsomt eller om det faktisk er sånn i virkeligheten, men jernbanestasjonen hadde "HAUPTBAHNHOF" skrevet tvers over fasaden i tre meter høye bokstaver,
Det er faktisk ikke noe jeg hadde hevet øyenbryna over.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Som sagt, jeg kjenner ikke til hvordan det er i Berlin.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Husker jeg hadde mye moro med Crash Time 3-demoen da den kom for mange år siden, godt å høre oppfølgeren går i samme fotspor. Voiceactinga er kanskje det beste, er så mye magisk ute og går der. Giantbomb har en kvikktitt av det som er ganske bra, forresten. Sjekk ut.
 
Testa ut Rock of Ages til PC i går og det er som Nicholas sa det beste spillet hvor man er en diger stein som ruller over folk så det lager prompelyd. Det er også Marble Madness i tredjeperson med den visuelle stilen til Terry Gilliam fra Monty Python. Desverre er det og Tower Defense mellom hver gang man ruller steinen sin siden motstanderne og har en stein og den skal man bygge forsvar mot. Jeg liker ikke TD med mindre det heter Trenched siden jeg blir stressa så det var litt skuffende, men det er alikevel et spill alle bør teste.