Hvem er Spillegals mest luksuriøse transportpamp?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Så klart, min kjære riff.

Sjekka litt rundt på OpenTTD-wikien, og maksimalt antall spillere per nettverksspill er... 255. Burde holde, med andre ord. Men! Begrensningen på antall selskaper som kan delta, er 15. Sååå, hvis flere enn 15 vil være med og spille, må noen enten spille på samme selskap (coop-Transport Tycoon, endelig blir drømmen virkelig) eller bare se på (regner med ikke så mange gidder dette).

Og som sagt, selv dere som ikke har prøvd før er hjertelig velkomne. Det er chat-funksjon i spillet og det går nok an å rigge opp en Skype-samtale hvis noen er keen på det, så skal vi tipse som best vi kan. Uansett er det ikke et veldig aktivt konkurransespill; du vinner spillet ved å ha mest fortjeneste/selskap med høyest verdi etter år... 2020, eller der omkring (tips, dette tar noen timer), og det klarer du ikke hvis du bare prøver å kise det til for motstanderne. Kanskje det viktigste er å ta det pent i starten, sånn at du ikke tyner budsjettet med å lage amerikaruter over hele kartet og ikke får råd til å kjøpe tog til dem, for eksempel. Etter hvert ruller kronene inn såpass greit at det ikke er verdens ende om du kaster bort noen mill her og der. Uansett: Makin' millions, det er hva Transport Tycoon handler om.

Dere som er bekymra for hvor mye du må holde styr på i spillet kan forøvrig roe dere med at mesteparten av beskjedene du får kun er til etterretning, microing begrenser seg stort sett til å planlegge og gjennomføre kjørerutene (dette er hovedaktiviteten, egentlig), og bytte ut gamle farkoster.

Et stalltips på den siste der: Når du mekker en ny farkost for å erstatte en gammel, kan du bare velge "Clone vehicle" (eller tilsvarende) i garasjen. Hvis du skal bytte ut farkosten med en nyere modell (og dermed ikke kan klone), kjøper du bare den nye, og når du velger kjøreruta klikker du bare "Go to" og så klikker du på den gamle snus kjerra og voila så har du kopiert kjøreruta. En hendig snarvei.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#23
I går. I går var dagen jeg spilte dette spillet en god del flere timer inn i natten enn jeg hadde regnet med. Jeg spilte aldri TTD som liten, bare SimCity, men jeg skjønte fort at den hadde akkurat den samme vanedannende effekten. Og som gammel SimCity-spiller synes jeg selvsagt det er sååå koselig når byene begynner å vokse som følge av bedre transportmuligheter.

Angående bruk av original-TTD-filer for lyd og grafikk så vil jeg faktisk påstå at det bare er noe vits hvis du er gammel nostalgiker som har spilt TTD. Jeg leste at fra versjon 1.0 var de frie erstatningene oppe i 100 % dekning i forhold til originalfilene, så jeg prøvde dem og jeg synes de er herlig fine.
 
#24
Testa dette nå litt og det er kule greier, jeg ræger bare over at knappene er så forbanna små. Det hjelper kanskje hvis jeg setter på en 90-tallsoppløsning, men vi får se. Uansett, jeg klarte ikke finne ut hvordan jeg kjøpte tog til jernbanen min så tror jeg trenger litt tid på å lære meg dette.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#25
sheriffen skrev:
Testa dette nå litt og det er kule greier, jeg ræger bare over at knappene er så forbanna små. Det hjelper kanskje hvis jeg setter på en 90-tallsoppløsning, men vi får se. Uansett, jeg klarte ikke finne ut hvordan jeg kjøpte tog til jernbanen min så tror jeg trenger litt tid på å lære meg dette.
Altså det du sier her er det samme jeg opplever.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#26
Jeg skrudde ned oppløsninga litt selv.

Ang. bygge tog/buss/fly/båt: for alle kjøretøy trenger du et depot der de kan bygges og der de (automatisk) kjører innom med jevne mellomrom for vedlikehold. Bygg altså et depot og sett det inntil sporet ditt. Klikk på det for å kjøpe, scrappe, omrokkere tog, båt, buss, etc. Eneste unntaket er fly der depoet allerede er en del av flyplassen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Det Buggz skrev. Angående oppløsning så er det en svakhet ved spillet, sånn er det bare. Jeg... pleier bare å sitte ganske nær skjermen.
 
#28
Gi meg noen tips til hvordan jeg tjener penger. Jeg bare satt opp toglinjer mellom byer og industriområder og pøste ut en haug med tog helt til jeg var nesten blakk men det var knapt noen personer som gadd å reise med toget og ingen som sendte noen greier med det heller.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#29
Jeg skjønner fortsatt ingenting av dette spillet. Det er nesten ingen av ikonene som er logiske. Det popper opp vinduer overalt. Hvilken helvetes vei går egentlig de lysene? Er det virkelig dette som er transport tycoon? Det er best dette spillet overbeviser meg snart, for hittil har dette kanskje vært den største skuffelsen hittil i år av "gamle spill man bare må spille ass".
Beklager sur formulering. Jeg bare... Jeg ville like dette spillet!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Serr, i morra tar vi og pamper det opp, okay? Dere skal få så masse tips atte hjælp. Uansett, jeg pleier alltid å skru på visning av dekningsområde når jeg bygger stasjoner og holdeplasser, da ser du hvor langt unna steder du kan plassere dem for å dekke varebehovet. I samme vindu vises det også hvilke varer som godtas og leveres på den stasjonen. Frakter du en vare til en stasjon som ikke godtar den, får du ittno' peeng for den.

Passasjerlinjer er litt tricky, forøvrig. Det lønner seg å starte med å frakte passasjerer mellom to passelig store byer (dvs. ikke de minste byene du finner). I starten kan det godt hende at det er veldig få som gidder å bli med, men la det gå litt så blir flere folk med og spenna begynner å rulle inn. Også verdt å nevne at selv de minste byene kan "produsere" og godta passasjerer, men du trenger større steder for at de skal produsere post og godta gods.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#31
Trykk på ting! Eksempler: Steel Mill: "Accepts: Iron", Power plant: "Accepts coal", Factory: "Accepts: livestock, grain, steel". Når du bygger en stasjon vil det stå hva stasjonen vil akseptere av varer mens du bygger, for gruver/miner er det bare å bygge rett ved siden av eller bruke highlighten og sørge for at minst en rute havner oppå gruva.
 
#32
Skulle gjerne ha vært med på dette, men for tiden har jeg bare tid til ca en time med spilling om dagen, noe som ikke helt lar seg kombinere med onlinespilling.

Mine tips: Sats på subsidierte transportmuligheter! Da får du mer betalt (husker ikke hvor mye mer foreløpig) over et år eller no. Maks ut lånesummen, og drit i biler og passasjerer. Sats på tog!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#33
Trykk på ting! Eksempler: Steel Mill: "Accepts: Iron", Power plant: "Accepts coal", Factory: "Accepts: livestock, grain, steel". Når du bygger en stasjon vil det stå hva stasjonen vil akseptere av varer mens du bygger, for gruver/miner er det bare å bygge rett ved siden av eller bruke highlighten og sørge for at minst en rute havner oppå gruva.
Joda. Det er bare det at jeg skulle ønske at det var en mouse-over på de forskjellige tingene. Men jeg skal ikke gi opp helt enda. jeg er available fra ca klokka 19 idag frem til ca klokka 22.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#34
Legg inn hamachi, så kan vi geime online selv om Fetthest og hans awesome portforwarding ikke skulle være tilgjengelig.

Enda et protip for å planlegge ruter:
1. Åpne kartet
2. trykk på factory-ikonet for å kun se industrier
3. se f.eks. etter kombinasjonen av sort (kullminer) og rød (power plants), skog (grønn) og lumber mill (oransje), jerngruve (brun) og steel mill (grå)
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#36
Jeg lagde en lite transportnett med sentralstasjon der 14 tog fra fem andre stasjoner kommer innom og tenkte å legge ut saven, men jeg fant ut at jeg kunne bruke mer awesome signalgreier så jeg venta litt. Tar det i kveld.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#37
Merker at jeg gleder meg til å se den saven. :D Jeg har laget noen rimelig store og lønnsomme nettverk, men alle sammen kjører kun ett tog per linje, noe sier meg at det ikke er tusen prosent effektivitet der. Det andre jeg har oppdaget er at fly tjener sinnsvakt med spenn når du har mulighet til å bygge det, og hvis du har et raffineri nær kysten, seriøst bare bygg havn og dra inn sinnsvakt mye penger på oljetankere fra plattformene. Ellers så prøvde jeg å lage en verden med mye vann og ulike øyer, der kan man tjene ganske rått på passasjerbåter. Men for all del aldri prøv å kjøre hurtigrutestil med båt mellom steder på samme øy selv om de ikke har vei eller tog mellom seg, spillet synes ikke sånt er noe gøy og det er dermed et tapsprosjekt.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#38
Tog kjører bare forbi et lyssignal dersom hele neste segment er ledig, så hvis man setter lyssignal f.eks. for hver sjette rute vil togene kunne kjøre etter hverandre uten å kollidere.

EDIT: Det er et tapsprosjekt fordi du får penger for avstanden mellom stasjonene, ikke for tilbakelagt avstand.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#39
Egentlig ganske monglete at det ikke går an å tjene penger på et tett transportnett med mange som hopper av og på, men det ble vel for vanskelig å simulere.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#40
Kanskje Ruter/NSB baserer driften sin på denne typen simulering?