Mens jeg handla inn... Ninja Gaiden 3 i kveld. Har bare spilt ferdig første brett ennå, men det er definitivt Ninja Gaiden dette her. Bare... løsere. Altså, jeg får til Izuna Drop, Ultimate Technique, de vanlige komboene mine og sånt, men innimellom kommer det masse små QTE-er det ikke later til å ha noe å si om jeg klarer eller ikke. Og Ultimate Technique trigges tydeligvis ikke av at man holder inne Y lenger; iallfall har jeg prøvd det noen ganger uten at noe skjer, men innimellom får jeg en UT som slutten på en kombo. Du får ikke Souls lenger, og Ki lades opp av at du kvester folk så det er ikke sjelden du kan gå fra null Ki, dra en Ninpo (bare en; Inferno, i praksis en smartbombe som ser ut som en drage), få en bølge til med fiender og lade opp en Ninpo til. Noe som føles litt... rart, siden spillet maser om at du skal bruke dem hvis du har full Ki og ikke trykker Y+B (Ninpo er liksom siste utvei hvis du virkelig stresser i Ninja Gaiden). Språket i kampsystemet er der fortsatt; akkurat som før går det i blokkering og dodging før du finner en åpning og kan gønne på, forskjellen er bare at feilmarginene er enormt mye videre. Trodde aldri dagen skulle komme hvor jeg kunne spille gjennom en fight i Ninja Gaiden ved å bare holde kontrolleren med høyre hånd og se vekk fra skjermen, men den dagen kom i dag. Høh. Ja, og det er så langt ingenting å plukke opp, du bare regenererer masse liv etter hver kamp og får ekstra livmåler av å lagre. Og UI-en er dritstygg.
Førsteinntrykk: Hmm.