Hvilken kontroll er best?

Kilik

Lokal moderator
Xbox Controller S
Beste analoge kontroller og triggere etter min mening. Den svarte og den hvite kanppen er dog litt for små og malplaserte etter min mening. Tror det hadde funka bedre og ha to knapper like over triggerne (omtrent som Z-knappen til GC)

Synes faktisk den store Xbox-kontrollen var også helt OK før, men etter å ha prøvd Controller S så føles den fryktelig stor. Skjønner egentlig ikke hva MS tenkte på der...

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Bra du trykker 500 ganger på enter-knappen etter du har skrevet noe, ellers ville vi aldri ha forstått innholdet i den posten...

GameCube sin kontroll er min favoritt, enkelt og greit fordi den er en ren nytelse å holde.
takk for meg

;)

Liker best xbox controller s, grei størrelse og herlig plasserte analoge stikker.

Ps2 kontrolleren er ganske bra også. Passer perfekt i hendene men har sykt malplasserte analoge stikker.

Gamecube kontrolleren liker jeg også, men liker den minst av de tre. Grunnet jeg sliter med tåpelig plassering av knapper (spesiellt z-knappen).

Wavebird er helt ok, men føles noe klumpete i blant i forhold til original gamecube kontrolleren.

Originale xbox kontrolleren funker fint til fps, men det er vel det eneste. Nå produserer vel ikke ms den lenger heller da.

Dreamcast kontrolleren er ikke akkurat noe av det beste å spille med, men det går.

Verste kontrollen må være den til N64. Ble aldri klok på hvordan jeg skulle holde den. Sinnsykt irriterendes med den analoge i midten på grunn av "horna" eller hva jeg skal kalle de utstikker greiene.

Opprinnelig skrevet av eXploSer@30.05.2004, 01.53

Gamecube:

Har også R og L som kan presses ganske langt ned, men her kommer ikke effekten før knappen er helt nede. Men ellers, behagelig å holde i
Du er klar over at de knappene er analoge ja? Det betyr at de er trykk-sensitive, å trykke den helt ned betyr med andre ord "max effekt" (av mangel på et bedre utrykk). Så det er helt opp til utviklerene hvordan du skal bruke de knappene, så effekt får du selv om du trykker fjærlett eller helt ned. you see? :)

Rettelse: analog og trykk-sensitiv er ikke det samme. Trykk-sensitiv eller pressure-sensitive som det heter så fint på engelsk, er avhengig av hvor HARDT man trykker ned en knapp mens analoge knapper er avhengige av hvor LANGT man trykker ned en knapp. Det er det som gjør at knappene på en Dual Shock 2 ikke er analoge men pressure-sensitive.

Men triggerne på GC-kontrollen er analoge, men desverre sjeldent brukt analogt. Jeg har i hvertfall ikke opplevd mange spill som utnytter egenskapen. En annen ting er at disse triggeren har ennå et ekstra level, som Xbox og Dreamcast triggerne ikke har, altså mulig å trykke ned ennå litt ekstra så det klikker. Dette er en ekstra finesse som Nintendo tydeligvis har funnet på helt selv, siden ingen andre har tenkt på det. Jeg har også sett at dette har blitt brukt i enkelte spill.

Men når det gjelder favoritt kontroll:

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg har godt dritt lei av å bruke PS2 kontrollen. Jeg er klar for noe nytt. Jeg synes det kan bli ganske tråkig å bruke samme kontrollen år inn og år ut, og synes spill får et helt nytt liv dersom jeg varierer litt med kontrollene en gang i blandt. Derimot er PS2 kontrollen helt klart best som all-round kontroll som kan brukes til alt og det er forståelig at Dual Shock ble premiert som beste kontroll en gang i 1996 eller 1997.

Jeg tror ikke jeg klarer å si noen favoritt akkurat nå, men det står mellom Xbox og Gamecube kontrollen. Begge ligger godt i hånden, men Xbox kontrollen føles mer solid ut, både Controller S og den originale store. Men jeg liker knappe-layoutet til GC kontrolleren, selv om den ikke akkurat egner seg til alle typer spill.

Men PS2 er hvertfall minst favoritt nå. Jeg vurderer også å skaffe meg en overgangskabel fra Xbox til Dreamcast, siden Xbox kontrolleren er relativt lik DC kontrolleren bare mye mer behagelig. Problemet ligger kanskje i det å få minnekortet til å funke?

PS2 har utentvil den beste kontrollen. Game Cube sin er ikke helt borte den heller.
Jeg synes egentlig PS altid har hatt gode kontroller. De har liksom forandra seg med alderen min. Når PS kom ut var det små kontroller til mine små hender, og nå større til mine.... eh... større hender....

D

Deleted member 91

Gjest
Favoritten er XBox Controller S. Kan ha noe med at jeg bare spiller FPS-spill for tiden, og der er den best. PS2-kontrollen kommer på en god andreplass, siden den egner seg veldig godt til SSX, Tony Hawk og lignende sportspill, og slåssespill. En god all-rounder. Gamecube-kontrollen liker jeg liksom ikke helt. Passer ikke så fint i mine hender, syns den er litt rar å holde. :plystre:

Jeg liker Xbox Controller S. Den er god å holde i og er akkurat passe for henden min!

Den verste er den orginale Xbox kontrollen! Den er helt jævlig.. Den er alt for stor! :tommelned:

Gamecube kontrollen! ^_^

Opprinnelig skrevet av Kilik@30.05.2004, 15.28
Xbox Controller S
Beste analoge kontroller og triggere etter min mening. Den svarte og den hvite kanppen er dog litt for små og malplaserte etter min mening. Tror det hadde funka bedre og ha to knapper like over triggerne (omtrent som Z-knappen til GC)

Synes faktisk den store Xbox-kontrollen var også helt OK før, men etter å ha prøvd Controller S så føles den fryktelig stor. Skjønner egentlig ikke hva MS tenkte på der...
Word.

Men den første Xbox-kontrollen er jo ikkje så svær, men så har eg ganske lange fingrar da.

Ellers er PS-kontrollane gode, og det sake er GC, men Xbox Controller S er den som er best etter mi meining.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Controller S har Start- og Back-knappene pluss den svarte og den hvite knappen helt hårreisende dårlig plassert, man må flytte grepet og ta blikket vekk fra skjermen for å finne dem. Analogstikkene er greie nok og de fire fargeknappene er gode, men merkelig nok er paden en plate - istendenfor et kryss - og dermed den minst presise paden jeg noensinne har spilt Megaman med. Sjanseløst.
På PS2-kontrolleren er man egentlig pent nødt til å lære seg utenat hvor de fire jalla symbolknappene er hen, ettersom de ikke har bokstavnavn eller noen logisk plassering i forhold til hverandre overhodet. Skulderknappene er altfor lette å trykke på ved en feil. Irriterende.
Dreamcast-kontrolleren ligger litt merkelig i hånda, men knappene er gode. Dog er stikka for løs og krysset ubehagelig å bruke over lengre tid. Synd.
Gamecube-kontrolleren er akkurat passe stor, har fine analogstikker og et kurant kryss. L- og R-triggerne gir bortimot perfekt respons. Du føler med tommelen hvilken knapp du trykker på, ettersom de har forskjellig form og forskjellig overflate. Det eneste som trekker ned er Z-knappen, som ligger merkelig til.
Men likevel... den beste.

Controller S og Gamecube-kontrollen er begge veldig gode etter min mening. Har ikke noe som helst problem med hverken Z-knappen på Gamecube-kontrollen, eller Svart/Hvit/Start/Back på Controller S. Paden på Controller S er kanskje litt ekkel, og det samme kan jeg si om C-stikka på GC-kontrollen.

Jeg har aldri likt formen på Playstation-kontrollen, og så synes jeg stikkene er alt for løse, de gir ingen motstand (i motsetning til de herlige stikkene på Controller S). Men den er absolutt mer enn bra nok.

Synes egentlig forskjellene er så minimale at jeg aldri har brydd meg noe serlig om det. Om kontrollen er god i et spill er helt opp til om utviklerne tar seg tid til å tilpasse styringen i spillet til hvilken kontroll det skal spilles med.