Hvorfor bør jeg hate MGS4?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
:eng: Han kan være naturalist for alt jeg bryr meg, han er fortsatt ræva til å skrive.
 

SHDR

Gullmedlem
#22
Aleks: Nå er du bare ute på trollern her, og du vet like godt som resten av oss at du skriver renspikka vrål. Hideo Kojima er ikke postmodernist, han er bare enda en forvirret wannabe-animeregissør som har lest et par filosofer, litt Foucault og snøra hele verdensbildet sitt sammen ved å velge seg et lyssky felt han kan bruke som petriskål for å teste ut modellene sine. Enkelte velger seg jøder, andre velger seg bankere, noen helt rørete gærninger velger å fokusere på romvesener og Hideo Kojima har hengt seg hardt opp i ulike militærorganisasjoner. Så overanalyserer han det han antar må være hierarkier som er opprettet nettopp for å bestandiggjøre det militærindustrielle kompleks, bare at han hiver posthumanisme (kloning, AI-er, etc) inn i miksen for å kunne lene seg på postmodernismen.

Jeg synes han er morsom fordi han er så innmari sprø, og han blir bare enda artigere hvis du ser på ham som en slags japansk Tom Clancy.
 

Lodin

Der Waaaah
#24
Rimlig sikker på at jeg fant en litt mer utført versjon av den der et sted ja.
Det som er synd og skam er jo at selve Metal Gear Solid themet ikke er med fordi Kojima er redd for å saksøkes av obskure russiske musikere. <_<
 
#25
Det er ingen grunner til å hate Metal Gear Solid 4. Ingen. Men jeg kan selvfølgelig se at spillet ikke passer alle. Det er fortsatt ingen grunn til å hate det.
Jeg har forsåvidt skrevet for mye om dette før til å være dum nok til å gi meg ut på en ny diskusjon. Så jeg trekker meg pent tilbake allerede. Følte bare at jeg nok en gang måtte gjøre folk oppmerksomme på at jeg fortsatt synes mgs4 lett er det beste spillet i 2008, og muligens tidenes beste spill.

Edit: Vil også legge til at jeg fortsatt ikke kjedet meg et sekund i spillets mange filmer og færre en vanlig codec samtaler. Spillet var en fantastisk opplevelse fra begynnelse til slutt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
og ingen synes filmene og codec-samtalene i MGS4 er bra.
 
#27
Hehe. Se det. Kanskje på tide å bytte signatur gitt. [FONT=&quot][/FONT]
 
#29
Ah, young padawan. Du har fortsatt så meget å lære.

"mer verdifulle kulturuttrykk" ja. Relevans for kunsthistorien er en ting, men "verdi" er da en innmari, innmari vanskelig sak å si noe anslagsvis objektivt om?

Jeg klarer det i hvert fall ikke.

Angående MGS4 så har jeg egentlig lyst til å utsette meg for det. Killer7 var selvhøytidelig og usammenhengende til tider det også, men det var litt av en heisatur likevel.

Problemet er bare at jeg gjerne skulle vært gjennom MGS 1-3 først. Tid!
 

Lodin

Der Waaaah
#30
Skal jeg si dere hva som irriterer meg mest med MGS4?
Online biten tenk. Metal Gear Solid funker ganske enkelt ikke som CS-klone selv etter at de gjorde kontrollene litt mer responsive og slengte med ting som pappesker. Ikke er det noen som spiller det heller, men det hindrer ikke Konami i å fortsette å hype skiten. Eller, de 100 folka som enda spiller det er blitt noen røvere på headshotting så nykommere har ingen sjangse.
Selvom det er et annet studio som står for det er det liten tvil om at de kunne brukt tida til no bedre. En single player treningssak ala greiene fra MGS1 eller ekstrabretta fra MGS2:Substance så tror jeg ikke folk hadde klaga så jævlig over at det er lite spilling i hovedgreia heller.
 

oma

Village Drunk
#31
MGS 1-3 er ikke noe stress aa komme gjennom paa en helg om du ikke har bedre ting aa gjoere.
 
#32
Hvis det er første gang du spiller dem og du skal se videoene så er det sterkt gjort å gjennomføre alle sammen på en helg med mindre du ikke har noe annet å gjøre. Fortsatt tvilsom. Og hardt arbeid. Spill skal ikke være arbeid.
 

oma

Village Drunk
#33
Altsaa, det er ikke saa veldig masser av puzzles aa bruke tid paa, og mordi har faatt med seg hvordan man vinner over Pscho Manatis. Knappstreken er at filmene draes kanskje ut, men spillene er linaere og ikke altfor vanskelige om man bare skal spille gjennom dem (for aa spille 4ern feks).
 
#34
Virkelig? Skal du fortelle meg noe mer jeg ikke vet om metal gear solid?
 
#36
Jeg sitter i skrivende stund med en venn som spiller mgs4 for første gang. Han har spilt i 3 timer, og er ikke ferdig med akt 1. Det er ingen grunn til at han skulle brukt mindre tid på de andre spilla.

Det er på ingen måte umulig å runde spilla på en helg dersom du vet hva du gjør og hopper over alle cut-scenes. Men poenget med å spille er fortsatt og kose seg spør du meg da. Jeg skal selvfølgelig ikke si at ingen som spiller spilla for første gang vil klare dette, men jeg ser bare ikke poenget med stresset. Som jeg sa, spill skal være kos, ikke arbeid.
 

oma

Village Drunk
#38
7 timer, 65 to go. Igjen, gaar fint paa en helg. - Kan godt hende jeg undervurderer vanskelighetsgraden i forhold til aa finne ut hva man skal gjoere hvor og naar siden jeg har spillt nr 1 og 2 saa mye :/

Jeg vil gjerne hoere hvordan man maaler verdi. Kan "aa slappe av" vaere verdi, selvom det ikke er en vanskelig kvalitet? For folk som ikke syns det er vanskelig aa slappe av forstaass.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Kjøp Subsistence-versjonen av MGS3, da får du med en egen DVD hvor de har fjerna spillet og bare klipt sammen alt av cutscenes med korte resymeer mellom hvert av dem. Så slipper du å spille gjennom hele. Noe som egentlig er litt teit siden det lett er det beste MGS-spillet.
 
#40
Jeg rundt MGS på rundt 7 timer (én hard ettermiddag/kveld med spilling) første gang jeg spilte det, men da var jeg rundt 14 og gamet som en gærning. Tror ikke jeg ville klart det i dag.
Hvis du vet hva du skal gjøre så er det ikke noe problem. Mener å huske at jeg brukte så mye som 20 timer på det første gang jeg spilte:D

Sånn mens vi snakker om dette så kom jeg faktisk på nå at jeg runda de tre første mgs spilla uten å kutte cut scenes og codecsamtaler på to dager når jeg var med en venn som ville ha med seg historien før han kjøpte mgs4. Så som sagt. Så hvis man vet hvor man skal og vil ta bort en del av moroa med spillene tar det ikke lange tiden å runde de.

Jeg kan egentlig ikke helt sette fingeren på hva det er som fenger meg så med mgs serien. Men det er helt klart spillserie nr. 1 hos meg.

Edit: Det kan jo ha noe med den kule historien, topp grafikk, nydelig musikk, bra voice acting, og fenomenalt gameplay.:p