[PC] iRacing aka. kak kjører racerbil og ingen bryr seg

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Uke to var Oulton Park, nærmere bestemt den litt forkorta island-layouten.



Fikk kjørt fem løp med helt ok resultater, blant annet en femte- og sjetteplass.

Det femte løpet valgte jeg å trykke record på. Litt redusert grafikk pga. VR og lydmiksen er ræv men men:


Klatrer en god del plasseringer sammenlagt, men det er nok i all hovedsak pga. at Oulton Park er en langt mer obskur bane enn Laguna Seca.



Neste runde er den langt raskere Road America, så får vi se.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Jammen så fort tiden skulle gå da. Det ble plutselig en periode med lite tid tid til iRacing (evt. feil prioriteringer. Ølfestival i Stavanger lzm?), men jeg har fått kjørt de fleste rundene til nå, det har bare hatt en lei tiendens til å stresse seg til å få kjørt ett enslig løp på en mandag (den siste dagen i iRacing-uka). Ofte med alt for lite forberedelse er og mot folk som har terpa på banen i en hel uke. Et hederlig unntak var Lime Rock Park, hvor jeg kjørte tre løp, og man merker fort hvor mye bedre selvtillit man får når man får kjørt noen oppvarmingsløp.





Ingen resultater å rope hurra for, men har så langt gått ca. i null med iRatingen, så da er det ikke helt krise. Siste runde gikk på Zandtvoort, en bane jeg alltid har hatt litt sansen for, men jeg tror rett og slett ikke jeg har kjørt et eneste offisielt løp der tidligere. Zandvoort er litt i vinden for tiden, siden det ikke har vært kjørt Formel 1 der siden 1985, men nå ser det jaggu ut som den kommer inn i kalenderen igjen fra 2020 (inne før det betyr at hele banen blir bygget om til det ugjenkjennelige for å tilpasse seg moderne sikkerhetskrav). Jeg trykka på record og gjemte bort resultatet i en video:



Neste runde er Mosport og det er en av de banene jeg er mest komfortabel med i hele iRacing, så der håper jeg virkelig jeg får kjørt noen løp.



Ellers da, hvor er iRacing i 2019? Den største endringen siden sist jeg skrev om det må vel nesten være at man omsider har døgnsykluser. Det er ganske mange år siden iRacing fikk støtte for flere førere per bil, slik at man kunne gjennomføre langdistanseløp, men det så en smule teit ut når klokka var den samme hele tiden. Det er selvsagt ikke bare en visuell endring, også temperaturen endrer seg (som igjen påvirker festet på banen).

Videre har det kommet en rekke nye former for racing, med annet underlag enn asfalt :eek:. Det startet som en aprilspøk, men nå har man dirt track ovalbaner (og en haug med biler), rallycross og off-road trucks.

Og omsider blir skadefysikken overhalt. Per nuh er den ute i beta for Skip Barber-bilen. Forhåpentligvis rulles det ut mer om et par uker.



Også har man e-Sport-aspektet. For et par år siden så det nesten ut som iRacing holdt på å sakke akterut i forhold til mange mer tilgjengelige bilspill. Gran Turismo det mest åpenbare, men etterhvert har det poppet opp masse "verdensmesterskap" i forskjellige bilspill med store kommersielle aktører i ryggen. Heldigvis var frykten uberettiget, for iRacing har virkelig steppet up gamet det siste året.

Den mest profilerte er nok eNASCAR-serien, som i år ble langt mer flettet inn med IRL NASCAR. Så godt som alle førerne i eNASCAR ble i år sponset av IRL NASCAR team og kjørte med samme profilering på bilen. Førstepremien har økt fra $10.000 til $40.000 (småpenger mot annen e-sport men vekst er vekst) og det toppet seg med at siste løp i serien ble vist direkte på NBC Sports Network.


For den mest profilerte serien med høyresvinger kom Porsche inn sponsor for en 911 Cup-serie med tilsammen $100.000 i premiepenger. De varmet opp i forkant med å hente masse profilerte iRacere til Leipzig for å konkurrere om €30.000.


I Australia valgte Supercars å kjøre en serie i egen regi, der de gikk for en mer konvensjonell LAN-basert åpningsrunde.



Markedsføringsmesig hjelper det også på når stadig flere profilerte racingførere benytter seg av iRacing og man får gratisreklame som dette: The all-star Team Redline car featuring Formula 1 aces Max Verstappen and Lando Norris survived late drama to win the virtual 24 Hours of Spa on iRacing.

John Henry har tilogmed vært aktiv på forumet i det siste og iRacing har nettopp flyttet til nye og større lokaler, så det ser stort sett lyst ut for fremtiden for en tjeneste som har passert 11 år.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig


Mosport ja. Det ble litt opp og ned men ihvertfall ett actionfylt løp:


Aller siste runde var Philip Island, men fikk som fryktet ikke kjørt noe der bla pga diverse gjulebord.

Da endte min første sesong komplette sesong i iRacing på evigheter på ... 69.-plass i 3.-divisjon. Ikke det helt store, men det får så være.





HARDWARE GJØRNET 2019 EDITION

Har omsider fått ut fingeren og skaffet meg et ratt mer egnet for moderne formelbiler/prototyper (og forsåvidt relevant for nyere GT-biler). Det satt langt inne mye fordi mye av det som er i markedet ligger i prisklasse 6-10-15 høvdinger, og det hadde jeg ikke så veldig lyst til. Vurderte lenge å kjøpe et av formel-rattene til Fanatec for så å skaffe et USB-adapter, men for at det skulle være fornuftig måtte man nesten få tak i noe brukt til en rimelig penge og.. det var et på Finn rundt nyttår men jeg syntes det var litt dyrt bare for å innse at det var egentlig en bra pris men da var det solgt og det markedet er lite så der venta jeg forgjeves egentlig.

Et alternativ som dukket opp for noen år siden som stakk seg ut er Polsimer fra Polen. Rundt 3500,- for et ratt er ca. halve prisen som mer anerkjente Ascher Racing. Ikke like fancy, men om man vil spare noen kroner virket det lovende. Den første utgaven hadde bare åtte trykknapper, så jeg så litt bort fra det. Oppdaget tidligere i år at det prosjektet hadde utviklet seg til å omfatte mye mer funksjonalitet. (og jeg ser at det allerede har kommet nye modeller siden jeg (spoiler alert) kjøpte mitt)



De to knottene ca. på midten har både rotasjon, fireveis POV og trykknapp, mens de to på bunnen har rotasjon + trykknapp, så her er det inputs i massevis. Om man skulle savne noe må det være clutch-hendler, men jeg skal nok overleve uten.

Å bytte mellom flere ratt går som en drøm etter at jeg for evigheter siden kjøpte meg en hurtigkobling fra en tysker som heter Holger, under navnet Q1R. Det er en løsning som i mange år har vært ansett for den beste man får til simracing (selv om det i det aller siste har dukket opp nye og mer fancy greier). Stort sett to stålplater som presses sammen med samme type eksentrisk låsehendel som er vanlig på sykkelhjul. Man finner langt billigere greier på eBay, men de har et rykte på seg for å ganske rask utvikle slakk/dødgang spesielt om man har et direct drive-ratt som jeg har.



Ja også det viktigste:



Hvorfor disse istedet for "ekte" racingsko? Fordi disse er slip in/slip out. Kall det gjerne tøfler. Det eier.


Det nye rattet har jeg tenkt å innvie med at hovedfokuset for neste sesong blir Formel 3 (men har også lyst å kjøre mer mer Audi TCR, da jeg liker banene som er satt opp for neste sesong. Formel 3-bilen er forøvrig en av de så langt to bilene i iRacing med den nye kræsjefysikken så det kan jo bli interessant i seg selv.

 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
En ting jeg har gjort ekstremt lite av de siste par årene er ovalbaneracing, men nytt år er nye muligheter, og nå ser det ut som det kommer en helt ny bil i NASCAR i 2021 (det ryktes om flere enn fire gir) så tenkte jeg det kunne vært artig å få kjørt den nåværende generasjonen litt. Den største forskjellen siden sist jeg kjørte NASCAR iRacing Series, er at IRL (og dermed også i iRacing) har det blitt innført helt nye "ytelsespakker" for bilene. Tidligere hadde man ca 900 hk som ble begrenset til ca. halvparten på de to raskeste banene (Daytona og Talladega) for å holde toppfarten nede. I 2019 innførte man reduserte motorytelse på ca. alle løpene ned til 550 hk, bortsett fra de aller korteste hvor man fortsatt har 750 hk. (fortsatt 450 hk på de raskeste banene) I tillegg har man fått mer marktrykk, slik at det i sum har blitt mye enklere (noen vil mene for enkelt) å kjøre disse bilene på typiske 1,5 mile lange baner.

Nu vel. NASCAR iRacing Series er en serie som følger samme kalender som de virkelige løpene, bare at de stort sett er 50% distanse bortsett fra noen utvalgte som er i full lengde. De kjøres på et begrenset antall tidspunkt i uka, hvor et enda mer begrenset utvalg passer norsk tid. Jeg husker fra tidligere at det fungerte best å kjøre lørdag formiddag, så da har jeg tenkt å få kjørt flest mulig løp så lenge jeg har anledning.

Siden det har kommet nye biler siden sist jeg kjørte, måtte jeg lage et nytt og dagsaktuelt skin.




Det har allerede blitt kjørt to runder, der jeg hadde et godkjent resultat på Daytona med en 6.-plass etter 3,5 timer med venstresvinger, etterfulgt av en mindre imponerende 21.-plass på Las Vegas. Neste runde går på Auto Club Speedway, som i likhet med Las Vegas går an å kjøre med full gass hele vegen rundt på friske dekk med dagens "ytelsespakke", men kan bite tilbake etterhvert som dekkene blir utslitt. Det var definitivt noe jeg undervurderte under første del av Las Vegas-løpet.

Så får vi se da. Som noen allerede har fått med seg skal jeg gjøre et forsøk på å streame disse løpene. Lørdager. 11. twitch.tv/KAKracing/
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Nok en sesong over og... det ble egentlig ikke kjørt allverden, og det skyldes i all hovedsak at fokuset lå på..

Hardware Gjørnet

Ikke rendyrket sim-hardware denne gangen, men nytt tiår var en grei unnskyldning for å bygge ny data. Har slitt ganske mye med ytelsen i iRacing i det siste, spesielt i VR, og det kommer til et punkt hvor man det egentlig bare er én utvei.

Så skal det jo sies at PC-en jeg har brukt til nå i all hovedsak ble bygget i 2011. Om jeg hadde sett fra da og ti år bakover ble det bytta hardware i et langt hyppigere tempo. Det skyldes nok flere ting, men en stor grunn er rett og slett at utviklingen fremstår som den har stagnert noe, spesielt på prosessorsiden. Det hjelper heller ikke på at en del hardware har hatt en ganske eksplosiv prisutvikling de siste årene. Det er noe spesielt med å kjøpe et "nivå 2" grafikkort som koster like mye som en helt ok PC.

Anyways:



De kula gutta i dag bruker stiver rør men bleh. Og glorete lys må man nesten bare leve med i 2020.

Det største valget å ta var prosessor. Intel har mer eller mindre dominert markedet for høyest ytelse fullstendig siden Core2Duo ble lansert i 2006, men nå har plutselig AMD steppet up gamet (evt. har Intel gått på tomgang de siste årene) sånn at AMD for alvor er et alternativ. MEN for iRacing så er det fortsatt enkeltkjerneytelse som er konge og der er det fortsatt Intel som leder, spesielt om man tar overklokking i betraktning (og det må man jo nesten gjøre).

Hadde forhåpninger om minst 5 GHz, og det gikk heldigvis helt problemfritt. 5,1 krevde en god del mer fintuning og en helt annen strømforbruk/varmeutvikling, men fikk det 100 % stabilt med AVX-instruksjoner og full pupp. 5,2 eller mer så jeg med en gang at ville bli håpløst med samme stabilitetskrav (høyere vCore enn komfortabelt og 100 grader...) men om man tenker at superbrutale stabilitetstester ikke representerer en realistisk belastning så... kan man se litt mellom fingrene. Så har lagt meg på 5,2 som ikke er AVX-stabilt, men har ikke knelet på noen annet og har ikke hatt et eneste ustabilt øyeblikk under spillbruk, så holder meg der enn så lenge.

9900K@5,noe GHz
2080 Super
32 GB 3200 RAM (litt overkill, men hadde 16 på den gamle og da må man jo ha mer)
Gigabyte Z390 Aorus Master
2xSamsung 970 EVO 1TB
Altfordyr vannkjøling
Fractal Design R6

Ytelsen ble ihvertfall bra. Har ingen problemer med å holde de nødvendige 90 FPS-ene til Rift CV1-brillene mine med langt høyere grafikkinnstillinger enn før. Spesielt å få skrudd opp lyseffektene gjorde susen. Det er noe eget med å faktisk bli blendet av motsol.

Her et lite Formel 3-løp fra Interlagos i VR.


Men det var også sånn ca. det eneste løpet jeg kjørte i sesong 1 2020 så det er ikke så mye mer å si om den.

Ny build/sesong i starten av mars. Av nyheter kan man nevne en Porsche Cayman GT4-bil, ny skadefysikk på flere biler, ny dekkfysikk på enda flere, og... det første norske innholdet i iRacing i form av Lånkebanen (også kjent som Hell motorsport). I første omgang bare rallycross-layouten, men flere kommer. Har ikke brukt veldig mye tid på rallycross og det blir jeg nok heller ikke å gjøre men greit med et avbrekk fra de amerikanske "stadion-banene" man har hatt til nå.

Det jeg derimot har kjørt er iRacing NASCAR series. Hver runde frem til nå, med... litt variable resultater. Et gjennomgangstema har dessverre vært forskjellige pitstop-tabber, det være seg ikke finne boksen sin som sett i innlegget over, bremse for sent og få straff for å ha kjørt for fort eller det kunststykket jeg gjorde i dag med å kjøre en helt feil sideveg ut av pit-området... Og noen kræsjer.



Den siste der var et resultat av netcode, dvs. på min replay ser det ikke ut som vi er borti hverandre, men serveren tolket det som om jeg tuppet han i bakskjermen slik at han mistet kontrollen, og deretter smalt inn i meg. Jeg oppfattet det som den store smellen var den eneste kontakten. Kjipt, for jeg hadde ikke trengt å hoppe inn så sent, men hadde blitt liggende bak han ganske mange runder og var litt desp på å komme meg forbi.

Ligger sammenlagt på 103-.plass i 3.-divisjon etter 6 av 35 løp. Har ingen ambisjoner om noen veldig bra plassering her, men håper ihvertfall å få kjørt flest mulig av løpene.


Ellers tenker jeg å få kjørt en full sesong i Michelin Pilot igjen, primært i Audi TCR-bilen, men også Porsche GT4-bilen om jeg får tid. Disse kjører i samme serie siden Michelin Pilot er GT4 + TCR i virkeligheten. En BMW M4 GT4-bil kommer i løpet av året og forhåpentligvis flere TCR-biler.



Første uke var Laguna Seca, og fikk kjørt flere OK løp med 84 poeng som beste resultat. Rundt 100 er som alltid målet.

Samme helg som det virtuelle 12 timersløpet på Sebring ble avholdt, var det også et 90-minuttersløp for nettopp Michelin Pilot. I år ble det ikke noe 2,4 timer med Daytona fordi iRacing mener de har for mange special events, så det er greit at det dukker opp alternativer.

Stilte til start i Audien og det... vel.




Så er det en kjensgjerning at selv om jeg har brukt VR mye i det siste så har jeg hatt et lite tilbakefall til skjermbruk også siden det rett og slett er utfordrende å forholde seg til andre ting enn selve kjøringen når man bruker VR-briller. Det er definitivt mulig, men for en periode ser det ut som jeg kommer til å foretrekke skjermer, ihvertall for lengre løp i iRacing. Dirt Rally 2 er en helt annen sak.


Virtuelle løp ja. Pga. situasjonen hele verden må forholde seg til om dagen er ca. alt av IRL racing avlyst eller utsatt. Det har medført at oppmerksomheten rundt e-racing har eksplodert. Mens man tidligere kunne se en og annen IRL racerfører online er de nå overalt. I starten var det mest "for fun" men nå kommer det organiserte e-racingløp for profesjonelle førere på løpende bånd.


I kveld hadde iRacing "Sebring Saturday" med 50 IRL førere som i all hovedsak skulle ha kjørt det ekte 12-timersløpet på Sebring (som nå er utsatt til oktober), med offisiell støtte fra IMSA og kommentatorer fra Radio Le Mans. I morgen er det NASCAR med førere fra de tre øverste nivåene av IRL NASCAR og det samme ser man i andre bilspill rundt om. Uheldige bakenforliggende årsaker, men veldig positive tider for simracing generelt nå om dagen.

 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Denne uken gikk Michelin Pilot på Sebring, slik at man fikk en mulighet til å få til noe bedre enn det 90-minuttersløpet jeg kjørte i helga. I det første løpet tenkte jeg i første omgang at det var lurt å ta det litt med ro i startet så det ikke ble reprise.

...


Første runde denne gangen da!

Jaja, fikk kjørt et par løp til og de gikk i det minste mye bedre.

Det beste resultatet ble en fjerdeplass som resulterte i 95 poeng. Helt greit lzm. Det holdt til 25.-plass i 3.-divisjon denne uka.



Neste uke er Sonoma. Det er en berg og dalbane med svært begrensede forbikjøringsmuligheter. Litt skeptisk.

I andre nyheter starter formerly known as VLN, nå Nürburgring Endurance Championship, på søndag. Har lyst å kjøre det i Audi TCR-en. Det er fire timer som er litt i meste laget alene, men samtidig gjennomførbart. Vi får se.

I venstresvingverden gikk siste runde på nylig oppdaterte Texas. Stort sett udramatisk for min del men en ganske engasjerende sisterunde.






I det større bilde ble det sist søndag avholdt første runde i NASCAR Pro Invitational. Masse IRL NASCAR-førere med full TV-produksjon sendt på Fox Sports med nesten en million seere. Første halvdel av løpet var... variabelt da det var ganske åpenbart at en del av dem hadde hatt lite tid til å bli kjent med iRacing, mest tydelig med 7 ganger NASCAR-mester Jimmie Johnson som stort sett var en saktekjørende kjegle for de andre. Men slutten ble heldigvis skikkelig bra med superstjernen nylig pensjonerte Dale jr som ledet inn i siste sving.




Det skapte hvertfall mye engasjemente rundt løpet, og alle var enige om at dette var great success og plutselig er man der hvor iRacing vises på Viasat Sport i Norge. Spennende tider.

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Michelin Pilot Audi TCR

Det ble rett og slett ikke tid/ork til Sonoma i Michelin Pilot-serien, men påfølgende uke var Road America, og det sier man ikke nei til. Kinken der gir ingenting gratis.






Kunne det beste resultatet vært enda bedre? Svaret ligger her:



Beste poengsum ble 93, altså litt mindre enn de 100 jeg alltid har forhåpninger om. Litt vanskelig å si noe om sammenlagtlista siden jeg foreløpig står med tre resultater mens andre har kjørt alle fem ukene. For å oppfriske så er det de beste resultatene fra åtte av tolv uker som teller. Jeg har 272 poeng, så et stykke unna et snitt på 100. Den som leder har i øyeblikket 502, så snittet på 100 poeng for topplassering i 3.-divisjon ser fortsatt ut til å være en bra regel. Vi får se hvordan det ser ut i slutten av sesongen.



NASCAR iRacing Series

Venstresvinging ble utført på Bristol aka. NASCARs Colosseum. En typisk NASCAR-ovalbane er 1,5 miles lang. Talladega er den lengste med 2,5 miles. Bristol er 0,5... Kunne nok ane på forhånd at dette kom til å bli en tøff runde for Pondus Bilen.



Det ble altså det, men tok 30 minutter med reparasjon også var bilen på banen igjen. Og siden jeg ikke var den eneste med problemer denne dagen kjørte man seg opp 13 plasser på slutten og endte på 17.-plass av 35. Ikke helt krise tross alt.



Sammendraget er ikke all verden å skryte av, men det får så være.



Det er nok av runder igjen ihvertfall.


Denne helga er det noe som heter påske så da har NASCAR pause (vel, det har de uansett nå om dagen, men i det opprinnelige oppsettet). Det betyr at Pondus Bilen får stå i garasjen, men kanskje blir det et alternativt opplegg???



Nürburgring Endurance Series

Det ble firetimersløp ja. Hvordan gikk det? Inklusive tissetur under et pitstop ca. halvveis så det veldig greit ut. Så kom brainfarten:


Fikk haltet rundt banen og reparert bilen, og endte som nummer 6 av 14 i min split. Neste runde er denne søndagen. Tror jeg skal gi det en ny sjanse.



Ellers?

Det er mye snakk om kurver for tiden. iRacing sin kurve har gått fra et ganske stabilt snitt på 1000 nye brukerkontoer per uke til bokstavelig talt over 9000.


Så får vi se når ting normaliserer seg hvor mange som blir igjen.

Det er nå så mange løp med IRL-førere som TV-sendes og streames at man ikke har sjanse til å få med seg alt. Spesielt NASCAR og Supercars i Australia kjører på med full TV-produksjon med programledere i studio, nasjonalsang ++. For eksponeringen hjelper det også på at flere og flere IRL-førere streamer på åpne plattformer. Da kommer man plutselig til det punktet hvor det oppstår ~*~ drama~*~. NASCAR-fører Bubba Wallace raeg-quitta Bristol-løpet og mente det bare var et dumt TV-spill og... da mista han en av hovedsponsorene sine. Det virker kanskje litt overdramatisk og det er jo bare et spill, men samtidig er det en ekte TV-sending med ekte seere (rundt en million i snitt for de tre NASCAR-sendingene som har vært til nå) med ekte sponsorer som betaler ekte penger for at profileringen deres skal være en del av sendingen. Esport har jo også tatt over på bettingsidene siden det ikke er noe annet å gamble på for tiden, så da har det reelle konsekvenser om noen ikke tar det seriøst.

En problemstilling er at iRacing i likhet med mange andre arbeidsplasser har karanteneutfordringer. På hovedkontoret i Boston er det stort sett én person på jobb som må håndtere alt det tekniske rundt TV-produksjonene. Utover det går jeg ut i fra det er hjemmekontor. De klarer ihvertfall å pumpe ut masse små-oppdateringer for å gjøre produktet mer TV-vennlig. Eksempel: Det første TV-sendte Indycar-løpet gikk på Barber Motorsports Park. Det er ikke verdens mest kjente bane, men den har vært i iRacing siden lanseringen i 2008 og aldri blitt oppdatert. Men de fikk oppdatert masse teksturer og greier før det løpet gikk live. Det hadde nok ikke blitt prioriter under normale omstendigheter.

Også hyggelig at norske medier fortsetter å følge med: Tommy Østgaard (26) er virtuell superstjerne
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Påska er over og vel så det. Som nevnt var det pause i NASCAR og da så jeg en mulighet for å teste litt IndyCar på ovalbane. Nytt av året er at IndyCar har fått det de kaller en aeroscreen. Det er deres variant av hodebeskyttelse, hvor F1 og resten av formelseriene til FIA bruker en mer åpen glorie, er dette på grensen til å være en lukket cockpit. Jeg synes faktisk rent estetisk at denne løsningen ikke er så dum, bilene minner nesten om jagerfly, og da ble jeg pent nødt til å finne meg et Connor Daly-skin siden han kjører med USAF på bilen.





Denne runden gikk på en bane som heter så mye som World Wide Technology Raceway. Aldri kjørt på denne før. Interessant nok bane siden svingene er veldig forskjellige. Den umiddelbart største forskjellen mellom NASCAR og IndyCar på ovalbane er at det går mye fortere. Og det smeller mye fortere. Og smeller de er det game over. Punktum.


Noen ganger har man heldigvis flaksen på sin side. Beste plassering ble en fjerdeplass men det ble også noen brutale krasj.

Hadde det ihvertfall gøy, og det blir definitivt mer IndyCar sånn at man kommer seg i varmen til Indy 500 i mai.

Michelin Pilot

Påskerunden her var Snetterton, en bane jeg knapt har kjørt før, og jeg tenkte at nå var tiden inne for å gi den en ærlig sjanse men... utsatte det så lenge at det ikke ble noe av. Etterpå kom Suzuka, og det kan man jo ikke si nei til.


Slet litt med å få et resultat jeg var fornøyd med, men endte opp med 87 som beste poengsum i det siste løpet. Helt ok men ikke det jeg hadde håpet på.


Ble en smule frustrert når en GT4-bil presser seg forbi med knapt én runde igjen av løpet når han selv ikke hadde noe å vinne på det. Han bryter ingen regler rent teknisk, men det er en smule usportslig. Helt greit om det hadde vært tidligere i løpet eller han hadde hatt noen andre GT4-biler rundt seg å kjempe mot. Men det var ingen av delene. Han får verken flere poeng eller iRating av å kjøre forbi TCR-biler.


Nürburgring Endurance Series

Det ble en ny firetimer på Nürburgring, men denne gangen var ikke kroppen klar. Fullførte, men det var bare pga. mekanikernes heroiske innsats for å rette ut stadig ny bulker. Rett i glemmeboka.

NASCAR iRacing Series

Denne helgen var NASCAR tilbake og nok en kort bane i form av Richmond Raceway (0,75 miles). Ikke like brutal som Bristol, men fortsatt en prøvelse.


Startet med å... forsove meg til løpet klokken 12, men heldigvis går det et nytt klokken 18. Tok det rolig i starten og orket ikke kjempe om posisjoner, bare holde bilen hel. Det gikk veldig bra i sånn ca. 150 av de tilmålte 200 rundene men så ble det noen smeller her og der. Men da vi kom til 200 runder var det ikke over. Folk klarte ikke la være å krasje og det ble til slutt tre runder med overtid. Det hjalp ikke på at jeg på dette punktet hadde 16 incident points (man får 4 om man har litt hard kontakt med en annen bil). Hadde jeg bikket over 17 hadde jeg fått en stop and go-straff, noe som ville være svært uheldig så seint i løpet. Hadde etterhvert kommet meg ganske trygt opp i topp ti, så det ville være for dumt å miste alt på slutten. Men det skjedde ikke og man rullet inn til en veldig ok 4-.plass (var ranket som nummer 28).


(ble første registrert som 5.-plass, men en av bilene som krasjet akkurat ved målgang fikk nok en straff pga for. mange incident points)




Neste runde blir et avbrekk fra disse miniputtbanene og over til NASCARs gigantbane Talladega, så det blir noe helt annet.


Ellers? I det siste innlegget var jeg innom ~*~drama~*~ rundt IRL-førere i iRacing. Vel, det var bare tyttebær i forhold til det som skulle komme. I påskehelga var det ikke noe offisielt NASCAR Pro Invitational-løp, men en gruppe førere fra forskjellige disipliner + en bunke streamere gjorde et tulleløp på den gamle ovalbanen på Monza bare for å ha det gøy. Det løpet var bare totalt useriøst tull og tøys og hadde i utgangspunktet blitt glemt ti sekunder etter målgang. Vel, hadde det ikke vært for at en av de mest profilerte førerne i NASCAR, Kyle Larson, valgte å ytre det forbudte gamerordet over åpen mikrofon. Sparket etter rasistisk kommentar.

Sparket fra teamet, mistet det meste av sponsorer, utestengt fra NASCAR på ubestemt tid og det som nok svir mest; utestengt fra iRacing. I følge Business Insider var Larson verdens 13. best betalte motorsportutøver i 2019 med $ 10,1 mill i inntekt. Et kostbart valg av ord for å si det mildt.


Mini Hardware Gjørnet

Skaffet meg et lite stativ og fikk hengt opp en gammel 20"-er jeg hadde liggende som avlastings-skjerm. Det skulle jeg har gjort for lenge siden.

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Michelin Pilot

Denne uken gikk på Silverstone. Gamle Silverstone av en eller annen grunn (noe communityet hadde stemt på). Har av en eller annen grunn aldri vært fan av Silverstone, men måtte prøve meg. Var egentlig ikke såååå off pace, men likevel akkurat langt nok bak. Lusne 25 poeng på det ene forsøket mitt.


NASCAR

Denne uka var Talladega week. For de uinnvidde er Talladega som å kjøre i kø på en tre-felts motorveg. Helt til noen fucker opp og alle dør. Varmet opp med å kjøre trucks (NASCARs tredje nivå) og Xfinity (NASCARs nivå to). Trucks-løpet med 25 runder gikk overraskende bra med en femteplass.



Ledet faktisk løpet etter den smellen, men det holdt ikke helt inn.



30 runder med Xfinity gikk ikke fullt så bra med en 12.-plass er helt ok.



Så kom den store finalen med NASCAR iRacing Series med Cup-bilen over 94 runder. Første utfordring med disse superspeedwayene er å overleve, da den minste skade på bilen som regel medfører at man ikke klarer å holde farten til feltet. Ligger man ikke i dragsuget til noen andre mister man 20-30 km/t og da er man helt akterutseilt.

Det... gikk bra en liten stund.



Trodde ikke det var for ille men det viste seg raskt at jeg manglet fart. Jaja, får bare prøve å få det beste ut av det.



Ikke det nei...


Det var jo også en runde med NASCAR-førere på Dega og tatt i betraktning de siste ukers drama så kunne man jo lure på hva man kunne forvente. Heldigvis var det bare av det uskyldige slaget.



IndyCar har også kjørt på med TV-sendte løp med IRL-førere og de har stort sett vært god underholdning. Denne runden gikk på COTA og for anledningen hadde de invitert F1-fører Lando Norris som wildcard. Han gjorde det spennende med å snurre et stykke inn i løpet, men kjempet seg tilbake og vant løpet. Kanskje litt pinlig for IndyCar-førerne, men det generere jo enda mer nyhetssaker. Så er det på sin plass å nevne at Lando har kjørt 1500 løp i iRacing mens flesteparten av IndyCar-førerne bare har noen ukers erfaring.


Ja nei og ellers da

Hardware Gjørnet

Nå som jeg har fått PC i boks har jeg tenkt litt på ny skjermløsning. Det siste året har sånne 49" ultrabrede skjermer blitt superpopulære, men... det er fortsatt bare tilsvarende 2x27" og det er gir en god del mindre synsfelt enn selv de 24"-skjermene mine.

Ja så nei jeg satt en sen søndagskveld og jazzet litt og oppdaget at Elkjøp kjørte en veldig bra pris på Dell S3220DGF og da satt plutselig kortet litt løst.



(Jada, skjermen i midten skal noen mm ned. Det kommer.)
 
Denne tråden er reint gull. Fascinerende med innsidehistorier om hvordan e-racing plutselig ble veldig mye viktigere for folk i den grad at det blir drama og skandaler.

Og et forsinket «gratulerer» med ny rigg, det kjennes godt når man har ventet lenge nok til at forskjellen merkes.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ny uke overstått allerede!

Michelin Pilot

Denne runden gikk på Mid-Ohio



Fikk bare kjørt to løp, hvorav begge var i øverste split. Det... er litt sånn både og. På den ene siden liker jeg jo helst å kjøre blant de beste og potensialet er alltid tilstede for å ta mye poeng (høyere strength of field = flere poeng som deles ut). Det betyr også at om man gjør et dårlig løp mister man lite iRating. Ulempen er at når man halter bak alle de beste ender man som regel opp med få poeng, mens om jeg havner i split to eller tre kan jeg plutselig kjempe om en topplassering og det gir ofte mer poeng enn å komme langt bak i toppspliten. Nå skal man ikke se seg blind på poeng, men rent taktisk behøver det ikke være en fordel å havne i toppspliten (med mindre man er god nok til å utfordre de beste så klart).

Det er ikke jeg

Mitt beste resultat gav meg 77 poeng. Det er litt mindre enn jeg liker. På tross av det klatrer man greit oppover sammenlagtlista i 3.-divisjon utelukkende på deltakelse. Vi får se hvor det ender opp om fire uker.





NASCAR iRacing Series

Venstresvinger gikk ned på Dover-banen, populært kalt Monster Mile. Den har til og med sitt eget monster.



(Pondus Bilen skimtes inne på banen)

Nok en relativt kort bane. Fikk ikke varmet opp så mye som jeg burde, men tenkte at det kom til å gå greit. Allerede før starten begynte folk å rote det til.


Men...


Femte jævla runde!. 100% min feil og det skyldes nok rett og slett for lite treningsrunder på denne banen. Derfra var det aldri noe håp. Hadde over seks minutter med reparasjoner på bilen og tapte haugevis med runder på å reparere det. Havna i mer trøbbel etterpå og til slutt sa motoren poff. Endte på 24.-plass med 51 lusne poeng. Ikke helt katastrofe mtp. hvor dårlig det gikk, men de andre gangene jeg har havnet i trøbbel har det så godt som uten unntak startet med noen andre som har gjort feil. Denne gangen var det bare min egen. Meh.

NASCAR Pro Invitational kjørte også Dover og det ble åpnet av selveste Hoffen:


Dette var det siste offisielle løpet de kjører siden NASCAR planlegger å fortsette sesongen IRL 17. mai (tomme tribuner, så lite personell som mulig, løp i stater som per i dag har lave koronatall), men det er ikke helt slutt likevel. I 1996 ble det aller siste NASCAR-løpet på en bane som heter North Wilkesboro avholdt. Det var en av de originale NASCAR-banene som hadde vært med siden 1949, men ble avviklet til fordel for å gi plass til den flunkende nye banen i Texas. Banen og fasilitetene rundt har stort sett bare forfalt siden da, men for en tid tilbake ble det kjent at i regi av Dale Jr tok en dungnadsgjeng og shinet opp banen så godt som mulig. Ikke for å kjøre der, men sånn at iRacing kunne 3D-scanne den. Den skulle ikke være klar før neste build i juni, men nå er det klart at det blir en siste TV-sending fra North Wilkesboro allerede i helga. Uklart om vanlige brukere får tilgang på den allerede nå, men artig nok.



Men var det noe drama da? Nei. Nei, ikke i NASCAR-løpet altså. Selvfølgelig var det mer drama i helga!

Mai betyr vanligvis Indy 500, men det har foreløpig blitt utsatt til august. Siden IndyCar planlegger å starte IRL i begynnelsen av juni var også dette siste runde med IndyCar iRacing Pro Challenge med TV-sending og full pakke. Da var det ingen bombe at det valgte å kjøre det på Indianapolis, riktignok bare 175 miles.

Siden han vant det forrige løpet ble Lando Norris invitert denne gangen også. Det hjelper nok på at han har haugevis av unge fans, (noe motorsport generelt skriker etter) og IndyCar sier neppe nei til å bli eksponert for et mer internasjonalt publikum. Han markerte seg med en gang ved å kvalifisere seg på andreplass. Med åtte runder igjen av løpet knivet 2019s Indy 500-vinner Simon Pagenaud med Graham Rahal om ledelsen med Norris lurende rett bak. På veg inn i sving nummer to er de tre i bredden med Norris på innsiden og det virker som det er litt netcode/lag mellom Norris og Rahal som gjør at Rahal spretter litt mot yttersving og sender Pagenaud i veggen. Det vil nok være riktig å si at det er en svært dårlig idé å kjøre tre i bredden inn i en sving på Indy, men hvordan det hadde endt opp uten den netcoden får vi aldri vite. Det vi derimot fikk vite var at Pagenaud ikke var interessert i å la den hendelsen forbigå i stillhet. Det som skjedde etterpå kunne ha blitt en greie folk krangler om var et uhell eller med overlegg. Ja, hadde det ikke vært for at Pagenaud streamet det hele på youtube.



Lando tok det i det minste med et smil.



Fordi det er jo bare et spill...

Verken Pagenaud eller Penske (teamet hans, som tilfeldigvis også eier hele IndyCar) har uttalt seg offentlig om saken, men alle former for motorsportrelatert SoMe er selvfølgelig i fyr og flammer. Det var forsåvidt mer drama i løpet, men denne saken får åpenbart mest oppmerksomhet.

Drivetribe har en ganske bra oppsummering av det hele: Lando vs. Pagenaud: Why online racing's not just a game anymore

I relaterte nyheter har iRacing gjort en vri og satt opp et fixed setup Indy 500 denne uka, med et påfølgende løp med åpent setup neste uke. I disse løpene er det en vri, for der man normalt blir plassert mot andre førere basert på iRating, skjer det her basert på kvalifiseringstid. Løpet skjer klokken 15 på lørdag og søndag, med en siste sjanse klokken 19 på søndag (og et fjerde midt på natta norsk tid). Hardtreningen må nesten starte allerede i morgen.

Ja også må vi ikke glemme å nevne at første runde av ~*~Porsche TAG Heuer Esports Supercup~*~ også skjedde i helga. Dette er da ved siden av eNASCAR den mest prestisjefulle iRacing esportserien. Disse løpene kjøres i et format med et 15-minutters sprintløp etterfulgt av et 30-minutters hovedløp. I år er det to nordmenn med, og Tommy Østgaard startet knallsterkt med en andreplass i sprintløpet. Gikk så rett opp i ledelsen i hovedløpet, men ramlet ned til 4.-plass ca. halvveis. Fortsatt et veldig bra resultat! Max Verstappen ble nummer 11 lzm.

Han hadde ikke kvalifisert seg og startet dermed helt sist på 40.-plass. Ganske bra å kjøre seg opp 29 plasser må man vel kunne si.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Michelin Pilot

...ble dessverre nedprioritert denne uken.


NASCAR iRacing Series




Ny uke og ny minibane. Denne gangen Martinsville med sine langsomme svinger. Forventet elendighet med en million gulflagg og lite racing. Det viktigste ville være å unngå å ødelegge bilen eller få for mange incident points. Gulflagg ble det mya av. 26 stykker, dvs. 133 av 250 runder i krabbefart. Ikke det mest underholdende akkurat, men er man innstilt på å få en bra plassering er det jo.. noe. Fikk litt flere x-er enn jeg kunne ønsket, men bortsett fra det så det egentlig ikke så verst ut der jeg lå rundt 10.-plass etter å ha passert 200 runder. Men så skjedde det verste som kan skje når man driver med Internett-racing. Internettet mitt døde på seg... Hadde noe krøll før løpet og restartet alt nettverksutstyr og håpet på det beste. Det gikk jo nesten bra. Det var bare et kort avbrudd, men måtte rejoine og da var jeg plutselig seks runder bak lederne. MEH. Endte opp på en lusen 23.-plass.

Men det er mer. Da jeg ble disconnecta hadde jeg 14x (incidents). Etter å ha rejoina hadde jeg plutselig 18x. 4x betyr at man har krasjet med en annen bil. Her har det tydeligvis skjedd noe i forbindelse med at jeg ble kasta ut av spillet. Spurte i åpen chat om det var noen som fikk en 4x med meg, men fikk ikke noe respons. Ja ja, da var det vel ikke så ille.

Men så dukket det opp en høytidelig e-post fra iRacing etter helga.

Hi,

We are writing to inform you of the outcome of the protest filed against you.

After reviewing all of the available information we do find the accusations of intentional contact are accurate. We respectfully ask going forward that you do not intentionally wreck another driver while on the service, under any circumstance. Our goal is to simply try and avoid this situation in the future. Your understanding in this matter is greatly appreciated.
Akkurat... det som er mest kjedelig med den e-posten er at den ikke spesifiserer nøyaktig hvilken hendelse/runde protesten er basert på så da hadde jeg ikke så mye valg enn å etterforske meg selv. Vanligvis lagrer jeg replays fra de fleste løpene jeg kjører, men siden jeg skulle rejoine så fort som mulig tenkte jeg ikke på det. Heldigvis har jeg opptak fra Twitch, bortsett fra at det også naturlig nok kuttet ut da Internettet mitt hikka. Det var heldigvis bare noen sekunder, slik at det viser at jeg har 14x, rejoiner og plutselig har 16x. Resultatlista etter løpet forteller meg også hvilke runder de andre incidentene mine kom på, slik at jeg kunne gå gjennom samtlige og jeg kan ikke skjønne at noen av dem skulle kunne defineres som "intentional contact".

Å få en slik "dom" gir ingen umiddelbare konsekvenser, men det havner på det virtuelle rullebladet mitt og om det er uriktig kan jeg jo ikke la det forbigå i stillhet. Så nå er veggavteksten med mine synspunkter overlevert som en formell anke. Så får vi se hva som skjer.


Neste løp går på langt mer åpne Charlotte i form av full lengde Coca-Cola 600 (600 miles). Får se om kroppen er klar.


Indy 500 (fixed)



Så kommer ukas høydepunkt. Indy 500 (i full lengde). I virkeligheten er dette et av de mest prestisjefylte billøpene i verden, mest pga. historien som det eldste løpet som fortsatt arrangeres, med sitt første løp avholdt i 1911, og det har kun blitt avbrutt av et par verdenskriger frem til i dag.

Ikke fullt så svært i virtuell utgave, men jeg har heller aldri kjørt det før nå. Det vil si, jeg prøvde en gang for noen år siden, men da var det en bug som gjorde at løpet aldri kom i gang i min session.

Nytt i år er at man har satt opp et løp med fixed setup uka før det "ekte" virtuelle løpet, som har åpent oppsett. Her er det flere faktorer. Faktor en er kvalifiseringen i ukedagene før løpet. Det er hard kniving om å bli blant de 33 første på lista slik at man kommer i den høyeste splitten. Siden kvalifiseringstidene her skiller på tusendeler er folk generelt veldig hemmelighetsfulle med hvilket oppsett de har på bilen, og å sette opp en konkurransedyktig bil selv krever mye kunnskaper og tid til testing. Med fixed setup er det likt for alle. Det neste er at bilen har flere innstillinger man kan justere mens man kjører, eksempelvis justerbare stabilisatorstag foran og bak, samt noe som kalles weight jacker som justerer stivheten i fjæringen på den ene siden av bilen for å påvirke stabiliteten i svinger. Skal man oppnå optimale rundetider er det mye å sette seg inn i. Med fixed setup er disse innstillingene låst.

Så ja, "fixed setup" kan sikkert omtales som babys first Indy 500, men det er jo akkurat det det er for min del så det er greit å slippe å konsentrere seg om for mye annet enn selve kjøringen. I ukedagene fokuserte jeg mest på å trene på løpskjøring, dvs. kjøre komplette fuel runs (en hel tank drivstoff) for å bli kjent med hvordan bilen oppfører seg etterhvert som bilen blir lettere og dekkene slites ut, samt hvor mye bilen understyrer når man ligger i dragsuget bak en annen bil. Oppsettet iRacing hadde levert kunne akkurat kjøres med full gass på nye dekk, men etter 10-15 runder blir understyring et større og større problem (ikke overraskende er bilen satt opp slik at overstyring ikke er et tema). Loose is fast heter det og det stemmer nok også her, men en bil som har lyst til å overstyre i 350+ km/t er ikke for nybegynnere.

Det ble mindre fokus på kvalifiseringen, som i likhet med virkeligheten er basert på snittfarten over fire runder. Prøvde bare to ganger, der jeg safet ganske mye den første bare for å være sikker på å få satt en tid, mens jeg på forsøk nummer to strøk såvidt borti veggen slik at tiden ikke ble gyldig. Ikke at det var noe raskere uansett. Jeg hadde uansett ingen verdens forhåpninger om å havne i toppen, men tallenes tale er klar når jeg kvalifiserte meg som nummer 1276 av 2082 (man måtte heller ikke kvalifisere seg, men hadde man ikke satt en tid havnet man med "røkla".)

Jeg kunne kjøre dette både lørdag og søndag, men siden Internettet mitt tulla på lørdag (og jeg hadde 250 runder med NASCAR-venstresvinger i kroppen) så ble det utsatt til søndag. Klokken 15 søndag havnet jeg i split 10 av 31. Riktignok bare 1700 i strength of field, men her er det kvalifiseringstid og ikke generell ovalbanerating som betyr noe. Var litt usikker på hva jeg gikk til, men målsetningen var enkel. Ikke krasj! Om noen vil kjøre forbi så værsågod. Det er bortkastet å knive om plasseringer i starten av et tre timer langt løp.

Unngå krasjing ja. Noen ganger kan man lure på hva folk driver med.



Var heldigvis våken nok til å unngå katastrofe allerede på tiende runde. Litt som forventet var det litt mye krasjing i starten, men så roet det seg og vi en lengre periode uten drama fra runde 82 helt til runde 173. I dette tidsrommet blir det mye strekk i feltet og jeg prøver egentlig bare å få drivstoffet til å rekke så langt som mulig. Det ser ut som at jeg klarer å tyne ut en runde eller to mer enn de fleste andre, og dette ville gitt meg et gunstig siste pitstop med nyere dekk enn alle rundt meg med ca. 20 runder igjen av løpet. Men slik ble det altså ikke. Jeg lå for løyeblikket på 3.-plass og hadde utsatt i det lengste å ta det siste pitstoppet. Jeg tenkte umiddlebart at jeg ble skrudd i pompen når gulflagget kom ut siden jeg forventet at det var flere som allerede hadde fått unnagjort det før gulflagget kom ut. Men der tok jeg feil, og jeg beholdt 3.-plassen fortsatt. Litt kniving og krasjing (ikke meg heldigvis) blir det nødvendigvis når det nærmer seg slutten. Vi er etterhvert en gruppe på fire som kjemper om ledelsen. På runde 196 unngår jeg nok en gang katastrofe:


Da ender det opp med en duell mellom meg og lederen (de andre som er på samme runde har skade på bilene) over én siste runde:


En to-runders hadde nok passet meg bedre, da det hadde gitt meg bedre tid til å sette opp en forbikjøring, men men. Må si meg fornøyd med en andreplass i mitt første virtuelle Indy 500.

 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Å næj, Coke 600 er jo ikke før neste uke. I andre nyheter fikk jeg svar tilbake fra iRacing support. Den veggavteksten min var ganske bortkastet for alt jeg fikk var et generisk svar

In this instance the steward who reviewed the incident felt that you did intentionally contact the other driver, so this was why you were sent the coaching notes. It takes a number of these notes within a certain period of time before you would be suspended. If you are not one to intentionally wreck another then this should not be an issue for you.
Jeg ville først og fremst vite hva protesten var for. Oh well, jeg får vel bare leve med det.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Coke 600 ja, det ble et fuel-stint også ble det omstart og noen mente det var lurt å kjøre tre i bredden allerede så tidlig i løpet og der var det over for min del. Og... det var vel faktisk det aller siste jeg gjorde med iRacing i 2020. Sommeren kom og stjal prioriteringer og det ble rett og slett ikke noe mer. Men hva med forsøket mitt på en anstendig sesong med TCR-Audien i Michelin Pilot serien?



Bleh. 21. plass gir ikke noe diplom.

Da jeg gjenopplivet denne tråden sist var litt av problemstillingen at jeg hadde brukt for lite tid på iRacing senere år. Hvordan ser 2020 ut?



62 løp er jo en del bedre enn 2018/2019 i det minste, selv om det ser litt stusselig ut med null seiere. Så ble det altså en lang pause, men på nå rundt nyttår ble gnisten tent igjen. Og det er jo noe eget med å hoppe inn i et tilfeldig løp også kjører men plutselig sammen med:



Ja, det er den ekte

Nei, jeg kan ikke skryte over å ha slått Alonso i iRacing


Det som har overrasket meg litt er at jeg stort sett har fått gode resultater ut av de fleste løpene jeg har kjørt, enda etter et halvt års pause, så det er jo noe.

Ny sesong starter denne uka, og da ser det ut som hovedfokuset blir VRS GT Sprint-serien (GT3-biler). Car of choice er BMW M4, en bil som for så vidt fortsatt er på på prototypstadiet enda IRL, men iRacing og BMW har tydeligvis et bra samarbeid for tiden så vi har fått en tidlig prøvesmak.



Litt delte meninger om det nye visuelle uttrykket til BMW, men det får så være. Sesongen starter på godt og vondt på Watkins Glen (verdens enkleste/kjedeligste bane) men vi får se hva man får ut av det.

Ja også er det noe som heter venstresvinger og den sesongen har allerede vært i gang noen uker. Mye tyder vel på at dette er det siste året med denne generasjonen NASCAR-biler, så tenkte å gjøre et nytt forsøk på å få kjørt hele sesongen. Det har allerede vært kjørt 5 runder og det... har gått litt opp og ned fra to runder på rad med 0 incidents til ting som dette:



Denne sesongen er noe spesiell siden den (som vanlig følger samme kalender som de kjører IRL) og inneholder intet mindre enn sju road courses (mot to normalt) og en dirt track! (første gang siden 70-tallet).

Prøver å streame eNASCAR-løpene på lørdager klokken 11 (12 når vi kommer til sommertid) på twitch.tv/KAKracing, og som om ikke det var nok poster jeg alle opptakene på youtube:

Da har jeg i det minste et ekstra påskudd for å forsøke å fullføre hele sesongen.

Disclaimer: Ser at Twitch-klipp ikke fungerer på forumet lenger. Får se om man finner ut av det
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig


To runder VRS GT overstått. Den første på Watkins Glen ble som forventet en relativt kjedelig affære, men på ett av to løp fikk jeg inn et anstendig resultat på 111 poeng. Det bør som vanlig holde greit i tredjedivisjon... Øh, men skulle man sett. Den lille klatringen i iRating før sesongen var nok til å plassere meg i andredivisjon. Da holder det nok ikke med et snitt på hundre poeng om man har lyst på noe diplom.



400.-plass etter første uke... Vil nok klatre mye på ren deltakelse, men dette skal holde hardt for topp 100, for ikke å snakke om topp tre.


Runde to var Sebring. En bane jeg kjenner veldig godt, og burde klart å få et bra resultat på. Dessverre ble det begrenset tid til å kjøre, og da ble det ikke bedre enn en lusen 15.-plass med 76 poeng som beste resultat. Det holder bare ikke.



Noe av årsaken til at Sebring ble nedprioritert var...

Bristol Dirt! Dirt? Ja, NASCAR har i sin visdom funnet ut at man for første gang siden 1970 skulle ha et Cup-løp på noe annet enn asfalt eller betong.


Og selvsagt har iRacing gjort det samme. Nå har iRacing en god del dirt track-innhold siden det ble lansert i 2017, men jeg har brukt svært lite tid på det. Og disse bilene er uansett ikke bygget for dirt slik at de oppfører seg noen annerledes enn de fleste dirt-dedikerte bilene gjør uansett. Varmet opp med den del kortere løp både med trucks og med Cup-bilen.

Fikk kjørt to NASCAR iRacing series løp, men... selv om det så lyst ut i starten av begge så endte det ikke like bra. Den største utfordringen er at banen endrer seg og blir glattere etter hvert som man kjører, og spesielt når man skal komme seg gjennom 125 runder er det hårda bud. Det hjelper heller ikke på at nivåforskjellene er så store at man tar igjen røkla med en runde relativt kjapt.




Men det ble ikke bare sorgen. Kjørte som nevnt en del kortere løp også og noen gikk bedre enn andre.


Det resulterte i intet mindre enn:



Mitt første iRacing-diplom siden 2018! \o/

Det var uansett en fin avveksling med dirt i det store og hele, men vi får se om jeg får til å kjøre noe mer i de ordinære dirt-seriene. Vi får se.