Hva spiller du for tiden?

EDF på PC a?



Kjører såklart glatt som ei kjerkerotte på smørt gølv. Har faktisk sett noen klage over at de savner at spillet går ned i 10 FPS når man sprenger en masse dritt, men bæsj på dem. Uansett er det samme dustete spillet som alltid så man drapsdreper masse maur, edderkopper, UFOer og Godzillaer.
Får og bonus for at multien faktisk funker. Riktignok ble jeg hopa sammen med tre flyvedamer som tok alle kills og bonuser, men det funka i det minste. På PS3 fant jeg aldri noen matcher.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har punga ut for det. Med på coop en kveld, Lodde?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Etter at ungene har lagt seg og jeg har sett ferdig RuPaul's Drag Race, dvs. i ti-tida?
 
D

Deleted member 91

Gjest
Coppa det der på PS4-salg sjæl, selvfølgelig så jeg kunne få den Korrekte opplevelsen med massive slowdowns og sånn. Virker helt jævlig, blir nok utelukkende å spille på fylla.
 
Hva spiller jeg om dagen? Faktisk oppsiktsvekkende lite—mindre enn på lenge.

Men når jeg får sneket meg til litt spilltid, så går den akkurat nå i to ting. Nummer en er The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D (3DS), som dere alle samma sikkert har spilt i eller annen utgave de siste atten åra.



Spillet er kort sagt fantastisk, og det sier jeg uten stort av nostalgibriller siden jeg ikke fikk lov å kjøpe N64 den gangen den var hot. Alt ser litt bedre ut enn det pleide, den nedre 3DS-skjermen gjør bytting mellom verktøy litt mindre irriterende, og det eneste jeg egentlig savner her er A) muligheten til å svitsje tilbake til 1998-grafikk (av rent spillhistorisk interesse), og B) at C-stikka på min New 3DS funker, siden den gjør det på Majora's Mask.



Men ut over det? Dette er rein spillmagi. Måten verdensbildet gradvis utvides, måten de musikalske temaene veves sammen med internlogikken, og måten spillet skaper en ide om en verden som på en måte føles langt større en den rent teknisk sett er—alt sammen er glimrende, glimrende greier. Men det vet dere sikkert alle sammen allerede.

Den andre spillen det går i heter Codename S.T.E.A.M. (3DS), og siden anmeldelsene var lunkne ventet jeg til det havnet på salg før jeg klemte til. Det angrer jeg nesten på, for så langt (et par timer inn) er dette knallmoro. Ta Fire Emblem eller XCOM, og miks med Gears of War, legg til en diger dæsj Freedom Force, og du har en brukbar idé om hva det dreier seg om. STEAM står selvsagt for Strike Team Eliminating the Alien Menace, og da gjetter du sikkert at dette dreier seg om turbasert kamp, utenomjordisk invasjon, og historiske figurer i rollen som superhelter. Her gjelder det å trå til for å redde planeten og London og så videre.



Jeg har ikke spilt langt nok enda til at det som eventuelt måtte være av skavanker i strategien har blitt synlig, men alt jeg har sett så langt gjør meg glad. Den grafiske stilen er helt unik, historiefortellingen er effektiv (og selvsagt reint vås), og spillmekanikkene er avhengighetsskapende. Ulike teammedlemmer har selvsagt ulike styrker og våpen og sånn, og siden du ser alt fra skulderperspektiv blir det å oppdage hvor fienden befinner seg en svært sentral del av spilldynamikken. Dessuten har spillet glimrende musikk og en fantastisk temalåt:


Her er introen—den gir et godt inntrykk av stilføringa.


Uansett, jeg skriver kanskje mer etter at jeg har spilt lenger, men så langt er i hvert fall mitt inntrykk at dette er et ordentlig gromspill. Også artig å se noe litt nytt fra Intelligent Systems, som virker som de har blitt ganske hardt typecasta av Nintendo HQ som Fire Emblem + Paper Mario de siste ti åra.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spilte bare demoen av Kodenavn: DAMP, men den framsto iallfall som en stygg, sjarmløs greie bestående av lite annet enn irriterende busywork. Merker jeg ikke helt orker å sjekke om hele greia er bedre.
 
Jepp, jeg spilte også demoen, og var tilsvarende lite imponert. Mulig det dreier seg om forventninger, men har i hvert fall hatt en veldig annerledes opplevelse med fullversjonen.

Men som nevnt, det er tidlig enda. Vi får se hvordan spillet funker når skopet utvides.
 
Noe jeg derimot syntes var alt annet enn eeeh er Headlander. Du spiller det sansynligvis siste levende menneske i universet og det er jo kjipt. Enda kjipere er at du bare er et hode som holdes levende av den fancy hjelmen sin. Heldigvis har den og fancy ting som rakettmotor og muligheten til å ta over alle slags maskiner og roboter. Hoden din er en av mange frosne på et romskip, men ganske kjapt blir balja sprengt mens man rømmer i en nødbåt og derfor er man sansynligvis den siste. Nødbåten er forøvrig en diger kuk.
Man kræsjlander i en rombase med masse kåte og steine roboter og dette er resten av menneskeheten. De har latt et såklart ondt datasystem overføre bevisstheten sin til nevnte roboter, men de er såklart og blitt nær hjernevaska. De holdes passive ved stimuli som gjør dem kåte og steine. Målet i spillet er å ta ut den slemme AIen og befri robotene så de slipper å være så stimulerte til enhver tid.
Men men.
Gameplayet er da ganske standard Metroidvania med den twisten at man er et flyvende hode som suger av roboters hoder og tar over kroppen deres. Fra tid til annen er det vakter man må ta over for så å skyte andre vakter. Det har og pussler i form av at man må finne visse roboter for å komme gjennom diverse dører osv. Det minner egentlig ganske mye om Messiah, bare i 2D.
Underveis plukker man opp diverse power-ups og nye krefter som lar en gå tilbake i bretta. Egentlig ikke no særlig orginalt i dette spillet, men det gjør ting riktig.
Grafikk og lyd er dritlekker. Stilistisk er det satt til en blanding av 60-talls psykedelia og 70-talls sci-fi. Ikke uventet kommer dette fra Doublefine og ikke uventet er det gitt ut av Adult Swim. Heller ikke uventa at teamet bak Stacking gjorde jobben. Dette bør sjøpes.

 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Så jeg datt innom en Gamestop bare fordi, og fikk raska med meg noen billige 360-spill fordi det er den eneste konsollen jeg har ok??? Prøvde å dytte inn Alien: Isolation først, men jeg må visst ha mer lagringsplass. Trivelig, da. Da dytta jeg heller inn Hitman: Absolution. Nå skal det umiddelbart sies at jeg har vært relativt stor fan av Hitman sia II, og jeg har alltid satt pris på litt snikete spill. Jeg har bare spilt gjennom to baner, men det er også en grunn til at jeg brukte rundt tre timer bare på det. Jeg har fra før av jobba inn den approachen at jeg tar en litt enkel og grei runde gjennom brettet først, hvor jeg prøver å finne ut litt hvor ting ligger, ruter jeg har til rådighet etc., også tar jeg det ikke så tung om jeg må drepe en og annen kar; men nå legger faktisk spillet opp til at det er en god ting. Det er et hav av småting man kan låse opp som beefer opp scoren din, og OCD-en min bare DU MÅ JO GJØRE ALLE DE TINGA. Det eneste aberet er at jeg ganske fort skjønner åssen man enklest mulig får silent assassin, også gjør jeg ei runde med det ganske tidlig bare for å få bekrefta det. However, før har det vært sånn at den beste runda di er den som blir stående, men nå er det den siste, så det er litt masete å måtte gå gjennom en gang til for å ta ei beste runde, især hvis det krever littegrann flaks å SA-e. I tillegg var det ikke umiddelbart innlysende hvordan man velger gamle missions for å perfeksjonere dem, men satser på at jeg finner det (det er for dumt om det ikke går). I tillegg er det noen av challengesa som enten er litt sånn satt til at man må stille seg opp i et perfekt øyeblikk som ikke nødvendigvis gir seg selv (dytte over ende en statue i åpningsbrettet, f.eks.), eller som virker en smule umulige om man samtidig skal være effektiv (ta med seg bevis uten å bli oppdaga i Chinatown). Også er det jævla stygt at man må plukke opp absolutt hver eneste drittgreie på hvert brett som man kan bruke som våpen om man vil 100% OG JEG MÅ JO 100%. Ja, det inkluderer kaffekopper. Et annet aber er at det foreløpig virker ganske planke, da. Trenger ikke å være like styggvanskelig som II, men kan kanskje lære litt av Blood Money.

Dette var alt for denne utgaven av «Martin spiller dritgamle spill alle har gått lei».
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Jeg har bare 5GB harddisk :( Sto noe om USB-pinne, er det en hvilken som helst USB-pinne, eller noe sånn Official Registered X-Box 360 USB Device Game Expansion (Limited Master Chief Edition)?
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Haha, jeg har en skitten liten 16GB USB-pinne OG jeg kjøpte meg en ny 1TB for noen år sia. Den forrige solgte jeg litt i drittsinne.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
En ting jeg har irritert meg litt over - hos meg selv - er at jeg er såpass glad i rollespill, og så har jeg spilt så få av spillene i selve Serien som starta rollespill på datapese og konsoll på ånkli: Ultima. Da jeg var liten spilte jeg masse Ultima VII og VIII, dog uten at jeg egentlig forsto noe av hva som skjedde eller hvorfor siden jeg var a) dårlig i språken, b) ubevandret i spillenes univers, c) ikke klar over at spillene er skrevet på sånn ye olde English som virka drit imponerende og retrokult noen år seinere men som nå bare virker helt nedsnødd. Uansett, hva med å rette opp dettane? Ved å FAKTISK SPILLE DE JEG IKKE HAR SPILT?!?! Burde ikke være så vanskelig, og hele jævla serien er enkelt tilgjengelig på GOG, så...

#1: Akalabeth!
Dette er ikke et Ultima-spill, men det første rollespillet laget av Richard Garriott, seriens opphavsmann. Det vil også vise seg at det ikke er helt fjernt å regne dette som en forløper til serien, for det deler mange elementer med Ultima. Garriott laget dette da han var atten, så det er litt... upolert, kan man si. Hvor upolert? Vel:



Jepp. Du er det hvite krysset i midten, de greiene øverst er fjell, og kvadratene er trær. Du kan også finne symboler som ser ut som Severdighet-trafikkskilt (med litt godvilje), eller kryss; disse er hhv. byer og fangekjellere. "Byer" i hermetegn egentlig, for det eneste du kan gjøre der er å handle. Fangekjellere, derimot, er EN HELT ANNEN GREIE!



Yess, førstepersonsperspektiv, beibi! Verdt å nevne at du bare kan flytte på deg og trykke X for å gjøre ting, som å klatre i stiger eller sånt, og A for å Angripe (funker på norsk også, bonus). Kisen din spiser tydeligvis HELE JÆVLA TIDA, for den mattelleren der går ned konstant og dreper deg mest sannsynlig før noe annet. Jeg sulta iallfall ihjæl nede i kjelleren mens jeg desperat loka rundt for å finne noe å Angripe.



Garriott lærte seg å programmere i Basic før han lærte seg å skrive forståelig engelsk, ser vi. Bonus: Siden spillet faktisk er programmert i Basic, virker det som om du bare får en Basic-interpreter og.... hele kildekoden til spillet. Hadde en kvikk mys, innså at jeg fortsatt får utslett av å lese Basic, lukka det igjen.

#2: Ultima I: The First Age of Darkness!


Oh wow, snakker om avansement! Faktisk så mye at... joa, det viser seg seff at dette er en HD-remaster. EGA-grafikk og greier, her snakker vi virkelig! La oss se her.



Slett ikke verst. Vannet animeres og greier. Man har også flere kommandoer, som Enter, X-it, Klimb (...) osv. Første bisniss er å skaffe seg en quest sånn at man ikke er en skitten TAPER.




Den er god, kompis. Byene i Ultima later til å være en skjerm store uansett hva, og du kan tydeligvis ikke samhandle med noen andre enn kongen, men dette er en enorm forbedring. På jakt etter grava til den tapte sjelen snubler jeg nedi nok en fangekjeller, og...



...dette virker liksom litt kjent. Det er mer action i Ultima, da.




Inkludert lasergjerder. Manualen lover også at man etter hvert får reise rundt i verdensrommet. Høh. Måten man spiller Ultima på, er at alt er rundebasert; hver runde velger man om man skal flytte på seg, eller gjøre en av de ganske begrensede handlingene man kan utføre: Angrip, klatre, åpne osv. Seff kult der ser ikke gleden.



Jævla kjemperotter. Onward!

#3: Ultima II: The Revenge of the Enchantress!


Urk! Her var det slutt på remaster-herligheten, og rett tilbake til CGA. Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke holdt ut dette så veldig lenge, og heller gikk videre til neste for å se om det var bedre.

#4: Ultima III: Exodus!



Tjah. Det begynner å komme seg litt? Ultima-spillene (og Akalabeth) lar deg som regel mekke dine egne figurer, og i Ultima III måtte jeg sitte og mekke en hel gjeng på fire stykk. Det tok jeg 100% seriøst og mekka fire varierte, flerdimensjonale figurer med rike bakgrunnshistorier.



Jeg liker stilen her, selv om designerne ikke hadde en dritt mer å rutte med enn i Ultima II er det snakk om framgang. Figuren min ser litt mer ut som en kriger (og ikke en utstillingsdokke, som posituren i II antyder), trærne har - ved et veldig enkelt triks - fått mer dybde, og med en kort intro skapes det store forventninger til alle de spennende eventyrene jeg skal oppleve; dragen i første skjermbilde er animert og har akkurat toasta et helt lag med eventyrere, og skjermen under den store logoen rett under viser en simulering av et spillforløp, komplett med monstre og helter, skipsfart og alt mulig. Stas!



Dette er forsåvidt fra Ultima II, men det er ganske representativt for Ultima III også. Byer har mye større utstrekning, og med et lag på fire krigere er det mer komplekst å faktisk spille skiten. Mener å huske dette var spillet hvor helten min lærte seg å prate også. Samma det, disse to spillene har også det til felles at de kjører totalt balle i DOSbox siden de krever treg PC og jeg ikke gadd å sette opp den innstillingen før jeg spilte så alt gikk uspillbart fort; spillet bare skipper runder for deg hvis du ikke trykker på noe, derav alle "PASS"-kommandoene.

Da har vi unnagjort den første trilogien (du veit det er episk når serien rommer flere trilogier), The Age of Darkness. Plottet i disse spillene er ganske simpelt, og handler om at du er en tids- og/eller dimensjonsreisende som knæser en ond trollmann, kjerringa hans og ungen deres (som tydeligvis er en halvt menneskelig datamaskin), henholdsvis. Du veit, sånn standard som man, pleiere.

#5: Ultima IV: Quest of the Avatar!


Ser man det, EGA er tilbake! Dette er den første delen av trilogien som heter The Age of Enlightenment, hvor man først kler på seg skinnstøvlene til Avataren, legemliggjøringen av de åtte dygder som riket Britannias åndelige velferd er tuftet på. Dette koker ned til at du må svare på noen mer eller mindre sannsynlige spørsmål om hvilke dygder du føler deg mest på lag med, og påvirker slutten og hvilke muligheter du får.



Tfw spillet kaster shade det første det gjør. :( Uansett, som vanlig trekkes man inn i en magisk portal og blir kryssforhørt av en tigger.



And furthermore Susan, I wouldn't be the least bit surprised if all four of them habitually smoked incense cigarettes. Når rusen har lagt seg, sitter du fortsatt igjen med den vonde følelsen av at du er fanget i en starten-av-åttitallet-CRPG.



Spillet ser i nåde og krever ikke at du skal mekke noen flere figurer enn deg selv til start, i det minste. De derre blå taggene var tydeligvis giftige, for jeg sosa rundt oppi dem og døde mens jeg loffa rundt målløst etter å ha myrda en pirat. Dog: De svarte områdene der? Jepp, du kan ikke se dem, så de vises ikke på kartet. Fog of war, i mitt rollespill, i 1985? Farg meg imponert. Eller svart, alt ettersom.



Ny kampskjerm også. Dette er en liten instance du går inn i når du møter en tilfeldig fiende på verdenskartet, og - som man kan se øverst, hvis man bruker fantasien - spillet simulerer tid på døgnet nå også (det der er en måne). Om natta ser man forståelig nok etter hvert ikke en dritt. Har spillet fortsatt førstepersonsfangekjellere, da? Si det! Jeg orka ikke mer og avslutta etter kort tid!

#6: Ultima V: Warriors of Destiny!


Yada yada yada, du redda verden, gjett hva, ting har gått til hælvete, du må redde den igjen. Lord British (herskeren over Britannia og også Richard Garriotts alter ego (jepp en av de mest innflytelsesrike rollespillseriene på kloden har en mary sue)) har forsvunnet, og herskeren som styrer skuta på hans vegne - Lord Blackthorn - viser seg å være ond. Oj, vilken överraskning. Har det kommet seg noe, dette spillet, da?



Mye fetere grafikk, iallfall. Liker også at jeg har med Yolo på laget, greit å bli minnet på det. Spesielt når Yolo får magan skjært opp av en satan i første kamp.




Helt ærlig så er det litt pain å huske på alle de småforvirrende kommandoene og hvordan de har endret seg fra forrige spill, og sånt som at det er ulik kommando for å klatre på stiger avhengig av om du skal opp (Klimb) eller ned (Descend). Du kan også prate med folk, og du MÅ prate med dem for å få tips og info, men du kan bare spørre dem om fire ulike emner, som du må skrive fullt ut, hver gang. Æh. 1988, du kan bedre enn dette. Selv om kampene er litt kule og begynner å vise tegn til litt taktikk.

#7: Ultima VI: The False Prophet!




Wow! Øh, så Ultima VI starter med at du - yada yada - reiser til Britannia gjennom en portal, og blir reddet fra å bli ofret til gargoyle-satan av Bee Gees. Men, oisann, ting går ikke helt etter planen, og noen av gargoylene blir med tilbake gjennom portalen og herjer rundt i Britannia. Hvordan går det?



Herlig! Dette er mer sånt man kan like. Musstyring, knapperad, fænsi græffiks. Kampsystemet er ganske likt de forrige par spillene, men dialogsystemet har fått en kraftig oppsving.



Vi stopper der, for jeg har faktisk tenkt å gi Ultima VI en real sjanse. Det har etter sigende en historie som er verdt mer enn en sur sild, og er en ganske direkte forløper til selve juvelen i krona, Ultima VII (i tilfelle nummereringen ikke avslørte det). Planen var opprinnelig å bruke et par timer på hvert spill, men de første er så like og - etter dagens standard - grunne og kjipe, at jeg rett og slett ikke hæler. Det er verdt å huske på at nesten alle rollespill som er gitt ut etter disse, har bygd videre på ideene Garriott og Origin la inn i de ulike Ultima-spillene. Tripreport kommer etter hvert, ta noen flere bilder fra den rimelig ballin introen imens.





Og så er det bare å glede seg, for Ultima-serien inneholder også Ultima IX, ett av de mest... tjah, unike spillene jeg har spilt. Jeg kan si så mye som at vi må ty til video for å yte det spillet justis. Kanskje i løpet av høsten?!?!?!
 
Hvor stort tidsrom var det egentlig i mellom Ultima titlene? I starten så det hvertfall ut som at det var veldig lite.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen


Overraskende langt mellomrom mellom IV og V, spør du meg. Uansett, tanken er å få et lite overblikk over utviklingen av spillelementer som etter hvert dukka opp i en ganske fullstendig realisert form i Ultima VII; lista over rollespill som har stjært derfra er sannsynligvis bare litt kortere enn lista over alle rollespill som er gitt ut i etterkant. Merk forøvrig at Ultima var en direkte inspirasjonskilde for Final Fantasy, og dermed er dette forløperen ikke bare til mange vestlige RPG-er, men også japanske. Artig!