Kingdom Hearts 2

#21
SITAT(Egle @ 21.08.06, 16.39) 20708
Det er jo tross alt bare et standard 2D (2D-grafikken er riktignok sprutet litt opp) plattformspill som tross alt var utdatert i 1989.
[/b]
Utdatert? Mario var vel ikke utdatert i 1989? Og som jeg har sagt tidligere, så støtter ikke NSMB seg til retrofølelsen, den bare har den. De har slengt inn nok nye ting til at det føles som et eget Mario-spill og ikke bare en hyllest til NES-klassikerne.

Dessuten er det, som Yetipantsu sa, faktisk morsomt å spille fra første stund, mens Kingdom Hearts (ihvertfall enern) sliter med et rævva kampsystem som ikke blir gøyalt, men man blir vandt med det. Det at spillet er historiedrevet er greit nok det, problemet er bare at historien ikke driver før du har spilt en del.
 
#22
SITAT(Yetipants @ 21.08.06, 17.45) 20718
Det er masse jall på begynnelsen, hvor man blir stilt masse spørsmål som man bare vet kommer til å ha betydning seinere, men det er jo klin umulig å gjette seg til hva som blir følgene.[/b]
Det er tre spørsmål, ikke masse spørsmål, og konsekvensene er, som Tales påpeker, ganske marginale totaltsett.

SITAT(Yetipants @ 21.08.06, 17.45) 20718
Den mongoenkle slåssinga er også omtrent umulig å like, blottet for tilpasning og finesse som den er. [/b]
Blottet for tilpasning blir for subjektivt, men jeg hadde i hvert fall ingen problemer med å komme inn i kampsystemet. Tok kanskje maksimum 10 minutter. Blottet for finesser vil nå jeg si meg uenig i. Man bør mestre en god del av egenskapene, lære seg summons og magi og man bør kunne klare å lage lange komboer. Og ikke minst bør man lære seg å blokkere slag.

SITAT(Yetipants @ 21.08.06, 17.45) 20718
Når selve spillet er dørgende kjedelig, er ikke en historie som først kommer i gang etter flere timer noen akseptabel erstatning.[/b]
Det er underholdende fra nesten første stund. Først skal man bare velge våpen og slikt, så litt småtrening for å komme inn i spillet og lære det å kjenne. Og så er det et småquest før hele øyen blir invadert av en stor storm med mørke skapninger og du våkner opp i en helt ukjent verden. For å ikke nevne at det har skjedd en del ting i Disney-verdenen også. Kjedelig? Ja, det må du gjerne mene, men å si at spillet ikke begynner før om en god del timer stemmer ikke. De småquestene helt i begynnelsen tar 1 time maksimum. Første gang jeg spilte det brukte jeg rundt 35 min.

SITAT(Yetipants @ 21.08.06, 17.45) 20718
Og NSMB fenger fordi det er morsomt å spille, for svarte.[/b]
Ja. Men det er jo Kingdom Hearts også. ;)

SITAT
Utdatert? Mario var vel ikke utdatert i 1989? Og som jeg har sagt tidligere, så støtter ikke NSMB seg til retrofølelsen, den bare har den. De har slengt inn nok nye ting til at det føles som et eget Mario-spill og ikke bare en hyllest til NES-klassikerne.[/b]
Super Mario Bros. 3 kom i 1988 i Japan, det var det jeg tenkte på. Greit, det var kanskje ikke helt utdatert i 1989, men det er fortsatt ikke mange 2D-plattformspill som er like bra som SMB3. Resten av innlegget ditt er jeg for så vidt uenig med (hvis vi ser bort fra det med NSMB), som nevnt ovenfor. Men er enig i at alle Disney-historiene kan bli litt vel langdryg til tider, men begynnelsen var for meg forrykende i hvert fall.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
SITAT(Tales @ 21.08.06, 19.52) 20749
Er det ikke vanlig at historien først begynner å bli noe etter en del timer? Du kan ikke forvente at spille skal slenge ut den ene plot twisten etter den andre i den første halvtimen.[/b]
Feil, feil, og også feil. Dette er noe drit japanerne har funnet på for at spillene skal kunne vare eviglenge og dermed gi mye spilletid for pengene. Max Payne (for eksempel) begynner ikke med en titimers prolog hvor vi følger Max på hans vei mot toppen, fra politiskolen og gjennom tidlig tjeneste som patruljepurk og frem til drapsavsnittet; spillet begynner rett på godsakene, uten noe utenomsnakk. Derfor er det et historiebasert spill som fungerer, fordi historien eksisterer for å utdype og forklare selve gameplayet. I de aller fleste J-RPGs er det sånn at historien er det viktigste; man spiller bare for å utløse neste samtale eller filmklipp.

Hvis et spill ikke klarer å vise meg hva som er opplegget innen en time, da er det faenmeg ikke verdt å bruke tid på.
Opprinnelig skrevet av Egle
Det er underholdende fra nesten første stund. Først skal man bare velge våpen og slikt, så litt småtrening for å komme inn i spillet og lære det å kjenne. Og så er det et småquest før hele øyen blir invadert av en stor storm med mørke skapninger og du våkner opp i en helt ukjent verden. For å ikke nevne at det har skjedd en del ting i Disney-verdenen også. Kjedelig? Ja, det må du gjerne mene, men å si at spillet ikke begynner før om en god del timer stemmer ikke. De småquestene helt i begynnelsen tar 1 time maksimum. Første gang jeg spilte det brukte jeg rundt 35 min.
En halvtime før du får begynt på selve spillet er altså rimelig? Grreit. Okay, det er en massiv forbedring fra FFVIIs sekstimers mongomekk før spillet begynner, men likevel.
 
#24
Vel. Det er jo stort sett tutorials og å lære og kjenne spillet, så jeg synes i hvert fall at det var helt greit. Selvsagt, det kan diskuteres om det skulle vært inkludert i selve spillet eller om det burde vært utenom selve spillet.

Men bare for å ta FFVII også, så blir man jo kastet inn i en terroristgruppe som skal sprenge en reaktor med en gang. Er ikke det en forrykende start på spillet da? Jeg vil jo ikke si at selve spillet begynner når man er ute på verdenskartet, så der er jeg også uenig med deg. :p Jeg vil si at spillet begynner forrykende med en gang, for hendelsene i Midgar bygger seg jo veldig godt opp mot selve hovedplotet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#25
Sikker på at vi har spilt samme spill? I det jeg spilte, styrte man en komplett utålelig surpomp som ikke tenkte på andre enn seg selv, sammen med den mest klisjerte sinnanegeren noensinne, og noen andre folk som ikke hadde noen personlighet overhodet.

Saken er vel den at det skal enormt mye til for at jeg skal akseptere et premiss for en historie som er en ren blåkopi av et jeg har sett mange ganger før, i andre spill. Fatter ikke helt hvordan noen kan la seg engasjere av slikt, men men. Verden er full av mysterier. :p
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#26
Argh!

Siden Kingdom Hearts solgte så jævlig mye, kom Kingdom Hearts: Final Mix ut. Og siden Kingdom Hearts 2 solgte så jævlig mye, slipper Square-Enix nå Kingdom Hearts 2: Final Mix +.

Det vil inneholde enda mer fanboy-wankery pluss en ekstra disc, med … hold dere fast, en 3D-remake av Chain of Memories!

Squeenix har ikke sagt noe om en US-release, men ingen av de tidligere Final Mix/Deep Dive/Super Sephiroth edition-utgavene har blitt sluppet utenfor Japan. Dette er dog en veldig stor oppgradering, så man vet aldri. Og i mellomtiden venter vi europeere fortsatt på at KH2 skal komme ut for første gang!

Fra 1UP.com
 
#27
SITAT(Thinaran @ 23.09.06, 11.07) 24817
(...) Og siden Kingdom Hearts 2: Final Mix solgte så jævlig mye (...)
[/b]
Ikke vet jeg hvor du har dette fra, men Kingdom Hearts II - Final Mix er ikke sluppet. Det finnes ikke heller, for den saks skyld. Final Mix-utgaven av Kingdom Hearts II har en planlagt slippdato i løpet av våren neste år i Japan.

I likhet med Final Mix-utgaven av det første Kingdom Hearts får vi en liten bunsj med ekstrascener, mer historie, og mest sannsynlig nye våpen og nye fiender og selvsagt ny, "hemmelig" slutt. MEN! I tillegg til all denne herligheten vil Kingdom Hearts II - Final Mix også bli utstyrt med en 3D-remake av GBA-spillet Chain of Memories. To spill i ett, og det er derfor Square har valgt å kalle (den eneste) Final Mix-utgaven av spill nr. 2 for Kingdom Hearts II - Final Mix +

'+'-tegnet står altså for at dette ikke bare er en litt utvidet versjon av KHII, men at du faktisk får enda mer av opplegget.

Forøvrig opererer mange nettsider med både Final Mix og Final Mix + om enannen, men det er foreløpig samme spillet. Om Square i senere tid velger å gi ut en Final Mix-versjon uten CoM-remaken velger de nok å sløyfe plusstegnet på denne utgaven.

Men sånn det ser ut nå er Final Mix + det spillet kommer til å hete.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#28
Dårlig forklart i artikkelteksten.

Men hvorfor skrive noe som helst i en KH-tråd når vi har deg?
 
#29
Alltid digg at folk poster nyheter. Siste jeg fikk med meg (før TGS), var at spillet skulle hete Final Mix - og bare det. 3D-versjonen av Chain of Memories ble da beskrevet som intet mer enn et slags minispill innenfor Kingdom Hearts II.

At det faktisk var et helt spill var helt nytt for meg, så det er alltid bra at folk forteller om siste nytt. Men jeg tar meg litt friheter og prøver å klare opp i eventuelle misforståelser som oppstår innimellom.

Og ja, 1UP-artikkelen var fryktelig dårlig formulert.

Forøvrig kan videre interesserte stikke innom kh2.co.uk
Her finnes siste nytt om Kingdom Hearts-universet til enhver tid. Det disse folka ikke får med seg er ikke verdt å vite.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#30
CDON har sendt spillet. Det var alt jeg hadde å si.
 
#32
Kingdom Hearts-serien vil forsette, men det er ikke bestemt hvilken konsoll serien vil forsette på!

Opprinnelig skrevet av Gamespot
And while Sony's system will still be home to the latest proper installments in the Final Fantasy franchise, the Wall Street Journal reports that Square Enix "hasn't yet decided" which console will play host to the Kingdom Hearts series going forward.
http://www.gamespot.com/news/6158660.html
 
#33
Tjohei! kh2.co.uk forteller verden om det lille av nyheter som finnes om

Kingdom Hearts 2 - Final Mix
  • Mulig ny Drive-form (som selvsagt må vere enda mer kickass enn Final Form)
  • Nye Heartless, selvsagt. Sannsynligvis betyr dette nye Dusk også.
  • En ny kamp mot et medlem av The Organization. Et educated guess er at Roxas VS Sora-kampen er spillbar.
  • Ny überfiende som visstnok er vanskligere enn Sephiroth. Tør vi håpe på en Keybearer? Fra den hemmelige sluttfilmen?
Re: Chain of Memories
  • Spillet vil dele savefunksjon med KH 2 (ingen ide om hva som menes her).
  • En anstendig mengde nytt materiale.
Dette lukter det import av!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Gamer.no omtaler KHII; 6/10 er dommen. Jeg var faktisk litt fristet til å prøve dette her, men jeg ser nå at det ville vært penger rett i dass. Gode greier. :)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#35
Frode i Dagbladet anmeldte spillet idag, til terningkast 6. Anmeldelsen hans ligger ikke på Dagbladet.no, dessverre.



edit: Feil avis! :$
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Gamers skribent, som syntes KHI var gode greier, skriver følgende om toeren: "Det er altså etter sånn omtrent femten timar ting byrjar å skje."

Da vet jeg igrunn alt jeg trenger å vite om det spillet. Jeg orker ikke å gjøre meg fortjent til å ha det artig når jeg skal spille, ser du. Ville det vært kult om filmer begynte å komme med lange bøker du måtte lese først, for å få noe ut av filmen?
 
#38
Det var veldig drøyt. Jeg strekker meg til å si at det tar tre timer før ting skjer. Du er sikkert uening med meg, men treg start ødelegger ikke hele spillet. Iallfall ikke KHII. Hvis treg start plager deg, så må den japanske rpg-samlingen din(om du har en altså) være veldig spinkel! Det er jo omtrent kjennetegnet til sjangeren^^'
Dessuten, så liker jeg at spillet tar det rolig i begynnelsen. Jeg vil ikke ha fullpakket action fra første sekund. Jeg syns det er kjempegreit med en sakte introduksjon til historien og gameplayet. Men tre timer kan bli litt lenge, det skal jeg innrømme.

Men som jeg sa, jeg ville ikke si at det tar femten timer før spillet starter for fullt. Det tok tre timer før jeg hadde det skikkelig moro.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Femten timer, tre timer, ett fett. Jeg skal ha et godt inntrykk av hva spillet har å by på innen maksimalt en halvtime (litt mer kan godtas hvis det følger med en kjip tutorial-bit som er klart adskilt fra selve spillet), ellers er det et dårlig spill. Si hva du vil, men det er ingen som behandler forbrukerne så nedlatende som japanske rollespillutviklere.

Ingen bør godta at spillet ikke kommer i gang før etter tre timer; det er tre timer du kunne ha brukt på noe som ikke var bortkastet.
 
#40
Jepp, Yeti. Her har vel Sqaureenix noe å lære av shmups sjangern? :p