Hva spiller jeg for tiden? Jo, litt av hvert.
Jeg spiller Skate City Heroes (Wii), som ligger omtrent på halvveien mellom Jet Set Radio og Tony Hawk's Pro Skater 3 eller noe slikt både visuelt og hva gjelder spillfølelsen. Med andre ord skal man grinde, manuale og utføre oppdrag, mens byen ting foregår i er tegnefilmaktig, futuristisk og useriøs. Målet med triksinga og skatinga er selvsagt å overvinne den onde roboten Virus, som bare vil slutte å være ond hvis du gjør som han sier og er god til å trikse. Jeg vet ikke helt hvor bra SCH er enda, men det var verdt de fire dollarene det kostet.
Jeg spiller også The Kore Gang: Outvasion from Inner Earth (Wii), som ligger omtrent på halvveien mellom Ratchet & Clank og Epic Mickey. Spillmekanikkene er stort sett varierte og grunne (peke-hookshot, dobbelthopp, trykk-for-å-denge, samle lysklumpene, osv), men god sjarm (utviklerne digger garantert Psychonauts og Tim Burton) og kjapt tempo gjør at dette så langt er grei tidtrøyte. Fem-seks av ti.
I tillegg hender det jeg spiller Deadly Creatures (Wii), og det er noe for seg selv. Man kravler rundt som skorpion eller edderkopp, slåss mot digre monstre slik som f.eks. jordrotter og klapperslanger, og utforsker underjordiske hulesystemer mens man følger med på hva menneskene på overflaten prater om innimellom. Kampene holder ujevn kvalitet og mekanikkene er ikke spesielt interessante, og utforskningspotensialet er stort sett av typen rett-fram-dit-nesa-peker, men konseptet gjør spillet verdt å bruke tid på uansett – ekle (gode) animasjoner og lydeffekter og flott grafikk drar meg enkelt inn i underverdenen og gjør at jeg gjerne vil bli en stund. Seks av ti.
Jeg spiller Shadow of the Colossus HD (PS3), og det har jo alle spilt, men en ting jeg lurer på er om ikke det også hadde stor påvirkningskraft på Eiji Aonuma og Twilight Princess. Det virker litt usannsynlig at den melankolske TP-introen ville sett slik ut om ikke det var for SotC, eller kanskje var det omvendt? I alle tilfelle er selvfølgelig SotC suverent, og det har ikke blitt noe dårligere med årene. Ti av ti så langt (jeg kom meg aldri gjennom SotC den gang da).
Jeg spiller fortsatt også Uncharted: Golden Abyss (Vita), og jeg liker det godt fortsatt. Det er og blir pussig at spillet krangler med seg selv—hele grunndesignet er laget for at man skal "gli" gjennom på nær autopilot fra A til Å, men så har de plugget inn en omfattende samlemodul – det er ikke måte på hva du skal samle; edelstener, skatter, spader, fotografier, spillkort, med mer – som sparker fullstendig krum på resten. Resultatet er at i hvert fall jeg bruker mye tid på å gnome rundt i ruinene på jakt etter samlegjenstandene, og dette gjør det raskt tydelig hvor kunstig alt er, og hvor lite egnet områdene er til skattejakt. Menmen, moro er det likevel, skytinga funker over gjennomsnittet, de små pekeskjermgåtene er trivelige, skuespillet er engasjerende og musikken er fin. Sju av ti.
For noen uker siden gikk det i maratonøkter med Mario Kart 7 (3DS). Jeg var egentlig dritlei Mario Kart, og det tok derfor et par år før MK7 ankom 3DS-en, men det er ærlig talt vanskelig å kritisere det for stort. Banedesignen er glimrende, 3D-effekten artig, kjørefølelsen er strålende, og rettferdighetssansen (blåskjell-faktoren) under kontroll. Mario Kart 7 er glatt på høyde med Mario Kart DS, Double Dash!! og Wii, og et veldig lett spill å fyre opp for en kjapp runde. Åtte av ti.
På toppen av det spiller jeg Twilight Princess (Wii) – herrefred som jeg elsker det spillet – og Phoenix Wright: Trials and Tribulations (DS), som er veldig artig. Og så har jeg begynt på Uncharted 3 (PS3) og Saint's Row 3 (PS3), siden de var gratis på PS Plus. U3 har en veldig fin prolog, mens SR3 så langt har vært spillmekanisk morsomt og humormessig fullstendig katastrofalt.