Intern Blu-Ray for Xbox 360

#1
Lite-On IT is developing built-in Blu-ray Disc-(BD) ROM drives for the Microsoft Xbox 360 game console, according to industry sources. Lite-On declined to comment, citing client confidentiality.

Lite-On's shipments of the BD ROMs to Microsoft will start in the second half of 2008, the sources added. Lite-On is currently one of the suppliers of Xbox 360-use internal DVD-ROM drives.

Power supply makers also revealed that while the present Xbox 360 uses a 210-watt power supply, the next-generation game console will use a 170-watt power supply in order to reduce production cost and the size of the device, according to the sources.
Note: Yes, I am aware of todays date (1st of April), but I don't think it's very popular in Taiwan where digitimes is based. Anyway it's a rumor, so take with a grain of salt. About the PSU, well that's no rumor but they got their timeline a bit wrong ... some Falcon (v3) 360s already ship with a 175W PSU compared to the old 203W PSU.
Kilde: Xbox-scene.com // Digitimes.com
Nå følger jeg rådet og tar det med en klype salt. Men hvis det ligger noe bak ryktene så blir dette "luksusutgaven" av X360. Dette ville garantert påvirke salget i Microsofts favør.

Hva tror dere ? Er dette sannsynlig i det hele tatt ? Eller var det bare en dårlig aprilsnarr?
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Jeg tror den blir helvetes dyr siden de må døtte i en BR-leser som kan kjøre i samme hastighet som DVD-leseren i dagens 360. Finnes i det hele tatt en sånn en?
 
#3
Jeg tror ikke dette skjer i det hele tatt, de har jo flere ganger sagt att de aldri vil putte noe annet enn dvd som hoveddrev.

Mer sannsynlig att det kommer en ekstern BR spiller for de som vil ha det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Jeg veit da faen... MS har vært rimelig tause angående temaet etter at HD DVD gikk i dørken. Det jeg reagerer på er at det skal være Lite-On som mekker sakene. Har ikke de rykte på seg for å være omtrent like pålitelige som en gjennomsnittlig amerikansk bruktbilselger? Er vel Samsung og Toshiba som står bak de gode DVD-ROM-ene i 360-ene, så at Lite-On skal være gutta som med brask og bram mekker super-Blu-Ray-greia for Microsoft stiller jeg meg litt tvilende til. Samma det, den som lever får se.
 
#5
Ja du sier noe der, frem til nå har det vært samsung, Hitachi, og benQ som har hatt drev i boksen.
Att de plutselig dropper alle tre selskapene for LiteOn ville være rart mener da jeg.

Men jeg vet heller ikke hvordan den slags bøssnis funker.
 
#6
På en måte virker det logisk at Microsoft hadde gått for Lite-On.
Som Yetipants nevnte så selger Lite-On spillere/brennere av den billige sorten og med tvilsom kvalitet.
Den perfekte samarbeidspartner for Microsoft med andre ord :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Døh, den der var bare teit.

Xbox 360 er ikke billig.
 
#8
Den er billig slik jeg ser det. Og kvalitetsmessig er den billigere desverre.
Gode spill og god online tjeneste redder konsollen.
 
#10
Muligens.. :) Men jeg beklager meg ikke for å være kritisk til kvalitet.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Bare sånn for å understreke hva det enn var jeg ville fram til i forrige post kan jeg linke her. MTV av alle steder kan komme med den fantastiske avsløringen at grunnen til at noen PS3 spill har tvungen installering er fordi BR spillern er treig som et vondt år.
Men det sier vel egentlig seg selv når den trenger 20 minutter for å kopiere 4 gig? :p
 
#12
Ouch. Jaja, det vil nok utbedres med tiden forhåpentligvis. Synd de kommer neppe til å gjøre noe med dette til PS3.
 
#13
Uttalte ikke Microsoft at de ikke kom til å ha noe annet enn DVD-spiller internt når den ble sluppet? Fordi alle spillene de slipper skal KUN være på DVD og ikke HD-DVD eller andre formater som dukker opp her og der for å unngå at man må oppgradere konsollen for å få de feteste spillene til å fungere.
Så tror nok dette var en dårlig aprilspøk.. Men eksterne drev på BR kommer nok.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#15
Hvor mange PS3-spill er det egentlig som kjører 1080p? Prestisjeprosjektene til Sony og kanskje et par mindre high-tech multiplattformspill, men de som virkelig dytter konsollen til det ytterste kan ikke tillate seg å bruke 10% av VRAM-en til PS3-en som framebuffer.

1080p er ikke relevant i spillsammenheng. Og har man ikke allerede etablert at du skal ha litt av en TV for å se forskjell på 1080p og 720p? Dot-pitchen på fjernsyn under 46" er jo så forsvinnende liten allerede.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Faktisk er det oftest på multiplattformspill man kommer lengst unna 1080p på PS3, siden utviklerne ofte må mikkmakke litt for å få til akseptabel framerate; billige triks av typen oppskalering ala Halo 3 eller fine, svarte striper rundt bildet som i Army of Two til PS3.
 
#17
fine, svarte striper rundt bildet som i Army of Two til PS3
Nigguh say what ? Hva er det som skjer med PS3 for tiden mon tro.
Best de ikke kødder med MGS4 sier jeg bare :eek:
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#18
Faktisk er det oftest på multiplattformspill man kommer lengst unna 1080p på PS3, siden utviklerne ofte må mikkmakke litt for å få til akseptabel framerate; billige triks av typen oppskalering ala Halo 3 eller fine, svarte striper rundt bildet som i Army of Two til PS3.
Jeg snakket om "low-tech" som i billige affærer som for eksempel Rottefar Conflict: Double Negro eller hva faen det siste spillet i den tvilsomme Conflict: Some War-serien faktisk heter. Slike spill, som ikke er direkte cutting-edge men laget av folk med huet på rett sted (tenk Rogue Trooper, for another example), vil gjerne være godt optimalisert siden motorene deres ikke er like crazy cutting-edge som for eksempel Unreal 3.

Jesus. Det jeg prøver å si er at noen spillutviklere ikke dytter den tekniske konvolutten og at de dermed kan tillate seg å optimalisere bedre for snacks som 1080p. Se for eksempel X-Men Legends til Xbox, som kunne dytte 720p fordi den kjørte den samme motoren som på PS2, men optimalisert fra Mekka og tilbake etter ørten iterasjoner av det samme spillet.

Eventuelt er jeg bare homo og antar at kvalitetsbevissthet faktisk er et tema for de fleste spillutviklere. Hvilket det sannsynligvis ikke er.
 
#20
Another Manufacturer Says Xbox 360 Blu-ray Coming This Year
>> From kotaku.com:
A report from Taiwanese news source Economic Daily News says that Pegatron Technology--a recently formed subsidiary of Asus that shouldn't be confused with the Decepticon leader--has received an order from Microsoft to manufacture a Blu-ray equipped model of the Xbox 360. According to the report, Pegatron says that it plans to begin production on the HD version of the Xbox 360 soon, with plans to ship within the next six months, aiming for a pre-holiday release.

The EDN report also mentions that a price cut for the Core (Arcade) version of the 360 is planned, but doesn't provide further details on timing or adjustments.