[PC] iRacing aka. kak kjører racerbil og ingen bryr seg

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#21
Nånå.
Istedenfor å skrive så mye om dette,
Så burde du kanskje
Se å få fikset
En del ting.
Gaven?
Aven?
Vel. Ikke vet jeg.
Eneste er vel at vi er skuffa.
Nissekak

Håhå
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#22
Vel, så det ble ikke så mye kjøring denne uka. Grinda litt Street Stock på torsdag. Fikk etterhvert erfare at joda; Charlotte kan man ta med flat fjøl hele veien rundt (man tjener dog noen tusendeler på å løfte gassen litt inn i første svingen). Ett av løpa endte til og med med en andreplass, men det var bare pga. en massekrasj jeg såvidt unngikk. Begynner uansett å bli ganske gira på å kjøre mer ovalbaneracing fremover.

Fikk pressa safety ratinga godt over 3, så nå blir jeg hvertfall ferdig med rookie-dillet.

Først på lørdag tok jeg fatt på GTC og Phillip Island. Artig bane, med en skikkelig luring i sving 2. En laaaang venstresving der man fort kan risikere å gå på gassen for tidlig og havne i grusen. De raskeste MX-5-ene kjører 1:50-runder. Jeg klarte etterhvert å komme meg ned på 1:52-runder, og fant ut at jeg skulle kjøre et par løp.

Første løpet presterte jeg selvsagt å drite meg ut i nevnte sving 2, og havnet på en lusen 9.-plass. Kjører et til sent lørdagskveld, og det går åt skogen så det holder. En ting som kan være meget irriterende i GTC, er når noen Jetta-førere ikke har gidda å kjøre kvalifisering, og dermed starter bakerst. Resultatet av dette er at de prøver å kjøre seg opp i feltet, forbi alle MX-5-ene i løpet av de første rundene. En jævel pressa seg inn foran meg i et svingete parti på andre runden, og jeg ble litt oppgitt, var litt ukonsentrert, og bremsa meg rett i støtfangeren hans i den skarpe sving 10. Ble enda mer oppgitt ukonsentrert av dette, så jeg presterte å få et hjul ut på grusen i det jeg gikk inn på start-/mål-langsiden og snurra brutalt... Haltet meg inn til en 7.-plass.

Ny dag på søndag, og nye muligheter. Kjører et løp på tidlig ettermiddag og det går kjempefint. 0 incidents og 3.-plass! Det er bare et problem... tidlig søndag norsk tid er tydeligvis ikke prime time for iRacing. Å bli nr. 3 av 6, det... gir ikke mye poeng.

Venta til senere på kvelden for å kjøre et siste løp. Satse alt lizm. Jeg ligger på en fin 7.-plass etter et par runder, og ser helt klart muligheter til å avansere. Får en veldig bra utgang fra sving 2, og en god mulighet til å bremse meg forbi inn mot sving 4. Men så var det det der med å plutselig ligge i alt annet enn idealsporet på en bane jeg har kjørt så lite på. Jeg feilberegner totalt...


Men men. Unngår i det minste skade på bilen. Starter opphentinga, og jobber meg stødig oppover i feltet. Er etterhvert tilbake på 7.-plass, og starter en intens kamp om 6.-plassen:



Vel, vel. Da endte det med 62 poeng denne runden. Ikke superfornøyd, men holder fortsatt stand i sammendraget:



Så er det kanskje noen som vil si "jammen, det er jo bare fire stykker i divisjonen som har kjørt alle løpa". Ja, det stemmer. Men det er til slutt de 8 beste resultatene (av 12) som teller. Det er på ingen måte noen trygg plassering.

Mazda Cup... dreit jeg i. Orker ikke efforten det krever å kjøre så mange løp ila. en uke.


Neste runde i GTC går på smått legendariske Sebring, men på den forkorta Cup-banen:




Må få gjort unna noen løp før helga.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#24
Forsinket minioppdatering grunnet Skro og påske osv.

Rakk ikke rare greiene denne uka, men fikk kjørt et par GTC-løp på Sebring. Det er en litt spesiell bane, i og med at den er så flat, samt at flere av svingkombinasjonene er veldig like. Det gjorde at det tok litt tid før jeg klarte å skille dem fra hverandre. Kort forklart er det snakk om nedbremsing, høyresving i tredjegir også noen slake svinger før man er ute i et raskt parti igjen før ny hard oppbremsing. X-faktoren er selvsagt at én av oppbremsingene leder til en ekstra skarp høyresving hvor man må helt ned i andregir. Bremser man for seint her, taper man mye. Tid altså. Denne banen har egentlig ingen steder hvor man kan drite seg ut big-time.

Første løpet kjørte jeg uten å ha rukket kvalifisering. Startet på 14. og endte på 9. Greit nok mtp. oppladningen, men ikke godt nok seff. Så ble det helg i stygge Oslo. Kom hjem ganske seint på søndag og hadde egentlig lyst til å kjøre da, men innså at jeg var for trøtt/sliten.

Da ble det mandag, og... greia er at selv om en iRacing-uke går fra tirsdag til mandag, er det veldig mange som anser runden for å være over på søndag. Dette medfører at det er få som kjører løp på mandager. Spesielt ikke på tidlig ettermiddag. Jeg starter et løp fra første startspor i MX-5-klassen.

Dessverre klarer jeg ikke holde unna, så jeg er raskt nede på 2., og etter en feilberegning inn mot den hardeste svingen, ender jeg opp på 3. Greit nok, men siden det bare var totalt 10 biler med i løpet (én mindre, så hadde ikke resultatet vært tellende en gang) fikk jeg tynt med poeng. Da ble de 59 poengene fra det første løpet gjeldene. Hadde et håp om rundt 80, så meh.

Sammendrag:



Fortsatt på tredje, men luka blir ikke akkurat større.

Mer da:



Dette betyr at jeg kan begynne å ta ovalbanekjøringa mi mer seriøst. Om jeg skulle ønske det.


Neste runde i GTC går på Laguna Seca, som jeg jo kjørte på i Mazda Cup tidligere. Lover bra, men påske osv. håper jeg rekker å få kjørt på søndag i det minste.

Til slutt kan jeg nevne at jeg fikk en PM om deltakelse i World Cup 2013:

In 2012 your neighbors and rivals Finland took home the World Cup Title, will Scandinavia rise up to the challenge this year or sit back and watch the success of others??

The 2013 World Cup Qualifying is starting up in just a few weeks, will you be ready to help your club? Speaking of helping your club, Club Scandinavia is currently without a World Cup Captain. If you are interested in leading the team, please let me know.

Remember the World Cup (unlike most other events) is a true team event and the team needs drivers of all skill groups to contribute. For more information on the Cup, see the links below.

Important Links:

World Cup Guidebook - http://members.iracing.com/jforum/posts/list/3034485.page
Schedule, rules, and all other important information about the event.

World Cup Facebook Page - https://www.facebook.com/WorldCupOfIRacing
Mass communication like this PM will be very rare, so if you want to stay up to date with all the news about the World Cup, the the facebook page is a great way to do it.

World Cup League - http://members.iracing.com/membersite/member/LeagueView.do?league=403
Special club events and head to head matches to keep you hungry for more club racing.


2013 - Qualifier One Schedule -



If you have any questions, don't hesitate to ask.

Thanks
Mike Ouellette
Må sette meg litt inn i hvordan det opplegget funker, men jeg vil selvsagt ikke sitte passivt å se på at naboene i øst mesker seg med noe titler.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#25
Ny runde overstått!

Påska ass. Ødela det meste. Men men. Fikk i det minste starta med kjøringa på søndag. Laguna Seca kjørte jeg jo på tidligere i Mazda Cup. Da var den beste rundetiden min 1.44-ettellerannet, og allerede etter noen få treningsrunder hadde jeg kjørt min første 1.43-runde. Greit å se at man gjør generelle fremskritt. 1:43.140 ble besterunde, og jeg har ingen problemer med å se 1.42-runder med mer kjøring. Men det ble dårlig med tid denne runden også. Fikk kjørt ett løp på søndagskvelden, og ikke uventet viste Laguna Seca seg å by på langt mer dramatiske løp enn Sebring. Her er de to første rundene:


Både startet og fullførte på 6.-plass. Helt greit lzm.

Mandager er tradisjonelt dårlige dager for å kjøre løp, men det virket som deltakelsen var langt høyere nå enn sist mandag (har sikkert mye med å gjøre at Laguna Seca er en bane som er inkludert i grunnpakken til iRacing). Fikk kjørt tre løp. Det første startet jeg på tredje. Gikk udramatisk for seg, men jeg ramlet etterhvert ned til 5. Helt greit, men jeg satt med en følelse av at jeg hadde mer inne.

Nytt løp, og igjen starter jeg på 3. Ramler et par plasser bak, før jeg er i en gruppe på tre MX-5-er fanget bak en Slow Jetta aka. en Jetta-fører som ikke klarer å kjøre fort nok, men som er et helvete å komme seg forbi med MX-5-en siden den er så mye raskere på rettstrekkene. Til slutt kommer en fjerde MX-5 bak og ikke gir noen som helst pul over at dette er en potensielt farlig situasjon:


Fikk ikke så mye som en unnskyldning :argh:

Da har jeg én sjanse igjen. Satse alt! Jeg starter på 4. og jeg og 3.-plassen havner i noe trafikk vi må krangle oss gjennom. Plutselig blir det noe drama i korkskruen og jeg unngår det egentlig, men blir ukonsentrert nok så...


:penga: 100% min feil at jeg ikke klarer å kompensere for at jeg har helt feil linje inn i den svingen.

Men men. Taper da ikke sååå mye. Starter opphentinga, og med fem runder igjen begynner jeg for alvor å ta igjen de som kjemper om 3-5.-plass:


Ble aldri bedre enn 6.-plass, men de rundene der var forferdelig gøy. Dette betyr uansett at det er plasseringen min fra det andre løpet som blir stående som den beste, med 71 poeng. Ikke så ille, men heller ikke godt nok.

Sammendraget ser da sånn ut:



Holder fortsatt på tredjeplassen, men nå begynner dette for alvor å dra seg til. Dette var den niende runden, men som tidligere nevnt, er det bare de åtte beste som teller. Dette betyr selvsagt at de grufulle resultatene mine fra Daytona og Spa strykes. Har de siste ukene fryktet at Hiro Kanaya skulle ta meg igjen, men det er på langt nær den største trusselen. Den kommer lengre bakfra. Nærmere bestemt Miguel Perez. Han har ikke kjørt mer enn fem runder, men er bare 111 poeng bak meg. Det er tre runder igjen, så da rekker han full pott, og med de resultatene han har så kommer han til å gruse meg om han fortsetter. Sannsynligvis vinne hele divisjonen, og dermed dytte meg ned på fjerdeplass. Jeg vill ha den tredjeplassen! Slik jeg ser det er den mest realistiske muligheten min rett og slett å passere Christopher Thompson2. Han har bare 41 poeng på meg, og om jeg klarer å kjøre bra de siste tre rundene, så skal det være oppnåelig.


Neste runde går på Watkins Glen:



Fun-factet her er at dette er den ene banen med høyresvinger NASCAR-kjøres på. Det er ikke tilfeldig, for det er en veldig "enkel" bane. Har ikke kjørt på den på evigheter, så det blir interessant. Spår at løpene her kommer til å utarte seg litt som på Sebring (dvs. lite drama) men vi får se.


Bonus content: Hardware-Hjørnet!

Sim-rig er et vidt begrep, så her er noen ytterpunkter:





Så hopper vi til mitt oppsett:





Gadd ikke ta bilde av stolen, men det er en simpel kontorstol som er dritt å sitte i. Rattet og pedalene er gode, gamle Logitech G25. Har hatt det siden uka det ble lansert i 2007. Utover at jeg har et par ekstra ratt til det, er det helt standard. Har fungert feilfritt, men begynner å dra på årene. Displayet er Dashmeter PRO fra mobilen (jepp, den docken er tapet på plass). Funker bra. Det som ikke funker så bra er perspektivet jeg får med de to skjermene. Som dere kan se, ser jeg ikke utvendige speil, og det er definitivt ikke bra. Løsningen er selvsagt et tre-skjermsoppsett, men da trenger jeg også et nytt grafikkort og det blir uansett dyrt.

Pedalene må selvsagt stå på noen plastkasser siden jeg ikke rekker ned. (gadd ikke fjerne kabelrot og hybelkaniner. Jeg mener; det får da være grenser) Det som er "feil" med G25-pedalene, er at de som de fleste andre pedaler på markedet baserer bremsekraften på hvor langt inn man trykker pedalen, og ikke hvor hardt man trykker på den, som i en ekte bil. Det finnes noen halvveisløsninger på dette, som Fanatec Clubsport, som registrerer kraften man bruker, men fortsatt har en fjærbelastet bevegelse. Det ultimate er selvsagt pedaler koblet opp mot en hydraulisk krets (slik som et ekte bremsesystem) der det er trykket i bremsevæsken som registreres. En fyr driver og modifiserer Tilton racing-pedaler for dette:



De koster bare $1199 + frakt + moms :penga:

Rattet på bildet er et 330mm MOMO-ratt. Det originale G25-rattet er 270mm, og føles litt smått for en del biltyper. Større diameter gjør det litt lettere å gjøre finjusteringer uten at bevegelsen blir for brå. Pro-tip om man først skal ha et ekte racing-ratt er at OMP er mye billigere enn MOMO/Sparco. Evt. finnes det seff no-name billiggreier.

Det største "problemet" er uansett komforten. Jeg må ha noe bedre. Da er alternativene enten å plukke opp et rimelig bilsete og bygge noe av treverk eller aluminiumsprofiler, eller å kjøpe en ferdig løsning. Problemet er at utvalget i Norge er heller dårlig, så da blir det import og dyr frakt og full pakke. Det mest aktuelle er Obutto R3volution. Den skal ettersigende fungere veldig bra som all-round PC-pult, men billig kan man vel ikke si at det er.

Jeg trenger også en skikkelig sekvensiell girspak, da den som følger med G25 er helt ubrukelig rævva. Derek Speare har mye fint: Derek Speare Designs

Så får vi se hva jeg kaster bort penger på fremover.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#26
Ny uke osv. Jeg skrev dette om Watkins Glen sist: "Spår at løpene her kommer til å utarte seg litt som på Sebring (dvs. lite drama) men vi får se."


Jeg... tok feil. Her er starten av det første løpet jeg kjørte:



:penga:

Skal ikke frikjenne meg selv helt der, men alltid er den en Jetta som kommer bakfra og skal kjøre forbi alle med en gang.

Er jo da selvsagt helt sist, men utrolig nok kommer jeg meg ganske raskt opp på 6.-plass. Øyner etterhvert at jeg tar innpå 5.-plassen også. Det gikk sånn her:


Yes. Så topper det seg med at fyren på 4. (forøvrig Miguel Perez jeg nevnte sist) svinger inn i depotet rett før mål. Lolwut? Etter å ha sett reprisen, viste det seg rett og slett at han hadde for lite bensin på tanken. :p Klager ikke på å få servert en 4.-plass. 110 poeng. Mitt beste resultat i GTC så langt!

Men kan jo ikke hvile av den grunn. Hare jo tross alt tre muligheter til å forbedre det resultatet. Så var det dette med å holde seg unna trøbbel...


Grei måte å kvitte seg med andre biler på, men jeg hadde jo ikke trengt å bli involvert.

Ser ikke så dramatisk ut, men det fucka opp styringa.


ugh... Løp to og tre endte regelrett med masse drama, elendige plasseringer, tap av både iRating og Safety Rating og rett og slett ingenting positivt. Utsatte det siste løpet til søndag kveld, men da skulle selvsagt alt satses. Så skjer dette:


Øh... jeg skjønte ikke helt hva som skjedde først, og i det jeg begynte å innse det var det for seint til å slakke opp. Og hvorfor skulle jeg det?!?! Vel fordi det var en latterlig farlig situasjon. Heldigvis kom alle Jettaene forbi meg igjen uten drama. Chatta litt med folka etter løpet, og det var så enkelt som at han fremste ikke fikk fjøla i bånn på grønnflagget. Hvorfor de andre ikke kjørte forbi er en gåte, men det skyldes sannsynligvis at en del tror at man ikke kan kjøre forbi før man har passert start-/målstreken, men det gjelder bare på ovalbaner.

Anyways; jeg blir ganske raskt dytta ned på andreplass i MX-5-klassen, og etter noen runder er det nestemann sin tur til å presse meg. Presse. Presse.. Dytte?!?!


Holdt på å få hjertet i halsen da han starta med det der. Gjorde det flere runder på rad, før han etterhvert kom seg forbi. Da ville han at jeg skulle dytte han. Jeg kjenner jo til fenomenet med dytting i ovalbaneracing på de aller raskeste banene, men jeg har jo aldri gjort det selv. Gjør et forsøk, og det ender med at jeg dunker han hardt nok til at vi får en 4-poengs incident. Orker ikke prøve flere ganger, men tanken er selvsagt at vi to skulle samarbeide om å ta igjen den fremste bilen, samtidig som vi unngikk å bli tatt igjen av gruppen bak. Jeg får øve på dette til neste gang.

Vi holder uansett avstanden. På nest siste runden gjør jeg et fremstøt, men kommer meg ikke forbi. På sisterunden rufser jeg det litt til, og luka blir for stor til at jeg kan gjøre et nytt forsøk. Ender uansett på 3. og.. 126 poeng!

Det er faktisk det beste resultatet i hele 5. divisjon:



Og med det ser sammendraget i Grand Touring Cup (5.-div.) slik ut, og det kan jeg ikke akkurat være misfornøyd med:




Neste runde går på Circuit Zolder:



Den kjenner jeg heller lite fra før, så det blir interessant.


Men det er mer. Jeg har som sagt klatret til klasse D i ovalbanekjøring, og da hadde jeg tre serier jeg kunne velge mellom: NASCAR Late Model, NASCAR National Series eller NASCAR SK Modified.

Late Model er et lite steg opp fra Street Stock. Stor og tung Chevrolet Monte Carlo med 370hk. Skal være veldig gøy på korte baner, men av en eller annen grunn går den offisielle serien mest på lange baner. SK Modified ser ut som noe man har snekra sammen i vognskjulet på egenhånd.

Jeg endte opp med å gå for National. Bilen er en Chevrolet Impala som minner veldig om Monte Carloen, bortsett fra at den har 650hk. Mer egnet for lange baner mao. En annen ting er at National-serien er fixed; dvs. jeg slipper å tenke på oppsett og drivstoffstrategier, og kan heller konsentrere meg om å lære meg selve kjøringa i første omgang.



Får mekke et skin etterhvert.


Egnet for lange baner, ja. Løpet denne runden gikk på Lanier National Speedway:



Det er i høyeste grad det man kaller en short-track. En runde tar bare 14 sekunder. Et løp er 80 runder. 80 runder med samme venstresvingen x 2. Og det eier. Jeg må bare finne ut av hvordan jeg skal unngå at høyre overarm dauer.

Kjørte to løp, og endte på 4. i det ene. Her er utdrag:


Da er det ikke mer å si denne gang.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Tre ganger tre hurra for Karlsen, jeg stæler en klassiker av en seremoni for å bringe den rette høytidsstemning og gravitas til feiringen.

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#28
Vel vel. Fikk ikke kjørt all verden denne uken, men men. Zolder var som nevnt ukjent for meg, og den hadde et par særpreg som gjorde den utfordrende. Først og fremst har den tre jævla sjikaner, og jeg har aldri vært noen ekspert på det. Spesielt den ene er skikkelig tricky, med kombinasjonen høyre, venstre, høyre, og ut i en høyresving. Det andre er at jeg slet virkelig med å finne referansepunkter for å bremse. Vanligvis er det noe skilt eller kjegler eller noe udefinert som en fargenyanse i gresset ved siden av. Her var det flere svinger som jeg rett og slett aldri ble helt klok på.

Men men, må da kjøre noen løp for det:


Ugh. Sånn går det når man prøver å kjempe om posisjoner på en bane man kjenner dårlig. Det verste var at jeg ikke hadde registrert at det var 2.-plassen vi kjempet om. Etter den fadesen endte jeg på fjerde.

Kjørte et løp til før helgen, og endte på en lite imponerende 7.-plass.

Mandag, og siste sjanse for å rekke noen løp til. Jeg satser på å kjøre 21:15 og bli ferdig med det. Det endte slik:


Meh. Fikk i det minste en PM med beklagelse etterpå.

Så da... ble det første løpet også det beste resultatet. 74 poeng er godkjent, men ikke mye mer. Sammendraget i GTC div. 5 ser da slik ut:



Holder fortsatt stand. Den godeste Miguel Perez som jeg fryktet ganske mye tidligere har ikke levert spesielt bra resultater de to siste rundene, så jeg tror jeg holder han bak meg. Gjør jeg det virkelig bra, kan jeg faktisk også kapre 1.-plassen. Vi får se, vi får se.


Da er det faktisk bare én runde igjen av sesongen! Den går på smått legendariske Suzuka:



Blir å eie.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#29
Vel vel folkens, da er sesongen over. Grunnet lange arbeidsdager, litt vekslende helsetiltand og bla bla så fikk jeg ikke kjørt noe som helst før på mandag. Etter litt trening rakk jeg kjøre de tre siste løpene før uka var over. Det kan forøvrig skytes inn at det virkelig morsomme med Suzuka er det første S-partiet, hvor man bare slanger seg fra sving til sving med forsiktig gasskontroll. Her er det veldig lett å slite ut dekkene om man presser for hardt.

Jeg signer opp for det første løpet, og "dessverre" er det 31 folk som har meldt seg på. Dessverre, fordi det er akkurat én for mye, sånn at løpet blir splitta i to felt, med henholdsvis 15 og 16 førere. Jaja, med så få førere i løpet betyr hvertfall at man må klare topp-plasseringer for å få noe særlig poeng. Jeg starter på 5. Har lenge kontakt med bilene foran meg, men gjør en liten tabbe og det ender opp med at to Solstice-er kommer seg forbi. De kjemper seg i mellom, slik at jeg ikke har sjans til å komme forbi igjen. Etterhvert driter den ene seg ut, og jeg smetter forbi den andre etter noen runder. Da har det blitt en luke på 15 sekunder opp til de andre MX-5-ene, så meh. Ender på 6. 45 poeng er ikke godt nok.

Neste løp splitter igjen i to, men da med langt flere, så da er det greit. Vel. Jeg havner så vidt i den beste spilt-en, men rundetidene mine er et stykke bak.. alle andre som har kvalifisert seg. Starter på 12. Holder tempoet greit, men sliter med å avansere. Så gjør jeg en god gammeldags fail under nedbremsing jeg ikke har sett siden de første ukene rett over nyttår:


Bah. Ender opp på 11. Resultatmessig en katastrofe, men det var en utrolig gøy og intens kamp om 10.-plassen.

Da har jeg en eneste mulighet igjen. Alt på et kort osv. Jeg starter på 7. (i et løp med 23 biler denne gangen) og ting ser veldig bra ut etter første runden. Alt jeg trenger å gjøre for å sikre en någenlunde akseptabel poengsum er å holde plasseringen. Vi går inn i løpet i det jeg starter på runde #2:


:penga:

Og med det så ender sesong 1 2013 av Grand Touring Cup divisjon 5 slik:



Klarte ikke andreplassen, men topp tre er bra nok til et ~diplom~ (som jeg ikke har fått enda).

Om man driter i divisjoner, så havnet jeg på 51. plass totalt (av 2029). Kan også nevnes at vinneren av 1.-divisjon endte på 1272 poeng, så det er et stykke opp.

Men det er mer! En ting jeg ikke har sagt et ord om er Time Trials. TT i iRacing er litt spesielt, da det ikke handler om å sette én bra rundetid, men gjennomsnittet av et sett runder (antall runder varierer etter lengden på banen, men typisk ca. 5 runder).

Jeg pleier å kjøre litt TT som en del av oppvarminga mi før et løp. Det er en fin måte å trene på, siden alle rundene må være incident free for at tiden skal telle. TT har også sin egen TTrating, så det er helt isolert fra de vanlige løpene. I TT havnet jeg i 4.-divisjon. Det ser sånn ut:



Vel, det er bare én til som har kjørt nok løp til full score, men det er jo ikke min feil.

Så da er sesongen over. Week 13 er i gang (dvs masse lol random greier, som eks. multi-class ovalbaneløp). Tror ikke jeg gidder å dille så mye med det, men heller prøve å bestemme meg for hva jeg skal kjøre neste sesong.

Ellers da så kom det også en diger patch i dag. Det aller meste er oppussa banegrafikk, nye lyder til en god del av bilene, fysikkoppdateringer osv. Og... En ny bil!

Det er en Kia...

Med forhjulstrekk...



Vel, det er jo alltid positivt med variasjon, og den eneste bilen fra før med forhjulstrekk er Jettaen med 170 gamp. Denne har 350, og kjører IRL i en serie sammen med Cadillac CTS-V. Den er allerede i iRacing, så da havner de i samme serie i simmen også. Tror ikke jeg gidder å kaste meg over den med det første, men sikkert artig.

Ja, og la oss ikke glemme:



Nå kan jeg løpe til banken!
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Ræser-Pac-Man gratulerer!

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#33
Teaser for neste sesong:

 
Sist redigert:
#34
458? Uansett jelly, om jeg noensinne orker å hente ratt og pedaler i boden til morra mi, da ... Kommer jeg sikkert ikke til å orke å fullføre en hel sesong engang akkurat som de to siste gangene jeg prøvde.
 
#36
:penga:

skylder på at mobilen nekta å laste ned stort bilde av en eller annen grunn (som skjer hele jævla tiden med forumrunner)
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#37
Jadda, så da er den nye sesongen i gang. Som nevnt har jeg valgt å satse på McLaren MP4-12C denne sesongen. Det er en GT3-bil, en klasse som tidligere var forbeholdt "gentlemen racers", dvs. folk som har god nok råd til å kjøpe seg en racerbil, uten å være profesjonelle. Dette fordrer for relativt lettkjørt bil, samt ikke alt for kompliserte oppsett.

Sånn rent bortsett fra at den går mye fortere, er de største forskjellene fra MX-5-en at denne bilen oppfører seg helt motsatt ved inngangen til svinger. MX-5-en kunne man regulere radiusen på turn-in utelukkende ved å regulere gasspådraget (med mindre man hadde bomma fullstendig, selvsagt). Denne her derimot, understyrer så mye at man er nødt til å bruke bremsen for å få ekstra grep på forhjulene. Mazdaen er slik at man måtte gjøre unna bremsingen før man begynte å svinge, mens denne bilen både kan og må tail-brakes, dvs. man bremser seg inn i svingen, og holder litt bremsetrykk helt til man kan gå på gassen igjen.

Drastisk endring i kjørestil, og det krever selvsagt en god del tilvenning. Det positive er at denne bilen faktisk er mye enklere å hente inn om det først slipper (så lenge man er kjapp i reaksjonen). Også veldig uvant å skulle gire med paddles samt bremse med venstrefoten, etter all manuell-giringa i Mazdaen. Men men.

Ellers kan det nevnes at jeg har rykket opp til 3.-divisjon, siden jeg har høyere iRating enn da forrige sesong startet.

Anyways; denne bilen kjører i to serier:



GT Challenge Series (GCS). 45min. per løp. Tre klasser, som minner veldig om Grand Touring Challenge, der McLaren er den mest populære, og midt på treet ytelsesmessig. Langt færre kjører Corvetten, som er desidert raskest, mens ca. ingen kjører Ford GT, som igjen er litt langsommere enn McLaren.

Den andre serien er Grand-Am:



Her er det bare to klasser; McLaren og den langt raskere Daytona prototypen. De fleste løpene her er 50 minutter, mens noen stikker seg ut ved å være lengre.

Jeg starter med å trene på Laguna Seca.



Siden denne bilen er langt mer retningstabil enn MX-5-en, virker den egentlig mye mer lettkjørt, men det er ikke det samme som at den er lett å kjøre fort. Det virker som de beste ligger på rundt 1:22 på normale runder, mens jeg sliter med å komme lavere enn 1:24.

Jaja, jeg får kjøre noen løp uansett. Her er starten på det første løpet:


Ligger greit an midtveis i løpet, men så:


Meh. Ender på 5.-plass. I bunn-spliten (bare to splits da).

Durer på videre, og enda flere midt-på-treet-løp. Det positive er at jeg holder meg unna drama, og får stacka opp en del safety rating.

Det fjerde var ganske actionfylt. Her er et glimt fra den nye gryo-cammet som kom i siste patch:


Et problem av og til i GTC var slow Jettas. Det tilsvarende her blir slow Corvettes. Ikke vært noe stort problem, men enkelte sliter virkelig:



Argh. Han gav meg til og med en "Thanks!" Virkelig? Det der var min skyld? Blir liggende et stygge bak, men mot slutten av løpet blir det en intens kamp om 4.-plass:


Artig nok. Kjører et par løp ekstra, siden jeg uansett trenger trening. I det siste løpet er det rimelig høy Strength of Field, og en 8.-plass holder til 95 poeng. Siden jeg kjørte seks løp, blir det gjennomsnittet av de to beste resultatene som teller. Det blir 85 poeng, og det...



..holder ikke til mer enn en lusen 62.-plass. Er uansett mye bedre enn første runden i GTC, men til sammenligning hadde den poengsummen holdt til tredjeplass i 5.-divisjon, så dette blir hårda bud.


Ja ja, over til Grand-Am. Her er første runde et 80-minuttersløp på Spa.



Spa eier, så dette bør bli bra. Vel, bortsett fra det at jeg ikke har all verden av tid til å trene, og jeg ligger litt på etterskudd med rundetidene. Til slutt finner jeg ut at jeg bare får la det stå til, om enn bare for erfaringen sin del. 80 minutter er lenge nok til at man må fylle bensin underveis, så det er jo et nytt element for meg.

Etter noen runder ligger jeg et stykke bak i feltet, men ser ut til å holde tempoet i den gruppen greit. Men så:


Meh. Da er jeg plutselig helt sist. Klarer ikke ta innpå noen heller. Så kommer tiden for depotstoppet, og etter å ha fylt tanken ruller jeg ut for ca. siste halvtimen av løpet:


:penga:

Mistet tydeligvis litt fokus av den pausen. Får bare halte meg rundt til depotet igjen...


:penga:

Tok fem minutter å reparere kjerra. Jeg fullfører i det minste løpet. Ender nest sist. Eneste jeg slo fullførte ikke. Det ble det eneste løpet jeg kjørte. Nei; jeg gidder ikke poste noe poengsammendrag her.

På tross av det krise-løpet på Spa, holdt jeg meg for det meste på matta, og med det har jeg klatret på til klasse B:




Så var det venstresvinginga da. Denne runden i National Series gikk på Charlotte:



øhm... Charlotte legends oval. Legends er sånne små hjemmesnekra babbys first ovalbaneracerbiler, som mest av alt minner om ola-biler med mopedmotor. De passer nok fint på en så liten bane, men en diger bil med nesten 700hk?!?!? Hjelp og trøste. Dette er vel løselig basert på en greie de testet ut i NASCAR i februar som kalles Battle at the Beach. Det kjøres på en knøttliten bane inne på Daytona, og et ser sånn ut:


Det verste er nesten det faktum at man må... gire! Det var en smule uvant på en oval, men fikk så ca. dreisen på det etterhvert. 90 runder. Bare slenger ut et utdrag:


Ikke uventet ble det en god del småknuffing og faenskap. Ikke noe ufint, men hardt for safety ratinga. Ble nummer 8 av 11 i det ene løpet jeg orket kjøre. Forhåpentligvis blir det bedre på de litt større banene.


Så fikk jeg plutselig et innfall at jeg kunne jo kjøre en runde med MX-5-en bare for lulza. GTC gikk på Lime Rock, og det er jo en bane jeg kan godt fra før. Pga. stram timeplan siste dagen, rakk jeg bare såvidt kjøre noen få minutter med trening før jeg kastet meg ut i et løp. Føltes som å gå i forhold til de andre bilene jeg har kjørt denne uka! Ble liggende på sjetteplass en stund, og følte meg etterhvert rimelig komfortabel på å avansere. Men så...


Argh, den jævla førstesvingen. Den er som tidligere nevnt livsfarlig. Jaja, jeg kommer meg inn i løpet igjen og er i ferd med å klatre i feltet, men...


:penga:

Jeg vet jo fra før at det å kjøre et løp uten tilstrekkelige forberedelser som regel straffer seg. Forhåpentligvis har jeg lært, for det der var ikke bra for verken iRating eller Safety Rating.


Hovedfokuset fremover blir å lære seg å kjøre McLaren. Satser på at det kommer seg etterhvert.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#38
Men hva skjedde med denne tråden da? Jo, det som skjedde var at det ble sommerlig, masse rød-dager og... andre prioriteringer. Og selv om jeg hadde prioritert anderledes, så er det fortsatt en meget intens og svett opplevelse å kjøre et lengre løp når ute-temperaturen bikker 20+. Anyways; noe har jeg da faktisk fått kjørt, så her blir det et sammendrag.

Starter uke 2 med å svinge til venstre. Banen er Las Vegas.



Den er relativt enkel, så da bør det gå udramatisk for seg... HEH


Første jævla runden og noen driter seg ut. Jeg blir selvsagt dramatisk involvert. Det løpet ble forøvrig vunnet av...


Ingen videre kommentar er vel egentlig nødvendig.

Kjører noen flere løp, og.. om ikke å drite seg ut på første runden er ille...


...hvordan er det der i det hele tatt mulig? Så ja. Det er altså jeg som kommer bak med Intel-logo på panseret for de som har glemte det, og... vel rett i depotet og nytt mislykka løp. Men jeg gir jo ikke opp. Ble veldig glad i den banen, så fortsatte til jeg hadde kjørt seks løp. I det siste startet jeg først og endte opp på andreplass! Det er min beste ovalbaneplassering noensinne, eller. Jeg har én andreplass fra før, men det var bare fordi jeg var han ene som ikke kræsja. Lav Strength of Field, men det driter jeg i.

Så GT Challenge Series i McLaren da. Dette løpet gikk på Indianapolis, altså enda en ovalbane med noen innlagte høyresvinger.



Hadde begrenset tid en lørdag formiddag til å få unna det løpet, og da ble det ikke all verden av tid til trening. Var fullstendig klar over at jeg kom til å være mindre konkurransedyktig da jeg stilte til start:


Endte faktisk på femteplass... av sju. Man ser klart av videoen at jeg var på etterskudd allerede fra starten.

Noe Grand-Am-løp ble det rett og slett ikke tid til, så da beveger vi oss til uke 3. Err, nei. Da fikk jeg ikke kjørt et eneste løp.


Uke 4 ble også tynne greier. Det eneste jeg rakk var å kjøre et løp på Sebring i GT Challenge:



Vet ikke hvorfor jeg i det hele tatt nevner det, for i det eneste løpet jeg rakk kjøre, så var jeg litt ukonsentrert på førsterunden, og dulta brutalt inn i en bil som bremsa litt tidligere enn jeg forventet. Raeg-quitta så fort at jeg ikke rakk lagre replayen en gang.


Jaja, uke 5 og Brands Hatch i GT Challenge:



En bane jeg kjenner rimelig bra fra før. Det burde love bra. Kjører tre løp, med en 6.-plass som beste resultat. Helt greit lzm. Ellers har jeg såvidt nevnt slow Corvettes, og her er et eksempel på det:


Corvetten er da mye raskere enn McLaren jeg kjører, så noen burde helt klart holdt seg til practice litt lenger. Ikke at det gir meg rett til å bumpe inn i han, men det er da faen ikke noen parkeringsplass der.

Fikk inn litt venstresvinging også, på Thompson International Speedway:



En veldig "trang" bane som jeg sleit med å få flyt gjennom svingene på. Stilte omsider til start i et løp og... det var det bare fem andre som gjorde på det tidspunktet. Må være minst ti for at resultatet skal telle, så det var noe hrm. Jeje, la det litt på is, men kjørte et nytt løp senere. Da med 13 startende. Jeg endte på en uinteressant 8.-plass.


Ble ikke noe Grand-Am denne uka heller, så da hopper vi til uke 6 som er siste uke.


GT Challenge Series gikk på Watkins Glen, men en ekstra støvel fra da jeg kjørte Mazda der:



Fortsatt en bane som er veldig enkel, men ikke enkel å kjøre like fort som alle andre. Måtte legge inn mye innsats før jeg begynte å kjøre någenlunde akseptable rundetider.

Her er en video som viser at dette virkelig er multi class-racing. Jeg kjemper om plasseringer med to andre McLarens, mens vi blir tatt igjen av de raskeste Ford GT-ene og blir tatt igjen med en runde av hele Corvette-feltet. En potensielt livsfarlig situasjon, men det foregikk uten drama:


Drama ja. Det siste løpet jeg kjørte hadde jeg akkurat presset meg forbi en jævel etter å ha pushet han i mange runder. Så får jeg en litt feil linje inn i s-kurvene og...


...sånn endte det. Beste plassering ble en 5.-plass. Kan leve med det.


Så fikk jeg omsider kjørt et løp i Grand-Am igjen. Denne runden gikk på Laguna Seca, altså samme bane som første runden i GT Challenge.



Da hadde jeg en beste rundetid på 1:24.252. Kasta meg inn i open practice, og etter ca. 40 minutter kjørte jeg stødige 1:24-runder igjen. Så var det i gang med en kvalifiseringsrunde, og da kjørte jeg 1:23.742 på aller første runden og 1:23.739 to runder senere. Bra å se at man har generell fremgang. Så skal det sies at de som er på konkurransenivå ligger på 1:22, og aliens klarer 1:20. Men men. Litt laber deltagelse på det klokkeslettet jeg kjørte på, med bare én prototype til start, men han quitta heldigvis sånn at han ikke ble i veien. Da ble det et rendyrket McLaren-løp, og det ble vel faktisk oppsummert det beste løpet jeg har kjørt med den bilen. Starta på 8. og endte på 4.-plass, og da hadde jeg en sinna østerriker ~1 sekund bak meg 90 % av løpet. Føltes bra da jeg passerte målstreken.

Avsluttet uken med å få kjørt et NASCAR National-løp. Iowa Speedway.



Ganske lik Las Vegas (inb4 er ikke alle ovaler like?), men jeg slet mer med utgangen på svingene på denne. Fikk etterhvert sånn ca. dreisen og kjørte ett løp. Starta på 9. og endte på 5. Greit fornøyd, ikke minst med at jeg håndterte diverse situasjoner greit. Litt furten over at jeg kunne berget en plass høyere om ikke folk var dicks og nekta meg å kjøre forbi selv om jeg tok dem igjen med en runde. Men men.

Den 5.-plassen kapra jeg forøvrig tre runder før mål (i et 70-rundersløp) og det kan dere se mer om her:


Så da kan vi oppsummere med følgende:

GT Challenge Series



Grand-Am



NASCAR National Series



Ikke så veldig oppløftende lesing noe av det, men noe overraskende er det faktisk nasjonal venstresving jeg ligger best an i. Nå skyldes jo de lave plasseringene (spesielt i Grand-Am) i stor grad at jeg ikke har kjørt så mange løp, men jeg har fortsatt mulighet til å klare 8, som er minimum for full pott. Så får vi se om jeg faktisk klarer det. Nærmer seg ferietid osv. Det som hvertfall er helt klart er at denne sesongen ikke blir stort annet enn en gjennomkjøring for å bli kjent med nye biler/serier, så får jeg satse litt hardere til høsten.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#39
Kom plutselig på noe enkelt jeg kunne mekke til venstresvingeren min, men det er så mye påtvunget sponsorgreier og dill at meh. uansett:



 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#40
Wøhøhøhø

Sjekk'a, kak er en skikkelig Motor(sport)psycho!