Hva spiller du for tiden?

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Det er like før DS4en min går til helvete den også. Holder på med FFX remaster og nå SKAL jeg klare det fordømte jævla helvetes møkka chocobo racet, og skaffe det beste våpenet til Tidus. Jeg klarte det ikke på PS2 i sin tid, og det ser faen ikke ut til at det går nå heller.

Kontrollene er skikkelig makkverk. Fuggærn lever sitt eget liv. Ballongene er random plassert og når først en fugl har truffet deg, så treffer alle deg. Det hjelper heller ikke at man må klare det på mindre enn 0 sekunder.

 

Jante

privileged CIS shitlord



Darkest Dungeon er et grimdark sidescrollende, turbasert RPG som tar for seg den evige lidelse som er grottekravling. Du leder an i den Lovecraftianske kampen mot å ta tilbake setet til familien din, som på grunn av dine egne korrupte eksperimenter har blitt infisert av alle mulige uhumskheter. Selv trærne har blitt korrumpert av din skitne jakt på å avdekke universets hemmeligheter. Nå er det på tide å rydde opp i grumset.




Med på laget er landeveisrøvere, korsfarere, prester, okkultister, leiesoldater, spedalske, gjøglere, gravrøvere, pestdoktorer og alt mulig annet pakk som ønsker seg en ny sjanse i livet. Men dette er ikke en dans på roser, etter hvert som korrupsjonen nedkjempes vil dine usannsynlige helter slite med et økende stressnivå. Bikker det over vil de få diverse mentale lidelser som påvirker resten av gruppen, eller i verste fall vil det hele rett og slett bli for mye for dem. Klarer de å overleve lenge nok til å gjennomføre oppdraget, kan du alltids sperre de inne i Sanatoriumet i en uke eller to, eller la de komme seg i tavernaen. Eventuelt piske seg selv til blods for å behage sin gud og sin egen samvittighet for all jævelskapen de har gjort og vært vitner til. Den oppsamlede mynten er kanskje akkurat nok til å utstyre ditt ramsalte gjeng for neste ukes ekspedisjon ned i den demoniske gjørma.





Etter hvert som korrupsjonen nedkjempes, helter seirer og gull og gamle familieklenodier blir gjenerobret, vil du få muligheten til å reise hjemstedet ditt til gamle høyder. Kirka kan bygges opp igjen, smia kan forsterkes, laugbygget kan igjen bli en arena for læring. Men det er lite sannsynlig at du vil få til dette uten å miste noen av dine våpenbrødre til korrupsjonen og galskapen som venter nede i de mørke gangene. Hvor mye oppkast fra svinfolket kan de finne seg i å tørke vekk fra trynet? Hvor mange lokkende inkantasjoner fra kultister tåler et sprukket sinn før det gir etter? Hvor langt rekker gullmyntene dine?










 
Har forsøkt å spille Dark Souls på bærbaren i det siste (Alienware med Gtx 980m) og det har vært relativt labre saker. Sub-30 fps, selv i 720p føltes rett og slett ikke verdt det. Prøvde på nytt i går etter å ha lagt inn Windows 10. Nå kjører det i helt stabil 30 (det er jo låst til det og blir fucka om man unlocker) med 4k oppløsning. Hvis dette er representativt for hvordan OSet kan få ytelsen til å øke så er jeg ombord! Rocket League vil ikke starte noe mer, da :/
 
Rocket League ser ut til å kjøre i DX9 og DX12 som følger med Win10 mangler no greier fra det vistnok. Noen folk har fått det til å funke ved å legge inn 9 og så 12 igjen. Kommer nok til å ramme flere spill.

Og fåkk Dankest Dungeon. The Swindle var småtteri i forhold til hvor mye det fikk meg til å ræge.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Life is Strange har så langt vært en berg og dalbane med gjesp og spenning. Men slutten på episode 4... den så jeg ikke komme! Denne spillen kommer garantert ikke til å få noen happy ending!
 
Hva spiller jeg om dagen? Vel, ut over at Geometry Wars 2: Pacifism fortsatt er sannsynligvis det beste spillet noensinne, og at Trials HD fortsetter å stjele kveldsstunder iblant i jakten på platinums, er det ett spill som har stjålet all min spilltid (og noe av ikke-spill-tida også) i det siste, og det er Picross e4 (3DS).



Hvis du har spilt Picross før vet du nøyaktig hva du får her—dette er i all hovedsak det samme spillet som kom ut på DS i 2006 2007 for eksempel. Enkle regler leder til kompliserte gåter som etter hvert tar 15-25 minutter å skru nøtta gjennom, og etter hvert som man spiller mye blir det tydelig at min rolle som spiller her glatt kan utføres av et program—alt er forutsigbart, dynamikken er ikke-eksisterende … og likevel blir jeg fullstending fengslet, og jeg kjederøyker Picross-gåter mens verden utenfor vinduet svinner.



Picross er like mekanistisk som å legge puslespill, men det er langt mer krevende for de små grå, og det besnærende er at hver gåte du løser etter hvert, på et tidspunkt virker som den står helt fast. Og så … vel, så finner du den slutningen du manglet, og så ramler 10 brikker på plass, og så åpner spillet opp igjen. Og før du vet ordet av det er bildet ferdig, gåten er løst, og en ny gåte venter med en forlokkende [?]-symbol på toppen. Det er rett og slett fast food for de små grå, og jeg elsker det.



I tillegg til standard Picross har e4 også «Micross», som bare er større (et stort bilde fordelt i mange små gåter), og ikke nødvendigvis bedre, og «Mega Picross», som leker litt med reglene i den forstand at to kolonner eller rader kan «dele» en tallkombinasjon. Dette gjør ting vanskeligere og er en god variasjon fra normen, men jeg er usikker på om det er bedre eller om det bare er annerledes.

Men, ja. Hvis du liker Picross og du har andre ting du burde gjøre i stedet, ikke kjøp e4. Jeg har liggende Persona Q og Fire Emblem og Zelda og Luigi's Mansion og Layton vs Phoenix Wright og har knapt spilt de fleste av dem, men Picross, ja det skal jeg spille. Det er helt meningsløs underholdning, men gåtemessig er det helt mesterlig.
9/10.
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
Sikkert ban-grunn, men jeg har satt meg ned med Ocarina of Time for første gang. Så får vi se om jeg blir en sånn derre helfrelst Zeldenser eller ikke
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du har spilt Picross før vet du nøyaktig hva du får her—dette er i all hovedsak det samme spillet som kom ut på DS i 2006 for eksempel.
Nja. Det mangler de SVÆRE brettene fra Picross DS, de man måtte zoome inn og ut på. Jeg veit at mange hata den zoominga, men jeg likte det godt. Jeg klarer ikke å se Micross og Mega Picross som noe annet enn forsøk på å gi noe av den samme utfordringa uten å mekke med zoom og drit, men Micross blir for knotete og Mega gjør plutselig hintene du får tvetydige, noe som for meg fjerner hele appellen og gjør det til en gjettelek. Helt krise, med andre ord. Enda godt at resten er god sort. Picross er forøvrig noe for deg som er ferdig med kryssord og sudoku, prøv det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Har kjøpt og runda alle Picross-spilla på eSjappa, inkludert Mario Picross Gameboy og Mario no Super Picross til Super Famicom. Det er synd at Picross-e-serien ikke er like høy kvalitet som Picross DS. Savner virkelig Nintendo-motiver!

Men ble minnet på å sjekke ut om Picross-e6 var sluppet, og det er det! Ifølge eShop er det i e6 mulighet for å spille alle puzzles i enten vanlig eller Mega Picross. Og det er fint, har aldri vært fan av Mega.
 
Nja. Det mangler de SVÆRE brettene fra Picross DS, de man måtte zoome inn og ut på. Jeg veit at mange hata den zoominga, men jeg likte det godt. Jeg klarer ikke å se Micross og Mega Picross som noe annet enn forsøk på å gi noe av den samme utfordringa uten å mekke med zoom og drit, men Micross blir for knotete og Mega gjør plutselig hintene du får tvetydige, noe som for meg fjerner hele appellen og gjør det til en gjettelek. Helt krise, med andre ord. Enda godt at resten er god sort. Picross er forøvrig noe for deg som er ferdig med kryssord og sudoku, prøv det.
Jeg har ikke annet å si til mitt forsvar enn at du sannsynligvis har rett—det er 7 år siden jeg spilte Picross DS. Jeg kan vel omformulere meg til at jeg synes appellen er den samme i det store og hele.

Mega Picross har jeg ikke spilt nok til å svare på innvendingen, men så langt har det jeg har spilt ikke vært tvetydig så mye som det bare har vært vrient. Det ble en løsning når jeg bare fikk tenkt meg om.
 

Har spilt litt Galak-Z og det virker veldig bra så langt. Kort oppsummert er det Asteroids møter roguelikes med prosedyremessig genererte brett og hele pakka. Man kan akselerere i fire retninger, har en dodgeknapp og skudd som kan oppgraderes på kjente SHMUP-vis. Jo, og så kan romskipet ditt gjøre seg om til en mech med lasersverd og grappling-hook :eek: Det hele er presentert som om det er en tegneserie fra 80-tallet og sjarmen treffer så langt veldig bra.

Styringen er så tight som den må være i et slikt spill, men det jeg liker best er kanskje AIen. De omgår feller, trekker seg for å lade opp skjold og opplever dem generelt sett som veldig troverdige. Det er flere fiendegrupper (imperials, bugs og bandits) og disse angriper hverandre så vel som deg. Det fører til mange kule situasjoner og ikke minst taktiske muligheter hvor man kan sette dem opp mot hverandre.

Dessverre har PS4-versjonen (den eneste som er sluppet så langt) en del tekniske problemer, vprst av dem er frameraten som ofte går til helvete i de minst praktiske situasjonene tenkelig. Spillet eier og anbefales, men det kan sikkert være lurt å smøre seg med tilmodighet til de har patcha eller sluppet en PC-versjon.

 
Sist redigert:

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Sikkert ban-grunn, men jeg har satt meg ned med Ocarina of Time for første gang. Så får vi se om jeg blir en sånn derre helfrelst Zeldenser eller ikke

har aldri spilt ett zelda spill eller eid en nintendo konsol/håndholdt


Blitt mye Vita i det siste siden jeg er på jobb blitt noen timer i Grim fandango. Som jeg ikke har spilt siden jeg lånte det av en kompis på slutten av 90 tallet (i software modus på en pentium 166 mhz 32 MB ram) har kommet meg til Rubacava hvor jeg driver min egen nattklubb. Å herifra kommer jeg meg ikke lenger tydligvis så fikk jeg ikke biletten til VIP lounge når jeg snakket med han som hadde lotterikupongmaskinen. Som jeg må ha får å få snakket med advokaten som skal hjelpe den den røde bien. Orker ikke å gå tilbake til en save 3 timer før så det ble til at jeg begynte på Dead Nation samme som på PS3 bare på en mindre skjerm.
 
Har kastet meg ut i Witcher 3 igjen, ettersom jeg ikke klarte å plukke opp tråden etter baronoppdraget forrige gang. Er nå Level 19 og klarer ikke å forlate Novigrad. Herrefred, oppdraget for Dandelion var fantastisk. Nå skal jeg jobbe litt for kongen og litt mot kongen, så får vi se hvor lenge jeg holder meg her.
Alt er bare så helt innigranskauen gjennomført, brukte to timer i går på å vandre igjennom Velen/Novigrad for å fjerne spørsmålstegn og lete etter nye abandoned sites og andre ting.

Må nesten dra til vikingland snart. Men jeg vil ikke. Argh.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Klart du vil dra til Skellige. Er ikke som om det betyr at du er nær slutten, det bare åpner opp enda et stort område fylt til randen med greier å gjøre. Seriøst. Hiv deg på den dumme båten og kom deg avgårde!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Klarer altså ikke helt å gi slipp på Bloodborne, nærmer meg Platinum med stormskritt. Sånn bortsett fra at det viser seg at chalice dungeons plutselig bestemte seg for å være det vanskeligste i spillet med god margin. Men, altså, jeg mangler bare to Trophies hvorav det ene er å denge en viss boss i en viss chalice dungeon, og det andre er å denge en viss sisteboss uten å spise noen visse navlestrenger først. Det må da være oppnåelig.

Ikke at min nesten ødeleggende Bloodborne-fascinasjon har klart å hindre meg i å spille annet rask, da. Tar en kjapp gjennomgang av noen utvalgte.

Alphabear


Trekker fram dette igjen. Hva sa jeg sist, noe om at jeg var usikker på hvor lenge jeg orka å spille fordi det var mange små irritasjoner og begrenset moro å grinde etter bjønn i tillegg til at man tjener for lite til å ta Treasure Events? Vel, siden jeg skrev det har Spry Fox senka cooldown på bjørner massivt (de med lengst cooldown har nå tjue minutt eller så, hvor de før hadde et døgn), åpna opp tidligere kapitler av spillet selv om du har fullført dem (dvs. flere ulike brett å spille hver dag), lagt til en oversikt over hvilke bjørner du har delt inn etter kapittel, med info om hvor du må spille for å finne de du mangler, OG ikke minst sørga for at jeg tjener mer på å spille, men UTEN å øke prisen på Treasure Events. Og lagt til en ny, supervanskelig spillmodus. Dette har gått fra å være "must-have, hadde det ikke vært for..." til å bli en rein must-have. Førti spenn for ubegrensede spillrunder hele tida, resten av IAP-ene kan du nå komfortabelt gi faen i.

Og her er det beste jeg har fått til så langt. Antall bokstaver i ett ord altså, ikke den begredelige sluttscoren:


Her Story


Et mesterverk uten sidestykke, en fantastisk prestasjon, endeløst fascinerende. Dette er utsagn jeg kan finne på å komme med når jeg skal beskrive måten Her Story simulerer en gammal datamaskin med en versjon av Windows henta fra en parallell dimensjon. Altså, bare se på skjermbildet, det forteller det meste.

Selve spillet da? Vel, du spiller som en person som har fått tilgang til en gammal datamaskin og skal søke gjennom et videoarkiv som inneholder avhør av ei dame vedrørende en kriminalsak. Etter at jeg hadde fulgt hint fra tjue-tredve videoklipp på maks førti sekunder og søkt etter nye klipp (dette er 100% av hva du gjør for å drive spillet framover), og det fortsatt ikke hadde kommet fram noe som helst interessant, og dama på videoene fortsatt virka som om hun tok rollen fordi hun kunne tenke seg å legge til side litt penger for å få finansiert etterisolering av loftet sitt, gadd jeg ikke å spille mer. Kanskje kjøp noe annet med mindre du er drit fascinert av historier du må bruke en halvtime på for å kunne si at de ikke forteller deg noe.

n++

Hosianna, PlayStation 4 får endelig noe mer verdt å spille. n var i sin tid et gratis Flash-spill, mange herrans år gammalt i dag, men det er i bunn og grunn det samme som det du får her. Vel, nesten. Til historien hører også at n+ kom til Xbox 360 for (litt mindre) mange herrans år siden, og nå har vi n++. Alle spillene er mekanisk identiske (bortsett fra at n++ faktisk har fått minst to nye spillmekaniske elementer så langt jeg har kommet), og går ut på at du har et rom som fyller skjermen, og der er det både gull, en knapp som åpner utgangen, og en utgang, og dessuten en ninja. Ninjaen er deg, og du må forsere eventuelle hindringer før du kan stikke ut. Målet er å klare alle fem brett i en episode på kortest mulig tid; når tiden når 0 (dette har skjedd meg totalt ingen ganger på flere hundre timers spilletid i denne serien) dør du, men ta det med ro: Du dør lenge før dette kan begynne å bli en risiko du løper. n++ er spillet for deg som liker Super Meat Boy-aktige presisjonsplattformere hvor tempoet er høyt, hindringene mange og vanskelighetsgraden intens. Det er verdt å nevne at n++ har mye tyngre bevegelsessett enn Super Meat Boy, og handler i enda større grad om å bevare moment mens du forserer ymse hindringer. Jeg elsker begge, men som en liten innskytelse kan jeg si at musikken i n+ var noe av det beste på Xbox Live Arcade og nå er musikken i n++ så langt det beste jeg har hørt på PS4. Det er så mye musikk at jeg mistenker at den står for en ikke ubetydelig del av den 4GB store nedlastinga. Det at det er over to tusen brett inkludert i spillet (i tillegg til at du kan laste ned andre brukeres brett gratis fra nett, og lage dine egne), kan også være en medvirkende faktor. Har bare spilt dette i et par timer, men jeg gir det en enkel 10/10. PS: Hadde egentlig venta på PC-versjonen, men dette er en liten indieutvikler og de hadde ikke fått gjort spillet ferdig i det hele tatt uten støtte fra Sony. Gi dem penger og kjøp det på nytt hvis/når de får gitt det ut til PC.

OutRun 2006: Coast 2 Coast


Spiller dette sammen med sønnen min på to. Han verdsetter nok ikke den utsøkt balanserte kjørefølelsen og herlig tilfredsstillende driftinga like mye som meg, men vi er omtrent like glade i å se hva for slags utsøkte og/eller bisarre detaljer som dukker opp på hver nye gjennomspilling. Aner ikke hva som får det til å skje, men en gang har vi fått en drage fra Panzer Dragoon til å sveve over veien mellom brett. For dere som ikke veit, så er 2006: Coast 2 Coast-utgaven en sammenslåing av originale OutRun 2 og OutRun 2 SP, som bød på femten nye baner og mange nye sett med oppdrag. Takket være at ting stort sett kan regnes med å være ræva, er det vanskelig å få tak i dette spillet lovlig nå om dagen; det er et offisielt lisensiert Ferrari-produkt og lisensen til Sega har utløpt. Likevel tør jeg påstå at det er verdt å leite etter.
 
Coast 2 Coast er snadder, ja. For dem med 360 er Outrun Online Arcade et alternativ—jeg tror det er SE-banene de har der, eller er det Outrun 2-banene?

Jeg for min del spiller fortsatt Picross. Fullførte e4, og til min fryd er det fem andre Picross e-spill på eShop-en, så nå driver jeg og sysler med e(1).

I tillegg spiller jeg Ridge Racer 6 (X360) mest for kos, siden save-fila mi ligger på et minnekort som ikke funker med den "nye" 360-en. Det er en helt fantastisk arkaderacer, med sukkerdynkete landskap, skamlekker rotasjonsmomentdrevet kjøremekanikk, og en unik karrieremodus hvor løpene du kjører dekker områder i et slags rutenett, som på sin side låser opp nye biler og slikt.



På radioen er det litt hummer og kanari, så jeg anbefaler å putte på en podkast, litt Morrissey eller noe Eminem eller noe sånt i stedet slik at du kan nyte en av de beste arkaderacerne i vår tid uhemmet. Det sier seg selv at Daft Punk/Justice/Basement Jaxx/etc også er godkjent.



Etter hvert blir spillet ganske vrient—trikset er å kjøre med bakspeilet skrudd på og lære seg å fysisk blokkere bilene bak deg fra å komme forbi. Når det først sitter er det duket for utrolig mye frenetisk moro—for min del er RR6 det beste spillet i en fantastisk serie.


Ridge Racer 6 bruker noen timer på riktig å komme i gang, i den forstand at de første titalls løpene går i et litt mer bedagelig tempo enn den frenetiske berg-og-dal-banen spillet etter hvert viser seg å være. Men det er også den eneste grunnen til at jeg tenker på dette spillet som en 9/10.

Ridge Racer 6 er en av de beste grunnene til å eie en 360, og en av grunnene til at en PC-only-framtid virker som et stort kompromiss for min del til tross for hvor fint det hadde vært å eliminere masse bokser under TV-en.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ridge Racer 6 er spillet som vil få deg til å hate Pac-Man. Noen av duellene RR6 byr på etter hvert illustreres best ved at du ser for deg at spillet smilende, sakte stikker en ishakke inn i hjernen din gjennom øyet. Og ja, det er et Achievement som krever at du fullfører alle løpene i spillet uten å kræsje. Den ene gærningen jeg har sett på nettet som fikk det til, brukte to år. Prøv forresten å gjette om spillet sporer hvilke løp du har fullført uten kræsjings, da.

Og gjett hva, Sega har mista lisensen til OutRun Online Arcade også, så det spillet er tapt for verden. Husker ikke hvilke baner som er med, spilte det aldri spesielt mye fordi jeg ble såpass skuffa over at det var en rehash bare med mindre innhold. Ikke at det ikke er bra så lenge du ikke forventer noe mer enn OR06C2C da.

E:
Partially based on OutRun 2006: Coast 2 Coast, the game contains the fifteen courses from OutRun 2 SP and ten officially licensed Ferraris.