Rettelse: analog og trykk-sensitiv er ikke det samme. Trykk-sensitiv eller pressure-sensitive som det heter så fint på engelsk, er avhengig av hvor HARDT man trykker ned en knapp mens analoge knapper er avhengige av hvor LANGT man trykker ned en knapp. Det er det som gjør at knappene på en Dual Shock 2 ikke er analoge men pressure-sensitive.
Men triggerne på GC-kontrollen er analoge, men desverre sjeldent brukt analogt. Jeg har i hvertfall ikke opplevd mange spill som utnytter egenskapen. En annen ting er at disse triggeren har ennå et ekstra level, som Xbox og Dreamcast triggerne ikke har, altså mulig å trykke ned ennå litt ekstra så det klikker. Dette er en ekstra finesse som Nintendo tydeligvis har funnet på helt selv, siden ingen andre har tenkt på det. Jeg har også sett at dette har blitt brukt i enkelte spill.
Men når det gjelder favoritt kontroll:
Jeg skal være helt ærlig å si at jeg har godt dritt lei av å bruke PS2 kontrollen. Jeg er klar for noe nytt. Jeg synes det kan bli ganske tråkig å bruke samme kontrollen år inn og år ut, og synes spill får et helt nytt liv dersom jeg varierer litt med kontrollene en gang i blandt. Derimot er PS2 kontrollen helt klart best som all-round kontroll som kan brukes til alt og det er forståelig at Dual Shock ble premiert som beste kontroll en gang i 1996 eller 1997.
Jeg tror ikke jeg klarer å si noen favoritt akkurat nå, men det står mellom Xbox og Gamecube kontrollen. Begge ligger godt i hånden, men Xbox kontrollen føles mer solid ut, både Controller S og den originale store. Men jeg liker knappe-layoutet til GC kontrolleren, selv om den ikke akkurat egner seg til alle typer spill.
Men PS2 er hvertfall minst favoritt nå. Jeg vurderer også å skaffe meg en overgangskabel fra Xbox til Dreamcast, siden Xbox kontrolleren er relativt lik DC kontrolleren bare mye mer behagelig. Problemet ligger kanskje i det å få minnekortet til å funke?