Det skriker ikke akkurat "scifi" til å begynne med, iallfall. Du våkner i en yurt midt ute på de mongolske steppene (og lærer hva en yurt er, hvis du slår det opp på wikipedia), og må lage frokost til noen som heter Ongots. Fordi det har du skrevet på en lapp til deg selv før du våkna opp med - gisp - hukommelsestap.
ELLER HAR DU?!
Uansett, etter litt lett pusling og litt utforsking (og litt grumling og litt "jøss det var ganske kult"-ing, iallfall hvis du er meg), finner du ut at den haugen med defekte robotdeler på benken egentlig er...
...Ida, som hun sier at hun heter. Helt ærlig så ble atmosfæren litt mindre kul da Ida og Enebish (som man antar at hovedpersonen heter) begynner å prate sammen. Dette er ikke akkurat trippel-A og stemmeskuespillet er deretter. Da får det være plaster på såret at spillet endelig får et mål utover "hva faen er dette".
Ikke at det er så gæærnt det heller, da. Brukte en god stund bare på å utforske området rundt teltet, og jeg er spesielt fan av skyene på himmelen. Du ser kanskje en kriminelt lavoppløselig skydome, men jeg ser - sammen med de litt for stiliserte trærne - en utvikler som har gjort noen smarte kunstneriske valg for å skape en troverdig, men merkbart annerledes virkelighet. Bruken av lydeffekter er også ypperlig, og bygger effektivt opp en flott stemning.
Etter hvert må du utforske mer, og...
...da finner du for eksempel dette.