Jeg testet Killzone i går, det slo meg som temmelig bra. Sitter med en demo her også ...
Grafikken var veldig god til å være PS2, men med fullstendig skrekkelig fogging og tesselering. Teksturene slet veldig med å oppdatere seg ettersom jeg beveget meg rundt i brettene, og fiendene trenger ikke være mer enn et par meter unna før de dropper flere teksturer og reduserer geometridetaljene. Isolert sett ser alt veldig pent ut, men det er tydelig at de har møtt på begrensninger. Det er nok helst RAM-en som har slitt, jeg opplevde å stå stille med utvaskede teksturer overalt rundt meg, før alt plutselig spratt i fokus med nye teksturer, à la DRIV3R. Foggingen varierte også veldig. I noen scener ble den tegnet inn rundt fem meter foran meg, mens andre scener lot meg se tilsynelatende evig langt. Virker som det har blitt brukt mye tid på hacks og optimaliseringer her, ja. Det flyter, faktisk renere enn Halo gjorde på Xbox, men det er bare såvidt.
Selve handlingen fikk jeg ikke noe inntrykk av, unntatt at Helghast basically ser ut som nazier fra Mars, og at spillet har en ekstremt fet visuell profil. Menyene og filmsekvensene er dominert av svart/hvitt-kontraster, som kanskje ikke er kjempeoriginalt, men det ser unektelig barskt ut. Gameplayet virket smooth. Det krever nok litt tilvenning, ettersom analogstikkene på PS2 er grusomme. Det hele var altfor sensitivt til å begynne med, men ettersom man fikk grepet på aksellereringen gikk det hele litt glattere for seg. Det er fortsatt FPS på konsoll, og dermed er det nesten ikke mulig å oppnå samme flyt og eleganse som man instinktivt har på PC. Uansett, jeg følte meg temmelig hjemme der jeg slaktet fremtidsnazier med et relativt begrenset, men funksjonelt repertoar av våpen. Spillet stjeler uhemmet fra Halo, helt ned til måten du bytter våpen på, og at du bare kan bære to våpen. De virker likevel å ha misforstått et par balansepunkter, og spesielt pistolen jeg testet var fullstendig ubrukelig. Har du bare den er du ganske så fucked. Siktingen i spillet føltes også litt pussig med en gang; du trykker inn høyre analogstikke for å få opp siktet. Knapt en helt optimal løsning, men den duger. Tilvenningssak. Siktingen generelt føltes litt løs, med en søt metode for rekyl; istedet for at synsfeltet hopper per skudd, spretter siktet oppover istedet, og du må vente til du har fått jevnet våpenet med å skyte rett frem igjen, med mindre du justerer synsfeltet ditt, noe som igjen gjør at du raskt mister oversikten over situasjonen. Også en utvilsomt en tilvenningssak.
Helsen lader seg også opp over tid, men ikke fullt opp, og absolutt ikke like raskt som Halo. Dette er mindre shock tactics og mer dukking og desperat plukking av fiender. Jeg så ingenting til combo-systemet Sony har lovet, men det kan også være fordi jeg ikke hadde "fått det" enda. Melee ellers var som Halo, bare på skinner. Trykk på drepe-knappen, og soldaten din knuser skallen på nærmeste Helghast-soldat med kolbe og en viss innlevelse. Trivelig.
Feelingen på spillet var veldig WW2, egentlig, med skyttergraver, maskingeværstillinger og raserte bylandskap. Antakelig har Sony tenkt å ta det beste fra alt, og skape ultimat appell: Halo og WW2 pluss polering. Det virker. Ikke at det på noen måte er bedre enn Halo, iallfall ikke foreløpig, men det virket veldig bra, og jeg gleder meg ganske godt til å teste fullversjonen. Multiplayeren fikk jeg ikke testet, men Gateway666 forsikrer meg om at det (og han) rocker. Ingen split-screen cooperative, dog, som jeg hadde håpet på. Men tatt spillets temmelig klaustrofobiske natur og de få fiendene på brettene i betraktning er ikke det noen stor katastrofe.
/me likes.