Crysis på PC. Jeg kjøpte Crysis fra Origin, kosta bare 23 spenn. Og etter som jeg har runna Crysis 2 (på 360) så why not.
Ved første sight var jeg litt sjokkert hvor "dårlig" spillet så ut og hvor ille det gikk, anti-aliasing syns jeg ikke fungerte noe smud, kanskje det var herpa, men fortsatt forårsaket framedrops hvis det var aktivert. Det tok meg et par timer å få spillet kjøre i spillbare framerates (svevet stabilt på rundt 60-80fps). Prøvde mange innstillinger før jeg fant det ene og måtte bytte til DX9 som forbedret bildefrekvens litt.
Jeg likte hvor mange måter jeg kunne ta fiendene på, jeg kunne snike, superløpe forbi dem, kjøre en jeep i midten av fiendene og hoppe på sin turret som Rambo. Så nice. Du kunne virkelig eksperimentere forskjellige taktikker med dette spillet, som jeg tror skjer sjelden i moderne skytespill, i hvert fall ikke ofte nok. Spillet var overraskende åpen, til tider føltes det nesten som jeg kunne gå hvor som helst, ble ikke møtt på kunstige usynlige vegger, jeg mistet et par ganger veien hvor jeg skulle hen - som ikke er en dårlig ting, fordi det er ganske forfriskende å være i stand til å gå seg vill i et FPS-spill eller forske rundt.
Levlene var ganske varierte. Du fikk jungler, hav/strender, steinete elveleier, gruver, aliengruver(?), frossen jungel og carrierskip - som trolig var det flotteste området i spillet... syns jeg. Jungelen var virkelig kjedelig og ikke så pen, delvis på grunn av aliasingen og bleike farger, men de der aliengruvene(?) så fantastisk ut, like så gjorde også de snødekte levlene, fordi jeg bare liker snø. Gameplay ble også variert fordi du kan kjøre forskjellige biler, båter, tanks. Det var en tanks oppdrag hvor du kunne gå ut av tanksen når du ville og et oppdrag der du fløy et VTOL-fly. I aliengruvene (ja jeg kaller de bare for det) fløy du i null gravitasjon, som føltes litt forvirrende i begynnelsen, fikk jo raskt taket på det, men her syns jeg den levelen føltes altfor lenge til at det ble fort kjedelig og frustrerende.
Hva jeg ikke likte med dette spillet var de derre koreanske-nanosuiten-gutta, som tok mye av kuler for å kunne drepe, og kunne også one-hit melee drepe meg lett, og den siste bossen med disse tentaklene sine da han tok meg lett som bare det og kaste meg i lufta, drepte meg som ei flue selv om jeg hadde 100 i helse og armor. Jeg hadde ingen anelse om hvor mye jeg måtte skyte han, noen ganger skulle det ikke mye til, andre ganger måtte det masse til for å få det til å eksplodere og skyte han og tok skade av det. Godt mulig at jeg ikke gjorde det på riktig måte.
Alt i alt - kult spill. Jeg hadde tenkt at dette bare var noen overhypa, middelmådige CryEngine demo med dårlig gameplay men med revolusjonerende god grafikk, kanskje fordi jeg hadde dårlige erfaringer med Crysis 2. Men i stedet er dette et av de beste FPS-spillet noensinne laget når jeg tenker meg om, og hvis du er ihuga fan av FPS-spill, burde du jammen spille dette.
e: avsnittredigering