Hvor spillegal er du?

#1
Spillegals Statistiske Sentralbyrå ( SSSB ) slår til igjen! Denne gangen skal vi forsøke å kartlegge nøyaktig hvor spillegale vi her på forumet er. Lever vi opp til tittelen eller er vi bare en gjeng med noobs?

Lettere inspirert av hardcore/casual-debatten vi hadde i PS3Slim-tråden ble jeg litt nyskjerrig på spillevanene til folka her inne. Hvor mange konsoller eier du? Hvor mye tid bruker du i uka på å spille? Hvilke type spill spiller du? Spiller du alene eller med noen bros? Hvordan har spillevanene dine forandret seg de siste årene?

Det er dette jeg vil forsøke å utrede i denne tråden.

For å ta meg selv som eksempel først: Jeg spiller veldig lite i forhold til det jeg har gjort før. Jeg spiller svært skjeldent i mer enn 2 timer daglig, selv om det er et spill jeg rådigger. Fallout 3 har jeg spilt i rundt 70 timer, men brukte likevel Januar til April på å spille igjennom det. Likevel kan jeg sitte opp en hel natt å spille Football Manager. Jeg følger ikke noe særlig med i spillverden bortsett fra det jeg leser her på forumet og det jeg får servert igjennom twitter fra diverse nyhetsmedier.

Jeg spiller multiplayer av og til, men foretrekker som oftest å kjøre mitt eget løp, hvis ikke det er spill med co-op på campaign som jeg ofte kjøper spill bare for å spille på den måten. Resident Evil 5 og Halo 3 springs to mind. Jeg kjøper en del spill, men det er ikke så veldig ofte at jeg gidder å spille helt igjennom dem.

Før i tiden kunne jeg derimot sitte 5-6 timer daglig å spille et eller annet J-RPG, en sjanger jeg mer eller mindre har gått vekk fra nå. Jeg kunne bruke evigheter på å lese spillnyheter og spill generelt var min primære hobby.

En ting jeg har merket meg med spillene jeg spiller er at det er spill som er veldig raske å plukke opp for så å legge fra seg igjen som jeg bruker mest tid på. Trials HD er et slikt spill. Samme med sportsspill som FIFA og NHL. Enkle og ukompliserte spill har ironisk nok blitt det jeg spiller mest av etterhvert som jeg har blitt eldre.

Så fortell oss, hva slags type spiller er du?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Jeg er så spillegal at jeg er i ferd med å bli spillepsykotisk.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#3
Kan hive meg på bølgen av deg som ikke spiller like mye nå lenger takket være den kjipe virkeligheten det er å bli voksne. (Bare tenk på all den tiden som brukes på matlaging og sånt som før kunne blitt brukt på spill mens ens foreldre tok seg av det!)

Først av alt, en innrømmelse: Jeg er ikke egentlig like hardcore som jeg liker å tro at jeg er. Jeg har en PC som er halvpimp og en PS3, jeg spiller ikke jevnt mye, og jeg spiller sjeldent på noe vanskeligere enn normal. På den annen side, når jeg først har tid til å spille så setter jeg meg ned med det spillet jeg for tiden digger og spiller helt til a) Spillet er ferdig, eller b) Jeg ikke har tid lenger. Jeg spiller alltid bare et spill av gangen, og så spiller jeg det helt til jeg er ferdig med det inntil videre. (Men kan godt plukke den opp igjen, starte på nytt og fortsette på samme måten når lysten er tilbake.) Derfor har jeg aldri turt å starte med MMOer, er redd for at jeg aldri vil spille dem ferdig.

Jeg har sterke fanboytendenser på både konsoll, sjanger og spillserie, og jeg trenger ikke begrunne dem for noen!
 

oma

Village Drunk
#4
Jeg har wii, ps3 (60gb) og 2 360er (da jeg fant ut i ettertid jeg kunne sende den på reperasjon uten kvitering). Har en ok PC der jeg spiller litt multiplayer spill og en liten smule strategispill.

Den største forskjellen jeg føler med å bli voksen er tolmodigheten, ikke nødvendigvis tiden jeg har til rådighet. Det skal mye mer til før jeg blir "tatt" av ett spill og at jeg gidder å fullføre. Jeg spiller også hovedsaklig singleplayer storymoduser på normal da den minste checkpoint respawn kan få meg til å tenke "Bah, gidder ikke dette mer". (Merkelig nok har denne effekten liten innvirkning på meg når det gjelder mp spill)

Jeg spiller, som sheriffen, hovedsaklig spill som er lette å ta opp og legge ned. Det meste det har gått i her om dagen er Fight night runde 4 og Motorstorm Pasific Rift, forutenom litt Team Fortress 2 og lignende på pcen. Det går som oftest ikke mer enn 2 timer per spillesesjon, om ikke jeg spiller med folk jeg kjenner over nettet eller på sofaen. Forrige lange spillsesjon gikk rundt 7 timer med Infamus, (som jeg ikke har rørt på snart 2 måneder igjen da jeg ikke fikk overført game saven min) og det var en ganske moro følelse igjen å gjennomføre en natt med kun spilling, og jeg vet jeg "har det i meg", men det skal mye mer til før jeg gidder å gjøre det.
 

SHDR

Gullmedlem
#5
Jeg eier en x360, en PS3, en PAL Wii, en NTSC-US Wii, en rosa PAL PS2 og en svart moddet NTSC-JP PS2, to DS lite, en DS, og en moddet PSP. Jeg har en halvpimp PC (E6600, 4GB RAM, GF9800 med 1024MB VRAM, to digre skjermer).

Før spilte jeg mest på konsoll, og foretrakk å slange meg i sofaen mens jeg dovent spilte et eller annet. Studenttilværelsen tillot ENORME mengder spilling i 2004-2005, og jeg har aldri kunnet spille like mye igjen siden. Før det spilte jeg ganske mye, men mest på PC eller konsoll. Fremtil PS2-generasjonen var NES og PSX de eneste konsollene jeg hadde eid, men jeg har spilt det meste som er relevant på 8- og 16-bit-konsollene via emulatorer.

Da jeg flyttet til London i 2006 tok jeg sikte på å fortsette med gale mengder spilling, men på mange måter tilbyr internett bedre underholding for meg ... forumtrolling, informasjonsoverdoser, alt jeg vil ha for fingertuppene uten at jeg trenger å ta til meg så mye. Litt som fjernsyn, men mer proaktivt. Da jeg flyttet ut av studenthybelen og ikke gadd hoppe gjennom alle de brennende ringene som ble stilt opp for meg da jeg prøvde å sikre meg et internettabonnement, levde jeg mellom Januar 2007 og Oktober 2008 uten internett. Det var egentlig ganske trivelig, siden det førte til at jeg leste mer bøker, så mer film og spilte mye, mye mer videospill. Men følelsen av at spill i seg selv var morsomt slik det alltid hadde vært tidligere, begynte å forsvinne litt.

Årsaken er sikkert færre venner som er oppslukt av spill, mer interesse av spill som fagfelt og marked enn som ren underholdning, det faktum at hele denne konsollgenerasjonen egentlig har vært en liten nedtur for meg og ikke minst alt arbeidet med universitetet og å vedlikeholde en husstand og et meningsfylt forhold krever sitt av spilletiden. Jeg kan ikke sette meg ned med noe japansk eller vestlig rollespill og krøøøøøøønsje i timesvis uten å få litt angst, siden det er så jævlig meningsløst. Mange spill lider den samme skjebnen: De er egentlig bare det samme omatt og omatt i den grad at jeg ikke klarer å spille dem uten å tenke "åja, dette" og så mose spillet med den dype kunnskapen jeg har om hvordan spill fungerer.

Siden spill er blitt så standardiserte (iallfall i AAA-skiktet) har jeg nesten litt problemer med å sette meg inn i dem fordi det ikke er noe forunderlig over dem lenger. Jeg ser punkter som forflyttes på et koordinatsystem, jeg ser geometri forkledd med virkeligheten, jeg ser identiske fiender med tilsvarende irrasjonell og uforutsigbar adferd som stort sett kan knekkes ved at jeg skjønner like godt som dem hva de driver med. Jeg vet alltid hva spillene er istand til å gjøre, det er sjeldent de overrasker meg og jeg blir ikke videre imponert over videosekvenser eller ting som eksploderer. Det er rett og slett litt uinspirerende. Mursteinen faller når den slippes.

Jeg blir oftere fascinert av småspill som ikke forsøker å gjenskape virkeligheten, men som begrenser den på finurlige måter som gjør at jeg ikke bare kan utnytte spillets litt for bokstavelige simulasjoner. Jeg liker å bli ledet inn i en morsom måte å spille på av designet, enten det er den litt dustete følelsen av å forsøke å spå fremtiden i Peggle, eller om det er den begrensede men nitidig detaljerte snikedynamikken i Metal Gear Solid 4. Jeg liker at spill gir deg tydelige og interessante mål for interaksjonen, at det å utføre handlinger i seg selv er morsomt slik det er i for eksempel Resident Evil 4 og 5, hvor det å ta ned hver eneste zombie betyr en rekke små beslutninger om hvordan du vil situasjonen skal utvikle seg. Hvis ikke jeg får denne dybden, blir jeg fort lei og bryter raskt spillopplevelsen ned til den symbolske, uengasjerende bunten med velkjente konvensjoner jeg beskrev over. Jeg synes ikke at bare det å være en figur i en spillverden er morsom lenger. Følelsen er helt utvasket for meg nå, akkurat som romeventyr à la Star Wars eller middelaldernostalgi komplett med dverger og alver ikke lenger gir meg noe som helst. Jeg kjenner de få strengene som spilles på inn og ut, og formatet tiltaler meg ikke lenger.

Dermed ender jeg opp med trivelige distraksjoner og formfullendt plankekjøring som Flower, Katamari Damacy, Super Mario Galaxy, Eden, til og med blokkpuslespill som Super Puzzle Fighters og Lumines fordi de er så utstuderte og nær ved perfekte at bare metastrukturen skiller dem fra hverandre som stimuli. For tyngre kost trenger jeg enten pinlig hardcore PC-saker som Crysis eller STALKER, fordi de er så innmari rikt designede. Greit, det er bare menn med gønnere, men jeg synes de to spillene er menn med gønnere tatt omtrent så langt som det er mulig å ta dem med dagens designparadigme. Ikke at de er formfullendte, de er begge ganske tvilsomme på mange måter, men mekanikkene deres er, til tross for at de ikke er særlig tilgjengelige eller intuitive, veldig velrealiserte. Leveldesignen deres er ikke på langt nær like mesterlig som Valves, men den er også forsøk på å simulere en virkelighet, til å fjerne designerens hånd og la spilleren delta i et lite stykke verden, heller enn å lede spilleren fra eksplosjon til eksplosjon.

Jeg er veldig glad i japansk spilldesign fordi så lite overlates til tilfeldighetene i slike spill. Selv om jeg liker gale statistikkstablere som Sacred 2 og Titan Quest når jeg er i det rette hjørnet, er det ingen som gjør grinding like bra som japanerne. Selv om Final Fantasy XII og Shin Megami Tensei-spillene (Devil Survivor til DS er forresten fucking awesome 3000 og alle må elske det) er ganske like vestlige rollespill i at de er statistikkdrevne og baserer seg på kartlegging av systemer heller enn fingerferdighet og øyeblikk-til-øyeblikk problemløsing med kontinuerlig feedback, er de alltid spekket til randen med finurlige metaforer og artige omformuleringer av tradisjonelle løsninger, alt for å gjøre det å utforske regelsettet til mer enn bare å titte rundt i menyer. Se på hvordan Disgaea-spillene og særlig Final Fantasy Tactics A2 gjør verdenen sin til en stor brukergrensesnittsmetafor. Demonene i Shin Megami Tensei er egentlig bare mikroversjoner av skilltrees fra de fleste Diablo-deriverte RPG-er, men pakket inn i attraktive metaforer med langt større fleksibilitet og stadige omveltninger enn den stødige, saktmodige monolitten som bygges gjennom de fleste rollespillkampanjer.

Jeg liker også det knivskarpe fokuset på mekanikker og regelsett i de japanske spillene. Devil May Cry 4 og Ninja Gaiden 2 kødder ikke rundt med drittale forklaringer på hvorfor rød, svevende kuler gjør at Dante blir kulere. De slenger en meny i fleisen på deg og sier "foreta beslutninger". So I do. Istedet for å la meg kløne rundt som jeg vil og røve spillet for tempo og moment, dreper spillet meg ganske kvikt hvis jeg ikke gjør som jeg skal. Hvis jeg ikke prøver så godt jeg kan å spille etter reglene havner jeg lett bak kurven og må ta meg sammen om jeg skal klare å spille videre. Men jeg vet at så lenge jeg lever opp til spillets krav, får jeg en glimrende opplevelse, hvor den tacky og selvironiske animegreia til Capcom gjør sitt beste for å overbevise meg om at jeg er fucking awesome som svipper rundt og gjør så godt jeg kan for ikke å bruke samme slagserie to ganger på rad. Spillene deres er stort sett ganske enkle, men med innmari strenge rammer som begrenser mulighetene dine for å utfolde deg til bare ting som er gøy.

Det er vel og bra, men det er også hovedproblemet: Jeg synes vestlige spill har kjørt hodet langt og godt opp i ræva si med den konforme liksom-Hollywood-greia som er idealet nå, hvor løsningen på et hvert problem er "MER PENGER OG GRAFIKK" og at spill er mye mindre interessant og spennende nå enn for fem år siden. Greit, det er mye fordi jeg er blitt eldre og mer grinete, og fordi jeg ikke lenger klarer å få meg til å investere så mye tid som spill ofte krever for å bli skikkelig gripende, men da må noe klare å fylle den tiden jeg har istedet for å kreve mer enn jeg har å gi. Jeg spiller masse spill, men det er ikke så ofte jeg gidder spille det samme i mer enn 4-5 timer, hvis det, fordi det stort sett blir kjedelig eller forutsigbart cirka da. Istedet spiller jeg innmari mange spill veldig kort, fordi svært få spill er unike nok til å lokke meg til å bruke mer. Det sørger for at ellers kompetente men innmari utgjorte spill som Ratchet & Clank og Uncharted ikke får noe særlig tid av meg. Been there, done that. Dermed faller masse av AAA-markedet helt bort for meg. Assassins Creed, for eksempel, eller Gears of War 2. Halo 3. Jeg har gjort alt før.

Nintendo har ikke klart å gjøre meg til lags med sin løsning, og jeg legger min lit på indie-scenen på PC. Jeg mistenker at denne konsollgenerasjonen her blir om ikke den siste, så den siste tradisjonelle konsollgenerasjonen slik vi er vant med. Datamaskiner er i ferd med å bli internett. Maskinvare er i ferd med å bli litt meningsløst. Underholdning er ikke hovedsakelig lineær nå, den mest populære underholdningen er den som inviterer til sosial omgang, som tvinger frem engasjement og bringer brukere sammen (World of WarCraft, Lost) og jeg håper det blir mer spennende enn det vi har i dag, selv om jeg er litt mistenksom.

Så jeg er vel egentlig ikke hardcore lenger. Jeg er ræva i Dawn of War 2, jeg ville aldri giddet å sette meg inn i raid content i WoW, jeg synes skytespill blir kjedelige med mindre de er håpløst kompliserte (slik at jeg ikke gidder ta meg tid til å sette meg inn i dem), og foretrekker egentlig å tenke på spill og lese om spill og teste ut stortitler i blant for å se om de er noe for meg, for så -- akkurat som når jeg ser blockbustere -- bli litt forfjamset når jeg egentlig synes det er møkk kjedelig. Siden spill ikke tilbyr så mye mellommenneskelige konflikter utenom ildkamper, og fortellingene stort sett er platte plagiater av populærkulturelle fenomener, ender jeg opp med å spille japanske action- og rollespill på konsoll og håndholdt konsoll, og skimme gjennom hardcore FPS-er, RTS-er, 4x-spill, indie-spill, turbaserte strategispill og denslags på PC for å se om noe av det tiltaler meg, mens jeg bruker nesten like mye tid på å lese om spill og prøve å finne ut hva som skjer, hva som er fremtiden og hva jeg egentlig ønsker meg fra spill som jeg faktisk bruker på å spille dem. Jeg blir ofte overrasket over hva som faktisk tiltaler meg, jeg var forberedt på å haaaaaaate Crysis. Jeg regnet med å elske ARMA2. Jeg har spilt Peggle mer enn dem begge.

Jeg er ikke lei, jeg er bare litt Ebert.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#6
Har PS3, Wii og X360 pluss konsoller fra tidligere generasjoner som står pakket ned rundt omkring, bare PS3-en er mer eller mindre jevnlig i bruk siden den også fungerer som mediakonsoll for BD/Div X. Spiller ikke i timevis av gangen lenger og lar meg sjelden oppsluke fullstendig av et spill, trolig fordi som Shadar sier nygenerasjonsspillene har sluttet å overraske. Et spill som Resident Evil 5 er et sikkert kort og topp underholdning hele veien gjennom, men man vet i større grad hva man får enn i tidligere generasjoner. Friske pust som Flower og Nobu Nobu Boy er såklart hederlige unntak. Kjører stort sett singleplayer og liker 10-15 timers action- eller adventurespill som kan spilles gjennom og legges bort (dvs. selges, har nesten ikke spillsamling å snakke om).

Har nok ikke vært ordentlig spillegal siden ungdomsskole-/videregående-tiden og kommer kanskje aldri tilbake dit pga. voksenlivets forpliktelser osv., men anser meg som over gjennomsnittet spillinteressert og skaffer nok full rekke av konsoller neste generasjon også. Håndholdtspill, PC-spilling og MMO-er står jeg imidlertid pent over.
 
#7
Har en PC som duger ok nok til de spilla jeg spiller på den, ellers så har jeg bare en Xbox360 (faktisk 2 stk sånn egentlig.. også en gammel Xbox1 liggende og støve ned et eller annet sted da).
Spiller når jeg får tid, men sitter alt for mye foran PCn og bare surfer og chatter, har dessuten for mange spill så jeg får liksom ikke tid til å konsentrere meg for mye om et spill om gangen desverre. Har vel til enhver tid 6-7 spill jeg ikke har åpna til 360n, ettersom jeg gjerne vil gjøre meg ferdig med et spill før jeg fortsetter på et nytt et. Bruker også endel tid å se på nye titler som kommer hele tiden, så man følger med ganske bra på det som er verdt å følge med på. :) Enkelte dager kan jeg sitte 6-7 timer med et spill, enkelte uker spiller jeg ikke. Så var nok mer hardcore før da man satt fort 3-4 timer i snitt om dagen, om det er at jeg blir fort lei eller at jeg ikke har nok tid nå vet jeg ikke helt, kanskje en liten kombinasjon.
 
#8
På stuen er det en xbox 360, en wii, en PS3, en PS2 og en N64, i tillegg ligger det en snes i boden til naboen min.

Nå for tiden spiller jeg gjerne en halvtime Halo 3 om dagen for moro, helst med andre beboere. Wiien har stått ubrukt siden alle gikk lei guitar hero world tour og ps3-en har blitt brukt litt til bluray men egentlig ikke spilt noe særlig på siden 360-en kom. Jeg spiller gjerne igjennom adventure/fps-spill på egen hånd men det skjer litt i rykk og napp og sjeldnere nå enn før. Jeg lurer på om siste spillet jeg virkelig runna var Uncharted: Drake's Fortune på PS3. Problemet nå for tiden er stort sett tid, jeg skulle gjerne runna CoD 4 f.eks.

På PC-en spiller jeg World of Goo og Braid for tiden, men ellers blir det ikke så mye. Dette til tross for at jeg faktisk bruker mesteparten av dagen foran en dataskjerm. Jeg liker i grunn mest onlinespilling og gjerne turbasert slik at jeg kan spille i ro og mak.

Jeg følger dog mye med på spillmarkedet og vil derfor kalle meg "hardcore casual", blitt ganske god i Halo og nå tenk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Vel, for å utdype...

Jeg spiller jævla mye. Jeg har kommet fram til at det er fordi jeg liker å utforske ting og finne noe nytt og spennende. Den virkelige verden tror jeg nå at jeg har klart å fatte hvordan fungerer (uansett hvor du reiser er det noe pent å se på, mye stygt å se på, og det er folk overalt, og folk er alltid like), så derfor setter jeg min lit til spill for å gi meg noe nytt. Det spill gjør så bra for folk som meg er at du alltid veit hva du har i vente, men du veit aldri hvilken form det vil ta (med mindre du spiller et blockbuster-spill, som tidligere nevnt). Dermed veit jeg at hvis jeg klarer å finne en bortgjemt krok, så vil jeg mest sannsynlig få noe fint. Det er godt å ha den tryggheten når man er på oppdagelsesferd, for det legger grunnlaget for at man får en fin tilfredsstillelse av å ha oppnådd noe når man slapper av. Og det er jo hele poenget.

Det jeg merker, er at jeg setter stor pris på når den utforskingsmetaforen lar seg utvide til noe mer i et spill enn bare det rent "fysiske" (altså omgivelsene) - det være seg en historie som viser fram nye sider av seg selv hvis du deltar litt, eller - såklart - spillmekanikker som bretter ut nye lag jo mer av dem du mestrer. Dette er årsaken til at jeg får heroinkick på spill som Bangai-O Spirits, Ninja Gaiden og Demon's Souls; lag på lag med mekanikker, sammenhenger, visuelle språk og ymse dialekter som kan utforskes og mestres. Jepp.

Så, det er vel min greie. Jeg vil ha noe familiært, gjort på en oppfinnsom og kløktig måte. Som LittleBigPlanet, det forrige spillet jeg virkelig la meg i selen for å utforske 100%. Det er ingenting nytt mekanikkmessig i spillet, men hele greia med den utrolig enkle feedback-loopen du kjører gjennom konstant, alt samledillet som ikke bare er der for å samles men også for at du skal kunne bruke det til å lage egne brett... vel, det er mesterlig. Hadde vært litt kult hvis jeg hadde hatt litt mindre ADHD sånn at jeg fikk gjort ferdig noen av de to hundre brettene jeg har halvveis fullført, men hver mann sin forbannelse og så videre.

Ja og jeg har PC, PS2, Xbox, GameCube, Dreamcast, PS3, Xbox 360, Wii, DS Lite, PSP, GameBoy Micro (takk, Erlend) og ikke minst en GP32. Laaang e-penis.
 
#10
Har likt spill gjennom hele oppveksten og det er foreløpig ingen tegn til at interessen minker. Jeg kjøper så mye jeg har råd til og har alle konsollene fra denne generasjonen og det hadde jeg i forrige også. I tillegg har jeg to DSer, en NES og en N64. Har nettopp skaffet meg en liten kraftplugg av en laptop og har allerede brukt masse tid på å snuse på spillene jeg ikke fikk spilt pga. systemkrav. Slikt synes jeg er veldig stas.

Jeg prøver å i det minste ha prøvd alt vekker spor av interesse i meg og lykkes egentlig i litt for stor grad :p Jeg elsker alt fra Persona til Wii Sports og gir sjangere jeg normalt ikke spiller så veldig mye nye sjanser hele tiden. Bortsett fra Age of Empires 2 så tror jeg f.eks det ikke finnes et eneste RTS jeg har spilt i over fem timer. Allikevel kan vi banne på at jeg kjøper Dawn of War 2 om det skulle komme på tilbud. Jeg elsker Company of Heroes, nemlig, det er bare det at jeg suger så utrolig hardt i det :/ Jeg angrer meg så godt som aldri på spillkjøp jeg gjør fordi jeg vet egentlig alltid hva jeg kan forvente. Det eneste spillet jeg trodde jeg hadde pinned, men som viste seg å være noe helt annet fra denne generasjonen har foreløpig vært Dead Rising, som var langt mer hard core enn jeg forventet. Call of Duty 4 har vært den største overraskelsen, da multiplayeren tok meg helt på senga og singleplayeren var akkurat det jeg forventet, bare... bra.

På grunn av at jeg har spilt så mye forskjellig som jeg har gjort er det ikke så utrolig mange overraskelser meg heller. Det siste spillet som ga meg en skikkelig jeg-kan-ikke-tro-at-det-der-faktisk-skjedde-opplevelse var Resident Evil 4 og det var i 2005. Nye innfallsvinkler på hobbyen har derfor vært litt nødvendig og på grunn av det har jeg f.eks prøvd å inkludere så stort spenn av vennekretsen min som mulig. Å vise fram Guitar Hero til kompiser som nesten aldri spilte var da det var helt nytt var utrolig digg og det samme gjelder det å spille Wii sammen med foreldre eller venninner. Rayman: Raving Rabbids slår for eksempel alltid godt an og jeg fikk toeren i gave fordi de som gav meg det likte eneren så godt : p Poenget er at det å spille disse spillene har vært givende på helt andre måter enn det å f.eks runde det siste Zelda-spillet og jeg har funnet såpass mange forskjellige motivasjoner til å spille at om jeg går lei av én ting så hopper jeg bare over til noe annet en stund.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#11
Jeh.

Spillegal? Ikke så mye som før. I hvertfall ikke i antall timer spilling. Det er nok fortsatt min primære fritidsinteresse, men å kaste bort livet foran blinkende skjermer høres ikke like kult ut som det en gang gjorde.

Har i dag oppkoblet Wii, PS3 og 360, samt en rimelig oppegående PC. Av disse er det desidert 360-en som har fått mest kjøretid. Det er rett og slett en trivelig platform å være på. PS3 bli noe steril i sammenligning, mens Wiien har samlet kraftig mye støv i det siste av uante grunner. PC-spilling har det vært lite av siden Fallout 3 var ferskt. I tillegg har jeg et liten haug med diverse eldre konsoller og spill som får seg en nostalgitripp fra tid til annen.

Det største problemet mitt er at jeg er uhoverlig kravstor når det gjelder spill. I likhet med andre har jeg spilt haugevis av spill i alle sjangre i snart tjue år, så terskelen for å bli imponert er rimelig høy. De fleste høyprofils AAA titlene som kommer ut i dag gidder jeg ikke åpne et halvt øye for intill noen her på forumet (som jeg vet farer med sannhet) messer om hvor bra det er. Da er jeg mer interessert i smale syretripper og spill som krever litt av spilleren. (God Hand!!!) Jeg startet nylig på [Prototype], og. Vel. Det er ikke noe feil med det, men det mangler liksom det lille ekstra for å virkelig få meg gira.

Har dessverre massevis av spill til de fleste konsoller som enten knapt har vært ute av plasten, eller som jeg har begynt på og ikke fullført. Mindre tid kombinert med bedre økonomi er en luksuskombinasjon, men lite gøy.

Resident Evil 4. Det hittil siste spillet jeg gadd å runne mer en en gang. (pløyde gjennom det tre ganger bare på en helg, og stoppet ikke med det heller. Var det virkelig så bra?) Etter det er vel SFIV det eneste spillet jeg har brukt 100+ timer på (GTA IV muligens), og det er jo utelukkende pga. Live.

(Ninjaedit: Jo, også alt som heter Castlevania på DS)
(Ninjaedit 2: Glemte av at jeg hadde en periode hvor jeg var helt hekta på simracing. Har nok 100+++ timer med Live for Speed)

Veien videre? Tja. Bør vel egentlig bruke fritiden min på ballemengder av matematikk, men jeg regner med jeg skal greie å snike inn mer spilling nå enn når jeg jobbet. Neste skoleår blir ettersigende ren chilling så da kan det hende det blir andre boller, men tiden med all-nightere er nok desverre over for min del.
 
#12
Hei, jeg kaller meg ganon og er spillegal :p

har vært spillegal i alle år og var ihugga nintendo fanboy de 16 første årene mine på jorden. Er det fortsatt, men spiller alt annet i tillegg. Har følgende konsoller some jeg har wasted livet mitt på opp gjennom årene; NES, SNES, N64, Gamecube, Wii, X360, Gameboy, GBA, DS lite + PC hvor årene 16-19 gikk bort på CS, diablo2 og warcraft :)
har ca 170 spill til de diverse konsollene, men har skjerpet meg i det siste angående spillkjøp. Har begynt å laste ned fra virtual console i stedet :D Mye bedre med gamle spill når man er voksen og ikke gidder å bruke 40 timer per spill.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#13
Over de siste fem åra har jeg gradvis slutta å lese noe særlig om kommende spill så sant det ikke er a) en oppfølger til et spill jeg liker (typ GTA), b) en remake av jeg spill jeg liker (typ Perfect Dark XBLA) eller c) er et jeg har venta på siden jeg fortsatt leste litt aktivt (typ Alan Wake).

Selve spilleaktiviteten er kutta ned på, men jeg har da fortsatt alle konsoller i hus. PS3-en er ikke min egen, men hadde ikke flatmaten hatt den hadde jeg sikkert kjøpt den selv, særlig nå med PS3 Slim og priskutt.

Majoriteten av spill jeg har spilt de siste to åra har vært på XBLA, pluss noe PSN, VC og WiiWare. Favoritter inkluderer Bioonic Commando Rearmed, Shadow Complex, World of Goo, Castle Crashers, Battlefield 1943 og Mario Kart 64.

De beste retail-spilla jeg har spilt de siste to åra har vært porter fra forige generasjon: The Orange Box (360), Resident Evil 4 Wii Edition, Okami (Wii).

Av de retailspilla jeg har kjøpt og likt de siste to åra fra denne generasjonen kommer jeg på GTA IV og Super Mario Galaxy.

Da jeg i går hadde spillkveld med en kamerat spilte vil Perfect Dark og Diddy Kong Racing, begge på N64.

Jeg er forsåvidt klar over at jeg helt sikkert hadde likt en rekke andre spill hvis jeg hadde gitt dem sjansen, men spillinteressen er altså på en nivå hvor jeg ikke gidder å betale over 200 kroner for et spill som ikke er fra en serie jeg allerede har et forhold til. Nesten litt fælt å høre meg selv si det, men jeg veit det er sant.

Jeg er ikke spillegal, men jeg koser meg for mye her til å dra.:elsk:
 
#14
Ja og jeg har PC, PS2, Xbox, GameCube, Dreamcast, PS3, Xbox 360, Wii, DS Lite, PSP, GameBoy Micro (takk, Erlend) og ikke minst en GP32. Laaang e-penis.
Jeg har PC, PS2, Xbox, GameCube, Dreamcast, PS3, Xbox 360, Wii, DS Lite, PSP, GameBoy Micro (Famicom-versjonen), GameBoy Advance SP, en GameCube til, en Wii til (venter på pengene fortsatt, Erlend), Nintendo 64, og SNES. Lengre e-penis.

Jeg har omtrent samme historie og nedslagsfelt som Erlend, med det unntak at jeg er ferskere i JRPG- og japse-sammenhenger og en større fan av Nintendo. Den største forskjellen mellom oss er at jeg faktisk genuint liker å spille, jeg koser meg ofte ordentlig, når jeg først kommer igang, og det er ikke alltid så farlig om spillet egentlig er noe særlig bra. Men det finnes unntak, jeg klarte å spille Legendary i omtrent en halvtime før jeg måtte konstatere at det var direkte kjedelig, og at jeg, for første gang på en god stund, ikke så noe poeng i å fortsette. Ting som gir Erlend ereksjonssvikt men som gjør meg euforisk inkluderer Twilight Princess og Assassin's Creed.

De siste spillene jeg kjøpte var Tales of Monkey Island, fordi jeg er eventyrspillentusiast (hver gang de ikke suger, som er ganske sjelden), Mass Effect på PC (fordi jeg har kjøpt meg en PC som klarer å drive det og Xboxen er koblet ut og stuet bort), Wii Sports Resort (eneste spillet i år jeg har ordentlig gledet meg til), og seinest i dag, Halo 2 på PC (fordi jeg tenker at alle fortjener en ny sjanse).

Jeg spiller relativt lite til å være så ekstremt interessert. Tipper et snitt på en tre-fem timer i uka, men da jeg bodde i London og bygget angst i forhold til masteroppgaven ble det ville mengder GeoWars 2, Ridge Racer 6 og Leisure Suit Larry: Box Office Bust til tider. Spillegal? Uten tvil, i følge de fleste som har et normalt forhold til antall plastbokser man trenger.
 

SHDR

Gullmedlem
#15
Ah, faen daaaaaaa ... skal jeg liste opp den modda Xboxen som står i skapet og de tre forskjellige GameCube-ene mine? Eller er det fire? Husker ikke helt, da jeg er helt sikker på at jeg har en svart, en grå og en lilla GameCube, men jeg lurer også kanskje om jeg ikke har to lilla GC-er.

I tillegg til de to PS2-ene jeg listet opp over, har jeg en PStwo som jeg gav lillebroren til Siri, og to gamle PS2-er (hvorav den ene er en moddet NTSC-US-maskin) stående på lager et eller annet sted i Norge.

Jeg har også gitt bort to Gameboy Micro og en Gameboy Advance SP, pluss tre DS-er.

Er det jeg som har lengst peen nå?
 
#16
Nå var dette her en sak mellom meg og Yeti, ikke bland dæ inn.
 

Terje

mostly harmless
#17
Jeg har uten å juge spilt spill i tjueåtte år nå, mest intensivt var det vel på slutten av åttitallet og utover nittitallet. Og jeg spiller vel fortsatt mer enn den jevne nordmann, men interessen har nok helt klart avtatt over de siste ti åra. Siden jeg er fra generasjonen før spill ble en noenlunde sosialt akseptert hobby har jeg aldri hatt noen kompiser som også er gamere, så bortsett fra å noen ganger spille sammen med totalt amatører har jeg stort sett spilt alene opp gjennom årene. I den senere tid som spill har blitt mer akseptert har også noen av kompisene fått seg konsoller, men de holder seg på et veldig casual nivå både når det gjelder spillkunnskap og ferdigheter. Så har vel alltid vært litt ensom i hobbyen min sånn sett.

Jeg spiller på PC og PS3 stort sett idag. Jeg har hatt PS2 og PS1 før det, og fra riktig gammelt av sitter jeg på flere Amiga modeller, et par Commodore 64, en Commodore 128 og en Sharp MZ-700. Første konsollen jeg hadde og min introduksjon til spill forøvrig var en eldgammel Unimex Mark IX (den hadde Pong for helsike) som jeg forgjeves har forsøkt å finne igjen hjemme hos gamla. Sansynligvis er den skrotet desverre. Vi fikk den i '81 da jeg var fire, og i årevis har jeg ikke husket hva den het, og hadde bare en vag erindring om hvordan den så ut. Helt til jeg til slutt fant en beskrivelse av den her. Helt sikker på at det er den. Oh, the sweet sweet memories...

Jeg er sånn passe oppdatert på spillnytt, mottar RSS fra Eurogamer, CVG og Gamasutra. Det er ikke så veldig mange artikler jeg faktisk går inn på, overskriftene og ingressen i RSS feeden er ofte nok.

Av spillestil så er jeg åpen for de fleste sjangre. Er ikke så glad i RTS dog, vil heller ha noe rundebasert a la Civilization når det kommer til strategi. Spiller ikke noe særlig multiplayer. Det blir litt online-spilling av og til, men det blir som oftest bare noen runder for å prøve ut den delen i et spill. Sånn ellers spiller jeg både gammelt og nytt, det er fremdeles mye bra fra fordums tider som jeg ikke har prøvd. Og noen ganger tar jo nostalgigenet kontrollen, og så må jeg sette opp en av Amigaene igjen.. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#18
Jeg lurer på om dagmammaen min da jeg var knert hadde sånn Unimex-greie. Noe eldgammalt konsolltjohoi hadde de iallfall der, og alle spillene var multiplayer-only slik at de skulle slippe å mekke AI. Husker det var et stridsvogn-spill hvor du skulle mose deg gjennom en labyrint og knerte den andre spilleren, og så kunne man gjemme seg og greier og greier. Ah, gode tider. ^^

oerhört: Nevnte jeg at Dreamcast-en min er en modda NTSC-J-utgave? Og NES-en må da telle minst like mye som en N64 og en SNES til sammen. Vi er nok uansett enige om at jeg vinner.
 

Sancti

Terrorkatt
#19
Faren min fortsatte å ønske seg en gutt selv etter at jeg var født, og siden jeg sugde i idrett var det ganske naturlig at jeg måtte få videospill og våpen i stedet. Har derfor vokst opp med spill som hobby, og det har senere blitt en naturlig del av den dagligdagse nedstressingen.

Da jeg var mindre fikk jeg ikke noe nytt spill før jeg hadde runda det forrige, så jeg måtte gjennom enten jeg likte det eller ei. Det syvende spillet jeg fikk til Segaen var TaleSpin, og da jeg ikke klarte å komme lenger enn til tredje (?) brett fordi det var så ballevanskelig, kjørte vi bare ned til butikken og bytta det igjen ... i MIG-29 til latterlige 800 spenn (dette var vel i -95 eller noe). Der kom jeg aldri lenger enn til andre nivå på tross av titalls timer med spilling, og det var ikke akkurat det spillet jeg hadde ønsket meg heller. Det var sikkert derfor jeg måtte sitte i bilen mens pappa var inne og byttet, men onkel og morfar begynte i alle fall å komme på besøk oftere. Ingen av dem klarte det heller, så det ble ikke noe mer Sega på meg.

Litt senere fikk vi PC, og jeg fikk et spill som jeg trooor het IronBlood og var ganske vanskelig. Det var alt jeg hadde i tillegg til SkiFree (som jeg har spilt så mye at det ikke er morsomt engang), kabal og en diskett med dårlig animert Flintstoneporno som de voksne lo av mens jeg måtte gå ut i gangen, men som jeg allerede var høy nok til å fiske ned fra toppen av skapet ved første anledning.

Heldigvis hadde pappa en kollega som kunne den fremmede kunsten å kopiere CD-er, så da fikk jeg en plate med 100 spill som blant annet inneholdt Monkey Island 2, King's Quest 3, Tetris og Earthworm Jim. Interessen som MIG-29 hadde drept kom tilbake, og var verst i perioden 2003-2006 da jeg kastet bort noen tusen timer på MMOer, gjerne 10 timer daglig. Det er en vane man godt kan legge på hylla når man flytter sammen med noen som ikke deler den, så den daglige dosen spilling er ikke like drøy som før.

Jeg er i alle fall en asosial spiller, jeg pleide å spille WoW solo og har såpass mye tålmodighet at det går helt fint. Bryr meg ikke om partyspill og har liten glede av å spille med/mot andre, med mindre jeg kan sitte under teppet og spille multiplayer-jrpg med shaddis.

For tiden begrenser jeg meg stort sett til RPGer som jeg sjeldent har så voldsomt mye glede av utover tall og systemer, men jeg er til gjengjeld alt for glad i å se tall stige. Hvis jeg ikke har kjedet meg ihjel etter 10 timer fortsetter jeg gjerne i 100 til, og jeg gidder ikke gi meg før jeg har radbrukket det. Men da er det ofte ikke så moro lenger heller.

Fortsatt åpen for andre sjangere, men jeg synes plattformhopping er skikkelig kjedelig og får stadig bevegelsessjukhet når jeg spiller FPS-er selv om jeg har prøvd i ganske mange år, så det er liksom ikke forbundet med noe morsomt lenger. Blir mest spilling på DS for tiden siden prosjektøren er død. Jeg tipper ca. 3-4 timer på en vanlig dag, men jeg er ikke så innmari god på tid. Hvor jeg passer inn i diagrammet skjønner jeg ingenting av.

tl;dr: story of my life yo
jeg ville bare vegg av tekst