Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ville ha et avbrekk i grindinga på Nameless King i går, så jeg tok en kjapp invasjon. Fant host og et Phantom sittende rundt bonfire rett ved bossen, så... jeg backstabba dem og avslutta jobben med en RT-charge, som jeg, pleiere. De var tydelig opptatt med noe annet og venta på en summon eller noe. Så... jeg følte meg litt som en drittsekk da. Siden jeg var en drittsekk da.

Og! Testa Doom akkurat, siden det ble ferdig nedlasta i dag tidlig (ikke at jeg skjønner hvordan, det var 43GB), og trykka "campaign" og "select slot" og "ultra-violence" og irriterte meg litt over hvor konsollprega det var og så kom det et faens filmklipp med noe voiceover jeg ikke orka å registrere en gang og så tenkte jeg "please ikke la det være tregt som faen med tutorials og press space to jump og voiceovers og driiiit..." og så starta spillet og så starter det med at en kis prøver å spise deg så du knuser trynet hans (bokstavelig talt), og hopper opp og tar en pistol og skyter tre til i knollen. Så førsteinntrykket er bra.
 
Tør vi tro … at iD har laget et faktisk DOOM-spill denne gangen? Den videoen Lodin postet ser snask ut!

Her i gården går det i Trials Evolution (X360). De første tre-fire timene er det et ganske trist spill, siden Redlynx har fått det for seg at Trials var for trivelig, og at det som trengs er å låse spilleren til en mer lineær opplåsings-sekvens. For min del trenger ikke Trials dette overhodet—bedre egentlig om alt bare var tilgjengelig fra starten. Spesielt savnet jeg platinum-målene—ikke så mye fordi jeg jakter platinum så mye enda, men fordi når de ikke er der, så lurer man veldig på hvor nær man er om man gjør et kjempebra gullløp.



Dessuten presser spillet deg til å kjøre seige, keitete sykler de første timene, helt uvisst av hvilken grunn. Greit nok at det er enklere for ferskingene, men det går alvorlig ut over spillgleden for oss som har puttet inn noen hundre timer i Trials.

Uansett, etter tre-fire timer er det meste låst opp, og etter tre-fire timer til har man nok gull til at kampanjen er «komplett» og platinum låses opp. Og det er selvfølgelig da spillet begynner for alvor. Jeg skal ikke holde dere på pinebenken lengre enn å si at i det store og det hele er Evolution kjempebra. Sykkelfysikken er, som jeg har skrevet om mange ganger før, fantastisk, og tillater en aldeles utrolig grad av kontroll og triks til tross for at selve inndataene er begrensa til ei stikke og de to avtrekkerne.

Og kampanjen denne gangen er lengre enn i HD, og med mindre idiotisk UI enn i Fusion. Dermed blir minutter til timer stort sett hver gang jeg fyrer spillet opp, og som resultat må jeg ganske enkelt begrense meg selv. Få spill er så bra.



På den negative siden er det fortsatt tydelig at Redlynx ikke helt forstår seg på sitt eget spill. Evolution har ganske mange riktig gimmicky baner, og ingen av dem funker.

En bane ser ut som svarthvitt-plattformeren Limbo, uten å dra noen som helst spillteknisk fordel av det. En annen bane tar ca 7—10 minutter å gjennomføre, med grissgrendte sjekkpunkter, igjen uten at spillet tjener noe annet enn frustrasjon. En tredje baserer seg på upålitelige vannfontener skal «hjelpe» deg over hindrene, mens en fjerde skifter gravitasjonspunkt mer eller mindre tilfeldig.

Samtlige av disse burde vært fjernet.

Dessuten er spillet fylt med heslige, forvirrende menyer, noe som går spesielt hardt ut over Track Central (brukernes baner), hvor spillet gjør det ganske enkelt ufattelig vanskelig å skille hummer og kanari. For eksempel viser spillet gjerne 20 baner som krever DLC (noe jeg ikke har), til tross for at det meget vel vet at jeg ikke har DLC. Man kan søke kun etter baner som ikke krever dette, men søkeinnstillingene glemmes hver gang man har kjørt en bane. Skikkelig grove, elementære UI-bommerter både her og stort sett gjennomgående.



Det finnes veldig bra baner der ute, men jeg har ganske enkelt ikke tålmodighet til å lete—spesielt når snittnivået, selv på Redlynx' utvalgte, ligger så langt under hovedbanene som følger med. Litt av problemet ligger i at alt mulig får fire og fem stjerner—karaktersystemet virker aldeles vilkårlig, og det virker som folk gir bedre karakterer til gimmick-baner enn dem som faktisk er artige å kjøre.

Det er også umulig å komme utenom at Evolution gasser på med et aldeles blasfemisk lydspor. Vi snakker gitargnukk så frastøtende at det bringer tankene til Excite Truck.

Og av helt uforståelige årsaker kan man ikke velge å være dame, for gudene må vite at jenter ikke kan kjøre motorsykkel (dattera til kusina mi kjører trial, og hun er 9, men hva vet vel jeg).



Men, hvis vi ser bort fra den frastøtende personligheten (og det er jo ikke som om Trials HD var sjarmerende, heller), er Evolution likevel et gromspill. De aller fleste banene er bra, de nye hindrene er artige, den mer utendørsorienterte og varierte grafikken er velkommen, og som nevnt—sykkelfysikken her er et studium i glitrende spilldesign.

Bedre enn Trials HD er det ikke—til det er det for brokete og ufokusert—men det veier opp for sine skavanker med forbedringer, og kommer ut som nesten like bra.

Tenker vi setter 9/10 og lar det være med det.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Leser at Doom er rundt syv timer langt, så jeg kan vente på et salg. Men denne korte videoen fra LazyGameReviews gjorde meg ganske hype!


Og så har vi denne da:

 
Vel har spilla Doom nå og det er legit som faen. Som Fetthest nevnte starter det uten mye murring og er kjapt som faen. Doom Marine som man faktisk omtales som i spillet er han samme som fra 2 og løper om mulig enda raskere nå. Pistolen man starter med suger og har evig ammo, men den brukes bare til nød. Hagla, maskingeværet og motorsaga jeg har fått er jævla tilfredstillende. Spiller på det som vel er medium og selv der er fiendene ganske utfordrende. Man lærer ganske fort å spille dette som de to første og Serius Sam, man beiner rundt som en tulling og skyter hele tida. Sånn ellers var jeg urolig for insta killsene man bruker på fiender som tar nok skade, men som alt annet er også de jævla kjappe og alt i alt rimlig fete. De må og brukes siden man får ofte nødvendig liv og ammo.
Karta er jævlig digre og intrikate. Særlig områdene ute er fete siden de funker som arenaer med masse drapsdreping. Er forøvrig også masse hemmeligheter å oppdage og det er jo velkomment, selvom det er kjipt når man går glipp av dem.
Forøvrig er det oppgardering av både våpen og drakt. Virka litt komplisert, men man skjønner fort at man ofte automatisk plukker opp nye oppgraderinger så sånn er det.

Det var single playeren og jeg testa og ut Snap Maps som er den andre modusen. Her mekker folk egne brett og laster dem opp. De er ikke superavanserte sånn som i SP, men lar deg nå drepe demoner til kuene kommer hjem. Hjelper og at disse bretta kan være coop for fire stykker.
Ihvertfall tjener man funbux her som man så kan style og profile både rustning og våpen med omtrent som i Halo.
Alt i alt en fet liten bonus og jeg regner med at det vil dukke opp fetere brett etterhvert. De som var forsøk på de to første fra Doom 1 var bare så som så. Får og pluss for at editoren har veldige fine og oversiktlige tutorials.

Multi player har jeg ikke testa enda, men ser folk griner over at det av en eller annen avsindig grunn ikke har standard deatmatch. Virker som alle modusene er lag-basserte. Driter forsåvidt i det da.

Uansett sjokkerende hvor bra dette er til å være AAA i 2016.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kom for å skrive litt av det samme. Men først da: Ikke spill Doom fra HDD. Jeg vil gå så langt som å si at spillet krever å bli installert på en SSD. Det tar omtrent 50GB, så veit du det. Jeg la det inn på HDD først, og da var det først ett minutt med lasting før jeg fikk tittelskjermen... og et nytt minutt med lasting for å få menyen. Og så var det, jadda, et nytt minutt med lasting før spillet starta. Fra SSD? Maks tjue sekunder fra jeg klikker på "DOOM" i hurtiglista på Steam og til jeg spiller.

Så, selve spillet. Førsteinntrykket etter at jeg kom forbi starten - som var bra, som nevnt - var... øh. Ikke helt bra. En av grunnene var at jeg stilte vanskelighetsgraden til Ultra-Violence, i min enfoldige tro på at det kom til å bli som gamle-Doom, dvs. at det ble flere fiender jo høyere vanskelighetsgraden sto. I nye Doom betyr høyere vanskelighetsgrad bare at du tåler like mye som en papirpose. Og det er noe dritt. Holdt ut med dette til andre brett før jeg ga opp og stilte ned til Hurt Me Plenty.

Og så er det noen småting som fortsatt ikke er bra. For eksempel er det bare toggle crouch, du har ikke mulighet for hold crouch i det hele tatt. Å slå av mouse smoothing krever et kommandolinjeparameter (apropos, bare stapp inn dette i Launch Options i Steam: +com_skipIntroVideo 1 +set m_smooth 0 +com_skipKeyPressOnLoadScreens 1). Motorsaga er et supervåpen med begrenset oneshot-ammo, men til gjengjeld er den et garantert one-shot (iallfall så langt). Det har vært en del bugs så langt, mest relatert til at jeg pleier å tusle fram og tilbake for å leite etter hemmeligheter. Det er noen skikkelig, skikkelig irriterende voiceovers/scripta story-biter.

Sånn, grinebitinga unnagjort. For andre- og tredjeinntrykket er at dette er det beste skytespillet jeg har spilt på det jeg kan huske. Bedre enn Wolfenstein New Order og Old Blood, selv om de også var forrykende bra. Forskjellen ligger i at Doom gir deg en fantastisk, ny oppfinnelse, som kalles armer. Armene kan brukes til å gripe kanter og dra resten av kroppen opp på den. Det er perfekt realisert i spillet, og gjør at verdenen føles ekstremt håndgripelig og troverdig, rett og slett fordi måten du samhandler med den på føles vektig og forutsigbar. Og dette er i et spill hvor standardhastigheten du løper i er rundt tredve kilometer i timen. En annen ting armene brukes til, er å slå i stykker demoner. Det er nesten foruroligende hvor bra det føles å slå i hjel en demon med dens egne, avrevne arm, ta en god, gammaldags curb stomp ala American History X eller - når du får tak i en Berserker-powerup - bare rett og slett rive en demon i to langs midten med bare nevene. Og dette er bare noen få eksempler. Det er verdt å nevne at denne mekanikken - kalt Glory Kills - er valgfri, men du får helse eller ammo av det som Lodin skriver.

Doom er også spekka med hemmeligheter. Det er ganske store områder i hvert brett som du rett og slett ikke finner hvis du ikke kikker deg rundt ganske nøye. Hvis du er som meg og ikke ser sånt med mindre det er skilta, kan du kjøpe oppgraderings som markerer ting på kartet. Uansett er det innmari artig å leite etter hemmelige ting, og tilfredsstillende å finne dem.

Og: Doom har ikke finsikting (høyre musknapp er Weapon Mod, ikke jern pungt sikte), det har våpen som ikke trengs å lades om, og det har all grafikken. Som fortsatt kjører i 60fps uten problemer, og uten faens tekstur-popin for første gang i idTech-historien. Det gjør seg fortjent til å kreve at du skal bruke oppmerksomhet på kjedelige historiesekvenser ved at det ikke er frontloaded med masse drit men heller sprer det utover etter hvert. Aberet er så klart at historiesekvensene fortsatt er kjedelige og dårlig skrevet, da. Men men, jeg tilgir dem det siden resten er så fett.

Uansett, dette er Doom-spillet vi ikke visste at vi ville ha. Jeg må vel sjekke ut flerspillerdelen, selv om jeg bare veit at jeg kommer til å hate det. Snapmap... vel, vi får se. Det kan jo være artig.

Men ja, skjøp denne spillen hvis du vil skyte noen demoner og se på noe fet græffiks.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jo, et par ting jeg glemte om Doom: For det første, det går ikke an å quicksave. Nå er dette et mindre problem enn det høres ut som, siden hver kamp stort sett er så artig at det ikke gjør så mye om du må spille den om igjen hvis du dævver. Men da er det nevnt iallfall. Og så leser jeg her i Eurogamers omtale: "[...]you can only switch between two primary weapons in real time, after picking them from a Dishonored-style radial menu that plunges the action into slow motion" Dette er bare vissvass hvis du spiller på PC iallfall. Det finnes ingen keybind for noe våpenhjul når du spiller med mus og tastatur, og hvis du spiller med kontroller på PC så foreslår jeg at du slutter med det fordi alvorlig talt.
 
Radialhulet er der om du musboarder på PC også. Ikke at jeg har giddi å binde det til no. Dette og videoen til Polygon er vel bevis nok på at spillet ikke egner seg med padde.

Sånn ellers kan man når som helst spille gamle brett og kun tape evt. checkpoint i nyeste brett man spiller på. Da reiser man tilbake med all dritten man har plukka med seg så første breitt blei ikke så vanskelig kan du si.
Det hemmeligste var no fifaen. Det første her er bare en beskrivelse av hvor man finner den.
Man finner en spake bak et gjerde under en av de digre pumpene etter porten som trenger blå nøkkel.
Gjør man det får man...
spille første brett fra Doom II!!! I tutorialen om det står det også at det er et sånt på hvert eneste brett i kampanjen!
 

Nabbe

Har fin hatt.
Her i gården går det i Trials Evolution (X360). De første tre-fire timene er det et ganske trist spill, siden Redlynx har fått det for seg at Trials var for trivelig, og at det som trengs er å låse spilleren til en mer lineær opplåsings-sekvens. For min del trenger ikke Trials dette overhodet—bedre egentlig om alt bare var tilgjengelig fra starten. Spesielt savnet jeg platinum-målene—ikke så mye fordi jeg jakter platinum så mye enda, men fordi når de ikke er der, så lurer man veldig på hvor nær man er om man gjør et kjempebra gullløp.
I HD må man også unlocke nye sykler. Og platinum er låst fram til du har fullført en extreme-bane. Kunne for all del klart meg uten den ordninga jeg og, men hei, sånn er TV-spill.

*hostevoerbedreennHD*

Mens jeg da. Siden sist jeg skrev noe her har jeg spilt gjennom Darksiders for første gang siden det kom ut. Det er ganske okay. Ikke et fantastisk spill, for gudene veit det var en god håndfull greier som irriterte meg, men det holdt interessen min fra start til slutt.Tenkte underveis at om dette ble gitt ut i dag, så ville det vært RPG-elementer, loot og en haug med collectables merket av på kartet. Tenkte også at det var ganske chill å spille et sånt spill uten alt det maset.

Og så begynte jeg på Darksiders 2 da, som har RPG-elementer, loot og en haug med collectables merket av på kartet. Gadd ikke spille ferdig.

Fikk omsider rotet meg til å spille Ratchet & Clank, og det er jaggu Ratchet & Clank. Koste meg som bare det, både første gangen og andre gangen, men satan som det egentlig bare føles som en forrett når jeg egentlig vil ha middag. Serr. Mekk et "skikkelig" et plz.

... jeg spilte aldri Into the Nexus. Burde kanskje gjøre det.

oooog så uncharted 4 da, men det er tydeligvis så kult at det trenger en egen tråd, så da kan jeg vel ikke skrive noe her.
 
Spilte gjennom Shadow of the Beast remake'n. Var bedre enn forventet, og var moro å spille gjennom. Mange skryter av musikken, men synes den var altfor anonym og ambient i forhold til originalen. Morsomt at man kan låse opp det første originalspillet, men de kunne godt ha spandert på seg å inkludere alle tre. Emuleringen av det første spillet er også litt så som så, da det ikke flyter like godt som på Amiga. Bonus at man kan spille gjennom det nye spillet med originalmusikken.

Bør ha et nostalgisk forhold til originalen(e) for å få mest utbytte av spillet, men er på ingen måte et dårlig spill. Tvilsomt at dette skaper like store bølger som originalen gjorde i sin tid. 6/10 for en nostalgiker.
 

Nabbe

Har fin hatt.
og hvis du spiller med kontroller på PC så foreslår jeg at du slutter med det fordi alvorlig talt.
Har spilt Doom i hele dag. På PC. Med kontroll.

Ser ikke problemet ass.

ps! doom er ganske kult.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, kontroll er bra å ha. Bare så lenge du ikke spiller med en kontroller. :v
 
Har prøvd å spille DOOM med både m/k og kontroll ooooog føler at det er tomato tomeito i singleplayerdelen. Ruller kontroll når jeg spiller i stua og m/k i promperommet.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Dark Souls 3: jeg er nå kommet til sisteboss, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om hvem som er sisteboss og hvorfor, og jeg lærte mer om hva som er Canon i Dark Souls 1 og dette eier så mye attest hjelp! Han var forresten beinhard...

DOOM: jeg klarte ikke å vente på dampsalg og kjøpte meg dette. Jeg har tatt to brett og det bare føles jævlig bra. Motoren er silke og det er litt mindre brunt enn jeg fryktet. Doomguy er rask og spretten og det gjør kampene til en frisk opplevelse i det herrens år 2016.

Path of Exile: heroinet mitt det siste halve året, men nå døde den siste figuren min på level 82 og det er bare to uker igjen av ligaen, så jeg venter på neste før jeg tar det opp igjen.




Edit: hvem sier småbarnsforeldre ikke får geimet?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
De som ikke er småbarnsforeldre selv.
 
Jeg spiller også Doom på PC med en kontroller. Det eier, og jeg liker det bedre enn å spille med mus og tastatur som jeg gjorde først. Spiller forresten på Ultra Violence uten nevneverdige problemer, Yeti :p

Så hvorfor? De har virkelig truffet spikeren på hodet med auto aimen i dette spillet, så selv om jeg selvfølgelig ikke sikter like raskt som med en mus så foretrekker jeg å bruke en kontroller, da det er en definitiv fordel å ha analog stikke til å bevege seg. Så lenge man sikter bra nok, vil jeg påstå at å navigere bra er viktigere. Når man tåler så lite som man gjør på Ultra Violence så man lære seg å smette mellom alle prosjektilene og resten av (heh) faenskapen som spiller hiver mot deg. Det gjorde jeg mye bedre med en gang jeg bytta til kontroller og som følge så spiller jeg bedre. Farg meg overrasket.