Konsoll RPG, hva syntes du er viktig ?

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#1
Ja, emnetittelen er ganske klar. Hva er viktig for deg i et konsoll rpg ? Nevn også gjerne eksempeler til hver av tingene du nevner.

Jeg synets uten tvil at story og solide karakterer er det viktigste i et konsoll RPG.

Som eksempel på story vil jeg nevne FFVII og Xenosaga epsiode 1. Det er spill der storien har mange interessante punkter som gjør at en ikke klarer å stoppe å spille pågrunn av at man må vite hva som skjer videre.
Vil også bruke de samme spillene som eksempel på solide karakterer. Syntes det er viktig at man blir kjent med hver enkelt karakter. Syntes det er veldig kult at karakterene har sine egne storier. Dette gjør at storiene får litt mer dybde og gjør at de ikke blir så ensporet.
Oppsummert, så syntes jeg at et konsoll RPG skal fungere som en god bok, med en engasjerende og spennende story med gode karakterer. Syntes ikke gameplay er det viktigste i et konsoll RPG (MERK! mener ikke at det er ubetydelg, gameplay spiller selvsagt også sin rolle). Gameplay alla final fantasy holder, det er enkelt og greit.

Hva syntes dere ?
 
#2
F.eks i FF VII var historien så gripende at jeg gikk rundt og tenkte på den hele tiden, selv når jeg ikke spilte. Det er vel hovedsakelig historie og karakterene jeg bryr meg om i rollespill.
 

EagleJin

Bear Necessity
#3
Sier meg enig med Lurtz. Han trakk også fram de to beste RPG'ene som er ute! :). Selvom et spill har knall story, knall karakterer og godt gameplay er det ikke sikkert at det fenger. Musikken i et godt RPG er halve opplevelsen. Som eksempler på RPG'er med god musikk kan vi bruke FFVII og XS E1. De begge har veldig bra musikk til åsted og hendelsene (kan nevne stykker som Aerith's theme og den mer gotiske stilen i XS når det er like før...)
 
#4
Må si meg enig med Neptune. For meg er det viktigste ved RPG`s uten tvil historien og karakterene. I tillegg syntes jeg spillene bør utspille seg i fortiden. Er mye bedre med sverd o.l. Liker ikke RPG`s som utspiller seg i fremtiden. (med Xenosaga som untak) ...

Det er også viktig med god musikk. Den hjelper liksom til meg å leve deg inn i spillet syntes jeg.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#5
Det er riktig at historie overgår gameplay i de fleste tilfeller, men Panzer Dragoon Saga er et godt eksempel på gameplay som nesten gjør historien overflødig (skjønt historien i PDS er knallgod). Alt fra den perfkte måten å forflytte seg på - ved hjelp av dragen - til det fantastisk geniale posisjoneringssystemet i kamper, gjør at jeg gjerne kunne ha spilt det som et rent actionspill. (nei, det blir ikke det samme som de to første og Orta)
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#6
Jeg vil gjerne at rollespill ikke baserer seg alene på å kjempe med kjedelige monstre for å bli god nok til å fortsette, og at du kan velge når du vil slåss med dem. Ikke som i FFX hvor de kommer non-stop bortsett fra da du er i en by. Jeg vet at dette er vanskelig å få til, og at det kanskje kan gjøre et spill kjedelig(?). Men det er også kjedelig å kjempe mot de samme monstrene om og om igjen da du egentlig bare vil komme deg fra A til B.

Historien er såklart også viktig.
 
#7
Det er jo karakterer og story som er viktigst.
Men sånn som et godt fighting system er heller ikke å forakte.
FF har jo et fint system der det er stor variasjon.
 
#8
Gameplay, underholdingsverdi kommer helt klart først.
Er spillet dønn kjedelig å spille gidder jeg ikke bry meg om historien, ta feks Xenogears veldig kompleks historie, veldig bra bakrunn på karakterene. Men battlesystemet ble så sinnsykt kjedelig etterhvert.
Så har man spill som Gothic II hvor jeg ikke synes historien var super god, men gamplayet var helt enormt, kjempe morsomt å bare gå rundt å utforske uten noe mening, og prøve å slå det enorme trollet.
 
#9
Greier ikke å nevne en ting som trengs for å gjøre et god spill.
Som regel er det en blanding av nesten alt.

btw. Hva er det under Galleri?
 
#10
bra historie, noe som drar deg inn og som du kan leve deg inn i. koble ut fra hverdagen og inn i en RPG verden. det er viktig for meg. også cobat system e rviktig, samt behagelig grafikk. men som sagt historien !
 
#11
Et konsollRPG skal for meg ha en bra historie, nesten som en bok, som nevnt i første innlegg. Historien bør være en som "driver" deg fremover og gjør at du ikke har lyst å legge fra deg kontrollen med det første.

For det andre bør grafikken være slik at man ikke får vondt i hodet etter 10 minutt. Med det mener jeg ikke at det skal være übergrafikk på høyeste nivå, mer som "pen" grafikk, flyt i fargene, pene bakgrunner osv..

For det tredje bør det ikke være for avansert å komme inni. Har spillt et par spill der det er utrolig vanskelig å komme inni systemet på menyer, battles osv. nei uff.. :moon: (Den smilyen var jo ikke dum) Da bør det i det minste finnes torturials inni spillet.

Til slutt bør battle systemet ha litt fart på seg. Liker ikke ting som går sent.
 
#12
Viktig at storyen er bra, samtidig som god karakterutvikling er er pluss. Lyden har også mye å si; det setter jo stemningen.
 
#13
Jeg liker rpg spill som er store og med mange valgmulgheter som morrowind. Jeg syntes det er best da det er "gammel-tid" som morrowind og lignende, men jeg har ikke noe imot å spille fremtids rpg spill dersom det ikke er sinnsykt dystert.
 
#14
For meg er det viktig med en engasjerende og bra historie og et godt kamp-system. Og om det ikke er en engasjerende og bra historie, så bør det være et mål i spillet som man virkelig vil nå, eller som engasjerer deg mye. F. eks. Pokémon (Red, Blue osv) har ingen spesielt bra historie, men det engasjerer deg fordi det er et eller flere mål i spillet, i tillegg til at man kan linke opp mot andre og spille mot hverandre.

Noe annet jeg synes bør være i RPG-spill, i hvert fall nå for tiden, er voice-acting. I hvert fall hvis det er et RPG-spill med en dyp og god historie. Jeg synes i hvert fall det er mer avslappende å høre på hva som sies, enn å måtte lese en mengder med dialog.
 
#15
Trengte bare 2 minutter, så var jeg forelsket i Chrono Trigger (Snes)
Det som skal være viktig i et RPG spill, er vel at spillet skal være spennende... Mer krever ikke jeg. :)
 
#17
musikken burde være ganske varierende,og slossingen må variere.
det blir for kjedelig med helt like slossing fra start til slutt.
ellers er historie og personer svært viktig,da det er dette man hovedsaklig legger merke til.
jeg syns rpg passer best vis det er fortid,men vis de først får et framtids rpg til å funke,funker det som regel svært bra,eksempler på dette er KOTOR.
 
#19
Et godt rpgspill til konsoll i sin helhet bør virke engasjerende og morsomt for spilleren. Og som andre har nevnt har vi elementer som musikk, karakterer, historie osv.
Jeg mener at det ikke bare er nok at ett av punktene er oppfylt i et rpgspill. Hva om man har en utrolig dyp og engasjerende historie kombinert med elendige karakterer og slapp musikk. Og det er det som er så bra med rpgspill. De er så forskjellige fra hverandre og skaper en enorm bredde innenfor sjangeren. Alt fra den lette og utforskende tonen i Zelda til den dype, men interessante historien til XenoGears/Saga.

Så min konklusjon blir da at jeg synes helheten av et rpgspill er viktigst.