Tar en liten beta-oppdaterings for Ola Dunk, og først vil jeg bare si at Destiny-betaen er tilgjengelig for rubb og stubb nå så get on that. Siden min PS4 sitter inni PC-en min og er bedre enn en PS4 måtte jeg ty til PS3 for å få testa, og det var ikke så farlig selv om jeg kunne slipt golvet med den oppløsninga spillen syntes var grei nok. Ante ikke at Destiny var et MMO-FPS (visste bare om FPS-biten), så det var jo koz. Spesielt siden jeg slapp å spille med andre. Om ikke spillet kjører 60fps på PS3 så føles det ikke så langt unna, så det er dugelig selv om du ikke har en PS4.
Den egentlige Ola-oppdateringa kommer nå, og den handler om
The Crew. Ganske sikker på at jeg har skrevet under på at Ubisoft kan ta huset mitt hvis jeg skriver noe om spillet demses, men den prisen er jeg villig til å betale.
The Crew er da et Car Wot Goes Fast-spill, hvor du spiller som Hipster McDoucherson (tømmerhoggerskjegg, geek-briller og sidecuts på en mann i førtiåra? Bingo), en mann som du i løpet av innledningen til spillet får vite følgende ting om:
- Han er god til og skjøre bilen
- Han har en bror
Sånn, fiks ferdig tredimensjonal og interessant hovedperson. Nå viser det seg at han derre broren da, han er skjef for en undergrunn kjøre klubb, og etter et kort løp skal du og brorsan kjøre for å prate med en fyr, så han prater med fyren og så går han vekk fra bilen og så sa jeg til meg selv på tulle-hedmarksk "NÅ BLIR'N SKØTIN" og så vart'n jaggu skøtin. Heldigvis er FBI raskt på pletten og arresterer deg fordi FBI-mannen sto i ledtog med han som skaut brordin. Heldigvis går spillet umiddelbart til "FIVE YEARS LATER" hvor ei FBI-dame bailer deg ut og så skal du stige i gradene i Skjøre Klubben som nå er blitt Skjøre Gjengen og så skal hun arresterisere han FBI-mannen og han skytemannen. Hvorfor er dette viktig, spør du? Fordi du hele jævla tida får "YO DAWG SUP I HEARD SOME CRAZY FOOL IS TRYNA CRAMP MY STYLE GO OVA THEAH AN' TEACH'IM A LESSON, NAAAAMEEEN" fra de løkrullene du skal imponere i Skjøre Gjengen. Og så får du automatisk et oppdrag og må kjøre dit med mindre du slår det av fra talatutten du har i spillet. Hvorfor er dette viktig, spør du? Fordi The Crew i bunn og grunn er et spill hvor du fritt kan skjøre rundt i - hold deg fast - HELE FASTLANDS-USA (minus Alaska) og finne oppdrag, utfordringer, hemmelige greier, nye løp, nye biler osv., nesten som Burnout Paradise i storskala. Hvorfor er dette viktig, spør du? Fordi dette er USA-kartet The Crew opererer med:
Hvis du zoomer inn ser du ruta jeg kjørte fra Detroit til New York for å teste spillens løfte om at du faktisk kan sose rundt hvor du vil. Det tok fem minutter. Begynner man å ane et problem her? Hovedproblemet med akkurat dette er at verken Detroit eller New York føles som byer, de føles som en bønsj med ferdiglagde bygninger strødd rundt noen veikryss. Det er null følelse av å faktisk være i en storby, det eneste The Crew kommer i nærheten av egenart er når du ræser rundt på jorder og gressbakker, de få stedene det er mulig; og dette er stort sett fordi Ubisoft har ansatt noen flinke teksturmekkere. Områdene mellom byene er enten noen inngjerdede slike gressbakker, eller highways hvor det er fysiske sperrer i veien for at du skal kunne kjøre av. Det pussige er at The Crew ikke bruker en typisk bilspill-skala, hvor bilene er skikkelig store og helt tydelig i fokus, som f.eks. PGR-serien. Kameraet favner alltid såpass vidt at bilen din virker litt liten hvis du bruker et eksternt kamera, akkurat som i GTA. Ikke at det er noe gæærnt med dette, men det er altså tydeligvis meninga at du skal se deg rundt mens du kjører (du kan ikke gå til fots), men det er som nevnt lite å se på. Du får opp markører for landemerker spesifikt mens du er ute og kjører, men øh jeg er ikke så interessert i Detroits lokalhistorie at jeg gadd å sjekke noen av dem. I NY skulle jeg kjøpe meg ny bil så da gadd jeg ikke sjekke noe der heller.
Spillet har en del græffiks, da. Solnedgang er alltid stas å kjøre rundt i, og her er jeg da ute på bygda rett utenfor Detroit (det tar omtrent førtifem sekunder å kjøre fra Detroit sentrum og ut hit). Den blå stripa i lufta er GPS-markøren, og den slynger seg rundt ettersom man kjører og funker ganske storartet. Kjørefølelsen er ikke en million mil unna tidligere nevnte PGR, faktisk, men kjerrene mine føltes fortsatt ikke tunge nok til at jeg tør å sammenligne direkte. Du slipper ikke unna med Ridge Racer-drifts, men litt kjapp nedbremsing før et hjørne pluss en dristig brekkings redder deg som regel. Nå skal det nevnes at jeg kjører med middels kjørehjelp (du kan velge mellom Full, Sport og Hardcore), så det kan jo hende det er mer særrrr på Hardcore. Ja, og det er smekkings med lisensierte biler over alt. Jeg valgte en Ford Focus fordi det er den bilen jeg har i virkeligheten. Kanskje et par-tre forskjeller på dieselpurka av ei stasjonsvogn jeg har og den snertne ræserbilen i spillet, men men.
Siden dette er Ubisoft, må du skjøre rundt og finne ikoner på kartet sånn at du kan få se mer av kartet i en fabelaktig, superrask zoom-pan, og dermed se flere ikoner du kan skjøre rundt og finne. I The Crew er det radarstasjoner (nei, aner ikke) som tar over stafettpinnen fra utkikkstårnene i Assassin's Creed og radiotårnene i Far Cry, og det du får er massevis av små utfordringer som dukker opp langs veiene du durer rundt på. Her har jeg tatt en kjapp Speed Skill-test (skjør fort og langt på kort tid), og den viser kanskje et annet lite problem: Hver gang du gjør en sånn greie, dukker det opp en sånn SVÆR kladeis midt på skjermen. Det der er ikke en gang den største jeg har sett. Ellers på bildet ser man det som ofte blir resultatet av en sånn kladeis.
Spillet er i det hele tatt glad i å klæsje opp ting på skjermen din. Troy er ikke viktig nok til at han fikk en animert 3D-modell, her er det bare et statisk bilde som vises.
Og her er jeg ute for å putte den punkerræv-trucken rett på plenen til Troy. Dette bildet er tatt etter de forrige; det var meninga at dette oppdraget skulle foregå tidlig på ettermiddagen, så da flytta sola seg litt. Den var høflig nok til å flytte seg tilbake etterpå, da.
Uansett, dette er jo bare en begrenset beta, men øh Ubisoft later til å tenke at det ikke holder å bare ha en diger, tom by å sose rundt i og gjøre oppdrag, du må for det første ha en historie som krysser hver eneste boks på half-assed-sjekklista, og for det andre så holder det ikke med en by, du må ha en slags corny faksimile av USA som utelukkende inneholder atten knøttesmå utgaver av kjente storbyer og bare endeløse landeveisstrekker imellom. Det har faktisk litt å si for atmosfæren i et spill at verdenen føles genuin; The Crew føles som en attraksjon i Disneyland. En dritkjedelig attraksjon i Disneyland hvis historien er noe å gå etter.
Og det er jævla synd, for selv om det aller meste som er bra her bare er blåkopi av freidigste sort fra Burnout Paradise og lignende spill, så henger det fint i hop og det er masse små tweaks jeg har glemt å nevne som hele tida holder deg i aktivitet med noe. Og selv om verdenen føles like ekte som en nittilapp, er det mange fine steder å se og besøke. Skulle bare ønske de ikke hadde prøvd å late som om det var USA.
Så, joa, litt blandede følelser. Vi får se hva som skjer. Vi får se.
Edit: Og, jo, kom på at spillet har låst 30fps selv etter at jeg slo av vsync. Aner ikke om det er sånn med vilje eller om jeg bare ikke har biff nok maskin (gadd ikke slå ned fra Ultra), men det var litt skuffings.