Jentegamere

Sancti

Terrorkatt
På forsiden av Dagbladet.no fant jeg en link til dette blogginnlegget.
Det er forsåvidt ikke noe nytt, jeg har sett lignende innlegg mange ganger, og spør meg selv om det samme hver gang. Er det virkelig nødvendig å gjøre et nummer ut av at man er jente og spiller PC- og TV-spill? Hva ønsker egentlig jentene å oppnå med det? Å bli alle svette nerders våte drøm?
En gutt som spiller Halo har sannsynligvis kompiser han spiller med, og som han også snakker om spill med. Vil han noen gang, med mindre han blir spurt om hvilke interesser han har, føle en nødvendighet for å presisere at "HEI JEG HETER GUNNAR OG FORRESTEN SÅ SPILLER JEG MASSE DATASPILL"? Hvorfor er det slik med mange jenter? Fordi det enda er en mannsdominert hobby, og har man som jente i så fall noen grunn til å føle seg spesiell? Hvis Gunnar tilfeldigvis likte å binde blomsterkranser ville han neppe benyttet enhver anledning til å fortelle folk rundt seg at han likte å bedrive tiden med en typisk jentegreie.

Særlig ser det ut til at jenter som spiller FPS-er, rollespill og actionspill har et behov for å hevde sitt kjønn, fremfor de som sitter og pusler med Sims og denslags. Er det egentlig positivt for dem å påpeke at de tilhører det svake kjønn? SITAT
Jeg forstår og kan bruke 90% av alle nerdeforkortelser som ROFL OMFG WTF BBL MAO og BIOS, NTFS, DSL, RAM, CPU osv. [/b]
Er ikke dette egentlig mer å gjøre seg til latter enn å gi deg selv et dytt oppover rangstigen?

Gamerjenter.com finnes, men hvor er gamergutter.com?

Mange jenter spiller spill. Mange jenter er sikkert til og med flinke til det. Men kan jentene jevnt over være like flinke som gutta? Jeg tviler. En del jenter skriver til og med spillomtaler. Jeg har lest et par, og er foreløpig ikke videre imponert. VG søkte for en tid tilbake etter kvinnelige spillskribenter. Hvorfor? Fordi det er en yrkesgruppe som er sterkt mannsdominert. Hvorfor? Tja... kanskje fordi de flinkeste spillanmelderne faktisk er menn? Burde de ikke da gi jobbene til de som er best kvalifisert, og ikke bare dytte inn ei forskremt snelle som er best av jentene, men likevel ikke så god som de mannlige anmelderne?
Jeg er møkklei kjønnskvotering, møkklei av at jenter skal skrike ut fordi de driver med noe som de bare er halvveis gode til, men som de likevel tror at gjør dem spesielle, og møkklei jenter som presiserer at de spiller ditt og datt og kan det ene og det andre om datamaskiner. Nå er jeg kanskje litt inhabil fordi jeg generelt ikke liker jenter i det hele tatt, men jeg skulle ønske de kunne sette seg ned, ha det moro med hobbyen sin og holde kjeft.

Misforstå meg rett; folk (det inkluderer både gutter og jenter) må gjerne spille spill, de må gjerne mene noe om spill, og de må gjerne få fortelle andre at de liker å spille. Det de derimot må slutte med er å tro at de er så innihelvetes spesielle fordi de er halvgode i Halo 2 og vet hva OMG står for.
Hvis jeg noensinne skal skrive noe for noen som helst noen gang igjen
Det er sent, jeg skriver langt og usammenhengende, og kanskje jeg får til å rydde opp i innlegget i morgen. :$ I mellomtiden er jeg interessert i å høre hva slags tanker dere andre har rundt fenomenet "jentegamere". *vente på deng og rop om dobbeltmoral og jantelov*

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg er enig at det er helt tåpelig at det skal bli så veldig rabalder ut av det - enten fra guttenes eller jentenes side. Nå har jeg ikke opplevd så fryktelig med jenter som "skryter" av at de spiller, men mer gutter som interreserer seg så fælt for dem.

Min mest spilte MMO er Lineage 2, og hun jeg startet å spille med ble mye mere hekta enn meg. Jeg blir helt paff noen ganger av folks reaksjoner når de "finner ut" at hun virkelig er "ekte" jente som også pvp'er og er en av de mektigste på serveren. Det er ikke store hemmeligheten at pvp-orienterte mmo's ikke har de mest modne av spillere, og det er skikkelig morsomt når jeg vinner en duell og blir møtt av haugevis av negative kommentarer og drittslenging, mens når hun vinner så er det "gg :)" og "wow nice". Jeg har ikke vondt for å tro at det er noen jenter som trives godt med slik oppmersomhet.

Hun sender meg kanskje annenhver uke screenshots av chatloggen hvor folk sier helt utrolige ting, som "next time tell me you're a girl, I would have let you win" og "girls shouldn't be clan leaders, they need to know their place"

Generelt sett så er jeg helt nøytral mot jentegamere. Hvis de er kule, flott, men hvis de tror de har noen slags immunitet fordi de er jenter mens de slenger dritt, får de faen meg høre det.

Kanskje litt urelatert, men litt relatert allikevel. Damer og data:

Vel... det er jo generelt litt kult om man har noen av de samme interessene, og kan gjøre sånne ting sammen og. Hvis man tenker på eventuelle kjærester.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Det forundrer meg at jenter i det heletatt kan lage en saapass fint grafisk utsnitt av en web-side. Men at jener forstaar at en PS2 pad skal holdes i henden og ikke dyttes inn i kroppens diverse aapninger er blasfemi.

I bunn aa grunn;

Om det er en jente eller gutt jeg spiller imot har lite aa si. Jeg maa dog si at to fulle jenter paa Ventrilo gjorde Molten Core kortere og morsommere, lot jeg dem klaa paa epeenen min? SIR YEZ SIR.

Greia er vel at de fleste gutter bak skjermen er enslige og unge. Ergo... jepp du gjettet det, uerfarne. Derfor blir jenter veldig intimidating for dem. Og de boetter oppmerksomhet paa dem, det saere er da at de ikke innser at de jobber imot hennsikten sin...

Men men. Gamerjenter.com blir sikkert en brakandes suksess. Jeg skjoenner forsaavidt at hylende oppmerksomhetshorer vil ha fokus paa seg i en mannsdominert kultur, om man kan kalle spill det, noe man ikke kan, eh ja.

Og at spillbransjen skal vaere saa opptatt av kjoennene er jo naturlig, de tenker penger, penger og litt fitte. Personlig? Joda sikkert greit at jenter spiller spill, men jeg faar inntrykk av at mange jenter ikke LIKER spill, slik de er idag ihvertfall. Mange sier at de liker spill og at de spiller, men jeg har til gode aa se en skikkelig hardcore gamer-girl.. Derimot liker jeg barmfagre Wii spillende undertoeysmodeller.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Herlig, herlig. Jeg antar vi kan se fram til snekkerjenter.com, oljeriggjenter.com, og kabeltvinstallasjonsjenter.com framover?

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Best aa bare skjaere dem alle over en kam og henvende dem til lesbisk.no.

Men man ser jo hva jenter kan gjoere med gamer-gutter, SG gaar stoett og stadig ned paa kne naar et nytt kvinnebytte stikker hodet innom.

SITAT(di Valore Scadente @ 02.03.07, 11.43) 54677
Mange sier at de liker spill og at de spiller, men jeg har til gode aa se en skikkelig hardcore gamer-girl..
[/b]
Er de så sjelden vare? Jeg kjenner en del hardcore gamer-jenter selv.

SHDR

Gullmedlem
Stolte jentegamere er vel omtrent like skadelig for bransjen som braavoksne guttetasser som synes Gears of War er bare saa jaevlig kult og saa fett naar han kisen faller gjennom gulvet og blir spist, da.

Det virker som om alle gamere er skikkelig ekskluderende, og det inkluderer jentegamere. De spiller paa at de har pupper og pad, det gjoer liksom dem annerledes. Litt som fanboyisme, bare at deres kulturelle identitet ikke er knyttet opp mot en plattformholder, men det faktum at de baade kan bringe barn til verden og spille FPS. Jeg mistenker at fenomenet i stor grad er et resultat av den mannsdominerte spillindustrien, og ikke en respons.

Toeffe gamere ler av jenter som spiller The Sims og Nintendogs, for det er jo ikke skikkelige spill. Og siden unggutter stort sett er usikre ovenfor sin identitet, trenger de aa ha noe eget, noe som bare er deres. Ingen jenter lekte med He-Man-figurer heller. Hvis de gjorde det, ville gutter funnet seg en ny leke. Samme greia med spill. Saa ... naar jenter endelig "bryter" inn i det mannsdominerte (heller guttedominerte) gamermiljoet, er de noedt til aa foeye seg etter guttas regler for aa bli godtatte. Dermed virker jentene taapelige, fordi de adopterer sjargong og vaeremaate som gjerne oppleves som distinkt umodent og guttete. For eksempel 1337-speak og overdreven selvhevdelsestrang. Som da egentlig er klassiske eksempler paa den eskluderende omgangsformen usikkerhet og mindreverdighetskomplekser foerer til. It's gone, liek, full circle, maaaan!

Saa ... uh ... jentegamere som tror de maa oppfoere seg som usikre guttehvalper for aa spille spill, og tror de maa ha et massivt selvhevdelsesbehov for aa konkurrere i dem er logisk nok like taapelige som gamergutta de oensker aa bli likestilt med. Gratulerer, jenter! Dere har klart det.

Jeg har faktisk en veninne som slår meg i Tekken. Men, jeg gruser henne i alt annet. Hun hang her på forumet en gang.

Uansett! Jenter som spiller er gøy! Da tenker jeg ikke på hvor kult det er når du møter noen på nettet, men at de faktisk kan bli med å spille med deg på ekte. Når dette faktisk er noe jeg bruker mye tid på og engasjerer meg litt i, er det jo bare positivt at veninner og kjærester kan bli med på sånt. Eksen min knuste meg i red alert 2... Men kun fordi jeg aldri hadde prøvd det før, og hun ble sur vær gang jeg fikk overtaket. Måtte la henne vinne de få gangene jeg hadde sjangs, hvis ikke ble hun furtete.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
SITAT(di Valore Scadente @ 02.03.07, 11.59) 54685
Som faktisk slaar deg i et spill? HAH! HAH! HAHA!
[/b]
Jeg kjenner 3 jenter som er flinkere enn meg i diverse spill. Hun ene in Lineage 2 som jeg nevnte tidligere, jeg begynte å spille L2 før henne men inviterte henne til å prøve L2 med meg, og hun ble helt hekta. Hun har spilt uavbrutt i 2 år ellernoe, og har 2 characters til level 78. Akkurat nå er hun en allianseleder for 100-150 andre spillere. Dette klarer hun fint sammen med skole og slikt.
Hun kan forsåvidt slå meg i CS også, men så er jeg ikke så fantastisk flink i det til å begynne med, da.
Ei annen er vel det man kan kalle en D&D-nerd. Hun kan alle reglene baklengs, og har noen ganger vært dungeon master i forskjellige sammenhenger. Hun er vel den mest nerdete personen jeg kjenner - og stolt av det.
Hun siste slår meg i Soul Calibur 2, noe jeg har spilt regelmessig siden det kom ut. Hun er vel det man kan kalle en powergamer. Det eneste hun vil i spill er å vinne. Hvis det eksisterer et horeangrep som er vanskelig å forsvare seg mot, så kan du stole på at hun vil spamme det helt til du finner ut hvordan man slår det. Dårlig taper er hun også.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Meste av det jeg tenker, er sagt.

Men jeg vender tilbake til det med jenter som anmeldere av spill. Jeg har også lest noen anmeldelser som er skrevet av jenter, og ja, hittil er jeg heller ikke videre imponert. Det jeg prøver å skjønne, er hvorfor!

Jenter generelt er da minst like flinke som gutter til å skrive, bruke et interessant språk ogbygge opp tekster på en god måte. Det skal da heller ikke være noe i veien med deres analytiske evne. Kan heller ikke tenke meg at de skulle være noe dårligere på å knuue sette seg ordentlig godt inn i et prosjekt, som et spill, og samtidig ha en objektiv avstand, og skrive en god tekst.

Nå Sancti nevner at VG lette etter kvinnelige spill-anmeldere, tror jeg faktisk ikke at det bare er for syns skyld. Jeg tror at siden menn og kvinner er annerledes på så mange måter, ser vi ofte forskjellige ting i spill. Jeg tror jenter kan ha innfalssvinkler og tanker rundt et spill som menn ikke har, samt at de kan gjøre en anmeldelse bedre rettet mot, nettopp, jenter.
"Men hvor mange jenter bryr seg egentlig", tenker man kanskje. Det er heller kanskje ikke så rart, når de aldri blir henvendt til. For mange jenter er spillekulturen en veldig fremmed greie, og som ofte blir forbundet med begrepet "nerd", som kanskje ikke (enda) er øverst på den sosiale rangstigen. Men som vi alle vet, er spill faktisk jævlig moro, og det gleder meg mye å kunne spre dette fenomenet til et nytt publikum, ettersom jeg føler det er en GOD kultur (alt med måtehold, selvfølgelig).
Jeg tror, at hvis en Guitar Hero anmeldelse var skrevet av en jente, ville fler jenter spilt det. Guitar Hero er et kjempe eksempel på et spill som er MINST like moro for jenter som gutter, men siden det er TV-spill, vil de allerede skeptiske jentene kanskje la være å prøve. Og det er dumt, for Guitar Hero er et spill 99% av de som prøver liker.
Jeg velger her å sitere Celine, en venninne av meg, som vanligvis bare interesserer seg for hva som står i Vouge:

"Det er ingenting annet jeg vil, enn å bare sitte her å spille Guitar Hero."

Men ellers, jentegaming.com kan gjerne ta seg en rosinbolle for min skyld. Syntes først det var litt merkelig med den svenske kun-jente klanen i CS (var det ikke det?), men det er forsåvidt noe litt annet. Men å sett opp en webside for å promotere at du er jente, og spiller, blir for meg litt... Unødvendig.

Du så ikke meg gjøre ne lignende når jeg begynte på ballett?

Lodin

Der Waaaah
Så lenge de fortsetter å ta bilder av seg selv med kroppen dekt av gamle konsoller er det greit for meg. =D

Ellers tror jeg dette er noe som bare må få gå sin gang. Spilling er et medium som har et så stort potensiale til å være mangfoldig at jenter før eller siden kommer til å bli en naturlig del av kulturen. I motsetning har vi feks. amerikanske tegneserier som alltid kommer til å være en mannsdominert bastion ganske enkelt fordi den ikke har noe som appelerer til kvinner.
Forøvrig viste nylig en undersøkelse fra USA at gamerjenter har mer sex, men også stødigere forhold enn sine ikkespillende søstre. Jeg tror det ganske enkelt er fordi de har noe til felles med gutta og det derfor er lettere å bygge et forhold.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Sancti @ 02.03.07, 05.43) 54657
Hvis jeg noensinne skal skrive noe for noen som helst noen gang igjen [...], skal jeg i alle fall velge meg et mannlig pseudonym.[/b]
Får jeg foreslå "Grünemann Miige"?

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg synes det er morsomt med jenter som er interesserte i spill, og liker å prate om det, kanskje rett og slett fordi det er uvanlig med jenter som liker å spille. Men på samme tid finner jeg det mer tiltrekkende at jenter er forholdsvis uinteresserte i spill. Dama mi spiller ingenting, foruten de timene vi setter oss ned med Curse of Monkey Island (som hun digger minst like mye som meg), eller når jeg presser henne til en runde Wii-tennis, eller noe lignende. I verste fall, spiller vi oss selv i Sims 2 (selveid). Jeg synes det er yndig og søtt at hun er så lite interessert, og jeg lurer egentlig litt på hvorfor. Kanskje jeg liker kjønnsdogmene ganske bra? Kvinner på kjøkkenet, mannen tjener penger, dama oppdrar barna osv.

Hittils funkær det bra.

PS: hun likte Guitar Hero jæklig godt, men orker sjeldent holde på med ett spill lenge av gangen. Trolig ligger nok problemet her - at de har vanskeligere å engasjere seg for å bli flinkere, da konkurranse-instinktet ligger på et mer psykologisk nivå enn hos gutta. Det er derfor de i større grad liker sosiale simulatorer som Sims og WoW. I forhold til mer "fysiske" spill, som action, reaksjon, osv. Puzzlespill er vel den mest overgangsvennlige kan jeg tenke meg. Her kommer det mest ann på tålmodighet.

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Er enig i mye her, interesant emne ^_^

For lillesøsteren min og venninnene hennes er det en ting som gjelder, nemlig DS. Lite, så klart. Det er det kule. Lillesøsteren min eier Nintendogs og Animal Crossing, noe hun synes er gøy. Og, som noen sa her over, er vel dette spill som kan betegnes som "jentespill", dvs. spill man ikke blir nerd av å spille. Det interessante er at alle venninnene hennes også har akkurat samme typen spill. Presenterer du henne for spill som Metroid Prime Hunters gir hun opp rimelig fort, uten å egentlig ha prøvd. Hun likte jo faktisk Smash Bros. litt da, men valgte aldri andre karakterer enn Peach og Zelda.
Jeg og min bror liker begge spill, og når lillesøsteren spør om å få være med under en heftig runde med Smash Bros. svarer vi nei litt for fort, siden det er jo temmelig kjedelig å spille mot en n00b. Er det slik hun lærer at hun ikke skal spille hardcore-spill? Er gutter arrogante ovenfor jenter? Ja, er vel egentlig svaret. Dersom en gutt på samme alder hadde spurt om det samme ville jeg nok vært litt mer tilbøyelig for å la ham spille, skremmende nok. :$

CyberK

Finner ikke på noe.
Det jeg er redd for er at VG kanskje var på jakt etter kvinnelige spillanmeldere som kunne "være søte" og teste "jentete" spill, noe som i mitt syn ville vært et skritt tilbake for "likestillingen". Selve artikkelen/utlysningen fant jeg her. Den er ikke så klar på det feltet (selvsagt, man vil jo ikke virke sjåvinistisk.) "En stund tilbake" er forresten i 2005, og jeg kan ikke huske å ha sett noen kvinnenavn i VG det siste året. Jeg vet at den godeste Rune Fjeld Olsen har tidligere vært litt av lurker på forumet, så hvis du leser dette, Rune: Grei ut om VG og kvinnelige spillanmeldere.

I

impywimpy

Gjest
Den du tenker på er Maren Omli Fjasnes, og hun har blant annet prestert mesterverk som denne FFXII-anmeldelsen.

CockMcBalls

El Sabor Professional
Dama mi fikk virkelig sansen for Viva Piñata. Det gikk faktisk til det punktet at hun ble bedre enn meg. Hun får ikke spille det lenger. =D