iRacing ja. Har posta litt før, men det fortjener en egen tråd. iRacing er en Internettbasert racing-simulator (Ridge Racer-tråden er der borte, Fetthest). La oss begynne med litt historie; det som revolusjonerte bilspill med fokus på realisme var udiskutabelt Grand Prix Legends i 1998. GPL er fortsatt populært i dag, og har et enormt aktivt miljø med haugevis av mods. GPL ble utviklet av Papyrus Design Group. De fulgte opp med en jevn strøm NASCAR-sims (inb4 turn left, finnes det selvsagt masse mods til de også). Det siste kom i 2003, men så ble det kroken på døra for Papyrus.
Like etterpå ble selskapet FIRST (bytta senere navn til iRacing.com Motorsport Simulations) stiftet, etter finansiering som av ubekreftede rykter dukka opp fra en eksentrisk riking (John Henry, som bla. eier foppalklubben Liverpool) som likte racing på data-PC. Dette var da samme folka som jobba i Papyrus, og de kjøpte etterhvert rettighetene til motoren (heh) bak den siste NASCAR-utgivelsen, og kunne dermed utvikle den videre.
I 2008 ble iRacing lansert, med en forretnings-modell som inntil da hadde vært helt uhørt i denne sjangeren; abonnement. Som om ikke det er nok, koster ekstra biler og baner enda mer penger. Så hvorfor skal man betale for iRacing, når man kan kjøpe rFactor, Live for Speed, [insert sim] fra Simbin og tilsvarende greier for noen hundrelapper, og etterpå ha fri tilgang til ubegrenset antall biler og baner (om man regner med mods), samt gratis online-racing?
Hovedsaklig pga. måten det er er organisert. Man kan ha vel så mye gøy på en bane som er mekka på et svett gutterom enn en som er laserscanna hver millimeter av. Jeg har dilla med en del simmer opp gjennom årene, og det iRacing er helt suveren på er netcode (opplever ekstremt sjeldent lag, enda de fleste serverne er i USA), samt måten man settes opp mot andre førere. Sistnevnte er basert på license og iRating.
License: Dette er de forskjellige klassene alle løp/serier er delt inn i. Når man starter, er man rookie, og kan bare kjøre serier som er åpne for rookie class. Rookie er enkelt og greit røkla. Her vil man ikke være. Hvordan kommer man seg vekk derfra, og inn i den mer siviliserte class D?
Når man starter, har man en safety rating på 2.5. For å komme seg til til neste klasse, må man oppnå en safety rating på 3.0 eller bedre, etter å ha kjørt et minimum antall løp. Din safety rating er basert på hvor mange Incident points man får i løpet av et løp. Incident points får man ved å kutte banen, miste kontroll, være i berøring med en annen bil, eller rett og slett kræsje.
Noen vil finne dette brutalt, men det er egentlig genialt, siden det mer eller mindre ikke eksisterer løp som ender med en massekrasj i første sving (så snart man har kommet seg opp fra rookie class, altså). Om det ikke var klart fra før, så er altså iRacing for folk som ønsker clean racing; ikke bølling, krasjing og dirty tricks.
iRating: En poengsum basert på resultatene dine. Sørger for at man blir matchet med folk som holder ca. samme nivå som deg selv.
Hvordan funker løp da?
Først og fremst er alt online. Det finnes ingen AI. Det eneste man kan gjøre offline, er å kjøre treningsrunder. Løp kjøres i serier, og man velger serie ut fra hva man har tilgang til (avhengig av klasse). Her er oversikten over en sesong i Mazda Cup:
Den går over fire uker, og hvert av løpene kjøres hver hele time en uke i slengen. En uke? Ja, man kan kjøre det samme løpet så mange ganger man vil i løpet av den perioden. Man får en poengsum ut fra plasseringen man ender opp på, satt opp mot Strength of field, som da er verdi som angir den samlede styrken på de som kjørte løpet. Kjører man samme løpet flere ganger, vil den endelige poengsummen regnes ut basert på antall løp og plasseringer. Mer detaljer finner man i en 41-siders PDF.
iRacing var også tidlig ute med å la alt være styrt fra nettleser, på samme måte som eks. Battlefield 3.
Realisme?
Det nærmeste jeg har vært racing IRL er go-cart, så jeg skal ikke begi meg ut på hvor nært virkeligheten fysikken i denne simmen er. Offisielt er det flere NASCAR og Indy Car-førere som bruker den til trening, men de er neppe kjøpt og betalt i det hele tatt.
De vanlige tingene som dekkslitasje og drivstoff-forbruk er selvsagt der, men det er ganske synlig at motoren begynner å dra på åra. Det finnes ikke dynamiske vær-/lysforandringer, og visuell skade på bilene er heller begrenset. Det skal riktignok ikke rare dasken til før bilen blir fullstendig ukjørbar, og for å ta et lite eksempel; en gang startet jeg et løp i min MX5 ved å kjøre inn i bilen foran meg, da han tydeligvis hadde sovna eller bare var treig i reaksjonen. Kjørte uansett videre, og merket ikke noe galt med bilen, selv om jeg fikk beskjed om å kjøre i depotet. To runder senere kommer det røyk fra panseret, og motoren dauer. Da oppdager jeg at kjølevanntemperaturen var i taket, og årsaken var selvsagt at radiatoren ble herpa i sammenstøtet.
NASCAR? Indy? Amerikansk?
iRacing er amerikansk så det holder, og i starten var det helt klart en overvekt av ovalbaner og biler til ovalbanebruk. Dette har heldigvis utjevnet seg over tid, og det er nå et relativt greit utvalg biler og baner. Det er hele tiden nye baner/biler under utvikling, men de tar seg meget god tid før noe blir publisert.
Men hvor mye koster det egentlig, sier du?
En måned koster $12. Så sparer man seff på å kjøpe eks. et årsabonnement ($74) Da får man med 7 biler og 10 baner. Utover det koster nye biler $11.95, mens baner koster fra $4.95 til $14.95. Man får riktignok rabatt om man kjøper flere samlet, men det koster mye penger om man skal ha alt. Heldigvis behøver det ikke gjøre det, da man kan tjene credits ved å kjøre løp. Man skal riktignok kjøre en stund før det blir noe å skryte av, men artig nok.
Hva trenger jeg for å teste?
En PC. Teknisk sett begynner det å dra litt på åra, så det er ikke det mest krevende å dra. Også trenger man ratt og pedaler. Man kan seff bruke pad, eller for den del mus og tastatur, men da forsvinner litt av vitsen.
Det man ikke trenger er et tre-skjermsoppsett, ratt til femsifra beløp (tro meg, det finnes), hydraulisk ramme eller flammesikker kjøredress. Men for de som har lyst, er det nærmest ubegrensede muligheter når det gjelder utstyr.
Tl;dr:
Pros:
Meget bra online-del
Kontinuerlig utvikling (både teknisk, og nye biler/baner)
Seriøs racing
Cons:
Koster en del
Ikke visuelt imponerende
For "seriøs" racing for mange
Runder av med en offisiell iRacing for dummies-tubb:
I dag starter den nye sesongen, så jeg tenkte jeg skulle prøve å oppdatere underveis. Følg med!
(inb4 denne tråden dauer like fort som min forrige sim-tråd)
Sist redigert: