Hva spiller du for tiden?

Javi

elsker dette landet
Holder på med Still Life for tiden, adventure/point'n'click-spill fra samme folkene bak Syberia. Digget Syberia så tenkte jeg kunne gi dette en sjanse. Man er en FBI-agent som skal løse ulike drapssaker knyttet opp mot samme morder. Alle drapene er seff på unge damer som ser ca slik ut:
(ps litt nsfw)
Etterhvert i spillet byttes det på å spille i nåtid og fortid. Har ikke kommet fryktelig langt ennå, men antar at fortidens historie skal hjelpe en med å løse nåtidens sak. Har det gøy med dette så langt, selv om nivået på puzzles osv har vært litt for enkelt etter min mening. Det gjøres veldig klart når det er meningen at du skal aktivt bruke et item du har plukket opp ved at det lyser en hånd oppe i hjørnet. Tingene man trenger ligger heller aldri spesielt langt unna og er enkle å finne. Foretrekker å tenke litt mer selv. I tillegg er noe av dialogen litt merkelig. Sjokkskadde horer som snakker som forfattere og åpenbart dumme kjeltringer(med typisk "DETTE ER EN DUM TJUKKAS"-stemme) som lirer fremmedord ut av seg. Ergo, noe av scriptet passer ikke helt med figurtypen, men for det meste er stemmeskuespillet godt.

Om man ser bort fra dette er det likevel god underholdningsverdi i det. Synes historien legges fram på en måte som gjør at en blir nyskjerrig på hva som har skjedd. Kuttscenene så langt har også vært gode på å skape spenning. I utgangspunktet var jeglitt skeptisk ettersom jeg ikke alltid synes etterforskning/FBI-greier er så spennende, men jeg kommer nok til å fortsette på Still Life.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Still Life er god sort, men styr for all del unna den grusomme oppfølgern...

Og hvis du likte Syberia er Sokal mannen du bør følge, ikke Microïds.
 

Javi

elsker dette landet
Okay, det ble fort en ny post. Still Life var mye kortere enn jeg hadde forventet, ferdig etter rundt 11 timer. Er sikkert kortere dersom man ikke løper rundt så mye som jeg gjør.
Dette spillet får 7.5/10 fra meg. Historien og spenningen tar seg veldig opp i siste halvdel av spillet, det ble veldig spennende. Trekk i boka fordi det var litt for lett og noe stereotypisk adventurespill til tider. At slutten er ekstremt åpen kan være både positivt og negativt. Det store mysteriet står uoppklart, selv om jeg har mine mistanker om dette.
"Vet ikke om det er ekte spoiler"spoiler
Det er typen hennes!!!!
Et annet festlig tema som indirekte berøres av spillet er kritikk av kunsttolkninger. Er det alltid riktig å komme med psykoanalyse og antagelser av gamle bilder, kun basert på få fakta en vet om kunstneren? Ting er ikke alltid som en tror osv.

Fikk lyst til å sjekke ut oppfølgeren, men er den virkelig så ille som du påstår Kleevah? Ser at anmeldelsene varierer mellom å si at toeren er bedre eller dårligere enn dette.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hadde lyst til å teste Still Life selv da det kom, men så leste jeg omtalen på Eurogamer og lot være.
Still Life doesn't have an ending. Not, 'Still Life has a bad ending,' or 'Still Life has an obscurely open ending that left lots of threads loose in a tantalising way.' It just doesn't end. It merely stops.
Så, ble litt mindre aktuelt da. Sjekker man Adventuregamers - sida som gir minst tre stjerner til spill som har peking og klikking, uansett om resten er ubrukelig - kan man se at Still Life har 4,5 (av fem) stjerner, og at Still Life 2 har... tre. Så, øh. Jeg er litt i tvil om det er noe å bruke tid på, egentlig. Men du syntes at slutten var "åpen", altså? Ikke at spillet bare slutta uten å runde av historien på noen måte?
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Fikk lyst til å sjekke ut oppfølgeren, men er den virkelig så ille som du påstår Kleevah? Ser at anmeldelsene varierer mellom å si at toeren er bedre eller dårligere enn dette.
Hvis du finner det billig og virkelig er interessert kan det sikkert være greit å sjekke ut, men jeg fikk ikke noe ut av det hvertfall. Det introduserer et ultra-gimmicky-tetris-style-inventorysystem som bare er en royal pain, du kan ikke skippe animasjoner (som er kjempegøy da det er mye backtracking!) og storyen er en sånn half-assed Saw-ripoff. Følte liksom ikke at noe av det jeg likte fra enern var å finne igjen, så jeg ga opp litt over halvveis inn i spillet.
 

Javi

elsker dette landet
Men du syntes at slutten var "åpen", altså? Ikke at spillet bare slutta uten å runde av historien på noen måte?
Så ille opplevde ikke jeg det. Har sett verre "åpne" slutter i adventurespill før. Både Drømmefall og Syberia er eksempler som avsluttes uten at du føler at det hele avrundes, gode spill likevel. Jeg synes får et helhetlig blikk over hele historien og mange klare hint på hvem som kan være skurken. Det skal også nevnes at Still Life var tenkt som en triologi helt fra starten, da er det kanskje naturlig å avslutte åpent. Jeg for min del har ingen problemer med å se hvordan historien kan gå videre/avsluttes. Det er hvertfall et spill som er fort unnagjort, så du kan jo bare prøve selv.
 
Jeg spiller civ V om dagen, og nå er jeg Askia, kongen av Songhaiimperiet i Vest Afrika. Pr i dag har jeg utslettet USA, Thailand og Polynesia med atomvåpen og Giant Death Robots. Det spillet er så herlig urealistisk og det er derfor det eier.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Kjøpte Civ V på Steamsalg, gleder meg til å ta med macen på tur så jeg kan ta meg tid til å spille.
 
Burde slengt med Gods and Wieners i samme slengen siden den pakka vistnok fikser mye som er galt med det.
Ellers da? Levler vulven min i Skyrim nå og det går knakende lett. Løp rundt uttafor Whiterun og drepte random bønder og vakter. Har nå 25% mer strength, + 100 i liv og stamina samt at ulinga mi skremmer selv vampyrer. Må bare finne en mod som lar meg ete de dicksa og så blir det golden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva Jeg Leste(TM):
Levler vulvaen min i Skyrim nå og det går knakende lett. [...] Må bare finne en mod som lar meg ete de dicksa
osv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Men ja, noe jeg har brukt forholdsvis mye tid på i det siste er Super Stardust Delta på Vitaen. Dette er - som de fleste skarpe observatører vil legge merke til - en oppfølger til Super Stardust HD på PlayStation 3 (det kom et til PSP også, men det sugde så det blåser vi i). Det er veldig få overraskelser på lager hvis man har spilt Super Stardust før; hvert brett har en god del fiender, ispedd en god del asteroider, og så må du velge riktig våpen etter hvilken farge fiendene/asteroidene har og så drapsmyrder du dem til de dør av det. Nå er det lenge siden jeg spilte Super Stardust HD, og jeg får vel si at det aldri satt helt riktig hos meg. Sikkert fordi jeg ikke la nok tid i det, men uansett føles dette mye bedre balansert. Hvis jeg ikke husker helt feil var det tre forskjellige våpen i SSDHD : her er det to, og de er da ild og is. Du levler hvert våpen uavhengig ved å plukke opp ikoner, så har du supervåpen/smartbomber og dessuten har du så klart multiplikator. Uansett, en ting jeg liker er at det er forholdsvis mange forskjellige modi å spille; iallfall hvis du laster ned en liten DLC-pakke som gir ekstra modi. Det er så klart teit at det ikke var med i utgangspunktet, men det er ikke svimlende summer vi snakker om - en femtilapp mener jeg å ha betalt for spillet med DLC inkludert.

Så, ja, det er altså et velkjent tostikkeskyterkonsept som lett bærer de fem brettene man får i Arcade-modusen, og med små variasjoner får du masse ekstra å kose deg med. Endless lar deg køle på ett enkelt liv til du dauer og er skikkelig spennende og moro, Impact krever at du booster for å drepe fiender (det fine er at du i denne modusen får ekstra boostfart av å treffe fiender, så med litt trening når du raskt kritisk masse og kan booste deg vei til 99x multiplier og svimlende poengsummer), Bomber gir deg bare smartbomber som våpen (ingen kjempefan av denne modusen), og Twin-Gun er litt :psyduck: siden du får to separate gønnere på stikkene og må styre ved å vippe på Vitaen. Spilte denne en gang. Uansett er det minispillene som overrasker; siden dette var et launch-spill måtte de så klart ha med minispill som utnyttet alle de fantastiske funksjonene til Vitaen (unntatt kameraene), så du har spill hvor du styrer siktet på en bombekaster ved å vippe på Vitaen, ett hvor du styrer en rullende stein ved å... vippe på Vitaen, ett hvor du styrer en UFO ved å klasse på skjermen, ooog ett hvor du skal drasse digre kampesteiner rundt for å knerte fiender. Disse er ikke voldsomt spennende i seg selv, men jeg liker at utviklerne har utforsket konseptet godt nok til at det tross alt er noe å hente i de fleste av disse. Det eneste jeg virkelig ikke liker er Crush, hvor du skal klemme i stykker fiender og asteroider ved å trykke på samme sted foran og bak på Vitaen. Meh.

Men ja, dette føles strammere og mer fokusert enn SSDHD, og grafikken er omtrent like bra så TOP MARKS.


I menyen kan man se hvor man ligger an på poenglista sammenlignet med vennene sine Jeg digger denne funksjonen, men det spørs hvor fornøyd Sagosen er, he he.


Ting starter veldig rolig og pent...


...før det blir mer rock'n'roll etter kort tid. Øh, spillet ser veldig likt ut uansett hva som foregår, men stol på meg når jeg sier at det ser bedre ut i bevegelse, OK? Og sistebossen er skikkelig fet.
 

Terje

mostly harmless
Spilte Super Stardust HD en hel del på PS3. Om jeg blir å skaffe Vita etterhvert så er dette noe som skal eies. Og de poengsummene Fetthesten skryter av der.. HAH!

Bomber-modusen på PS3-utgaven ble mer interesant hvis du prøvde å gå for trofeet, som ba deg ha 15 bomber når man starter med 10. Greia er at hvis man bomber et av de bombeskipene så får man to, så man kan tjene seg opp. Man må bare la vær å bruke bomber på det mylderet av ting som eksisterer mens man venter på bombeskipene. Og det er ikke akkurat lett å overleve da. Hvis det finnes et tilsvarende trofé på Vita-versjonen, prøv å gå for det. Temmelig intenst. Jeg tror jeg aldri greide det på PS3-utgaven.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spilte Super Stardust HD en hel del på PS3. Om jeg blir å skaffe Vita etterhvert så er dette noe som skal eies. Og de poengsummene Fetthesten skryter av der.. HAH!
Jada, tøffen. Spiller Hardcore nå, er det som teller. :p
Bomber-modusen på PS3-utgaven ble mer interesant hvis du prøvde å gå for trofeet, som ba deg ha 15 bomber når man starter med 10. Greia er at hvis man bomber et av de bombeskipene så får man to, så man kan tjene seg opp. Man må bare la vær å bruke bomber på det mylderet av ting som eksisterer mens man venter på bombeskipene. Og det er ikke akkurat lett å overleve da. Hvis det finnes et tilsvarende trofé på Vita-versjonen, prøv å gå for det. Temmelig intenst. Jeg tror jeg aldri greide det på PS3-utgaven.
Det trofeet finnes på Vita-utgaven også.



:cool:
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Er Metro 2033 noe å samle på? Har klart å gått gjennom hele backkatalogen min, så trenger noe nytt å sette tenna i. Koster 150,- elns på Xbox Live. Kommer knapt et nytt interessant spill før i oktober :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spør du meg, så ja. Så lenge du ikke forventer noe Stalker-aktig, men synes det er ålreit med en lignende verden i et ganske rett-fram FPS med noen twists.
 

Terje

mostly harmless
Yetipants skrev:
Det trofeet finnes på Vita-utgaven også.
Og du har greid å ta det ja. PS3 versjonen var faktisk det første spillet med trofé-støtte og akkurat det troféet var en god stund kjent som et av de mest frustrerende å greie å få. Hvis de ikke har tona ned vanskelighetsgraden noe på Vita utgaven så har du tjent deg skryterettigheter, mister. ;)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Satt akkurat på telefonen med sjefen for Housemarque, faktisk, og han sa at det var MYE vanskeligere i Vita-utgaven.

Neida, det er sikkert lettere nå, brukte bare noen få forsøk på det.