Hvorfor kan de ikke bare la oss være ifred!

Status
Stengt for ytterligere svar.
#1
Jeg blir så jævla irritert av folk som hele tiden skal masse om at spill er så forbanna meningløst og usunt. Og de må jo komme ut med det i media, ja for all del. Spilling er jo kultur, det brukes lang tid på og lage og blir brukt mye tid til og benytte seg av. Men av en grunn så er jo kamer-musiken noe som gjør livet mye bedre. Hvorfor masser så mange folk om dette? De ser på TV en god del og det er verre en spilling, på tv blir man 90% unnerholdt minst.
Ohhh voldspill det er jo verre en Hitler, geez hvordan reaksjonene er på voldspill varierer fra fyr til fyr. Og det er han og de rundt han som har ansvare om han skal spille det eller ikke. Dagens ungdom sitter så jævla mye, unskyld at vi bruker noe verden er døds avinge av takket være dere da! Jeg tror spilling er kreativt og er som trening for fantasien og kreativiteten og kanskje en del annet.
Det er vel akkurat som en bok bare med mer action, ganske mer action!
Og i såkalte gammle dager så var det farlig og lese mye og, idag blir det betegna som og være klok. Det var en artikel i dagbladet jeg leste som gjore meg oppmerksom. Finner desvere ikke link. Men dette er faen ikk første gangen noen i den "perfekte i kunsten og ikke ha noe liv" kødder med oss. Viss dere har noen meninger om dette kom med dem, viss linker. Bare kom med noe!
 
#2
Jippi. <_<
 
#3
Er det ikke bare å ignorere de som er så trangsynte at de må finne en syndebukk for alt det gale som skjer? Elendigheten i verden er ikke noen ny ting som har kommet med filmer og spill. Spill er bare underholdning, og det vil alltid finnes folk som ser på det som et onde. Det hjelper ikke å klage på det.
Og prøv å sette opp innleggene dine bedre. Dette var vanskelig å lese, og enda vanskeligere å forstå.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Bor du f.eks. i Tyskland så er det ikke like lett, for der er det politikerne som finner frem en gamer-syndebukk for det jævlige som skjer. Etter at en fyr klikka i vinkel og skjøt 50 folk nede i Ehrfuhr et sted i Tyskland (sør...), så skjerpa Tyskland spillsensuren ENDA MER (og de hadde fra før av verdens strengeste lover angående spill). Nå får folka der bøter for å importere spill som er sensurerte eller indiserte (tatt helt fra markedet) inn til landet.

Fyren som drepte alle de folka på skolen han gikk på fikk vel tak i både en hagle og en pistol, og politikerne og avisene mente at han gjennom Counter-Strike hadde fått god trening i å drepe siden han traff ganske nøyaktig. At han var medlem i politiets skytterklubb hadde visst ingenting å si, ei heller at han faktisk ikke hadde counter-strike installert på pc'n... :doh:

Avisene er helt med på notene og skriver masse dritt som uinvidde borgere sluker rått. Eksempel: "I spillet Counter-Strike skal du skyte alt som rører på seg fra politi (til og med GSG-9, tysk spesialenhet), til passanter og skolejenter." Legg ved en screenshot av Soldier of Fortune, så har du artikkelen inne.

Det blir ille når slikt går public.. Jeg husker at faren min også ikke ville at jeg skulle spille spill som hadde noe som helst med skyting å gjøre, så Half-Life og MDK (!) var uaktuelt da jeg var nede i 14-årsalderen!

Det blir ille når slikt går public. :tommelned:
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#5
Trist. Det er det det er. Rett og slett trist. Jeg synes egentlig denne artikkelen gjør seg godt som metafor for hele hysteriet.

 
#7
Den artikelen husker jeg så godt med en gang etter det tok faren min en research gjennom spille samlingen min og fant det, da ble det så helvetes med bråk.
4 måneder uten spilling. Og etter de fjerna han alle "voldige" spillene mine.
Vet ikke om artikelen var gammel eller ny da han hadde lest den verfall og viste meg den. Måtte kjøpe meg metal gear solid på nytt og gjemme det oss en kamerat som hadde hus i nærheten.
Nå er det mora mi som masser noe i helvetes mye, er det noen som vet om noen god strategi om foreldre som masser om for mye media bruk?

På forhånd takk.
 
#8
Opprinnelig skrevet av delta zai@12.12.2004, 08.44
Den artikelen husker jeg så godt med en gang etter det tok faren min en research gjennom spille samlingen min og fant det, da ble det så helvetes med bråk.
4 måneder uten spilling. Og etter de fjerna han alle "voldige" spillene mine.
148018​
Er foreldre virkelig så ille? Er det virkelig sånn at foreldre flest tror at spill gjør deg til en potensiell massemorder? Og hvis det er sånn at faren din (slik jeg oppfatter det) vet så lite om spill, hvordan har han da grunnlag til å plukke ut de "voldelige" spillene da?
Jeez, jeg er glad for at begge foreldra mine selv driver med de samme spilla som meg, så jeg slipper det styret. Folk som tror blind på media er patetiske!

redigert: Kom til å tenke på noe i etterkant: Er egentlig ikke de fleste spill voldelige? Selv fotballspill har sin dose med brutalitet. Favorittboka mi, Ringenes Herre, er full av hodeavkutting og slakting. Virkeligheten er voldelig! Hvorfor forstår ikke disse trangsynte dimlingene dette?! Negerhomokukfitteanalmassør!

Nå er det mora mi som masser noe i helvetes mye, er det noen som vet om noen god strategi om foreldre som masser om for mye media bruk?
Du kan jo la dem prøve spilla, så de ser hva det er selv. Hvet ikke om det vil hjelpe, men det er vel verdt et forsøk.
 
#10
Samfunnet har altid lett etter en syndebukk...
for noen år siden, før doom liksom, var det Video som var bak all vold, alle medier sa at de voldelige filmene var skyld i alt, og før det igjen var det rockemusikken som fikk folk til og drepe, slå osv... :doh:

om noen år er forstår de att voldelige dataspill ikke var årsaken, og finner en ny syndebukk som de påstår er skyld i alt sammen... :tommelned:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Seriøst, delta zai... du må lese gjennom innleggene dine før du poster dem. Du er farlig nære å være fullstendig uforståelig nå.
Uansett... jeg blir, som mange andre, irritert når ignoranter skal uttale seg om ting jeg verdsetter. Som spill. Når man politianmelder GTA3 og gjør seg selv til formynder for voksne såvel som barn, synes jeg det burde ringe en alarmbjelle et sted. For eksempel.
Men, ja... på samme tid er jeg imot at barn skal få spille spill laget for voksne. GTA-serien er et glimrende eksempel på spill barn ikke bør få se.
Det hadde vært ålreit om vi hadde fått noe statlig tjohoi som aldersmerket spill, på samme måte som Statens Filmtilsyn... da hadde i det minste skrikhalsene og tabloidpressen hatt en norsk instans å skylde på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Jada, men de er merket av PEGI - som ikke er norsk. Jeg synes godt man kunne etablere litt klarere rammer rundt salg av spill - krav om at aldersmerkingen følges og økonomiske sanksjoner mot aktører som ikke gjorde så.
 
#14
Ting som skjer i USA hjelper hvertfall ikke til. En fyr i USA blir drept av kompisen, som hadde spilt for mye Manhunt. Skjer dette i Norge? Nei. Ingenting slikt skjer her.

Poenget mitt er, at Norge er et land der de fleste er friske i hodet. Men det blir satdig påvirket av mord i disse sammenhenger som skjer i andre land.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#15
Var det ikke noe med at det var han som ble drept som spilte Manhunt, og ikke morderen? :confused:

Eller er jeg helt på villspor (wouldn't be the first time)?
 
#16
Uansett er Revan på villspor. Vi, den norske befolkningen har ikke gjennom lengre tid blitt påvirket av media til å tro at alle er ute etter oss. Det er derfor vi ikke kan kjøpe pang-pang på rimi, eller skyter våre venner og fiender; selv om vi har spilt GTA og Manhunt, vi også.


Revan kan godt gjøre den siste setningen sin litt klarere. Jeg lukter også et langt, ubrukelig og fantastisk uforståelig innlegg av avsnittkongen, Scwepps.
 
#17
skjønner at vietnam veteraner og WW 2 veteraner og folk som opplevde krigene gjerne blir litt forundret når man lager underholdning av krigene i form av dataspill hvor ungdom reskaper massive og grusomme slag fra krigens dager for underholdningens skyld.

men på den annen side. hvis man glemmer historien så har den en tendens til å gjennta seg. så er viktig å ikke glemme, eller så kommer historien tilbake å biter deg i rævva til slutt. så dataspill kan nok bidra med å holde grusomhetene ferskt i minne.

jeg digger selfølgelig krigsspill selv, men tror nok ikke jeg hadde sett det på samme måte om jeg hadde vært gjennom en krig å mistet venner å familie for så å se historiske slag bli gjenskapt som underholdning hvor man dreper folk for morro skyld.

men som sagt, jeg er ikke tilhenger av no forbud mot voldelige spill, men jeg ville kunne sett det fra motstandernes side om de hadde forbydd vietnam krigs spill og historisk korrekte krigsspill generelt med tanke på de folk som har vonde minner fra denne tiden å med tanke på at 2 mill sivile ble slaktet i vietnam krigen alene. så visst det noensinne kun blir lov med fantasi kriger i dataspill så kan jo forsåvidt skjønne hvorfor.

men når det gjelder at dataspill generelt er waste of time, så viser jo forskning at vi titter gjennomsnittlig 4 timer på tv hver dag i norge, å det er utelukkende 99% underholdning. mens når man spiller dataspill jobber også hjernen mye mere enn hvis du titter på tv. så hvis hele norge heller hadde spilt tv spill 4 timer hver dag å droppet tv, så hadde det vært "sunnere" for hodet. :)

EDIT: Kozeloz: det må jeg si, luktesansen din er upåklagelig, det skal du ha. men at du ikke forstår mine innlegg er ditt problem. gidder ikke mate folk med teskje å skrive 40 innlegg pr emne. skriver et innlegg så får folk lese det de som vil.
 
#18
Opprinnelig skrevet av Vanguard@12.12.2004, 09.07
Trist. Det er det det er. Rett og slett trist. Jeg synes egentlig denne artikkelen gjør seg godt som metafor for hele hysteriet.


148001​
Det er er så genialt.

Men jeg har enda ikke sett noen døde babyer som henger fta taket!
 
#19
Jeg har bare lyst til å være den første i denne tråden som linker til denne.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#20
Opprinnelig skrevet av Revan@12.12.2004, 09.53
Ting som skjer i USA hjelper hvertfall ikke til. En fyr i USA blir drept av kompisen, som hadde spilt for mye Manhunt. Skjer dette i Norge? Nei. Ingenting slikt skjer her.

Poenget mitt er, at Norge er et land der de fleste er friske i hodet. Men det blir satdig påvirket av mord i disse sammenhenger som skjer i andre land.
148051​
Feil Revan det var ikke i USA det der, men derimot i England :p Og dessuten så var det han som ble drept som hadde det Manhunt spillett og ikke morderen. Så at spillet ska være grunnen til det mordet der, er bare ren bullshit!

Men jeg er enig at folk som driver spillbutikker osv... Bør være trengere på aldersgrensing av spill. Bør få ett bedre opplegg på det, sånn at ikke unge gutter/jenter ska få tak i GTA spillene og andre veldig voldelige spill. Også bør selvfølgelig media sette seg bedre inn i saker dem ikke har peiling på, før dem utatler seg om dem hehe.

Men jeg håper bare ikke vi ender opp som Tyskland, sånn at alt ska bli sensurert osv.. Da har myndighetene gått for langt!
 
Status
Stengt for ytterligere svar.