Hvilken kontroll er best?

Maraj

Ålø- og energiminister
#1
Etter utallige år med Playstation, må jeg si at det er den vanlige, eldste PSX kontrollen som er best å holde i.

NES-kontrollen er jo også en morosom en. :p
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Helt klart Sony's Dualshock 2. Den er ganske bra all around, og passer de fleste spill og personer.
 
#5
Xbox (stor) - God å holde i, og veldig komfortabel vibrasjon. Nok av forskjellige knapper, men jeg syns heller hver pekefinger burde fått en knapp ekstra, i stedet for at man har seks knapper for med høyre tommel.

Xbox (liten) - har ikke prøvd

GameCube - Passer godt i hendene og er god å holde i, men jeg synes det er alt for få knapper/funksjoner. Dessuten liker jeg ikke formen på c-sticken og hvordan L og R-knappene fungerer.

Playstation 2 (Dualshock2) - Drøssevis med knapper og funksjoner, alt perfekt plassert. Ikke fult så god å holde i som de andre, i tilleg til litt eklere vibrering. Min favoritt.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#6
Beste: GameCube
Værste: DreamCast eller XBox

Til opplysning: *host* Klaymen *hark* Dualshock har 2 knapper mer enn GC-kontrollen, ene er select andre er en shoulder-button, go figure...
 
#7
Det er da uvesentlig hvilke knapper det er snakk om. Så lenge det er flere på en kontroller, er den uansett bedre egnet til spilling enn en med færre knapper.
 
#8
Vel, to forskjellige;
GC - Synes denne støper seg godt i hånda, og er god å holde i. Får minus for lite knapper.

PS2 - Flere knapper, noe som gjør den litt mer behagelig å spille med, men den er ikke god å holde i som GC.

Xbox og Dreamcast er helt ok.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#9
GameCuvbes sin er best, den passer også best til FPS TPS osv. det er den beste, så kommer ps2 kontrollen.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Smelly_Hippie@29.05.2004, 17.14
Hva faen er poenget med mange knapper??? Det er det teiteste argumentet jeg har hørt hittil idag >_<
For å uføre flere comboer og sjash, smarting.
F.eks i slossespill, da er det en fordel med flere knapper.
Jeg likte også MGS best på PS2, siden det der er flere knapper.

Husk at dette er subjektive meninger. Noen liker flere knapper, andre ikke.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Jani+29.05.2004, 16.16-->
<!--QuoteBegin-Smelly_Hippie
@29.05.2004, 17.14
Hva faen er poenget med mange knapper??? Det er det teiteste argumentet jeg har hørt hittil idag >_<
For å uføre flere comboer og sjash, smarting.
F.eks i slossespill, da er det en fordel med flere knapper. [/b]
Har et spill bruk for flere funksjoner er det bare å trykke inn flere knapper samtidig. Tror du de korta ned på triksene i Soul Calibur 2 på GC fordi kontrollen hadde for få knapper???
 
#13
Bare så det er sagt, XBox-kontrollen og PS2-kontrollen har 4 knapper fler enn GameCube-kontrollen. Dette fordi man kan trykke ned de analoge spakene på XBox-kontrollen og PS2-kontrollen (resten er det bare å telle opp). I noen spill kunne selvfølgelig GC-kontrollens skulderknapper telle som to knapper (en når man trykker den litt inn, og en helt inn til man hører et lite "klikk"), så på en måte kan man da si at det er 2 knapper forskjell. Men ikke alle spill kan ha det slik at skulderknappene kan telle som to knapper hver, så da er det 4 knapper forskjell.

Når det gjelder GC-kontrollen, PS2-kontrollen og XB-kontrollen, så er alle ganske gode synes jeg. Men jeg har jo min favoritt; GC-kontrollen (med PS2-kontrollen like bak).

GC-kontrollen passer godt til Racing, Adventure, Plattform, Puzzle og generelt sett spill som er eksklusive. Det jeg ikke synes den passer så godt til, er FPS (Metroid Prime er et unntak, om man kan kalle det et FPS) og Fighting (Super Smash Bros. Melee og WWE Wrestlemania XIX er to unntak). Problemet til GC-kontrollen er 3rd-Party spill der det egentlig skal brukes flere knapper enn det GC-kontrollen har.

PS2-kontrollen passer veldig godt til alle type spill. Men jeg liker den ikke spesielt godt til FPS-spill. Ellers er den kjempegod, og den beste paden til Fighting-spill.

XB-kontrollen (Controller S) er helt OK (den store er bare jævlig). Controller S passer godt til de fleste sjangere utenom Fighting-spill. Utmerket til FPS-spill.
 
#14
Opprinnelig skrevet av Smelly_Hippie+29.05.2004, 17.22-->
Opprinnelig skrevet av Jani@29.05.2004, 16.16
<!--QuoteBegin-Smelly_Hippie
@29.05.2004, 17.14
Hva faen er poenget med mange knapper??? Det er det teiteste argumentet jeg har hørt hittil idag >_<

For å uføre flere comboer og sjash, smarting.
F.eks i slossespill, da er det en fordel med flere knapper.
Har et spill bruk for flere funksjoner er det bare å trykke inn flere knapper samtidig. Tror du de korta ned på triksene i Soul Calibur 2 på GC fordi kontrollen hadde for få knapper??? [/b]
Det vet jeg ikke, SCII på GC har jeg ikke prøvd, generelt sett fordi jeg ikke liker slossespill på GCs kontroll.
Men i min mening er det bedre å trykke ned flere knapper, enn å trykke på samme knappen 3-4 ganger.
 
#15
Opprinnelig skrevet av Jani+29.05.2004, 16.26-->
Opprinnelig skrevet av Smelly_Hippie@29.05.2004, 17.22
Opprinnelig skrevet av Jani@29.05.2004, 16.16
<!--QuoteBegin-Smelly_Hippie
@29.05.2004, 17.14
Hva faen er poenget med mange knapper??? Det er det teiteste argumentet jeg har hørt hittil idag >_<

For å uføre flere comboer og sjash, smarting.
F.eks i slossespill, da er det en fordel med flere knapper.

Har et spill bruk for flere funksjoner er det bare å trykke inn flere knapper samtidig. Tror du de korta ned på triksene i Soul Calibur 2 på GC fordi kontrollen hadde for få knapper???
Det vet jeg ikke, SCII på GC har jeg ikke prøvd, generelt sett fordi jeg ikke liker slossespill på GCs kontroll.
Men i min mening er det bedre å trykke ned flere knapper, enn å trykke på samme knappen 3-4 ganger. [/b]
*sukk*... Javell, jeg skal begynne å respektere andres meninger... Fred Jani?
 
#16
Opprinnelig skrevet av Smelly_Hippie+29.05.2004, 17.29-->
Opprinnelig skrevet av Jani@29.05.2004, 16.26
Opprinnelig skrevet av Smelly_Hippie@29.05.2004, 17.22
Opprinnelig skrevet av Jani@29.05.2004, 16.16
<!--QuoteBegin-Smelly_Hippie
@29.05.2004, 17.14
Hva faen er poenget med mange knapper??? Det er det teiteste argumentet jeg har hørt hittil idag >_<

For å uføre flere comboer og sjash, smarting.
F.eks i slossespill, da er det en fordel med flere knapper.

Har et spill bruk for flere funksjoner er det bare å trykke inn flere knapper samtidig. Tror du de korta ned på triksene i Soul Calibur 2 på GC fordi kontrollen hadde for få knapper???

Det vet jeg ikke, SCII på GC har jeg ikke prøvd, generelt sett fordi jeg ikke liker slossespill på GCs kontroll.
Men i min mening er det bedre å trykke ned flere knapper, enn å trykke på samme knappen 3-4 ganger.
*sukk*... Javell, jeg skal begynne å respektere andres meninger... Fred Jani? [/b]
Selvfølgelig. :kos:
En kontroll er jo kun smak og behag uansett. :)
 
#17
ehhh hverfal ikke gamecube sin kontroll, noen som har spilt twin snakes her, a+start for codec, det blir enten DualShock2 eller sega mega drive autofire pad
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#18
Helt meningsløst å ha en slik diskusjon, iogmed at det i bunn og grunn er smak og behag.
Men mine personlige favoritt er hvertfall Dual shock 2. Den sitter godt i hånda, alle knappene er enkelt å nå, og analogen er også grei.
 
#19
For å få det sagt det sagt, Det er en grunn til at Playstation har hatt den samme kontrollen(grunndesignet i alle fall) i nesten ti år. Den er så bar som den går ann å få bli. Alle knappene er plasert slik at de kan nås uansett.

Den uten tvil mest sugne kontrolleren er den orginale X-BOX kontrolleren. Jeg har litt over gjennomsnittlig store hender for en 17 åring og jeg for kramper i tommelleddet(der hvor tommlen er "festet") av å bruke den for lenge.

What were they thinking?!
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#20
Opprinnelig skrevet av Einride@29.05.2004, 19.14
For å få det sagt det sagt, Det er en grunn til at Playstation har hatt den samme kontrollen(grunndesignet i alle fall) i nesten ti år. Den er så bar som den går ann å få bli. Alle knappene er plasert slik at de kan nås uansett.

Den uten tvil mest sugne kontrolleren er den orginale X-BOX kontrolleren. Jeg har litt over gjennomsnittlig store hender for en 17 åring og jeg for kramper i tommelleddet(der hvor tommlen er "festet") av å bruke den for lenge.

What were they thinking?!
Ja, si det.
Husker første gangen jeg prøvde den. Det var mildt sagt fryktelig.
Har ikke prøvd den nye controller - s, men den skal vist være bedre.