Jeg coppa Adventure Time: Explore the dungeon because I DON'T KNOW! på Steam for det var noe jeg hadde glemt at skulle komme ut i Europa. Jo også fordi AT eier og det er mekka av Wayforward. Storyen er da at Princess Bubblegum har en dungeon under slottet sitt og sender alle slemminger dit, men nå har de starta å rømme. Det er såklart Finn og Jake som får jobben med å rydde opp og Marceline og Cinnamon Bun blir med dem bare fordi.
Det er da et ganske standard action RPG hvor man kravler seg nedover, sanker skatter og denger monstere. Mellom hvert femte brett kan man dra opp igjen å oppgradere skills og kjøpe dingser. I starten er det ganske treigt, men allerede på tredje brett dukker det opp fiender som kan være kinkige. Hver karakter har unike ferdigheter som at Jake kan strekke seg over høl i bakken mens Finn kan utstyre seg med ekstra buffs. De har også spesialangrep som bygges opp av å drepe fiender. Underveis finner man og sekundærvåpen som råtne egg, en kattepistol og replikaer av Finn sitt sverd. Etterhvert dukker og andre folk fra serien som Lumpy Space Princess opp som spillbare karakterer og det blir artig å se hvordan de funker.
Desverre er dette langt fra det beste WF har mekka på ei stund. Bretta virker ikke tilfeldige, men fiender og våpen er det, men jeg vil ikke kalle det for en roguelike. Det har multiplayer som sikkert gjør det mye bedre, men den er såklart bare lokal. Ganske overprisa er det også, men men. Det er også ganske treigt med altfor få fiender på hvert brett. Hadde foretrukket om alt var mye kjappere. Gameplayet sitter dog og det er ganske gøy å denge fugler og skellingtons.
Det reddes klart av lisensen og både Pendelton Ward og stemmeskuespillerne fra serien er innvolvert. Grafikken er også veldig fin i klassisk NES 8-bit stil og Virt lager som alltid jævlig fete låter. Om du digger serien (og det bør du) er det ganske bankers.
E: Var bare de to første bretta som ikke endres, resten er random. Det hjalp på. Hjalp og å få spille som Lumpy.