Jeg spiller enda et hundre timer langt japansk spill jeg bare liker sånn passe, denne gang er det
Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. Det har alltid vært sånn at Final Fantasy-serien er den hvor de er nyskapende og prøver nye ting, mens Dragon Quest er den trauste og tradisjonelle hvor man vet hva man får hver gang. Men nå begynner jeg å lure på om det bare er en unnskyldning for å kunne lage spill på budsjett sånn at de kan gi alle penga til Tetsuya Nomura sine evighetsprosjekter.
Utseendemessig ser spillet tiltalende ut, men bortsett fra oppløsninga er det ikke fryktelig forskjellig fra Dragon Quest VIII på PS2. Og i det spillet hadde Jessica boob physics, mens den teknologien mangler i XI. Det mest merkbare versus andre rollespill de siste årene er det utrolig lave detaljnivået. Store inneområder er såvidt innredet. Det samme inventaret går igjen uansett by/kultur. Utendørs er det lite variasjon i topografien og usynlige vegger overalt. De samme NPC-ene går også igjen. For å sammenligne, her er en video som viser den japansk-themede byen i DQXI vs den japansk-themede byen i Ni no Kuni 2.
Men figurdesignen er det ikke så mye å si på. Det er så klassisk Akira Toriyama som man får det. Helten er litt kjedelig men fiendedesignene er som alltid sjarmerende og herlige, selv om det er mye resirk fra tidligere spill og palette-swaps. På et punkt var en variasjon på en fiende jeg tidligere hadde sett i ørkenen en hovedboss på slutten av en lengre storyline.
Det mest nyskapende i DQXI er at du som standard har et "free move" kampsystem hvor du og fiendene kan løpe fritt rundt på slagmarka og snu på kameraet. Men, øh... Det har null og niks å si i praksis. Det er ingen egenskaper som går på å posisjonere seg eller å angripe områder, du kan ikke unnvike angrep, og det har også den bakdelen at hvis du ikke peker kameraet på figuren som blir angrepet, så ser du ikke hvor mye skade de nettopp tok. Derp. Så det første du bør gjøre er å bare switche til Classic-modus hvor du og fiendene står på hver deres rekke.
En annen ting du må gjøre mens du er i options er å gå inn på volumene og skru musikken til 3 (av 10). Den er ofte ufattelig slitsom, og det er ikke forskjellige temaer per område, bare generiske "overworld theme", "town theme", "sad theme", "happy theme". Det hjelper ikke at han pikken av en komponist leverte MIDI-versjoner av alle sporene, fordi han mente at å putte orkesterversjoner i spillet ville gjøre at de tjente mindre penger på å selge CD-er og konsertopptredner.

På PC kan du modde inn det orkestrale lydsporet, men det krever at du har Symphonic Suite-albumet.
Kampene er generelt veldig simple. Jeg har vært konstant overlevlet. Ingenting er som å komme til et nytt område og alle fiendene løper når de ser deg. Vil du gjøre spillet ekstra enkelt kan du gå Greatswords-ruta på helten sitt skillbrett til du låser opp egenskapen Unbridled Blade. Alle bosskamper går ut på at jeg booster helten sitt angrep med Oomphle, senker bossen sitt forsvar med Sap, og kjører Unbridled Blade for 800+ i skade hver runde. De fleste går ned på tre-fire runder med dette så du behøver ikke noe skjold.
Der de har puttet inn mye resurser er storyen. Og det merkes, for den er
veldig lang. Gidder ikke gå i detalj men helten er den utvalgte som er den eneste som kan slå The Dark One yada yada. Og så er det storylines per by og storylines per spillbar figur. Ofte mer enn én. I praksis går den ut på at du skal samle teamet ditt, utforske byene, samle seks magiske kuler, for så å gå opp til en svevende øy i himmelen. Så skjer det noe dramatisk og i FF6-stil mister du alle lagmedlemmene dine. Andre halvdel av spillet går så ut på å samle teamet ditt, utforske de nye storylinene i de samme byene, samle de seks magiske kulene, for så å gå opp til en svevende øy i himmelen. Skrivinga er den kjente og kjære som er full av ordspill og andre lekenheter. Du har byen Phnom Nonh ved siden av ruinene Nouw Wat. Oppe i nord finner du Sniflheim, som er et av de mest geniale navnene på en by i det klassiske snøområdet. Misunner ikke den oversetteren som måtte skrive alle replikkene til de som bor i Hotto til haiku-form, mens i Nautica snakker alle på rim.
Spillet har og en haug med sidequests som spenner fra "plukk opp en ting på et kart i andre enden av verden og kom tilbake", til den forhatte "drep denne spesifikke fienden med denne spesifikke Pep Poweren." Pep er en slags Limit Break/Tension-mekanikk som slår inn tilfeldig. En figur vil bli "pepped up" og få økte stats, samt tilgang til spesialangrep. De fleste av disse angrepene kan utføres sammen med andre i gruppa, og krever at også dem er pepped up. Pepped up-status varer i ca fem runder så dere kan jo tenke dere hvor gøy dette er. Løsningen blir dermed å ta en pepped figur ut av den aktive gruppa og spille med et dårligere party til du har alle de påkrevde figurene pepped på standby, vente til helten blir pepped og så avbryte hva du gjør for å jakte ned den spesifikke fienden. Fiender er synlige på kartet så det er ikke et veldig stort problem unntatt den ene på havet hvor det er random encounters. ræg.
Jeg sliter litt med å sette ord på hvorfor jeg fortsatt spiller det. Altså verden er ganske tiltalende og fargerik. Historien er langt fra original men koselig og tradisjonell. Og spillet er såpass enkelt at man aldri blir frustrert. Kamper går radig for seg med auto-battle-systemet som du også kjapt kan skru av hvis du har fiender som krever litt mer strategi. Progresjonen er også god, og du får hele tiden tilgang til nytt utstyr som du enten kan mekke fra materialer i et artig minigame på din portable Fun Sized Forge, eller kjøpe i butikker og så oppgradere til opp til +3 og det er gøy og tilfredsstillende.
Såvidt jeg forstår er det et ganske massivt post-game også (det er og trophies for å nå level 99 med hver eneste figur), men jeg blir nok å stoppe når jeg har tatt sisteboss.