Spilte for en liten stund siden Resident Evil 4. Og jeg må si at jeg var rimelig skuffet. Altså sammenlignet med Resident Evil-spillene er det altså fortsatt en håpløs kontroll (at det ikke går an å bevege seg mens man sikter er det aller verste), lite utforskningsmuligheter, mer lineært, ikke like skummelt, altfor enkle puzzles og like kjedelig historie (eller den er vel blitt enda kjedeligere når de tross alt har kjørt samme oppskrift så mange ganger på rad). Men tar jeg og slutter og sammenligner det med Resident Evil-serien og tar det for det det er, altså et actionspill, så er det vel noe av det bedre som er laget innen den sjangeren. Det er jo bråtevis med tøffe actionscener, som attpåtil er ganske varierende og en bråte med våpen og oppgraderingsmuligheter. I tillegg så (spilte PS2-versjonen) har man jo Ada sin gjennomgang, som faktisk er såpass forskjellig at den kan sammenlignes med Leon/Claire-gjennomgangen i Resident Evil 2. Det var bare så hersens irriterende med siktemåten. Kort oppsummert: Godt actionspill, men det dårligste Resident Evil-spillet som er laget (se bort fra sidespillene).
[/b]
[/b]
For det første: Kontrollen er ikke håpløs, snarere tvert imot. Ja, den er en smule tungvindt. Ja, den er begrensende når det kommer til bevegelsesmulighete. Ja, å måtte stoppe for å kunne skyte er, om ikke annet, uvant. Men alt dette er en del av det helhetlige designet til spillet! Ville det egentlig vært morsomt å kunne sirkle rundt fiendene og plaffe løs på dem mens du sprang? Nei, da ville det blitt som et hvilket som helst annet action-spill. Den begrensende, og delvis klaustrofobiske, styringen er mye av hva som gjør at spillet føles såpass friskt, taktiskt og spennende. AIen til fienden er tydelig designet rundt dine bevegelsesmuligheter også. De er veldig glade i å omringe deg og presse deg opp i hjørner. Ved å ta fram våpenet ditt øker du sjansen for å komme i kinkige sittuasjoner, noe som gjør at du bytter muligheten til å drepe fiendene dine med økt mulighet for at de omringer eller begynner å rushe mot deg. Du må med andre ord vurdere om det er verdt det før du bestemmer deg.
Og så var det historien da. Den er ikke serlig bra, nei. Eller, jo. Selve fortellingen er heller oppbrukt og stjeler fra et utall horror/science fiction-filmer. Men den gjør alt den prøver å gjøre: Den er der først og fremst der for å sette opp de forskjellige sittuasjonene i spillet. Og dette er vel langt mer viktig enn å fortelle en god historie når det gjelder spill, ikkesant? Samtidig gir den deg litt tørr humor i from av cheesye dialoger, samt noen jævlig spektakulære cut-scener. Jeg synes den gjorde mer for meg enn hva historien gjør i de aller fleste andre spill, jeg.
Og at det ikke var skummelt... dette viste vel alle som ventet med å spille det til PS2-versjonen kom ut? Gjorde de ikke? Det er et action-horrorspill, det er langt mer sofistikert enn alt annet i serien, det er en audiovisuell wow-opplevelse fra ende til annen og det fortsetter bare å gi, og gi og gi. Det er ikke Resident Evil som vi kjenner det, men det er et kroneksempel på hva som kan gjøres med en serie som har vært stagnert i årevis.