Opprinnelig skrevet av LoCo_nisse@07.01.2005, 07.26
hmm, det er vist noen som ikke eier nostalgi følelse her...Goldeneye er det beste multiplayer spiller innen FPS sjangeren noensinne! om du er en som absolutt må ha god grafikk for at et spill skal være bra, så skal jeg fra nå av mene at du har spill sans som en fjortis.
159504
Jeg gidder faktisk ikke forsvare meg mot fjortisspåstanden engang, men jeg er litt lei av at alle tror at det som har vært før alltid har vært bedre. Jeg er av den meningen at mange gamle spill er vastly superior de som kom tidligere, ettersom de fokuserte på gameplay fremfor filmatisk fortelling og realisme, men Goldeneye er nok fortsatt underlegent Halo 2 på de aller fleste måter. Det var kanskje mer imponerende da det kom i 1997 enn det Halo 2 er i forhold til dagens standard, men det ville jo bety at spesialeffektene i Jurassic Park fortsatt er bedre enn de i, la oss si The Day After Tomorrow, bare fordi effektene i Jurassic Park var bedre den gangen. Selvsagt kan ikke den allegorien overføres til gameplay helt uten videre, men du forstår hva jeg mener. Goldeneye var veldig, veldig bra for syv år siden, ja, men Halo 2 er overlegent det på alle måter rent gameplaymessig sett i nuet. Det er et gammelt spill som ganske enkelt ikke kan hevde seg i forhold til de nye genreknuserne.
Jeg ville si det er langt mer fjortiss å leve i fortiden i den grad at man alltid foretrekker gamle spill, bare fordi retronostalgi er blitt uangripelig de siste årene. Det er akkurat som om å si "Goldeneye er bedre enn Half-Life 2" umiddelbart gir deg retrokred fordi du husker et spill som du sannsynligvis var 8-9 år første gangen du spilte uansett. Jeg husker veldig mange spill fra jeg var liten, og flere av dem gir meg en bedre "følelse" nå enn nye spill. Little Nemo - Dream Master har fortsatt bedre og mer uvirkelig atmosfære enn mange nye spill i mine øyne. Fordi jeg husker det som noe helt spesielt fra jeg var liten. Det betyr ikke at det er like fantastisk for alle i dag.
Og bare sånn for å arrestere deg aldri så lite ... det er det beste FPS-spillet noensinne objektivt sett? Jeg er glad i objektivitet selv, og mener at det finnes kvalitetsstandarder. Smak er ikke alltid riktig; det er ikke mulig å si at Need for Speed Underground 2 er et bedre designet spill enn Burnout 3 uansett om du liker NFSU2 bedre. Der snakker vi smak. Så la oss se ... en objektiv vurdering av Halo 2 vs Goldeneye, der vi setter gameplay opp mot gameplay.
Goldeneye har et noe lite flytende kontrollsystem sammenlignet med Halo 2. Med to analogstikker får du langt mer presisjon og umiddelbar flyt i spillingen din. Du kan øve deg opp til å få like god presisjon i Goldeneye, selvsagt, men i realiteten er Halo 2 overlegent på punktet. Goldeneye har dessuten et mer ensporet gameplay enn Halo 2, i form av at taktikkene dual-wieldingen i Halo 2 (våpencomboer, denslags) ikke er mulige, og du kan ikke legge dekning via granater for å slippe unna en ildkamp. Goldeneye levner deg dessuten ekstremt sårbar etter eller under en kamp, uten muligheter for å lade opp skjoldet ditt slik som i Halo 2. Halo 2 lar deg komme fra en kamp i den standen du forlot den, slik at ingen kan komme og plukke deg ned like etterpå. Det garanterer at den personen som har mest grep om spillmekanikken kommer seirende ut av en kamp, istedet for at en fragstealer som bevisst går etter svake spillere kan gå av med seieren. Det betyr også at du kan overleve et bakholdsangrep, i og med at motstanderen din faktisk kun får et taktisk overgrep, og ikke like lett kan drepe deg uten at du så hvor han kom fra. Leveldesignen kan vi sikkert krangle om, og der er jeg faktisk enig i at Goldeneye går av med seieren. Av banene i Halo 2 er det bare 3-4 stykker som faktisk er morsomme å spille på, og som er godt nok designet til at du raskt lærer deg flyten i dem. Her vinner Goldeneye. Men hva angår våpendesign og ren spillmekanikk? Halo 2 er ganske overlegent. I Goldeneye har du bare enkle ballistiske våpen som bare brukes på én måte: pek og skyt. I Halo 2 har du våpen som av og til baserer seg på taktikk, slik som Needleren og Plasmapistolen, samt til en viss grad Magnumen.
Motargumenter, takk. Jeg synes dette er bevis nok på at Halo 2 har en overlegen mekanikk, en mer logisk og tilgivende mekanikk hvor det utelukkende er evner, og ikke særlig mye flaks, som dikterer utfallet av en kamp. Jeg mener at mens Goldeneye sikkert har en varm plass i deres hjerter, er det ikke mulig å stille det opp mot syv års utvikling i en bransje som er ugjenkjennelig fra år til år. Halo 2 har også klare fordeler i form av riktig jevn og fin framerate, samt selvsagt grafikk og fargedybde som gjør det lettere å få kontroll over en situasjon. Jeg er klar over at det bare er fordi jeg ikke er vant nok med Goldeneye, men jeg har ærlig talt langt større problemer med å SE fiender, med å skilne spillere fra terrenget, i Goldeneye enn i Halo 2. Det gjør en vanvittig forskjell.