Jadda, så da er den nye sesongen i gang. Som nevnt har jeg valgt å satse på McLaren MP4-12C denne sesongen. Det er en GT3-bil, en klasse som tidligere var forbeholdt "gentlemen racers", dvs. folk som har god nok råd til å kjøpe seg en racerbil, uten å være profesjonelle. Dette fordrer for relativt lettkjørt bil, samt ikke alt for kompliserte oppsett.
Sånn rent bortsett fra at den går mye fortere, er de største forskjellene fra MX-5-en at denne bilen oppfører seg helt motsatt ved inngangen til svinger. MX-5-en kunne man regulere radiusen på turn-in utelukkende ved å regulere gasspådraget (med mindre man hadde bomma fullstendig, selvsagt). Denne her derimot, understyrer så mye at man er nødt til å bruke bremsen for å få ekstra grep på forhjulene. Mazdaen er slik at man måtte gjøre unna bremsingen
før man begynte å svinge, mens denne bilen både kan og må tail-brakes, dvs. man bremser seg inn i svingen, og holder litt bremsetrykk helt til man kan gå på gassen igjen.
Drastisk endring i kjørestil, og det krever selvsagt en god del tilvenning. Det positive er at denne bilen faktisk er mye enklere å hente inn om det først slipper (så lenge man er kjapp i reaksjonen). Også veldig uvant å skulle gire med paddles samt bremse med venstrefoten, etter all manuell-giringa i Mazdaen. Men men.
Ellers kan det nevnes at jeg har rykket opp til 3.-divisjon, siden jeg har høyere iRating enn da forrige sesong startet.
Anyways; denne bilen kjører i to serier:
GT Challenge Series (GCS). 45min. per løp. Tre klasser, som minner veldig om Grand Touring Challenge, der McLaren er den mest populære, og midt på treet ytelsesmessig. Langt færre kjører Corvetten, som er desidert raskest, mens ca. ingen kjører Ford GT, som igjen er litt langsommere enn McLaren.
Den andre serien er Grand-Am:
Her er det bare to klasser; McLaren og den langt raskere Daytona prototypen. De fleste løpene her er 50 minutter, mens noen stikker seg ut ved å være lengre.
Jeg starter med å trene på Laguna Seca.
Siden denne bilen er langt mer retningstabil enn MX-5-en, virker den egentlig mye mer lettkjørt, men det er ikke det samme som at den er lett å kjøre fort. Det virker som de beste ligger på rundt 1:22 på normale runder, mens jeg sliter med å komme lavere enn 1:24.
Jaja, jeg får kjøre noen løp uansett. Her er starten på det første løpet:
Ligger greit an midtveis i løpet, men så:
Meh. Ender på 5.-plass. I bunn-spliten (bare to splits da).
Durer på videre, og enda flere midt-på-treet-løp. Det positive er at jeg holder meg unna drama, og får stacka opp en del safety rating.
Det fjerde var ganske actionfylt. Her er et glimt fra den nye gryo-cammet som kom i siste patch:
Et problem av og til i GTC var
slow Jettas. Det tilsvarende her blir slow Corvettes. Ikke vært noe stort problem, men enkelte sliter virkelig:
Argh. Han gav meg til og med en "Thanks!" Virkelig? Det der var min skyld? Blir liggende et stygge bak, men mot slutten av løpet blir det en intens kamp om 4.-plass:
Artig nok. Kjører et par løp ekstra, siden jeg uansett trenger trening. I det siste løpet er det rimelig høy Strength of Field, og en 8.-plass holder til 95 poeng. Siden jeg kjørte seks løp, blir det gjennomsnittet av de to beste resultatene som teller. Det blir 85 poeng, og det...
..holder ikke til mer enn en lusen 62.-plass. Er uansett mye bedre enn første runden i GTC, men til sammenligning hadde den poengsummen holdt til tredjeplass i 5.-divisjon, så dette blir hårda bud.
Ja ja, over til Grand-Am. Her er første runde et 80-minuttersløp på Spa.
Spa eier, så dette bør bli bra. Vel, bortsett fra det at jeg ikke har all verden av tid til å trene, og jeg ligger litt på etterskudd med rundetidene. Til slutt finner jeg ut at jeg bare får la det stå til, om enn bare for erfaringen sin del. 80 minutter er lenge nok til at man må fylle bensin underveis, så det er jo et nytt element for meg.
Etter noen runder ligger jeg et stykke bak i feltet, men ser ut til å holde tempoet i den gruppen greit. Men så:
Meh. Da er jeg plutselig helt sist. Klarer ikke ta innpå noen heller. Så kommer tiden for depotstoppet, og etter å ha fylt tanken ruller jeg ut for ca. siste halvtimen av løpet:
Mistet tydeligvis litt fokus av den pausen. Får bare halte meg rundt til depotet igjen...
Tok fem minutter å reparere kjerra. Jeg fullfører i det minste løpet. Ender nest sist. Eneste jeg slo fullførte ikke. Det ble det eneste løpet jeg kjørte. Nei; jeg gidder ikke poste noe poengsammendrag her.
På tross av det krise-løpet på Spa, holdt jeg meg for det meste på matta, og med det har jeg klatret på til klasse B:
Så var det venstresvinginga da. Denne runden i National Series gikk på Charlotte:
øhm... Charlotte
legends oval. Legends er sånne små hjemmesnekra babbys first ovalbaneracerbiler, som mest av alt minner om ola-biler med mopedmotor. De passer nok fint på en så liten bane, men en diger bil med nesten 700hk?!?!? Hjelp og trøste. Dette er vel løselig basert på en greie de testet ut i NASCAR i februar som kalles Battle at the Beach. Det kjøres på en knøttliten bane inne på Daytona, og et ser sånn ut:
Det verste er nesten det faktum at man må... gire! Det var en smule uvant på en oval, men fikk så ca. dreisen på det etterhvert. 90 runder. Bare slenger ut et utdrag:
Ikke uventet ble det en god del småknuffing og faenskap. Ikke noe ufint, men hardt for safety ratinga. Ble nummer 8 av 11 i det ene løpet jeg orket kjøre. Forhåpentligvis blir det bedre på de litt større banene.
Så fikk jeg plutselig et innfall at jeg kunne jo kjøre en runde med MX-5-en bare for lulza. GTC gikk på Lime Rock, og det er jo en bane jeg kan godt fra før. Pga. stram timeplan siste dagen, rakk jeg bare såvidt kjøre noen få minutter med trening før jeg kastet meg ut i et løp. Føltes som å gå i forhold til de andre bilene jeg har kjørt denne uka! Ble liggende på sjetteplass en stund, og følte meg etterhvert rimelig komfortabel på å avansere. Men så...
Argh, den jævla førstesvingen. Den er som tidligere nevnt livsfarlig. Jaja, jeg kommer meg inn i løpet igjen og er i ferd med å klatre i feltet, men...
Jeg vet jo fra før at det å kjøre et løp uten tilstrekkelige forberedelser som regel straffer seg. Forhåpentligvis har jeg lært, for det der var ikke bra for verken iRating eller Safety Rating.
Hovedfokuset fremover blir å lære seg å kjøre McLaren. Satser på at det kommer seg etterhvert.