MGS3>MGS1>MGS2>MGS4 - SÅNNERREBARE
MGS4 foran MGS1 så er vi vel nesten enige. MGS4 ligger milevis foran de andre når det gjelder gameplay, men fy faaaaaen jeg holder ikke ut at Kojima og kompani fant det for godt å la historien helt ta overhånd etter halvveismerket. Si hva dere vil, men Kojima er i beste fall en OK historieforteller og har igrunn ikke lov til å ta sine egne verker så seriøst som han gjorde der.
Ellers da? Spiller så klart Mass Effect 3, men på dasspausene pleier jeg å røske med meg DSi-en og prompe litt (bokstavelig talt)
Dragon Quest Heroes: Rocket Slime. Lånte det av godeste SHDR for snart ett år siden, tenkte det var på tide å fullføre det snart. Nå har det seg jo slik at det er annonsert et nytt Rocket Slime til 3DS, og jeg personlig synes det er top nice fordi Rocket Slime er et sånt fryktelig hyggelig spill. Kort fortalt så styrer du slimkladden Rocket, bosatt i Slimenia og offer for en invasjon av de lite hyggelige nebbdyrene kalt Plobs som bomba skiten sønder og sammen og driver med en ond plan for å... gjøre noe. Ikke helt sikker på hva. Uansett, du må farte rundt i et lett action-RPG, plukke opp ting ved å sprette inn i dem, og så sende dem tilbake til byen eller (innimellom) bruke dem for å løse enkle puzzles. Ting du plukker opp kan være alt fra tomme skattkister, fiender, våpen, tilfeldige objekter du finner slengt rundt og ikke minst dine kidnappede slimbrødre og -søstre. Greia er at alt dette stort sett er pretekst for tank-battles du må gjøre innimellom; alt du plukker opp kan brukes som en ingrediens i et altomfattende craftingsystem, og målet er å mekke sjef ammo til tanken din.
Tankbattles består i at du plukker ut et lag og et sett med ammo til tanken din, og så er det duket for det komplette kaos. Hver tank har to kanoner og en motor (målet er å senke HP-en på tanken slik at du kan destruere motoren), og du må selv laste kanonene med ammo for at ting skal skytes over til fienden. Ting modelleres faktisk i sanntid sånn at du kan rekke å skyte ned innkommende ammo, eller du kan hoppe inn i kanonen selv og blæstes over for å sabotere tanken til motstanderen, eller du kan bare ta et raid inn der og stæle ammoen deres, eller... ja. Det er mye du kan finne på. Det er ikke spesielt utfordrende, men det er jævlig trivelig og det hjelper at 2D-grafikken er superdetaljert og skikkelig sympatisk animert i sedvanlig Dragon Quest-stil. Ja, og spillet formelig drypper av ordspill som gjør fysisk vondt å lese, noe jeg elsker. Samtlige fiende-tanks, ting du plukker opp, slim du redder... alt har et mer eller mindre horribelt ordspill på lager. Eksempelvis har vi tanken "Fort Knight", som ser ut som et fort som ser ut som en ridder, der er beskrivelsen "Not too weak". Hvis ikke den var bra nok har man også en Egypt-tematisert tank hvis navn unnslipper meg for øyeblikket (Edit: Sjekka guide akkurat, den heter "The Pyramaniac". Jepp), den blir man informert om at "Doesn't fight pharaoh". It never ends, og det er fullstendig gloriøst.
Litt irriterende at Rocket Slime er sånn passelig vanskelig å få tak i nå om dagen, så jeg er takknemlig for at jeg har fått muligheten til å spille det. Så, vel, jeg gleder meg til det neste kommer. Det bør dere også.