Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Inspirert av Nabbe og et hendig Steam-salg har jeg også kjøpt meg XCOM 2. Grugleder meg, merker jeg.

Uansett, jeg har andre ting å prate om, for jeg kjøpte også et par småspill jeg har hatt lyst på lenge da jeg først var i gang. Og akkurat nå er det 5089: The Action RPG som gjelder.

Først, litt bakgrunnsinfo. For noen år siden kom jeg tilfeldigvis over et spill som het 3079, og litt seinere et som het 3089. Det viser seg at det også eksisterer et 4089 og 3059-3069, men de har jeg ikke testa. Uansett: 307/89 var åpne, action-FPS-RPG-greier hvor du kunne sose rundt og gjøre oppdrag mens du bidro til å løse en konflikt mellom flere fraksjoner. Du fikk XP-ting, plukka opp loot og kjøpte greier. Og sånt. Gjett hva 5089 er, da. Det som er fascinerende (arkitektur) for meg, er at dette er mekka av en enkelt kis fra Øst-Europa et sted (iallfall hvis engelsken er noe å gå etter). Han får andre til å mekke grafikk og lyd og sånt, men spillet og koden er det han som står for. 5089 har et dynamisk quest-system, prosedyrisk genererte planeter, en historie (tydeligvis??) du kan påvirke, ooog... tjah. Det ser sånn her ut når du starter det opp, før spillet har rukket å laste inn alt som befinner seg rundt deg:



Når spillet har lasta inn alt, blir det så klart mye penere:



Nei altså, det ser ut som ei ordentlig, ordentlig bikkje. Skytinga er simplere enn den du finner i Turok: Dinosaur Hunter fra 1997. Quest-systemet kombinerer quests tilfeldig fra en rekke kategorier, og du kan for eksempel få eskorteoppdrag hvor du verken kan drepe noen eller bli oppdaget. Disse oppdragene har så langt utelukkende funnet sted langt bak fiendens linjer, hvor det spawner roboter og fly absolutt hele faens tida. En annen favoritt er oppdragene hvor du skal spionere - dvs. stå stille og bare glane på en robot uten å bli oppdaget - i minst tredve sekunder. Se for deg at regnet rører på seg og at roboten det står "Q" ved rører på seg av og til, så har du en grei gjengivelse av den opplevelsen:



Det har ganske bra draw distance, da.



Etter 1997-standard, iallfall.

Men altså... det er likevel en del av meg som liker dette. Det er drit simpelt å plukke opp, men vanskelig å spille fordi det er så hektisk og du tåler lite. Det virker skikkelig ubalansert, men jeg har bare spilt bittelitt og hvis jeg spiller korta mine riktig kan jeg fullstendig tilintetgjøre en skokk med fiender på kort tid siden du har en del sinnssykt overpowered egenskaper som f.eks. mulighet til å stoppe tida. Når du har stoppa tida, kan du bevege deg fritt rundt og skyte, men skuddene dine stopper øyeblikkelig. Dermed kan du - å jadda - avfyre ørten skudd siktet inn mot ulike fiender rundt deg, starte tida igjen og se mens alle robotene eksploderer samtidig. Det er sånne ting som ville blitt fjerna fra mer polerte spill fordi det er latterlig ubalansert, men... vel, det funker her. Narrativet baserer seg på at du stadig skal pushe lenger inn i fiendtlig territorium og erobre baser og områder, og det dukker opp bosser med jevne mellomrom så det er variert.

Når det er sagt så anbefaler jeg ikke dette til folk med mindre du er like sær som meg, jeg liker dette mest for å se at joda, sånn går det også an å designe et spill. Ja, og det har selvfølgelig også et komplett crafting- og byggesystem samt støtte for VR fordi hvorfor ikke. "Hvorfor ikke" later i det hele tatt til å være mantraet til kisen som har laget dette. All ære.
 
Kirby: Planet Robobot til 3DS var heldigvis alt annet enn Robobutt. Akkurat som forhåpa er det et standard Kirby med alt som hører med. Det har masse nye drakter stært fra andre spill så man kan være Doctor Kirby og pælme piller på folk eller Ness Kirby med caps og telekenise. Det nye denne gangen er at et digert romskip med roboter har angrepet Popstar og nok en gang kan kun den rosa klumpen redde dagen. Det innebærer bla. at han kan hoppe inn i en mech som såklart og kan suge opp kreftene til fiender. Det er veldig likt når man finner en mech i Mega-Man X så det eier såklart. Kunne lett blitt en gimmick, men å rase gjennom bretta som diverse robobutts gir awesome frihetsfølelse.
Ellers funker 3Den i dette jævlig bra så den bør man skru på. Man hopper stadig fram og tilbake i bretta og HAL har endelig spikra konseptet de prøvde i forrige spill. Det er og en frittstående pussler som er helt i 3D og går ut på high scores. Syns ikke den var så kul, men noen likern vel.
Er og no adventure greier for opp til fire spillere med levels og greier. Bare lokalt såklart og ikke all verden det heller.
Ikke at det er så farlig siden grunnspillet er så bra. Får og bonus fordi robotgreiene endrer bretta. F.eks. fighter man nok engang det jævla treet på første brett, men denne gangen er det såklart en robot. Flere av bossene er og mer forseggjorte enn de pleier.
Musikken får og en bonus. Mange av de gamle låtene, men i fete remixer man ikke hadde forventa fra en 3DS.
Så ja, utmerket spill for sommerferien om du digger denne serien.

E: Jo også viser spillet bedre enn noensinne at Kirby er et jævla psykotisk monster. Andre brett er en storby hvor Waddledees og andre krek bare chiller eller er på jobb. De har tilogmed biler og følger trafikkreglene og greier. De skader ingen og Kirby bare raserer stedet og dreper alle fordi han egentlig er vprst.

E: Også eier Amiiboer desverre. Du plopper dem på den nedre skjermen og får krefter som passer. En Mario gir deg ilddrakta og en Link sverdet f.eks. Noen vil sikkert kalle det juks, men eh. Eier og kan brukes en gang per brett.
 
Sist redigert:
Lego Dimensions er noe jeg har hatt lyst på lenge, men det ble ikke slippi i Nårge. Nylig har dog Platepromperiet tatt inn noen kopier fra Sverige så da coppa jeg.
Glad for at jeg gjorde det for dette eier. Det er typisk Lego spill, men siden du har Batman, Gandalf og Wyldstyle fra Lego filmen som må samarbeide så blir det plutselig mer artig. Særlig siden de mixer det opp og du plutselig må slåss mot Lex Luthor i Springfield fra Simpsons.
Spillet har dog to store negativer. Som i alle Lego-spill er det kun noen folk som kan løse visse pussler. F.eks har bare Supermann lasersyn og det er åssen man tar ut ting av gull. Det er dog litt kjedelig siden det ikke følger med noen Supermann med spillet. Istedet må man kjøpe en for altfor dyr Supes med ekte penger eller leie ham midlertidig for altfor mange studs.
Spillet har og en masse nye puzzles som bruker den nye portalen. Disse blir omtrent aldri forklart så man aner ikke hva man skal gjøre. Jeg og nevøen min satt fast i sikkert en halvtime på lørdag før vi fant ut av no drit.

Men ja, sånn ellers er dette det lett beste Lego spillet. Har allerede sjøpt mer til det for over 1500 spenn og jeg gremmes. :penga:

E: Om noen lurer så var det bla. Supermann, Peter Venkman, Homer Simpson og Marty McFly jeg sjøpte.
 
Sist redigert:
Pengekverner gonna pengekvern! Nyheter på slaget elleve.

Så lenge de får folk til å punge ut 3x vanlig spillpris for å låse opp ting som alt ligger på plata så blir det ikke noen ende på den visa.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Lego Dimensions er noe jeg har hatt lyst på lenge, men det ble ikke slippi i Nårge.
Høh? Sist jeg var innom Lefsedal på Hamar hadde de en hel vegg med ræl til Dimensions. Kanskje Oslo bare ligger litt etter.

Ellers har jo Disney bestemt at Infinity skal legges ned. Sikkert han tjukke fra Infinity sin feil.
 
Fifaen! Jeg banka akkurat GlaDOS med Supermann, Homer, Marty McFly og Gandalf. Åssen gjorde jeg det? Vel jeg åpna en tilfeldig annen dimensjon og hvem andre enn HAL 9000 dukka opp?
Han spurte hvor Dave var, men GlaDOS trodde han mente Cave. Oppi all forvirringa stærte jeg kaka.
Dette jævla spillet ass.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Kom meg endelig gjennom Uncharted 4, som har liggi å støva siden release da jeg ikke akkurat var overbegeistra over det forrige... og eeh. Alle lovpriser dette som return to form osv. osv., men jeg kan ikke si meg helt enig altså. Grafikken er bedre, men fifan den jævla skytinga er fortsatt akkurat like kreft som før. Og Naughty Dog er eksperter på lage encounters som vanligvis burde vært gøyale til absolutt total festbrems ved å hive inn en noen RPG-folk, shotgunfaener som trenger 100 skudd i trynen for å dø, eller bare en kar på turret. Nå raga jeg faktisk ikke nok til å skru ned på vanskelighetsgraden denne gangen, men disse kampene gir meg virkelig ingenting selv etter å ha meia ned en hel hær etter utallige checkpoint restarts. Storien var OK.

Toern er fortsatt det eneste i serien verdt en sur sild/10

Spilte også gjennom Doom 4 som jeg vil si er den strake motsetning. Her er ting gøy fra første sekund, og alt av kjedelig story og slitsom realisme er ikke å finne noe sted. Her gjør man nemling bare en ting: skyte på ting til de dør. Jeg satt med et stort glis hele veien gjennom, noe jeg sjelden gjør med FPS i disse dager, så dette var virkelig innertier. Kanskje det hjalp å ha lave forhåpninger før jeg starta, men jeg tror virkelig ikke man kunne håpt på en bedre moderne reboot av Doom i 2016.

RIP AND TEAR/10
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Salt and Sanctuary har vel de fleste hørt om nå og jeg kan bekrefte at det er en Soulsvanialitelike. Det er mye som er så direkte soulslike at det grenser mer til en homage enn å bare være inspirert, men likevel er det mange små aspekter der som bidrar til at det er et eget spill verdig.

Noe av det jeg likte mest var at ved å besøke et sanctuary (les: bonfire) fylte du opp mer enn bare estusflaska. Hvilke forsyninger du fikk var noe du låste opp ved å investere i en creed (les: covenant) du tilhører. Hver creed har også sin type helbredelsesvarer (les: estus). En av dem hadde 'bedre' healings men man ble sjuk hvis man drakk for mange for fort. Artig.

De legger for mye vekt på "klasser" i denna videoen og det er like fritt som det er i 'souls. Jeg starta som Chef men endte opp som no slags spellsword.

Tilfredsstiller mye av den samme souls-kløen bare at det tok meg rundt 40 fordøyelige timer å gjennomføre. Gikk sikkert glipp av mye. Bl.a så jeg at våpenet mitt var av class 3 men det fantes opp til 5. Døde en million ganger og elsket det/10.
 
Slo til på ei Doom salg gitt og det var faen meg noe av det beste jeg har gjort denne måneden. Makan til fart og brutalitet og ikke minst soundtracket. Hvorfor forandre formelen som fungerte så bra på nittitallet? De har virkelig klart det nå ved å innse det.

Slo også til på Far harbor og det var bare kos gitt.
 
Inside er i praksis Limbo 2 for det er mekka av det samme danske studioet. Nok en gang er man en guttunge som 2D-plattformer gjennom en grå deprimerende verden. Hovedforskjellen er at ting er blitt enda jævligere.
Kan ikke si no konkret, men tinga som skjer etterhvert kunne vært skrevet av Barker, Cronenberg eller Junji Ito. Det er helt forjævlig og jeg kan ikke huske sist et spill satt meg måpende og spurte "hva i faen?" gjentatte ganger.
Må inrømme at jeg brukte FAQ to ganger fordi noen av pusslene er kjipe. Spillet er egentlig ikke vanskelig, lettere enn Limbo som hadde masse tima dritt, men jeg ga ingen faen og juksa. Det som derimot er fint er at pusslene er så veldig varierte. De fleste spill av denne typen gjentar ting til det kjedsommelige (The Witness) mens her døtter de stadig inn nye ting. Alltid noe relativt nytt man må bryne seg på.
Bryner man feil så dør man såklart. Helst på et grusomt vis. Akkurat som i Limbo lot jeg meg ofte dø bare for å se hva som ville skje.
Jo også er zombiene i dette fantastiske. Ikke noe annet spill har brukt zombler så genialt.
Til slutt har jeg tre spoilere dere ikke bør se, men kan siden det ikke spoiler noe:
Grisene! Greia i vannet! Pungen! :penga:
 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Dette er tydeligvis grunnen til at de ga bort Limbo for noen dager siden. Kjørte gjennom det igår kveld, gjorde det unna på tre timer. Tjue dollars for tre timer. Nuvel.

Det er veldig veldig bra. Og pent. Og merkelig. Og gir deg svært få svar. Om Limbo var en god ting for deg så er dette også en god ting for deg.
 
Det har en ekte slutt man får om man finner alle de hemmelige pinglefjomsene og drar tilbake til første brett. Slutten er ikke verdt arbeidet så bare se den på Youtube istedet.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
Saint's Row: Gat out of Hell er gratis på PS+ denne måneden, og det så jo såpass hjernedødt ut at jeg bare måtte prøve det. Og jo da. Det er en artig variant av helvete man flyr rundt i, med mye toaletthumor. Generelt sett et humoristisk spill, lo høyt én gang da en kuttescene plutselig tok et sjangerbytte jeg ikke så komme. Ellers trakk jeg sjelden på smilebåndet.
Jeg husker noen sa at Prototype var en kitsj-versjon av inFamous, men Saint's Row: GotH er faen meg en kitsj-versjon av Prototype. Ganske platt spillbarhet som det ikke er så mye galt med, bare vanvittig generisk og grå.
Har likevel plotta inn noen timer i dette spillet, mest fordi det er litt festlig å fly rundt i helvete. Og jo, det er jævlig hjernedødt, så jeg har samlet mye collectibles på autopilot(heh) mens jeg har hørt på podcast.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Jeg spilte Gat Out of Hell i sånn 20 minutter, det var mye mer aggressivt ræva enn jeg hadde forestilt meg. Hadde fortrengt hvor kjipt det er å bevege seg/skyte/kjøre/eksistere i Saints Row-spilla, og den nye flyinga/superhoppinga var forutsigbart nok akkurat like jalla. Humoren virka krise og jeg fikk testa skippeknappen bra på cutscenesa. Hadde trodd jeg kom til å holde ut de 4-5 timene det visstnok tar å pløye gjennom men nei, her blir no rask slettings. Vil heller spille Crackdown.
 

demake

Seksuelt godteri
Saint's Row: Gat out of Hell er gratis på PS+ denne måneden, og det så jo såpass hjernedødt ut at jeg bare måtte prøve det. Og jo da. Det er en artig variant av helvete man flyr rundt i, med mye toaletthumor. Generelt sett et humoristisk spill, lo høyt én gang da en kuttescene plutselig tok et sjangerbytte jeg ikke så komme. Ellers trakk jeg sjelden på smilebåndet.
Jeg husker noen sa at Prototype var en kitsj-versjon av inFamous, men Saint's Row: GotH er faen meg en kitsj-versjon av Prototype. Ganske platt spillbarhet som det ikke er så mye galt med, bare vanvittig generisk og grå.
Har likevel plotta inn noen timer i dette spillet, mest fordi det er litt festlig å fly rundt i helvete. Og jo, det er jævlig hjernedødt, så jeg har samlet mye collectibles på autopilot(heh) mens jeg har hørt på podcast.
Prototype er kanskje et av de aller aller verste spillene jeg har spilt noensinne, og det begynner å bli en ganske god samling med dritt etter hvert.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Hu vi låner leilighet av i Tønsberg har PS3. Så hu hadde Last of Us, og jeg har jo alltid hatt lyst til å prøve det. Overraskende bra, gitt skepsisen min, og passe mørkt og troverdig. Fikk bare spilt typ 30% inn i det eller noe, og så må jeg hjem imorra. Ser det er PS-eksklusivt, men finnes det ikke til datapese heller?