[PC] iRacing aka. kak kjører racerbil og ingen bryr seg

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Uke to var Oulton Park, nærmere bestemt den litt forkorta island-layouten.

Fikk kjørt fem løp med helt ok resultater, blant annet en femte- og sjetteplass.

Det femte løpet valgte jeg å trykke record på. Litt redusert grafikk pga. VR og lydmiksen er ræv men men:

Klatrer en god del plasseringer sammenlagt, men det er nok i all hovedsak pga. at Oulton Park er en langt mer obskur bane enn Laguna Seca.

Neste runde er den langt raskere Road America, så får vi se.

Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Jammen så fort tiden skulle gå da. Det ble plutselig en periode med lite tid tid til iRacing (evt. feil prioriteringer. Ølfestival i Stavanger lzm?), men jeg har fått kjørt de fleste rundene til nå, det har bare hatt en lei tiendens til å stresse seg til å få kjørt ett enslig løp på en mandag (den siste dagen i iRacing-uka). Ofte med alt for lite forberedelse er og mot folk som har terpa på banen i en hel uke. Et hederlig unntak var Lime Rock Park, hvor jeg kjørte tre løp, og man merker fort hvor mye bedre selvtillit man får når man får kjørt noen oppvarmingsløp.

Ingen resultater å rope hurra for, men har så langt gått ca. i null med iRatingen, så da er det ikke helt krise. Siste runde gikk på Zandtvoort, en bane jeg alltid har hatt litt sansen for, men jeg tror rett og slett ikke jeg har kjørt et eneste offisielt løp der tidligere. Zandvoort er litt i vinden for tiden, siden det ikke har vært kjørt Formel 1 der siden 1985, men nå ser det jaggu ut som den kommer inn i kalenderen igjen fra 2020 (inne før det betyr at hele banen blir bygget om til det ugjenkjennelige for å tilpasse seg moderne sikkerhetskrav). Jeg trykka på record og gjemte bort resultatet i en video:

Neste runde er Mosport og det er en av de banene jeg er mest komfortabel med i hele iRacing, så der håper jeg virkelig jeg får kjørt noen løp.

Ellers da, hvor er iRacing i 2019? Den største endringen siden sist jeg skrev om det må vel nesten være at man omsider har døgnsykluser. Det er ganske mange år siden iRacing fikk støtte for flere førere per bil, slik at man kunne gjennomføre langdistanseløp, men det så en smule teit ut når klokka var den samme hele tiden. Det er selvsagt ikke bare en visuell endring, også temperaturen endrer seg (som igjen påvirker festet på banen).

Videre har det kommet en rekke nye former for racing, med annet underlag enn asfalt :eek:. Det startet som en aprilspøk, men nå har man dirt track ovalbaner (og en haug med biler), rallycross og off-road trucks.

Og omsider blir skadefysikken overhalt. Per nuh er den ute i beta for Skip Barber-bilen. Forhåpentligvis rulles det ut mer om et par uker.

Også har man e-Sport-aspektet. For et par år siden så det nesten ut som iRacing holdt på å sakke akterut i forhold til mange mer tilgjengelige bilspill. Gran Turismo det mest åpenbare, men etterhvert har det poppet opp masse "verdensmesterskap" i forskjellige bilspill med store kommersielle aktører i ryggen. Heldigvis var frykten uberettiget, for iRacing har virkelig steppet up gamet det siste året.

Den mest profilerte er nok eNASCAR-serien, som i år ble langt mer flettet inn med IRL NASCAR. Så godt som alle førerne i eNASCAR ble i år sponset av IRL NASCAR team og kjørte med samme profilering på bilen. Førstepremien har økt fra $10.000 til $40.000 (småpenger mot annen e-sport men vekst er vekst) og det toppet seg med at siste løp i serien ble vist direkte på NBC Sports Network.

For den mest profilerte serien med høyresvinger kom Porsche inn sponsor for en 911 Cup-serie med tilsammen $100.000 i premiepenger. De varmet opp i forkant med å hente masse profilerte iRacere til Leipzig for å konkurrere om €30.000.

I Australia valgte Supercars å kjøre en serie i egen regi, der de gikk for en mer konvensjonell LAN-basert åpningsrunde.

Markedsføringsmesig hjelper det også på når stadig flere profilerte racingførere benytter seg av iRacing og man får gratisreklame som dette: The all-star Team Redline car featuring Formula 1 aces Max Verstappen and Lando Norris survived late drama to win the virtual 24 Hours of Spa on iRacing.

John Henry har tilogmed vært aktiv på forumet i det siste og iRacing har nettopp flyttet til nye og større lokaler, så det ser stort sett lyst ut for fremtiden for en tjeneste som har passert 11 år.

Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig

Mosport ja. Det ble litt opp og ned men ihvertfall ett actionfylt løp:

Aller siste runde var Philip Island, men fikk som fryktet ikke kjørt noe der bla pga diverse gjulebord.

Da endte min første sesong komplette sesong i iRacing på evigheter på ... 69.-plass i 3.-divisjon. Ikke det helt store, men det får så være.

HARDWARE GJØRNET 2019 EDITION

Har omsider fått ut fingeren og skaffet meg et ratt mer egnet for moderne formelbiler/prototyper (og forsåvidt relevant for nyere GT-biler). Det satt langt inne mye fordi mye av det som er i markedet ligger i prisklasse 6-10-15 høvdinger, og det hadde jeg ikke så veldig lyst til. Vurderte lenge å kjøpe et av formel-rattene til Fanatec for så å skaffe et USB-adapter, men for at det skulle være fornuftig måtte man nesten få tak i noe brukt til en rimelig penge og.. det var et på Finn rundt nyttår men jeg syntes det var litt dyrt bare for å innse at det var egentlig en bra pris men da var det solgt og det markedet er lite så der venta jeg forgjeves egentlig.

Et alternativ som dukket opp for noen år siden som stakk seg ut er Polsimer fra Polen. Rundt 3500,- for et ratt er ca. halve prisen som mer anerkjente Ascher Racing. Ikke like fancy, men om man vil spare noen kroner virket det lovende. Den første utgaven hadde bare åtte trykknapper, så jeg så litt bort fra det. Oppdaget tidligere i år at det prosjektet hadde utviklet seg til å omfatte mye mer funksjonalitet. (og jeg ser at det allerede har kommet nye modeller siden jeg (spoiler alert) kjøpte mitt)

De to knottene ca. på midten har både rotasjon, fireveis POV og trykknapp, mens de to på bunnen har rotasjon + trykknapp, så her er det inputs i massevis. Om man skulle savne noe må det være clutch-hendler, men jeg skal nok overleve uten.

Å bytte mellom flere ratt går som en drøm etter at jeg for evigheter siden kjøpte meg en hurtigkobling fra en tysker som heter Holger, under navnet Q1R. Det er en løsning som i mange år har vært ansett for den beste man får til simracing (selv om det i det aller siste har dukket opp nye og mer fancy greier). Stort sett to stålplater som presses sammen med samme type eksentrisk låsehendel som er vanlig på sykkelhjul. Man finner langt billigere greier på eBay, men de har et rykte på seg for å ganske rask utvikle slakk/dødgang spesielt om man har et direct drive-ratt som jeg har.

Ja også det viktigste:

Hvorfor disse istedet for "ekte" racingsko? Fordi disse er slip in/slip out. Kall det gjerne tøfler. Det eier.

Det nye rattet har jeg tenkt å innvie med at hovedfokuset for neste sesong blir Formel 3 (men har også lyst å kjøre mer mer Audi TCR, da jeg liker banene som er satt opp for neste sesong. Formel 3-bilen er forøvrig en av de så langt to bilene i iRacing med den nye kræsjefysikken så det kan jo bli interessant i seg selv.

Sist redigert:
Topp