Så er det Ninja Gaiden 3: Razor's Edge
Nå har jeg altså bare spilt Ninja Gaiden 3 (ikke Razor's Edge), men... vel. Jeg kom meg til jungelen, eller noe, husker ikke helt. Jeg veit bare at det skal ekstremt mye til for at jeg spiller det spillet der ferdig. Dette kommer fra en som har kjøpt Ninja Gaiden og Ninja Gaiden Black til Xbox, Ninja Gaiden Sigma til PS3, Ninja Gaiden Sigma+ til Vita, Ninja Gaiden 2 til Xbox 360, Ninja Gaiden Sigma 2 til PS3, har spilt gjennom samtlige minst en gang og lurer innimellom på om det snart er på tide å kjøpe Ninja Gaiden Sigma 2+ til Vita. Det jeg husker er at de har endra så godt som alle systemer til at de
forutsetter at du har timing som Eilert Pilarm, og dermed straffer deg hvis du - for eksempel - trykker inn komboer for raskt. Gjett hvordan jeg har spilt Ninja Gaiden i ti år'a.
Uansett, det verste er at flyten er helt borte. NG1 og 2 er spill som defineres av at absolutt alt du gjør i spillene inngår i en jevn, ubrutt strøm av bevegelse, som du etter hvert klarer å stille deg inn på og spille etter, og hvis du øver nok, styre. Ninja Gaiden 3 har ingenting som engang kan minne om noe sånt, bare... tjah. Nei, det virker som om de har skrudd alt fra hverandre, kikka litt på delene, tatt vekk noe greier som så overflødig ut og så skrudd det sammen igjen, og så passer det ikke helt. Det er små pauser hele tida, mange av de små detaljene som gjør at du kan vri et par chains på en spiker er borte, og æh de tok vekk de fleste ekstravåpnene men gadd ikke piffe opp dragesverdet til gjengjeld. Nå kan det jo hende de har fiksa alt det der i Razor's Edge, men ikke fadderullan om jeg gidder å betale for å finne ut det.
PS: Jeg mener forøvrig også å huske at en av de mest sjenniale greiene i hele NG-serien, On-Land Charge, er borte i NG3. Og, vel, det er håpløst. On-Land Charge er en av de beste risk/reward-mekanikkene jeg veit om. Veit du om den er med i RE-utgaven?