Hvem er Spillegals mest luksuriøse transportpamp?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Jepp, det er tida for å spille litt OpenTTD over nett. Dere som ikke veit hva OpenTTD er, kan fortsatt redde sjelene deres ved å få vite at det er intet mindre enn en gratis nyutgave av Transport Tycoon Deluxe, det objektivt beste spillet hvor du er en vansiret firmapamp og transporterer gods rundt omkring.



Så, hvem er med på å knive om rikdom, heder og ære i dette ærverdige spillet? Herligheten støtter flerspiller over nett, så det bør være mulig å få til en real battle royale på SG. Spillet finnes forøvrig i versjoner til alt fra Windows, MacOS, Linux og sånt helt ned til jævla OS/2 Warp så du burde klare å finne en versjon som kjører på kassa di. Meld dere på, folkens.

PS: Hvis du aldri har spilt Transport Tycoon før går det fortsatt an å være med. Jeg har spilt det dritmye uten at jeg egentlig har blitt spesielt god i spillet, og jeg kjører med millionoverskudd.
 
#2
Dette har jeg lyst til å være med på. Transport Tycoon er min type spill, men jeg har aldri spilt det noe særlig eller orket å sette meg inn i det. Skal laste ned og teste en dag jeg har tid.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#3
Det vurderes. Har hatt et par "oi, står sola opp eller ned? Vent, har det vært mørkt?"-maratonner i denne.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#4
Interessant! Aldri spilt detta greiane men hørt mye bra så når det først funker til mesterrasen (OSX) blir det no nedlastings!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Kan nevne at for skikkelig nittitallsfølelse anbefales det å spille med original grafikk og musikk. Hvis noen ikke orker å grave fram, gi lyd så skal jeg "kjøpe et eksemplar til dere sånn at dere får brukt filene lovlig" (blunk blunk).

Beklager anførselstegnene og blunkinga i forrige setning, jeg hadde rusk i øyet da jeg skrev det.

Jo, og en annen ting, bli med selv om dere aldri har spilt det før. Jeg er så fullkomment ræva i Transport Tycoon at å spille mot meg er som å spille mot den enkleste AI-en som synes det er artigere å bygge snirklete veier bilene kan kjøre i en evig ring på enn å tjene penger.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#7
Jeg spiller dette akkurat nuh. Vi prøvde å geime litt online, men et eller annet gikk skeis med hosting av server og portforwarding så vi prøver litt til senere og defaulter til hamachi hvis alt går til helvete.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Satte opp portforwarding på nytt så nå er alt bra i hetta. Buggz og jeg fikk testa litt, og fant ut at autolagringa skal roes ned til en gang i året (spillet stopper hver gang det lagrer, og det tar noen sekunder), og at AI-en skal slås av (protip: Vil du spille aleine mot PC-motstandere, må du laste ned en AI-pakke fra hovedmenyen siden det ikke følger med noen). Så ja, det funka greit det. Et tips både Buggz og jeg nok kan stille oss bak: Ikke begynn å bygge lange togruter med en gang. Spenna blir fort borte da. Ellers? Jo, en stor del av spillet er å utvikle byer ved å bygge opp gode transportnettverk rundt dem. Begynn forsiktig, med noen passasjerlinjer som går mellom to passe store byer, og bygg deg opp derfra. Det finnes mange taktikker å benytte seg av, for eksempel at en varekjede går over flere ulike stasjoner, slik at du losser av varer et sted og plukker dem opp med en annen type farkost (for eksempel). Det eneste du egentlig trenger å microe for å få til det, er kjørerutene til fartøyene dine, og de er ganske lette å skjønne seg på. Så, sleng dere uti det, såvidt jeg har skjønt går det an å mekke nytt selskap i flerspilleren hvis du kjører deg helt ut i hælvete.

Og, vel, gleden du får av å se de etter hvert fem-, seks- og sjusifrede tallene som markerer inntekt når en av fartøyene dine når en stasjon, det er noe ingen andre spill kan by på.

Så: Hvis dere trenger hjelp til å få i gang spillet, si ifra her i tråden så kan mest sannsynlig Buggz eller jeg tipse litt. Det krever ikke mye jobb, men litt fikling for å få alt slik du vil ha det.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#9
Tipse kan jeg absolutt.

Jeg er forresten den som klikker på infrastruktur. Jeg skal ha rail-superhighway med junctions opp og i mente, derfor jeg ble umiddelbart blakk da jeg joina Yetipants, han satte maks lånesum til en ganske ussel sum slik at min doble rail med kapasitet til over åtte tog hadde... ett. :(
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#10
Et lite protip er at du får betalt basert på avstand, som kan virke litt rart når et kraftverk f.eks betaler dobbelt så mye for kull som er lengre borte når det er en gruve rett ved siden av.
Brant meg på dette et par ganger når jeg laga epic passasjertog som kjørte gjennom alle store byene og stoppa 2-3 ganger i hver skjerm. Flytta på en billion folk for ca. 20 kroner året.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Som en oppfølger til det der går det an å nevne at det er med en hjelpegraf som viser hvor mye spenn du får per vare per dag den fraktes; det er ikke samme priser for alle varer, passasjerer er ett eksempel som Tomas nevner.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#12
De har litt forskjellige kurver for "diminishing returns", f.eks. går verdien for passasjerer mye kraftigere nedover over tid enn kull gjør. Jeg pleier alltid å starte med kull fordi det er en lettvindt greie å transportere over lengre strekninger og fordi kullminer er ganske utbredt. Det kule da er å lage en større stasjon ved kraftverket og la tog fra alle kullminene havne der for awesome nettverksfølelse.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#13
Jeg prøvde meg på det nå (aka. kastet bort halvannen time tiltenkt arbeid) og ja, vanedannende kan jeg enkelt se for meg at det er. Men signalanlegg for tog, jeg skjønte ikke en dritt. Endte opp med et spor for hvert tog hele veien. :p
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#14
Jeg kan lage en kjapp save der du ser hvordan man kan bruke signaler praktisk. I all hovedsak følger togene det sporet der de kan se signalene, så hvis de har valget mellom to spor der et signal er vendt motsatt vei (dvs selve lyset ikke er synlig fra togets perspektiv) så velges det andre sporet. Slik kan du lage parallelle skinneganger for enveiskjøring med midtrabatt. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Meg, jeg er han som har spilt Transport Tycoon siden 1995 og fortsatt ikke har giddet å sette meg inn i signaler. Dog har jeg skjønt at det kan være smart å sette opp signaler foran en overgang, med mindre du liker å se toga dine pløye gjennom de stakkars varebilene og bussene du sender over (noe som er ganske artig faktisk, det kommer en fet eksplosjon og greier).

Edit: Og bare siden riffen posta det der, må jeg forte meg å claime "Alt Går Til Faen Transport" som firmanavn.

Editedit: Bare nevner at det ikke blir noe av i kveld, Buggz og jeg skal på sånn fænsi spillkviss i Oschlo i aften.
 
#18
Hvordan er lærekurven i dette spillet? Jeg lasta det ned og skjønte ikke helt hvor jeg skulle starte og hva jeg skulle gjøre etter jeg hadde starta et new game. Men skal bruke litt tid på å lese manualen, så er jeg vel muligens med hvis jeg finner ut at jeg ikke er helt udugelig i det.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#19
Jeg er nede som en klovn dersom anledningen byr seg. Men det er vel bare tillatt et visst antall spillere per game?